„Ministerul Educației descurajează practicile unităților de învățământ care trec la „orarul de iarnă” și reduc durata orelor și a pauzelor”, se arată într-o informare oficială a Ministerului. Instituția transmite că „date fiind pierderile în învățare generate de perioada pandemiei, orice minut de școală contează”. Ministerul Educației avertizează școlile că “în condițiile meteorologice pe care le putem observa cu toții, o astfel de interpretare a cadrului legal este discreționară și inadecvată”.
Ministerul spune că, în fundamentarea acestor decizii, școlile invocă art.11, alin. (8) din ROFUIP: „În situații speciale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității de învățământ, cu informarea inspectoratului școlar”.
Conform sursei citate, „considerăm că, în condițiile meteorologice pe care le putem observa cu toții, o astfel de interpretare a cadrului legal este discreționară și inadecvată”.
În informare se arată că Ministerul Educației a trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care a solicitat ca școlile să fie susținute să-și păstreze orarul normal: „Date fiind pierderile în învățare generate de perioada pandemiei, orice minut de școală contează. De aceea, am trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care am solicitat ca școlile să fie susținute să-și păstreze orarul normal, manifestându-ne dezaprobarea față de obiceiul trecerii la „programul de iarnă”. Rugăm, pe această cale, directorii, profesorii, elevii și părinții să susțină apelul pe care l-am lansat și să depună toate eforturile, astfel încât să nu mai existe practici și acțiuni ce pot conduce la pierderi de învățare”.
Purtătoarea de cuvânt a Ministerului, Corina Popa, a transmis că „nu considerăm că situația meteorologică actuală reprezintă un argument valid în fundamentarea deciziilor de reducere a duratei orelor”.
”Am emis recomandarea preventiv, ținând cont de petiția semnată de părinți și de două situații punctuale semnalate de colegii jurnaliști. În aceeași adresă, am cerut să ne fie comunicate alte situații punctuale de schimbare a orarului”, a spus Corina Popa.
Aceasta se referă la o petiție semnată până acum de 45 de părinți, publicată de site-ul educatieprivata.ro. Potrivit petiției, orarul de iarnă înseamnă trecerea la ore de 45 minute și pauze de 5 minute, față de orarul normal în care cursurile au durata de 50 de minute și pauze de 10 minute.
Comunicatul integral al Ministerului Educației, cu privire la orarul de iarnă practicat de unele școli:
“Ministerul Educației descurajează practicile unităților de învățământ care trec la „orarul de iarnă” și reduc durata orelor și a pauzelor. În fundamentarea acestor decizii, școlile invocă art.11, alin. (8) din ROFUIP: „În situații speciale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității de învățământ, cu informarea inspectoratului școlar.”
Considerăm că, în condițiile meteorologice pe care le putem observa cu toții, o astfel de interpretare a cadrului legal este discreționară și inadecvată.
Date fiind pierderile în învățare generate de perioada pandemiei, orice MINUT de școală contează. De aceea, am trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care am solicitat ca școlile să fie susținute să-și păstreze orarul normal, manifestându-ne dezaprobarea față de obiceiul trecerii la „programul de iarnă”. Rugăm, pe această cale, directorii, profesorii, elevii și părinții să susțină apelul pe care l-am lansat și să depună toate eforturile, astfel încât să nu mai existe practici și acțiuni ce pot conduce la pierderi de învățare.”
Informații de background
Iată ce prevede la art. 11 Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar în privința duratei orelor de curs:
„(5) În învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs. La clasa pregătitoare și la clasa I, activitățile de predare-învățare-evaluare acoperă 30-35 de minute, restul de timp fiind destinat activităților liber alese, recreative.
(6) În situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele cinci minute se organizează activități de tip recreativ.
(7) Pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal, profesional și din învățământul postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră; după a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15—20 de minute.”
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.