Ministerul Educației a modificat varianta inițială a proiectului de ordin prin care impune universităților care au școli doctorale să verifice toate tezele din perioada 1990-2016. A fost adăugat un articol prin care se precizează că verificarea tezelor în universitate este independentă de cea a Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, care analizează orice sesizare după regulamentul propriu.
„Verificarea tezelor de doctorat în universitatea în care s-a susținut doctoratul este independentă de verificarea CNATDCU și se face în cadrul mecanismelor interne de asigurare a calității. CNATDCU analizează orice sesizare, conform regulamentului propriu”, se arată în document.
Pe site-ul Ministerului Educației este mențiunea că proiectul de ordin a fost actualizat vineri la ora 9, „în urma ședinței Comisiei de Dialog Social din data de 26 august”.
Noul proiect de ordin poate fi consultat aici:
Reamintim că ordinul de ministru în stadiu de proiect a fost publicat pe 25 august și prevede finanțare de peste 25 milioane de lei pentru anul acesta, pentru ca universitățile să înceapă să verifice integral tezele de doctorat susținute din 1990 încoace.
„Instituțiile de învățământ superior care au eliberat diplome de doctor, conform prevederilor legale, în perioada ian. 1990 – iun. 2016, au obligația să elaboreze o Strategie proprie de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat și să demareze activitatea de verificare a respectării eticii și deontologiei universitare în elaborarea tezelor de doctorat”, prevede proiectul de ordin.
Edupedu.ro scria atunci că actul normativ în stadiu de proiect prevede că după analiza tezelor este sesizată comisia de etică a universităților și informat ministerul, fără să existe și obligativitatea unor măsuri sau a sesizării CNADTCU.
Forma inițială a actului poate fi consultată aici:
Ministrul Educației a explicat, ieri, la Guvern, felul în care va funcționa punerea în practică a acestui ordin:
“Reporter: Legat de proiectul de ordin de ministru pe care l-aţi pus în dezbatere publică, cel referitor la analizarea tezelor de doctorat, perioada 1990-2016. Vă rog, dacă puteți să ne explicați de ce această variantă nu a unei strategii unitare la nivel național, ci a unei strategii pe fiecare universitate în parte, strategia antiplagiat?
Sorin Cîmpeanu: Sistemul universitar este un sistem descentralizat. Am cerut în data de 18 februarie un proiect pentru o Strategie Națională de Prevenire și Combatere a fenomenului de plagiat pentru că foarte multă lume vorbește, exprimă opinii, corecte de altfel, dar observând că nu se întâmplă nimic, am adoptat această soluție prin care fiecare universitate care este instituție organizatoare de studii universitare de doctorat va trebui să aibă, până la finalul acestui an, o strategie proprie de prevenire și combatere a plagiatului, strategie care va trebui afișată pe site-ul propriu. Mai departe, fiecare universitate va avea o structură adaptată dimensiunilor activității, pentru că avem universități în care s-au susținut 200 de teze de doctorat în perioada 9-10 iunie 2016 și universități în care s-au susținut 2.000 – 3.000 – 5.000.
Structurile vor fi adecvate și universitățile vor decide singure. Aceste structuri vor avea activitatea corelată cu cea a secretariatului școlilor doctorale și secretariatului instituției organizatoare de studii universitare de doctorat. Până acum, dincolo de opinii și de concentrare pe cazuri punctuale, nu am avut o finanțare sistemică, o finanțare solidă pentru că toate aceste lucruri necesită resurse. Este pentru prima oară când Ministerul Educației a asumat finanțarea într-un cuantum de peste 25 de milioane de lei, doar pentru lunile rămase în acest an. Va trebui să avem o strategie proprie, o structură și va trebui să începem cu digitalizarea tuturor tezelor de doctorat, care teze de doctorat, în momentul de față, sunt prăfuite, legate în depozite.
Ele vor trebui să fie scoase la lumină și, în primul rând, digitalizate pentru a pregăti procesul de evaluare, proces de evaluare pe care universitățile îl vor face din perspectiva mecanismelor interne de asigurare a calității. Precizez că evaluarea universității este total independentă de evaluarea pe care CNATDCU va trebui să o facă ori de câte ori va primi o sesizare pe baza regulamentului pe care, știți foarte bine, îl are. Deci, evaluarea făcută de universități începe cu strategia, structura și digitalizarea tezelor care se găsesc în cea mai mare parte doar în format letric, iar CNATDCU continuă procesul de analiză a tuturor sesizărilor pe care le primește în paralel.
Reporter: Dar cine poate oferi garanția că o teză de doctorat nu este un plagiat, dacă e analizată la Universitatea din Timișoara, spre exemplu, și dacă e analizată la Universitatea din Constanța care consideră că e un plagiat acolo? Cine oferă această garanție, având în vedere că nu avem o strategie unitară, ci strategii pe fiecare universitate în parte?
Sorin Cîmpeanu: La finalul acestui proces, fiecare conducător al unei universități, fiecare rector al Universității va asuma un raport prin care va preciza: au fost analizate 2.347 de teze de doctorat, 2.341 nu au niciun fel de problemă. La două teze avem semne de întrebare și celelalte patru teze sunt plagiate. Mai departe, pentru cazurile în care vor fi semnalate probleme, va interveni CNATDCU automat. Vor fi sesizări, raportul rectorului se va constitui în sesizare către CNATDCU. Deci asumarea răspunderii este un principiu important. De altfel, vă reamintesc că aceste teze de doctorat au fost susținute în universități cu conducători de doctorat din universitate, cu comisii de îndrumare din universitate, cu comisii de susținere în universitate și cu documente asumate de către universitate, deci ar fi trebuit să existe deja această garanție.
Dacă mă întrebați de ce ne oprim la iunie 2016, răspunsul este foarte simplu. Pentru că, din iunie 2016, universitățile deja au urcat în format digital toate tezele susținute pe platforma gestionată de către UEFISCDI. Mai puțin acele teze ale căror autori, într-un termen de grație de 24 de luni, au decis că își publică singur rezultatele. Dar când se împlinesc cele 24 de luni, ele sunt deja în format digital și ele sunt deja disponibile pe platforma UEFISCDI. Ar fi fost o dublă finanțare dacă am fi mers cu analizarea tezelor și după iunie 2016, ca termen de susținere. Sper că am răspuns clar. Încă o dată, este prima oară când cineva oferă finanțare pentru etică și integritate academică.
Aceste structuri vor avea ca atribuții și formarea de formatori, în așa fel încât să fie îndeplinită și componenta de prevenire a plagiatului, în așa fel încât studenții la licență, master sau mai ales la doctorat să știe ce reguli trebuie să respecte. Partea de prevenire este o componentă importantă a acestui proiect pe care îl finanțează Ministerul Educației.”
Articolul este în curs de actualizare