Elevii de liceu vor avea manuale doar în format digital pentru anumite materii, a declarat Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în cadrul unui interviu acordat Edupedu.ro și care poate fi urmărit aici.
Ministrul Educației nu a spus concret ce buget va fi alocat pentru noile manuale ale elevilor de liceu, însă a subliniat că acestea vor fi regândite, iar accentul va fi pus pe creșterea calității: „Voi pune câți bani trebuie să pun ca să iasă lucrurile, să arate ca un manual pe care îl știm dintr-o școală, nu știu, americană, sau dintr-o școală vestică, în care te uiți cu plăcere, nu un manual pe care vrei să-l închizi cu rapiditate”, a declarat el.
Întrebat dacă vor exista discipline cu manualul doar în format digital, pe care elevii să le folosească cu ajutorul tabletelor, ministrul a confirmat acest aspect, însă a completat că tranziția va fi făcută treptat: „Da, am și această idee, trebuie făcută o trecere treptată și trebuie alese cu grijă”, a afirmat Daniel David.
Redăm integral dialogul referitor la manualele școlare:
Edupedu.ro: Care e suma per manual pe care o aveți în vedere pentru noile instrumente didactice? Având în vedere că anul trecut Ministerul Educației a alocat 15 lei, adică 3 euro per manual, sumă fixă, indiferent de numărul de pagini, de tiraj și de faptul că acești bani intră și în varianta digitală și în varianta print.
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Nu am. Vă dați seama că n-am o sumă. Pot să spun: „vreau să dublez”, ceea ce n-ar fi adevărat, că n-am făcut un calcul în acest timp. Dar cu siguranță între cele patru componente, care toate sunt importante: planul-cadru, conținuturi, manuale, metoda de predare, eu cred că metoda este elementul-cheie, iar manualul l-aș pune pe locul doi. E clar că manualele trebuie regândite. V-am spus, pentru mine, manualul bun este acela din care copilul citește de curiozitate, fără să-l forțeze nimeni.
Edupedu.ro: Dar cum faceți lucrul acesta? Aveți buget?
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Buget este. Și așa cum vă spuneam, avem banii și pentru manuale și pentru trainingul profesorilor. Cu cât o să creștem bugetul respectiv nu știm, dar ce pot să vă spun este că o să vedem și o să vedeți o schimbare în conținut și în formă în cazul manualelor care sunt asociate planurilor-cadru pentru liceu și voi pune câți bani trebuie să pun ca să iasă lucrurile, să arate ca un manual pe care îl știm dintr-o școală, nu știu, americană, sau dintr-o școală vestică, în care te uiți cu plăcere, nu un manual pe care vrei să-l închizi cu rapiditate.
Edupedu.ro: Vor fi discipline la care vă gândiți să păstrați doar forma digitală a manualului?
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Am și asta în minte. Da, am și această idee, trebuie făcută o trecere treptată și trebuie alese cu grijă.
Edupedu.ro: Atenție, nu PDF.
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Nu, forma interactivă, digitală.
Edupedu.ro: Pentru liceu sau gimnaziu?
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Pentru liceu. Deocamdată lucrăm la planurile-cadru pentru liceu. Dacă lucrurile merg bine, va fi timpul să ne gândim și la celelalte. Dacă știu eu bine, cred că ultima reformă pe învățământul primar a fost prin 2013. Da, și pe gimnaziu în 2017. Deci e timpul să te reorientezi și spre ele, dar hai să vedem cum merge întâi procesul acesta cu planurile-cadru pentru liceu. Sunt țări ca Finlanda, în care primești tableta și pe tabletă ai toate conținuturile, manualele.
Acum, sigur, cineva ar putea să spună că expunem copiii la ecrane prea mult și totdeauna trebuie să te gândești cum faci această trecere, dar cu siguranță în mintea mea este a muta treptat accentul pe variantele digitalizate.
Edupedu.ro: Pentru început, ce procent dintre discipline aveți în vedere să aibă doar manual digital?
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Deocamdată nu am, vreau să o iau pas cu pas.
Informații de context
Manualele după care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004. O parte dintre acestea au fost digitalizate și urcate pe internet, pe platforma manuale.edu.ro a Ministerului Educației, însă în format PDF, nu într-un format interactiv.
Reforma curriculară pentru liceu a fost oprită în 2021 de ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru din cauză că au fost primite prea multe propuneri de modificare în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”. Apoi următorul termen a fost anunțat a fi septembrie 2023, dată la care ar trebui deja să intre în implementare, asta însemnând că ar trebui să existe cu cel puțin un an înainte, pentru a putea construi pe baza lor programele noi, normele profesorilor, manualele noi și a putea fundamenta costurile per elev.
Anterior, a mai existat o tentativă de reformare a planurilor-cadru pentru liceu în anul 2018, atunci când Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică un set de planuri-cadru realizate în mod netransparent, fără implicarea actorilor din sistem: elevi, părinți și profesori. După protestele elevilor, planurile respective au fost retrase.
24 comments
Doamne ferește! Câte idei idioate mai are acest ministru? Are analizele medicale la zi ? Stie ce vorbește? Sunt atâtea probleme majore de rezolvat și visează cai verzi pe pereți. Se vrea îndobitocirea copiilor. Asa ii puteți controla mai bine pe viitor. Doamne ajuta sa nu va iasă planurile mârșave
Doamne ferește! câte idei idioate mai are acest ministru? Oare unde va duce toată aceasta mascarada? O sa prostiți de tot copii. Cred ca asta se vrea pentru ca pe viitor ii puteți controla mai bine. Doamne ajuta sa nu aveți succes.
Forma digitala a unui manual nu trebuie sa inseamne ca te informezi doar electronic.
Cartea scrisa si caietul raman la baza, dar e absurd sa dai la tipografie cand exista imprimante.
Testele pot fi deasemenea digitalizate. Exista sisteme care nu permit accesulo la cunostinete mai avansate pana nu treci testele de baza. E forma de metodologie electronica si e foarte buna.
Trebuie sa fie manuale de baza si manuale individualizate de profesori. Fiecare profesor poate identifica o forma cat mai efecienta si atractiva de transmitere a cunostintelor.
Pe de alta parte exista profesori cu vocatie a caror cursuri si seminarii sunt adevarate opere. Lectiile deschise filmate si premierea celor de exceptie va vonduce la o competitie si selEctare a valorilor in universul pedagogic ( cu conditia sa fie facute corect).
Digitalizarea nu trebuie sa elimine creionul si hartia decat in situatia in care memoria si puterea proprie de calcul ajunge la nivelul in care acestea nu mai sunt necesare. Ca sa ma explic putin: sunt persoane care pot citi doar si acumula cunostintele fara sa aiba nevoie sistematizare pe hartie, sau pot face calculele mental deaemenea fara creion si hartie. Acestia vor fi niste defavorizati deoarece majoritatea (inclusiv profesorii) ii considera neconformisti si/sau ca nu sunt cinstiti si copiaza.
Ne tot plângem că nu putem dezlipi copiii de ecrane! Ne plângem că nu-i mai putem controla, că devin agresivi când li se impun restricții la utilizarea telefonului, dar școala-i forțează să stea cu nasul în ecrane. Vor ajunge să nu aibă habar să țină un creion în mână
Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, un risc real care apare este acela ca elevii să nu mai cunoască sau să nu aprecieze importanța caligrafiei. Mulți dintre ei încep să folosească tastaturi încă din primii ani de școală, iar scrisul de mână, inclusiv caligrafia, devine o practică din ce în ce mai rară. Dar această schimbare nu este una simplă. Caligrafia joacă un rol crucial în dezvoltarea creierului și a sistemului neuronal. Studiile științifice au demonstrat că procesul de scriere de mână activează părți ale creierului responsabile pentru memorare, învățare, coordonare și motricitate fină. Scrisul manual implică o activitate mentală mult mai profundă decât tastarea, stimulând conexiuni neuronale esențiale pentru dezvoltarea cognitivă. De asemenea, scrierea de mână ajută la consolidarea unor abilități esențiale pentru viața de zi cu zi, precum concentrarea, răbdarea și autocontrolul.
În schimb, tastarea este un proces mai rapid și mai automatizat, care nu implică aceeași activare profundă a creierului. Dacă elevii se bazează exclusiv pe tehnologie, aceștia riscă să dezvolte o capacitate de concentrare mai scăzută și să întâmpine dificultăți în activitățile care necesită o atenție susținută. Caligrafia nu este doar o formă de scriere estetică, ci un act cultural care le permite copiilor să înțeleagă tradițiile și importanța esteticii în viața cotidiană. Prin învățarea scrisului de mână, copiii învață nu doar să își exprime gândurile, dar și să aprecieze valoarea unei tradiții care contribuie la dezvoltarea lor intelectuală și emoțională.
Din păcate, acest tip de educație nu mai este întotdeauna susținut în mod corespunzător, iar elevii riscă să piardă aceste beneficii importante. De aceea, este esențial ca educația pentru un stil de viață sănătos să includă nu doar prevenirea viciilor, dar și protejarea unor practici educaționale fundamentale, precum caligrafia, care joacă un rol esențial în dezvoltarea creierului și a sănătății mentale.
Mai departe, un stil de viață sănătos nu ar trebui să fie o materie exclusiv pentru liceu, când tinerii sunt deja expuși multor influențe externe și trebuie să ia decizii importante. Dacă vrem ca viitoarele generații să fie mai echilibrate și mai sănătoase decât cele de astăzi, educația pentru un stil de viață sănătos trebuie să înceapă mult mai devreme, încă din primii ani de viață. Atunci se formează obiceiurile, valorile și comportamentele fundamentale care vor influența întreaga lor dezvoltare. Educația pentru sănătate trebuie să fie integrată în curricula școlară din ciclul primar și gimnazial, și nu doar la liceu, pentru a forma o bază solidă în privința unui stil de viață echilibrat.
Această educație timpurie ar trebui să includă nu doar informații despre alimentație sănătoasă, sport, somn adecvat și igienă, dar și despre sănătatea emoțională și socială. Copiii trebuie să învețe să își gestioneze emoțiile, să construiască relații sănătoase cu ceilalți și să înțeleagă cum să facă față presiunilor sociale și familiale. Este important ca educația pentru un stil de viață sănătos să includă nu doar prevenirea viciilor, dar și promovarea unei culturi a respectului față de sine și față de ceilalți, a responsabilității și a echilibrului între muncă și relaxare.
Un aspect esențial al acestei educații este integrarea unor discipline fundamentale, precum religia, psihologia și sociologia, ca materii obligatorii, nu doar opționale. Religia poate contribui la formarea unui cadru moral solid, bazat pe valori fundamentale de respect, iubire și responsabilitate. În același timp, psihologia și sociologia oferă elevilor instrumentele necesare pentru a înțelege mai bine propriile emoții și comportamente, dar și ale celor din jur, pregătindu-i astfel pentru interacțiuni sociale mai sănătoase și mai echilibrate. Aceste discipline ajută elevii să înțeleagă comportamentele umane într-un mod mai profund, contribuind la o dezvoltare armonioasă a personalității lor.
În ceea ce privește alimentația, aceasta joacă un rol esențial în dezvoltarea copiilor, iar o alimentație necorespunzătoare poate avea efecte negative majore asupra creierului și asupra întregii lor sănătăți. Din păcate, nu toate familiile au posibilitatea financiară de a oferi copiilor o alimentație sănătoasă sau de a înțelege cum să aleagă alimentele cele mai benefice pentru dezvoltarea lor. În multe cazuri, părinții nu sunt conștienți de importanța alimentelor de calitate sau nu au acces la informațiile necesare pentru a face alegeri alimentare corecte. În acest context, mulți copii se confruntă cu dereglări chimice în creier, cauzate de o dietă sărăcăcioasă în nutrienți esențiali. Aceste dereglări pot afecta funcțiile cognitive, cum ar fi capacitatea de concentrare, memoria, procesarea informațiilor și reglarea emoțiilor. Mai mult, o alimentație dezechilibrată poate duce la tulburări de comportament, precum hiperactivitatea sau problemele de anxietate.
În acest sens, educația pentru un stil de viață sănătos ar trebui să includă informații despre importanța unei alimentații echilibrate, dar și să ofere părinților resurse și suport pentru a putea înțelege mai bine impactul pe care alimentele îl au asupra sănătății copiilor lor. Este esențial ca părinții să fie educați și să primească ajutor pentru a învăța să facă alegeri alimentare sănătoase, chiar și în condițiile unor resurse financiare limitate. De asemenea, școlile ar trebui să încurajeze programe de educație alimentară care să ajute elevii să înțeleagă efectele unei diete corecte asupra sănătății fizice și mentale.
De asemenea, este esențial ca părinții să fie implicați activ în acest proces educativ. Educația pentru sănătate nu ar trebui să se limiteze doar la școală. Programele educaționale pentru părinți sunt la fel de importante, mai ales pentru acele familii care nu au resurse suficiente pentru a sprijini dezvoltarea emoțională și mentală a copiilor lor. Părinții trebuie să înțeleagă cum pot să sprijine copiii în dezvoltarea unor obiceiuri sănătoase, în gestionarea emoțiilor și în construirea unei relații echilibrate cu tehnologia. Programele de consiliere pentru părinți ar trebui să fie obligatorii și să fie încurajați să participe prin diverse măsuri stimulative, inclusiv prin recompensarea participării lor sau prin includerea acestor sesiuni în programul școlar.
Este important să acordăm o atenție specială copiilor din mediile defavorizate, care, din cauza lipsei de resurse, nu au acces la aceeași educație de calitate ca ceilalți copii. Acestea sunt, de multe ori, grupuri vulnerabile care au nevoie de sprijin suplimentar, inclusiv din partea școlilor și a autorităților locale. Este esențial ca acești copii să nu fie lăsați pe dinafară, iar școlile trebuie să colaboreze cu diverse organizații pentru a le asigura un sprijin educațional, emoțional și social adecvat. În acest sens, educația pentru sănătate trebuie să fie accesibilă tuturor copiilor, fără a face distincție între mediile de proveniență.
De asemenea, trebuie să înțelegem că viciile, cum ar fi consumul de droguri, alcool, fumatul și sexul neprotejat, nu provin doar din alegeri individuale, ci sunt adesea rezultatul unui context socio-economic complex, în care familiile nu au întotdeauna resursele emoționale sau educaționale pentru a sprijini dezvoltarea sănătoasă a copiilor lor. Copiii care provin din familii cu probleme transgeneraționale sau cu traume emoționale pot fi mai vulnerabili la astfel de comportamente. De aceea, educația pentru sănătate trebuie să fie susținută și de intervenții la nivelul comunității și al familiei, pentru a-i ajuta pe părinți să își înțeleagă mai bine rolul și impactul asupra vieților copiilor lor.
În ceea ce privește viața sexuală, educația trebuie să pună un accent deosebit pe responsabilitate și siguranță. Tinerii trebuie să fie conștienți de riscurile sexului neprotejat, nu doar din punct de vedere al sănătății fizice (boli cu transmitere sexuală, sarcini neplanificate), dar și din perspectiva unei relații sănătoase, bazate pe respect și încredere reciprocă. În plus, este important ca sexul să fie înțeles ca o experiență profundă, care ar trebui să se desfășoare într-un cadru stabil și responsabil, cum ar fi căsătoria, pentru a crea relații sănătoase și durabile.
În concluzie, educația pentru un stil de viață sănătos trebuie să înceapă de la vârste fragede și să fie o abordare completă și integrată, care să cuprindă nu doar informații despre alimentație, sport și igienă, dar și educația religioasă, psihologică și sociologică. Aceasta trebuie să includă și sprijinul activ al părinților, pentru a ajuta la dezvoltarea unor copii echilibrați, responsabili și sănătoși. De asemenea, trebuie să oferim aceleași oportunități educaționale și copiilor din medii defavorizate, pentru ca toți tinerii să beneficieze de o educație completă și echitabilă, care le va asigura un viitor mai sănătos și mai prosper.
Îmi pare rău, dar cred că n-ați mai pășit într-o școală de la absolvirea liceului. Zic să mai beliți ochii, că predici poate ține oricine.
Se vede: Favorizezi “sistemul “.
Apreciez mesajul dvs. Se vede că puneți suflet la viitorul nostru!
Vă mulțumesc!
Eficientizarea educatiei, adica hai sa se uite cu ochii in ecrane si la scoala, sa se obisnuiasca din ce in ce mai mult cu stimuli de genul acesta. Cand o sa ne dam seama ca le-am distrus creierele si capacitatea de invatare, de atentie, de concentrare pe un stimul simplu cum ar fi o hartie, o carte, deja va fi distrusa o generatie. Dar na, daca in Vest le dau tablete la scoala, trebuie si noi sa ne aliniem, chiar daca studiile arata din ce in ce mai mult cat de rau facem si unele scoli deja schimba inapoi la manuale….
Daca ar reusi sa aduca un manual de educatie,bun simt,respect si interes pentru invatare ar fi Super!
In rest…super ideea cu schimbarea evaluarilor natonale=concursul meditatiilor!!!
Alt idiot, cu alte idei…Ăștia vor sa revoluționeze ei gaura de la covrig…Sa ne mai lase! Asta o pot face doar prin profesori…Sa se ocupe de mărirea salariilor care sunt mizerabile in învățământ oricât de pregătit profesional ai fi că profesor…Fără salarii atractive, niciun profesor nu va mai face absolut nimic în plus, oricât avânt ar avea ministru ,,Cip”…Ne am saturat sa facem munca patriotică de zeci de ani in învățământul românesc subfinantat…![👎](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f44e.svg)
![👎](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f44e.svg)
![👎](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f44e.svg)
![👎](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f44e.svg)
![👎](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f44e.svg)
Ce de idei are si ministrul asta! A stat macar un pic sa isi imagineze cam cum se vor intampla lucrurile? vor merge elevii cu laptopul sau tableta la scoala? le va da ministerul bani sa isi cumpere fiecare, ca sa poate accesa manualele-minune? sau le vor accesa de pe telefon??? ??
Elevii au primit de la școală manuale tiparite din anii 1998-2004, intr-o stare jalnica și probabil cu conținut invechit. Se întâmplă în clasa a 9-a intr-un liceu de top din București.
Insa oricum nu au nevoie de manuale pt ca mulți dintre profesori nu le folosesc, vin cu propriile materiale. Asa este la liceu și asa a fost și in gimnaziu la majoritatea profesorilor.
Când experienta tarilor care au implementat digitalizarea cu mult timp în urma arata ca elevii au mai multe beneficii dacă folosesc manuale, cărți în format fizic, România se gândește sa treacă la digitalizarea manualelor…
Degeaba facem reforme dacă mergem intenționat spre mai rău!
Putem avea manuale ce se țin în dulapul clasei, nu în ghiozdan!
Suedia baga miliarde de euro sa introducă manuale fizice înapoi în scoli și noi acuma le scoatem.
N-ar fi în regulă! Știm bine ca tehnologia utilizată prea mult , aduce și deservicii. Oricum, se vede ce impact are asupra dezvoltării copiilor! Dacă nu vor mai citi fizic, deloc……Să nu ne miram cum sunt copiii noștri!
Manualul digital nu înseamnă pe tabletele lor. Manual digital este la tabla smart. La gimnaziu avem astfel de manuale digitale. Elevul nu are nevoie de tablete.
Limba engleza are manuale digitale de la edituri străine gata făcute. Doar sa nu isi bage romanul coada cum a făcut la editura Art Klett si si-a batut joc de manualul englezesc.
Miscati-va mai repede cu planurile cadru ca madam Deca se lauda din decembrie ca ele exista bla bla. S-au saturat liceenii de manualele voastre depasite.
Iar pe noi profesorii nici nu ne lasati sa apelam la manuale moderne, ca, vai draga doamne, nu sunt aprobate. Cu alte cuvinte, CU INTENTIE, NE ÎMPIEDICATI sa avem manuale moderne.
Nu ne mai tot aburiti ! Sunt o gramada de discipline unde nu ai după ce preda , cu niste programe inventate dupa cursurile si cartile unor universitari care nu se gasesc niciunde !
De manuale nu mai vorbim , dezastru , nu există!
corect ….și pe urmă : hop, sănătatea mintală și expunere prelungita la ecrane …
vai de ea educație și școală…
se marseaza pe asta cu digitalizarea pentru ca se fac multi bani de catre anumite firme. mai pe scurt aceeasi hotie pe banii nostri.
Repet, va fi alt ministru când vom avea manuale noi la liceu.
Sa fie digitale dar cu o condiție.
Tablete oferite de școală care să funcționeze exclusiv offline.
Restul informațiilor pe tablele școlare (dacă depășim enormul eșec PNRR – bani necheltuiti, licitații anulate, etc)
mă bucur! ce tablete, lasă să se uite direct pe telefon. Acum, dacă se vor uita in telefon pe Instagram sau în manual, sincer, nici nu mai contează. important e sa fie interactiv, cum zice. Normal că nu a făcut omul “un calcul în acest timp” cu privire la suma alocată per manual, a făcut calcule cu privire la cât stau liceenii cu nasul în dispozitive. dar cred că a uitat să spună ca a ieșit super bine la calcule, și e perfect in regulă să mai adauge câteva ore și la școală.
O MARE, MARE IDIOȚENIE!
Haideți să ne digitalizăm de tot! M-am lămurit și cu ,, expertul,, ăsta! Este plină România de experți în educație!