ULTIMA ORĂ Ministrul Deca susține că „încearcă” o modificare a platformei de corectare digitizată de la Evaluarea Națională 2024, astfel încât greșelile de notare de la subiectele grilă să se întoarcă „la aceiași corectori, cu rugămintea să se mai uite o dată, să nu fie o eroare umană”

6.531 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei – G4Media
Ministrul Ligia Deca anunță că „încearcă” o modificare a platformei digitale prin care sunt corectate lucrările elevilor la Evaluarea Națională 2024, după ce la simulare profesorii au semnalat nenumărate greșeli de tipul: două note diferite acordate de către cei doi corectori la același subiect grilă. „Pentru subiectul grilelor (…) încercăm acum să facem o modificare în platformă, după ce am văzut care au fost situațiile care au apărut la simulare, în așa fel încât atunci când doi profesori corectori pe o grilă introduc răspunsuri diferite (…) să se întoarcă lucrările la aceiași corectori, cu rugămintea să se mai uite o dată, să nu fie o eroare umană de introducere a datelor în platformă”, a declarat Ligia Deca astăzi, 9 aprilie 2024, într-o conferință la Slobozia.

Nu este clar ce se întâmplă dacă cei doi profesori corectori care punctează diferit aceeași grilă nu răspund „rugăminții” platformei de a revedea notarea sau decid pur și simplu să își mențină notele diferite. Potrivit practicii aplicate de numeroase facultăți la examenele grilă, studenții sunt invitați să rescrie pe foaia de examen răspunsul corect (să scrie de mână pe foaie A, de exemplu, și să-l încercuiască), dacă au încercuit greșit două sau mai multe variante de răspuns și le-au tăiat pe toate cu o bară oblică, până s-au hotărât asupra răspunsului final.

Anunțul ministrului Deca vine la o zi după ce Edupedu.ro a semnalat că Ministerul Educației organizează Evaluarea Națională cu aceeași greșeală identificată la simulare: profesorii evaluatori vor putea acorda note diferite la subiectele grilă, după cum reiese dintr-un răspuns oficial trimis la solicitarea redacției de către instituția condusă de Ligia Deca. Paradoxal, același ministru declara acum două săptămâni: „De aceea am utilizat oportunitatea simulărilor, tocmai pentru a testa sistemul și pentru a aduce toate îmbunătățirile necesare“.

Declarațiile integrale ale ministrului Ligia Deca, cu privire la greșelile de corectare a grilelor de la Evaluarea Națională 2024:

  • „Pentru subiectul grilelor, că și acesta a fost subiect în discuție în ultima perioadă: încercăm acum să facem o modificare în platformă, după ce am văzut care au fost situațiile care au apărut la simulare, în așa fel încât atunci când doi profesori corectori pe o grilă introduc răspunsuri diferite – pentru că ei atunci când corectează introduc în grilă A, B, C sau D, ce răspuns a dat elevul – și atunci când apar două introduceri diferite de către corectori, să se întoarcă lucrările la aceiași corectori, cu rugămintea să se mai uite o dată, să nu fie o eroare umană de introducere a datelor în platformă. Tocmai pentru a preveni situațiile care au apărut la simulare.
  • Simularea nu a avut, așa cum se întâmplă la examenele naționale, o etapă de formare a corectorilor pe barem. Acum, după ce subiectul va deveni public, împreună cu baremul de corectare, înainte să se apuce să corecteze, vor avea o formare toți corectorii în așa fel încât să înțeleagă foarte bine abordarea pe barem și să poată avea o precizie mai mare în notare. Mai mult decât atât, așa cum spunem, încercăm să prevenim și erorile care țin de grilă”.

Știre în curs de actualizare

Potrivit surselor Edupedu.ro, ministrul educației și secretarii de stat responsabili cu preuniversitarul știau de existența acestei probleme încă din vară, înainte de semnarea metodologiei cu regulile de examen pentru anul acesta. Platforma de corectare digitizată a lucrărilor la Evaluarea Națională a fost pilotată doi ani de Ministerul Educației, în 2022 și 2023, cu aceleași reguli care acceptă note diferite la aceeași grilă. Cu toate că știau de greșelile permise prin metodologie, nu au modificat regulile de funcționare a platformei la Evaluarea Națională 2024.

Informații de context

Anul acesta, în premieră, lucrările absolvenților de clasa a VIII-a sunt „corectate” digitizat la nivel național. Ministerul Educației a decis însă ca platforma în care sunt urcate lucrările scanate ale elevilor și prin care profesorii evaluatori din examen acordă apoi notele să funcționeze cu aceeași problemă sesizată în metodologie încă de acum doi ani, când corectarea digitizată a lucrărilor a fost pilotată de fostul ministru Sorin Cîmpeanu: să permită înregistrarea de punctaje diferite date de către cei doi profesori la același subiect de tip grilă.

Un profesor poate spune că elevul a răspuns greșit, celălalt că elevul a răspuns corect. Anul acesta, sub conducerea Ligiei Deca și a acelorași secretari de stat ca în urmă cu doi ani, metodologia a rămas neschimbată în acest aspect, deci platforma funcționează la fel. Concret, acceptă o diferență de 1 punct în notarea celor doi profesori corectori la toate subiectele, indiferent că sunt grilă sau nu, și în cazul în care elevul primește punctaje diferite la subiectele grilă de la cei doi corectori, platforma informatică face media celor două punctaje.

Amintim că în iunie 2022 a avut loc pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, care s-a făcut în județele Călărași și Dâmbovița. Autoritățile aveau în plan generalizarea acestei măsuri din iunie 2023, dar lipsa de formare a profesorilor și greva generală din învățământ au fost printre motivele care au menținut evaluarea digitalizată în aceleași două județe ca în anul precedent (Sursa și detalii).

Citește și:
EXCLUSIV Ministerul Educației organizează Evaluarea Națională cu aceeași greșeală identificată la simulare: profesorii evaluatori vor putea acorda note diferite la subiectele grilă / Ligia Deca, acum două săptămâni: „De aceea am utilizat oportunitatea simulărilor, tocmai pentru a testa sistemul și pentru a aduce toate îmbunătățirile“


6 comments
  1. La matematică o problemă poate avea rezolvări diferite.Cum procedează evaluatorul cu solutia corectă in cazul in care aceasta nu este cuantificată in baremul propus?

  2. Cred ca cel mai bine ar fi sa pleci dumneata acasa sau la ce te pticepi mai bine, eventual vapoare. La educatie esti habarnista!

  3. Înțeleg că profesorii care au răspunsurile corecte când se dau baremele de corectare și totuși au răspunsuri diferite la grile .Asta este grav.Cei care corectează sunt profesori sau muncitori necalificați ?Cu așa profesori avem pretenții de la elevi?Romania este clar în moarte clinică și nu se mai face bine in veci

  4. “Vom încerca”….cine știe ce strică pe lângă înlăturarea acestei anomalii.
    Am ajuns să mă întreb ce mai poate strica acest Minister: de fiecare dată când zic ca nu mai au ce strica, îmi demonstrează că mă înșel, mereu se găsește ceva.

  5. Încearcă dar nu reușește.
    Aici nu exista putință si voință politico-administrativa d-na ministru.
    Un lucru atât de simplu … care reprezintă o mica îmbunătățire continua a procedurii, făcută de către un programator junior.
    E o declarație care arată micimea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dacă diriginții nu sunt anunțați de părinți că nu vin copiii la orele de pregătire, înseamnă că elevul va fi prezent fizic la ore, spune secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar

Dacă diriginții nu sunt anunțați de părinți că nu vin copiii la orele de pregătire, înseamnă că elevul va fi prezent fizic la ore, anunță Rodica-Luminița Barcari, secretarul de stat…
Vezi articolul