ULTIMA ORĂ Ministerul Educației vrea să piloteze o nouă “arhitectură curriculară”, începând chiar din septembrie, fără să fi pus vreun document în dezbatere. Consiliul Elevilor: Noile planuri-cadru nu au legătură cu tăierea numărului de ore

18.782 de vizualizări
Postlicealele Ministerului de Interne
Foto: Pixabay.com
Ministerul Educației vrea să piloteze “o nouă arhitectură curriculară” începând chiar din septembrie, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Consiliului Național al Elevilor, după o consultare cu reprezentanții Ministerului Educației. Noi planuri-cadru, care “sunt în curs de realizare” la această oră, ar urma să se aplice peste doar jumătate de an la “câteva clase de-a V-a și de-a IX-a”, a afirmat Antonia Pup, care a precizat că organizațiile de elevi au fost consultate pe această speță de consilierul ministrului Educației, Marian Staș, în cadrul unei videoconferințe, săptămâna aceasta.

Organizația de elevi a emis în această dimineață un comunicat de presă prin care a anunțat “revendicările Consiliului Național al Elevilor, structura de reprezentare a tuturor elevilor din România, privind acest model de modificare a paradigmei în ceea ce privește arhitectura curriculară”. 

  • Edupedu.ro a solicitat în această dimineață Ministerului Educației să vină cu detalii pe această temă. Vom reveni cu informațiile, în momentul în care le vom primi 

Ministerul ar urma să facă această pilotare curriculară “fără legătură cu scăderea numărului de ore“, prin activarea articolului 26 din Legea educației. Articolul prevede că “Ministerul Educației și Cercetării poate stabili, prin hotărâre a Guvernului, funcționarea în sistemul de învățământ preuniversitar a unor unități-pilot, experimentale și de aplicație.”

Amintim că Marian Staș – încă din momentul în care a făcut public faptul că este consilierul ministrului Monica Anisie, la începutul anului, – și-a comunicat și planurile de pilotare a unui nou curriculum, planuri salutate atunci de ministrul Educației.

Cum a anunțat Staș, în ianuarie 2020, că a devenit consilierul ministrului Educației și care a fost răspunsul Monicăi Anisie:

Comentariul ministrului Educației, Monica Anisie, la anunțul făcut de Staș:

În această dimineață, 21 februarie 2020, Consiliul Național al Elevilor a remis Edupedu.ro un comunicat de presă în care anunța următoarele: “Consiliul Național al Elevilor salută inițiativa Ministerului Educației și Cercetării privind pilotarea unor planuri-cadru în anumite unități de învățământ preuniversitar, începând cu anul școlar 2020-2021. Conform articolului 26, din Legea educației naționale nr. 1/2011, Ministerul Educaţiei și Cercetării poate stabili, prin hotărâre a Guvernului, funcţionarea în sistemul de învăţământ preuniversitar a unor unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie”.

În comunicat, se mai arată că “revendicările Consiliului Național al Elevilor, structura de reprezentare a tuturor elevilor din România privind acest model de modificare a paradigmei în ceea ce privește arhitectura curriculară sunt:

  1. Consiliul Național al Elevilor trebuie să fie parte din fiecare etapă a acestui proces; în acest sens, solicităm Ministerului Educației și Cercetării includerea structurii noastre pe lista invitaților permanenți în cadrul tuturor grupurilor de lucru conexe planificării și implementării acestui proiect de pilotare.
  2. Organizarea unei consultări ample cu beneficiarii direcți ai educației, elevii, asupra noilor planuri-cadru care se doresc a fi proiectate pentru ciclul de învățământ liceal. Fie că se va desfășura online sau offline, prin dezbateri organizate în comunitățile școlare, Ministerul Educației și Cercetării trebuie să aibă în vedere faptul că arhitectura curriculară trebuie să aibă în centrul său elevul, să răspundă nevoilor și intereselor sale, în primul rând.
  3. Operaționalizarea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii și implementarea acestuia din luna septembrie a acestui an. Ministerul Educației și Cercetării trebuie să folosească toate mecanismele și resursele de care dispune pentru a împiedica fenomenul întâlnit în sute de școli din România, în care consultarea elevilor în vederea stabilirii disciplinelor opționale are doar un rol formal, întrucât deciziile care se iau la nivelul consiliilor de administrație vizează doar completarea normelor didactice, și nu dezvoltarea personală și profesională a elevilor.”

Contactată de Edupedu.ro, Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE), a declarat că aceste noi planuri-cadru “nu au legătură cu tăierea numărului de ore, ci este vorba despre o nouă arhitectură curriculară și se dorește să se măsoare cât impact produce pentru elevi. Este vorba de cu totul și cu totul alte planuri-cadru. Ele sunt în curs de realizare. Am avut o întâlnire, acum câteva zile, o videoconferință în care eram doar noi [Consiliul Național al Elevilor – n.red.] și dl Marian Staș“.

Planul Ministerului Educației este ca doar “câteva clase de-a V-a și de-a IX-a să fie instruite în baza unor alte planuri-cadru. Ministerul Educației își dorește, prin dl Marian Staș, care este un consilier al doamnei mnistru, pilotarea în cadrul unor unități de învățământ preuniversitar a unor planuri-cadru specfice“, a precizat liderul elevilor.

Descarcă de aici Comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor

Solicitarile Consiliului National al Elevilor de la “noua arhitectura curriculara”

Ce prevede Legea educației, la articolul indicat în comunicat:
  • “Articolul 26
  • Ministerul Educației și Cercetării poate stabili, prin hotărâre a Guvernului, funcționarea în sistemul de învățământ preuniversitar a unor unități-pilot, experimentale și de aplicație.”
Cine este Marian Staș, consilierul care vrea să piloteze “o nouă arhitectură curriculară”: Colonel în rezervă, autor al cărții “Patologia imposturii curriculare” în care a criticat “anul ratat” în care Anisie era secretar de stat la Educație
Foto: Coperta cartii / Sursa: carturesti.ro

Marian Staș a fost membru al grupului de experți numit în 2016 de Adrian Curaj, pe când Anisie era secretar de stat pe preuniversitar, să lucreze la curriculumul de gimnaziu și a făcut parte dintre cei care au cerut atunci renunțarea la planurile-cadru puse în dezbatere, după cum relata HotNews.ro la acea vreme.

Marian Staș a devenit în 2020 consilierul Monicăi Anisie, cea care în 2016 – “anul ratat” din care el a descris “Patologia imposturii curriculare” într-o carte cu acest titlu publicată la editura BMI – era secretar de stat responsabil cu învățământul preuniversitar și unul dintre responsabilii pentru curriculumul de gimnaziu.

Paradoxal, Marian Staș este astăzi membru al grupului de lucru înființat chiar de Monica Anisie pentru revizuirea planurilor-cadru. “Eu mă ocup, împreună cu doamna Daniela Bogdan și alături de noi este dl decan Lucian Ciolan, dl Staș, experți în educație”, de coordonarea grupului de lucru asupra planurilor-cadru, a declarat pentru Edupedu.ro secretarul de stat pe preuniversitar, Luminița Barcari.

Monica Anisie, noiembrie 2019: Noile planuri-cadru cu un număr redus de ore vor fi puse în consultare publică în ianuarie 2020 / Niciun plan-cadru nu a fost publicat de Minister

Noua arhitectură curriculară anunțată de elevi vine în contextul în care Ministerul Educației înregistrează două mari restanțe, cu privire la curriculum:

  • nu există o decizie cu privire la înnoirea curriculară care trebuie aplicată la liceu peste doar 2 ani – amintim că reforma curriculară începută acum 7 ani cu aplicarea unor programe școlare și planuri-cadru noi la prima clasă de școală va ajunge în 2 ani la liceu, iar Ministerul Educației este obligat să modifice curriculumul liceal pentru a fi în concordanță cu ce au învățat copiii în gimnaziu
  • nu există planuri-cadru și programe școlare de gimnaziu pentru anul viitor, în concordanță cu Legea care taie cu până la 9 numărul de ore pe săptămână în gimnaziu. Legea se va aplica începând din toamnă

Pe 21 noiembrie 2019, ministrul Monica Anisie anunța la Realitatea TV că “în ianuarie putem să vedem primii pași de consultare publică pentru planurile-cadru” noi, conforme legii care a redus numărul de ore de școală.

“Există deja o lege. Legea este lege și trebuie aplicată. Ea scade numărul de ore. Trebuie să aplicăm legea, de aceea am anunțat deja că trebuie, prin consultare publică, să realizăm noile planuri-cadru. Stabilim disciplinele și numărul de ore și după aceea stabilim grupurile de lucru pentru noile programe”, a declarat Anisie.

  • Legea care prevede, începând cu anul școlar următor, 20 de ore/săptămână în medie pentru clasele I-IV, 25 de ore săptămânal pentru elevii de gimnaziu și 30 pentru liceu, ceea ce înseamnă reduceri de până la 9 ore/săptămână la gimnaziu, a fost promulgată pe 18 noiembrie de președintele Klaus Iohannis.

Planul-cadru, generic, este documentul care conține numele materiilor pe care le studiază elevii în fiecare clasă, precum și numărul de ore care îi este repartizat fiecărei materii.

“Legea prevede că trebuie să reducem și numărul de ore. Dar nu poți să lași, de exemplu, 3 ore la Limba română și o programă construită pentru 5 ore. De aceea trebuie corelate între ele numărul de ore și programa”, a continuat ministrul Educației, în noiembrie 2019.

De atunci și până astăzi, 21 februarie 2020, Ministerul Educației condus de Monica Anisie nu a pus în dezbatere publică niciun plan-cadru sau curriculum școlar.
Răzgândirile Monicăi Anisie cu privire la noile planuri-cadru: E vorba de tăiat discipline / Nu trebuie neapărat să renunțăm la discipline
Foto: Colaj Europa FM

Amintim că la scurt timp după ce a preluat mandatul de ministru, Monica Anisie a declarat la Europa FM că legea care mișcorează cu 5 numărul de ore la gimnaziu și care tocmai fusese aprobată de Parlament va conduce la realizarea unui nou plan-cadru și va însemna tăieri de discipline.

E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline”, a declarat Monica Anisie, pe 12 noiembrie, într-un interviu acordat Europa FM.

Noile planuri-cadru trebuie “să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu din perspectiva a ceea ce profesorul ar trebui să aibă“, a adăugat atunci ministrul, precizând: “să știți că ne gândim și la profesorii care vor rămâne fără catedră, dacă nu mai există disciplina respectivă în planul-cadru“.

Doar o zi mai târziu, același ministru Monica Anisie a revenit asupra propriei declarații și a spus că „nu trebuie neapărat să renunțăm la anumite discipline. Putem regândi într-un fel această predare-învățare”.

Citește și:

 


3 comments
  1. Ghinionul învățământului romanesc, și asa distrus de tot felul de inovații ale ministrilor care s-au perindat în ultimii 30 de ani, este ca Iohannis e tătucul care a elaborat platforma utopica România educata. Precum programul pcr trebuia aplicat întocmai, asa si prețioasa și utopica platforma se aplica ad literam.
    Ghinion…

  2. Cred ca are a face cu niste publicatii locale ale lui Marian Stas: https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Marian+Stas&btnG=

    Dar dupa cum se vede, Marian Stas nu este vreo autoritate in materie de pedagogie. A vazut si el ceva in Michigan si vrea sa imite, dar fara sa inteleaga ce vorbeste.

    Cu alte cuvinte, da intr-adevar ne trebuie o educatie de secol XXI nu una de secol XIX, dar Marian Stas nu este calificat pentru a pilota asa ceva – de fapt nu este calificat sa fie nici consilier de Ministru al Educatiei. Dar cand nici Ministrul Educatiei nu este calificat pentru asa ceva …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Manualele pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” pot fi comandate de școli până pe 5 aprilie / Din acest an școlar, elevii de clasa a XI-a studiază disciplina

Până pe 5 aprilie, școlile pot comanda manualele pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”, potrivit unei adrese a Ministerului Educației, document trimis către inspectoratele școlare. Din anul școlar 2023-2024, elevii de…
Vezi articolul

Datele elevilor au fost accesibile caselor de pariuri, în Anglia. Ministerul Educației de la Londra, învinovățit pentru încălcări inacceptabile ale regulilor de protecție a datelor, chiar dacă informații personale nu au fost divulgate

Ministerul Educației de la Londra a fost declarat responsabil pentru o încălcare a legilor privind protecția datelor personale, în condițiile în care a permis caselor de pariuri acces la o…
Vezi articolul