La disciplinele cu peste 2 ore pe săptămână, elevii vor avea la sfârșitul anului 2023 câte 3 note, potrivit unei adrese a Ministerului Educației către inspectoratele școlare. Dintre acestea, cel puțin o notă se recomandă să fie acordată în urma susținerii unei evaluări scrise. Schimbarea apare din senin, fără să fie prezentată înainte de vreun oficial din Ministerul Educației. Această noutate vine cu doar 5 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2023-2024. Vezi mai jos, în articol, câte note trebuie să aibă elevii la disciplinele cu 1-2 ore pe săptămână.
- Documentul este semnat de Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației.
Potrivit adresei Ministerului Educației, „având în vedere respectarea principiului învățării şi evaluării sistematice și continue care include cerința notării ritmice, se impune ca până la finalul anului calendaristic 2023, să fie acordate cel puțin:
– câte 2 (două) note/ calificative la disciplinele cu o oră pe săptămână/ 2 ore pe săptămână, dintre care cel puțin o notă se recomandă să fie acordată în urma susținerii unei evaluări scrise;
– câte 3 (trei) note/ calificative la disciplinele cu mai mult de 2 ore pe săptămână, dintre care cel puțin o notă se recomandă să fie acordată în urma susținerii unei evaluări scrise.”
Conform documentului de mai sus, pentru anul școlar 2023-2024 se aplică prevederile Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (articolul 107), care reglementează modalitatea de notare și numărul de calificative, fiind impuse și anumite prevederi.
„În acest sens, se va avea în vedere punerea în aplicare a prevederilor articolului menționat, astfel:
- pentru antepreșcolari şi preşcolari, rezultatele evaluării se comunică şi se analizează/ discută cu părinții sau reprezentanții legali;
- pentru elevii din ciclul primar, gimnazial si liceal, calificativele/notele acordate se comunică în mod obligatoriu elevilor, se înscriu în catalog si în carnetul de elev de către cadrul didactic care le acordă”, se arată în documentul citat anterior.
Conform ROFUIP, la o materie, un elev trebuie să aibă minimum N+3 note. Cu alte cuvinte, profesorul va pune cu cel puțin 3 note mai mult decât numărul de ore pe săptămână la acea materie, la clasă.
Art. 107 – „(4) Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru. La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.”
Când a preluat mandatul de ministru al Educației, Ligia Deca vorbea despre predictibilitate, despre faptul că profesorii și părinții vor fi informați din timp în privința schimbărilor:
„Nu în ultimul rând, știu că una dintre nevoile fundamentale ale sistemului de educație este predictibilitatea. Un obiectiv esențial al mandatului meu este tocmai asigurarea caracterului predictibil al măsurilor educaționale, astfel încât elevii, profesorii și părinții să știe din timp cum se desfășoară procesul de învățământ. Promit să acționez cu transparență, integritate și curaj!”, potrivit Ligiei Deca.
20 comments
Așadar pentru Ministerul Educației dacă ai o oră pe săptămână sau două e totuna?
Sau dacă ai 36 de elevi sau 25 într-o clasă?
Tot 2 note în două module pentru număr diferit de ore pe săptămână?
Apoi in restul de 3 module, la materiile cu o oră pe săptămână, ar trebui acordate tot două note ?
Așadar implicit Ministerul recunoaște cumva că împărțirea pe semestre avea un rol foarte important.
Împărțirea pe module este doar o convenție temporală.
Niciun elev nu e preocupat că se încheie sau incepe un modul nou.
Consider că nu este nicio “impunere”, ci doar o aducere aminte pentru RITMICITATEA NOTĂRII!
Anul școlar trecut, înainte de începerea grevei, unii elevi aveau doar 1 – 2 note în catalog la anumite materii? De ce? Cum justifică profesorul restul de note puse grămadă după încetarea grevei? Deci, mai ușor cu pianul pe scări, că se face mult zgomot pentru ceva care oricum este în fișa postului.
Altceva ar trebui impus: diversificarea evaluării! În timp ce unii prof. evaluează și proiecte, portofolii, punându-le mintea la contribuție copiilor să lucreze independent, să colaboreze între ei ca să elaboreze proiectul, ceilalți prof dau lucrări scrise tot anul! Și apoi, toată lumea se vaită că cei mai mulți elevi învață automat, că nu au inițiativă, că nu au creativitate! Păi de unde? Din lecții memorate și reproduse ca autodictare?
Așadar, aveți curaj să vă priviți în oglindă și apoi pe fluturașul de salariu! Este vorba de un ritm de circa 1 notă/ modul. Doar așa se poate urmări progresul unui elev, dacă îți place și respecți meseria!
Le-am dat proiecte și portofolii, individuale și de grup, cu termen larg (până la 3-4 luni) de realizare.
Au venit cu chestii copy+paste de pe unde au găsit, fără să înțeleagă măcar ce copiaseră, fără să aibă idee despre sensul termenilor folosiți, fără să corecteze măcar ortografia greșită a celor pe care îi copiaseră. Era evident că le ”făcuseră” cu o seară înainte, când nu mai puteau sta, pe repede-înainte. Că doar nu era să piardă o oră prețioasă din timpul lor ca să urmeze etapele necesare rezolvării corecte a temelor propuse. De colaborare nici nu a fost vorba – au preferat să lucreze individual, că ”ceilalți nu fac nimic”. De parcă ei făcuseră.
Scutiți-mă de evaluările alternative.
corect…așa este nu sunt receptivi la nimic nu le pasă de știință
3-4 luni pentru proiecte, ziceți!
1 De câte ori le-ați solicitat să vă arate cum decurge elaborarea efectivă?
2 De câte ori au venit la dvs să vă solicite sfaturi, resurse sau să vă anunțe că un anumit elev nu se implică suficient?
3 De câte ori ați pus nota 1 când i-ați prins copiind?
Vedeți, de-asta n-are ursul coada, pentru că o clasă de copii, oricât de amorfă și încăpățânată e la început, poate fi modelată doar de profesor. Dar pentru tot ce am enumerat mai sus trebuie timp și implicare din partea profesorului dacă acesta chiar vrea ca elevii sai sa ajungă niște adulți responsabili. Și înainte de a spune ceva, când spun “timp” mă refer la cele 8 ore/ zi, luni-vineri, nimic peste program.
În final, copilul va imita mereu adultul!
Așa că atenție la modelul oferit acum, că pe-acela îl vom întâlni pe strada și la ghisee/birouri și noi și copiii noștri!
Ca proaspat absolvent al unei facultati de prestigiu din bucuresti (politehnica – acs), va spun ca si la facultate temele se fac cu cateva zile inainte de deadline. Si pentru intrebarile dvs va raspund cu un exemplu clar din anul 4, semestrul 2, proiect de grup:
1. Ni s-a acordat tot semestrul 2 timp sa il facem si care era impartit in 3 etape de verificare. Grupul meu s-a apucat cu o saptamana inainte de fiecare etapa.
2. Resurse nu aveam nevoie de la profesor, mai mult doar niste clarificari despre enuntul temei. Informatii sunt destule pe internet. Si pentru ultima subintrebare, sa fim seriosi… Nimeni nu e atat de nesimtit cat sa isi parasca colegii ca nu lucreaza. Plus ca noi aveam mod de verificare pe platforma online pentru contributia fiecaruia.
3. Nota 1 la facultate nu se acorda, ci nota 0 (anularea temei/examenului). In liceu nu era chiar nota 1, ci 2 “ca nu sunt nesimtit sa dau chiar 1” (citat de un profesor de-al meu). In gimnaziu elevii inca au nevoie de note pentru admiterea la liceu. Pentru unele facultati este necesara media din liceu. Multi profesori sunt draguti si nu vor sa strice mediile si viitorul cuiva care clar nu este interesat de materia lui, dar este interesat de altceva. De exemplu eu am trecut cu media 5 la doua materii, dar am fost olimpic national la alta materie. Lasati elevii sa se concentreze pe ce le plac.
In concluzie, nu va mai dati rotunda ca materia dvs este cea mai importanta din scoala. Mai au elevii si altele materii, cu temele lor, cu pregatirile lor suplimentare, cu timpul lor liber.
Ca absolvent al unei universitati de prestigu refuz sa cred ca nu ai urmat niciun un curs despre comunicare ( la nivel de secol XXI), care sa-ti permita sa formulezi un mesaj fara jigniri comuniste de genul “a te da rotund”. Din alt punct de vedere, nu ai inteles mesajul. Tu stii mai bine cu ce dificultati te lupti.
Nu ma dau rotunda cand va dau exemplu ca anul scolar trecut elevii mei au stiut cum va fi evaluare in fiecare modul (cand avea loc test scris/ prezentare orala/ proiect/ portofoliu). Va reiterez ca se poate face datoria de dascal asa cum trebuie, cu respect si bun simt, in concordanta cu cerintele acestui secol.
Parlamentul (si nu numai) este plin de cei care au absolvit cu “copy-paste” pentru au dat peste profi care “nu au fost nesimtiti sa le puna nota unu pe copiat” (DoamneSfinte! Si suntem unii dintre noi care incercam sa formam tineri pentru o tara ca afara, aici, intre granitele Romaniei!) Pai de unde sa mai solicitam atata raspundere si responsabilitate la fiecare cetatean din tara asta, cand toti vor sa fure de mici, dar sa fie iertati?
Din pacate, viitorul va fi si mai sumbru: daca pare ca au plecat multi tineri la studii in strainatate pentru ca totul e altfel acolo si culmea, lucrurile functioneaza de la admitere si cu eseu argumentativ ( n-a ca ma dau iar, rotunda) pe langa media la disciplinele aferente, pana la studiu individual incheiat cu proiect original -chiar inovator pentru domeniu- (iar mi-a alunecat penita si m-am rotunjit), astepati sa vedeti cu ce ramanem in tara: fix cu cei iertati pentru “copy-paste”, si nu numai, si de-abia cand falimentul va fi total (financiar, social, comunicational si moral) de-abia atunci vom intelege de ce era bine ca fiecare sa-si faca treaba la timp, in patratica lui.
Pana atunci, spor la “doctoranzii” conducatori de tara naufragiata! Se stiu ei. O parte din acest popor isi merita acesti conducatori!
P.S. TOT RESPECTUL PENTRU ADEVARATII DETINATORI DE TITLURI DE DOCTORI ,CARE NU DOAR CA SI-AU REDACTAT LUCRARILE SINGURI, CI CHIAR AU ADUS INOVATIE IN DOMENIUL LOR !
Asta nu cumva miroase a pandemie?Că in acest caz,multe cursuri de vor tine online,mediul in care notarea nu este reglementată prin procedura…oricum,nu prea miroase a bine…
De partea cealalta a baricadei sunt parinti si elevi care afla ce note au obtinut la unele discipline abia pe la finele ultimului modul. Nu e rau deloc sa aflam in timp util ce note au luat copii nostri la testari sau la ascultare. S-au scos tezele din pacate, dar nici testele nu mai sunt ce au fost candva: tot mai des testele se dau din toata materia anului, asa ca avem teze la mai toate disciplinele. Cine vrea sa invete invata indiferent de cat/cum se schimba legea iar analfabetii sunt produsul muncii celor care au in job description sa-i invete carte. Atat timp cat o faci cu brio nu mai conteaza detaliile!
Există carnete de note. Există cataloage electronice. Există vizita părintelui la școală.
Doar să vrei.
Da, suntem cobai, dar punand in balanta ambele variante, consider ca asa este mai bine! Anul trecut, erau foarte multe discipline la care copiii nu aveau nici o nota pana la vacanta din decembrie, apoi toti profesorii ii bombardau efectiv! As spune ca aceasta impartire pe module nu se preteaza sistemului nostru. Nu putem sa adoptam totul de la altii, pe motiv ca asa este mai bine ….
Adică tot împart anul școlar în două perioade pentru ușurința acordării notelor.
Am primit si noi aceeasi adresa abjecta de la ISJ. Cum adica sa fie minim o nota la scris? Pai ori ma lasi sa-mi conduc evaluarea cum stiu, ori ma obligi din spate, pe sustache prin ISJ-uri? Mai mult, sunt discipline la care nici macar nu stiu sa scrie inca elevii la o clasa mica. Dincolo vin hartii ca s au taiat hartii, inclusiv obligativitatea testului initial ce era o corvoada pe banii proprii(eu am 21de clase), dincolo bagi strambe de lucrare scrisa prin fel si fel de circulare in scoli. Sper sa se sesizeze cineva.
Este normal sa se dea lucrari de control, din multe motive. Notele nu se pot pune numai din ascultarea la ore, trebuie sa se verifice invatarea si numarul de elevi e mare, iar unii copii se declara “timizi” si nu iau cuvantul in clasa etc
Nu se pot confunda tezele cu un test/lucrare de control.
Eu unul, dacă nu-mi spune Deca și CE notă să pun, dar mai important, CUI, nici nu mai iau catalogul cu mine la clasă. /s
Ăștia au impresia că dacă micromanageriază totul, de la respirații pe minut la numărul de teste antidrog obligatorii dar fără comunicarea rezultatelor, nu mai trece nimeni anul, că se lasă corigenți la muzică și desen.
Mă, căpiaților!! Vedeți ce faceți cu bursele alea, că începe anul școlar și habar n-avem ce să le spunem părinților!!
Acesta e limbaj de profesor???
Dar ce, ai impresia că suntem statui? Emoțiile umane sunt firești, iar limbajul este viu. Ce anume te ofensează? Ai pretenția să vorbesc elevat și pe forumurile unde vin cei ca tine să se ofuscheze? Mai bine te-ai bucura că mai există oameni capabili să se exprime cursiv în limba română.
Dar dacă te deranjează limbajul meu, doamnă dragă, nu te obligă nimeni să interacționezi cu mine. O zi bună.
da, ce te miră???
Alti oameni prosti. Dupa ce ati desfiintat tezele si semestrele, acum vreti sa le infiintati in background. Ca nu are nimeni curajul sa-i spuna lui Iohannis ca legea lui e varza si nu face decat sa scoata analfabeti.
yohanis este varză