Elevii olimpici români au obținut o medalie de aur, trei medalii de argint, o medalie de bronz și două mențiuni de onoare la Olimpiada Internațională de Lingvistică – IOL 2024 din Brazilia. Șapte elevi sunt de la licee de stat, iar unul de la un liceu privat.
Acestea sunt rezultatele anunțate de organizatori la festivitatea de premiere transmisă online marți, 30 iulie, la ora 9 seara – ora României.
România este reprezentată de către 8 eleve și elevi, împărțiți în două echipe și însoțiți de 3 profesori coordonatori.
Cel puțin 38 de țări au participat la competiție, potrivit informațiilor de pe site-ul IOL Brasilia 2024.
Iată elevii români și premiile obținute de aceștia:
- Luiza-Teodora Mihai, Colegiul Național Iași – medalie de aur
- Matei Chirilă, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” Cluj-Napoca – medalie de argint
- Mihaela Anghel, Liceul Teoretic „Alexandru Ghica”, Alexandria – medalie de argint
- Karina-Adriana Stăncescu, Colegiul Național „Carol I”, Craiova – medalie de argint
- Elena Păvăloaia, Colegiul Național „Sfântul Sava”, București – medalie de bronz
- Ioana Steliana Barbu, Colegiul Național „Spiru Haret”, Tulcea – mențiune de onoare
- Sergiu Manea, Colegiul Național Pedagogic „Carmen Sylva”, Timișoara – mențiune de onoare
- Ioana Stănoiu, Liceul Internațional de Informatică București (ICHB) – prima clasată la etapa națională
Elevii români participanți la Olimpiada Internațională de Lingvistică (IOL) au fost însoțiți de Roxana Preda, asistentă universitară dr. la Facultatea de Litere a Universității din București (FL-UB), Mihai Bratu – triplu medaliat la IOL, student la Universitatea Tehnică din Delft și Paul Helmer – fost participant IOL, cadru didactic asociat la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN).
Pe lângă acești coordonatori, au mai fost implicați, potrivit reprezentanților organizatori ai olimpiadei de lingvistică din România: Dan Mirea – medaliat la IOL, membru al Juriului Internațional, doctorand la Universitatea Princeton, dr. Vlad A. Neacșu – premiant IOL, team-leader al delegației Hong-Kong (update: premiată cu mențiune de onoare la proba pe echipe) și începând din acest an, membru al Boardului IOL și Tamara Ivanof – premiantă IOL, voluntară la ediția din acest an a IOL (sursa).
Vlad Neacșu a obținut cu echipa din Hong Kong și o mențiune, două medalii de bronz și o medalie de argint.
Elevii români au vizitat capitala Brasilia DF, grădina zoologică din oraș, au fost la Ambasada României din Brazilia și au luat parte la diverse jocuri de cunoaștere și integrare propuse de organizatorii din America de Sud.
- Anul trecut, elevii români au fost premiați la Olimpiada Internațională de Lingvistică de la Bansko, din Bulgaria, cu 6 medalii de aur, argint și bronz și 2 mențiuni, în competiție cu alte 50 de echipe.
- În 2022, lotul format din 4 elevi obținea locul 3 în lume pentru România, cu câte o medalie de aur, argint și bronz.
- Acum 3 ani, România a obținut o medalie de aur, două medalii de bronz și o mențiune la proba pe echipe, la IOL 2021 organizată online – interviu.
Iată și premiile anunțate de organizatori la festivitatea de premiere:
GALERIE FOTO Olimpicii români la Olimpiada Internațională de Lingvistică 2024
O problemă de lingvistică, propusă de un fost medaliat român
„Pentru prima oară în istoria Olimpiadei Internaționale de Lingvistică, una din cele cinci probleme ale competiției individuale a avut «origini românești», potrivit reprezentanților organizatori ai olimpiadei din țară.
Compusă de Dan Mirea, dublu medaliat la IOL și actual membru al Juriului Internațional, problema 5 a fost despre limba yanyuwa, o limbă aborigenă din Australia cu doar 3 vorbitoare native rămase, scrie în postarea de pe Facebook a OLR.
„Elevii au descoperit o particularitate foarte interesantă și foarte rară în cadrul limbilor lumii: modul în care bărbații și femeile vorbesc «dialecte» distincte, care diferă la nivel gramatical. Problema presupune analizarea unor propoziții în cele două dialecte pentru a descifra similaritățile și diferențele dintre ele”, conform sursei citate.
VIDEO Premierea de la IOL 2024 Brazilia:
Articol în curs de actualizare.
În ce constă rezolvarea de probleme la lingvistică
La etapa internațională, elevii trebuie să rezolve 5 probleme de lingvistică în 6 ore. „Pentru aceasta e nevoie să analizeze niște date din limbi necunoscute pe baza cărora să extragă reguli gramaticale (să recunoască mărci de număr, de timp, de obiect, subiect etc.), să deducă reguli de formare a cuvintelor sau reguli care condiționează anumite transformări fonetice”, explica în interviul din anul 2021 Valentina Cojocaru, coordonatoare a lotului, când România obținuse o medalie de aur, două de bronz și o mențiune pe echipe.
„Nu necesită o pregătire lingvistică în prealabil, ci doar cunoștințe minime de gramatică pe care le însușesc în școală la orele de română. În schimb, e nevoie de o abordare analitică, gândire laterală, intuiție culturală și deducție logico-matematică. Pentru prima etapă, adresată tuturor elevilor curioși și pasionați de lingvistică, subiectele constau în rezolvarea a 2 sau 3 probleme într-un interval de 3 sau 4 ore, în funcție de nivel”, mai spunea Cojocaru.
Deși olimpiada își are originile în 2003, România participă în mod oficial începând cu 2013, în 2005 și 2012 fiind vorba de participări ad-hoc, fără vreo selecție națională anterioară. Din 2013, echipa României s-a întors de fiecare dată cu câte un premiu, explica tot în 2021 Paul Helmer, fost olimpic internațional și implicat în coordonarea lotului.