ULTIMA ORĂ Lucrarea de licență și examenul de licență vor fi ambele obligatorii din nou, ca acum 10 ani, potrivit unui proiect de ordin de ministru pus în dezbatere de Ministerul Educației

90.343 de vizualizări
Foto: © Andreysha | Dreamstime.com
O serie de modificări la metodologia-cadru de organizare și desfășurare a examenelor de absolvire, licență/diplomă și disertație au fost publicate de Ministerul Educației în consultare luni seara, pe 2 decembrie. Cea mai importantă modificare este reintroducerea, după 10 ani, a obligativității pentru studenți să susțină la finalizarea studiilor atât lucrare de licență cât și examen. Modificarea se va aplica, dacă este aprobată în forma actuală, și studenților care sunt deja la jumătatea anului acestuia universitar și care au licența în sesiunile din vara viitoare.

Articolul 24, alin (1) se modifică după cum urmează:
”(1) Examenul de licență/diplomă constă în două probe, după cum urmează:

a) proba de evaluare a cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate;

b) proba de prezentare şi susţinere publică a lucrării de licenţă/proiectului de diplomă,” conform proiectului citat.

Până acum, din 2016, cele două probe erau la alegerea fiecărei facultăți/universități, iar metodologia prevedea că se susțin una sau două probe, nu ambele.

Forma actuala este următoarea:

„Examenul de licență/diplomă constă în una sau două probe, stabilite de către senatul universitar, după cum urmează:

a) proba de evaluare a cunoștințelor fundamentale și de specialitate;

b) proba de prezentare și susținere a lucrării de licență/proiectului de diplomă.

Forma actuala a fost adoptată tot de Ligia Deca prin ordin de ministru (semnat prin delegare de secretarul de stat Gigel Paraschiv) în februarie 2024, deci în urmă cu 9 luni.

„Prezenta metodologie-cadru se aplică începând cu sesiunile de examene de finalizare a studiilor aferente promoției anului universitar 2023-2024”, conform textului actului normativ.

Proiectul de act normativ poate fi descărcat de aici:

Proiectul de ordin care produce modificări importante la mijlocul anului universitar, fără să existe vreun anunț cu explicații din partea oficialilor Ministerului Educației, apare la terminarea campaniei electorale în care ministra educației Ligia Deca a candidat pentru un loc de parlamentar. Remarcăm că pe durata campaniei și cu o lună înaintea acesteia nu a fost pus în dezbatere niciun proiect de act normativ care să facă vreo modificare cu impact în legislația actuală.

De remarcat, Ministerul Educației nu publică referatul de motivare pentru actul normativ, așa cum prevede Legea transparenței decizionale în administrația publică 52/2003: „Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștința publicului, în condițiile alin. (1), cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice. Anunțul va cuprinde: data afișării, o notă de fundamentare, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, un studiu de impact și/sau de fezabilitate, după caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum și termenul-limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.

Anunțul Ministerului Educației nu cuprinde decât proiectul de ordin:

În 2015 ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu, era ultimul care aproba obligativitatea ambelor probe pentru absolvenții de studii de licență. În 2016 ministrul Mircea Dumitru a aprobat ca cele două probe să poată fi alese de către fiecare facultate/universitate, una, două sau ambele, dacă așa decidea forul de conducere.

Articol în curs de actualizare

Foto: © Andreysha | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

Lucrările de licență ar putea să fie eliminate și la facultățile de Drept din Craiova și Sibiu, după modelul Cluj și București / Argumente pro și contra acestei măsuri – analiză Europa Liberă
Lucrările de licență de la Drept, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, au fost eliminate. Decanul Șerban Diaconescu: Eliminarea a fost făcută la cererea studenților. Există și o nefericită exagerare la verificarea lucrărilor prin programe de anti-plagiat
Lucrarea de licență, înlocuită cu examen scris din iulie 2024 la Facultatea de Litere a UB pentru studenții de la programul de Comunicare și Relații Publice / Ar urma să se revină la examene scrise și pentru licența la limba română și o limbă străină – surse

12 comments
  1. Dar cum ar fi sa nu se mai schimbe procedurile în sistemul de învățământ de la an la an in mod compulsiv? Bine ca ne așteptăm de la tineri sa se ridice la standarde înalte, dar ce exemplu le dam? Haos si dezordine? Lipsa de coerenta si de predictibilitate? Ne vine cate o idee trăsnită si repede o testam pe cobai, adica pe tineri, in loc sa gandim consecintele pe termen mediu si lung.

    Si ne intrebam de ce il voteaza tinerii pe dl Georgescu. Uite de aceea: pt ca propune o forma de stabilitate. Nu una prea sanatoasa, evident, dar ceva ce macar le suna mai coerent decat bataia de joc din tara asta de ani buni încoace.

    Ok, schimbati si toata structura daca vreti, dar fratilor, ajutati tinerii astia si sa tranzitioneze schimbarile pe care le propuneti. In strainatate exista suport pentru cei care au nevoie sa tina pasul, consiliere, resurse. Ministerul Educației, facultatile, școlile, cam ce oferă? Unde e consilierea psihologica reala, unde e consilierea profesionala?

    Cam cati profesori, pe bune acum, cati, pot tine o sala intreaga prezenta si atenta la un curs complet pt ca sunt pasionati de ceea ce predau si inteleg materia si teoretic si ca aplicabilitate practica? Cati sunt acolo sa inspire tineretul si nu doar sa evalueze?

    Tineretul are nevoie sa fie inspirat, sa gaseasca sens si aplicabilitate, nu sa li se adauge n forme de evaluare dupa ce li se preda ceva asa…ca sa fie. Ca asa, ca sa fie, avem si carti, filme si documentare, nu e musai nici sa ajunga pe la facultate. Profesorul e pus acolo ca sa invete tinerii cum sa gandeasca, sa digere, sa inteleaga informatia, practic si creativ, nu doar sa “predea”.

    Sau na…poate vrem sa pregatim o natie de roboti si am gresit eu filmul.

  2. Ca de obicei, acești legiuitori întârziați au mai venit cu o reglementare de ultimă oră, CARE SĂ SE APLICE ÎNCĂ DIN ACEST AN UNIVERSITAR, 2024 – 2025 (!). Alo, suntem la jumătatea anului universitar! Pentru absolvenții din vara viitoare nu mai este timp să se orienteze către o temă predilectă, să se documenteze cu bibliografie relevantă și de bună calitate, să fie îndrumați de conducătorii de licențe, apoi să redacteze cu minuție și răspundere.
    Apoi, un principiu ce se aplică este acela ca modificările să fie anunțate de la început de ciclu, nu intempestive, cum îi tună câte unui respondent angajat și în campania electorală, despre care am observat că mulți participanți (de la minister, de la inspectorate) au și pierdut-o. La examenele naționale, de exemplu, nu se schimbă structura subiectelor pe neașteptate, cu atât mai mult la jumătatea anului școlar, ci numai după ce s-a parcurs întreaga nouă programă. Improvizații de acestea nu dau bine, chiar dacă s=a încheiat campania electorală.

    1. Habar nu ai de subiect.

      Pentru restul lumii, care doreste sa se informeze, din negura timpului la examenul de licenta se dau 2 note. Una este pentru cunostiinte si alta pentru proiect. Majoritatea facultatilor (este o reglementare la nivel de facultate, nu universitate) prefera ca nota la cunostiinte sa fie o examinare orala din notiuni asociate temei proiectului. Sunt si facultati (putine) care prefera un examen scris (tipic grilia), din materii considerate fundamentale pentru facultatea respectiva. Sunt de obicei bucati din 2-3 materii din anul 2, poate 3.

      Deci nu e nimic nou. Asa se face acum, asa se va face mai departe.

  3. A ți cerut și părerea studenților?Aveți abandon pe banda .Întrebați studentii cât de bine le explica materiile și cât de înțeleși sefac profesorii.Ca dacă unul spune ceva nu mai vede sa treacă anul și nici sa între în licenta .

    1. nu e nimic nou. asa se face si acum. Legea Educatiei nu a modificat o lege veche ci a anulat-o in totalitate. Avantajul “anularii” fata de “modificare” e ca in timp, din nevoi locale, aparusera prea multe acte secundare care, pe spete rare, se bateau cap in cap. Si erau prea multe si nu le mai stia nimeni.

      Asta e actul care copiaza actul vechi ce regelmenteaza licenta.

  4. Fantastic. Dupa ce i-ati bagat in haos pe studenti, acum cereti ambele probe. Super tare! Sa vedem cum vor mai absolvi, ca sunt vai mama lor unii, primesc note de trecere doar sa nu ramana facultatea fara studenti di finantare.
    S-a coborât stacheta INTENTIONAT tampind studentii si acum se ridica stacheta. Nu mai bine desfiintati anumite facultati care au studenți doar ca sa aiba norme didactice dinouzarii care nu pleaca de la catedra si reptilele demodate care nu isi updateaza cursurile la epoca actuala. Sa predai marketing antic in era digitala e strigator la cer.
    Pe vremuri, nu era obligatoriu sa fii student. Doar cei mai buni deveneau. Erau 7 pe loc cand am devenit eu studenta. Si multi nu luau din primul an. Aia era PERFORMANTA. NU CEEA CE AU CREAT PSD CU PNL-ANALFABETISMUL FUNCȚIONAL cu manele, tiganisme, interlopism, cultura submediocra. Totul sub obladuirea televiziunilor populiste.

      1. Mă îndoiesc că afirmațiile de mai sus au ca scop lauda, mai mult de atât acestea reflectă realitatea tristă a sistemului educațional din România. Subscriu ca student la o facultate de profil matematică-informatică, fost participant la Olimpiada Națională de Matematică, și nu, nu mă laud cu asta, însă vreau să pun accentul pe faptul că nu am trecut prin școală pentru că „așa trebuie”, ci chiar am luat în serios ceea ce înseamnă procesul de educație.

        Pot afirma că peste 65% din studenți vin la facultate doar pentru diplomă și ajung să-și promoveze examenele din mila profesorilor, cu nota 5. Mi se pare corect să se facă o triere cât mai adecvată atunci când vine vorba de absolvirea unei facultăți; la urma urmei, piața se umple de „rebuturi”. Toată lumea are facultate, master și diplome, deși 65% din ei nu dețin cunoștințe de bază din domeniul studiat. Luați exemplu alte țări din străinătate: nu toți au studii superioare. Nu trebuie sa fim toti doctori/ingineri…

        E ca și cum eu am stat 10 ani la birou zi de zi și mă trezesc că vreau să devin campion mondial la înot peste noapte, dar cu cât mai puțină muncă, doar așa cât să nu mă înec când sar în bazin. Cam aceasta este, din păcate, gândirea celor care merg la facultate „doar pentru diplomă”.

        Decizia de astăzi cu privire la anularea voturilor, hoțiile care s-au făcut în această țară și viteza la care totul se mișcă în România nu sunt altceva decât oglinda educației. Toți vrem parlamentari corecți, dar când vine vorba de examene la facultate, toți își scot telefonul și copiază. Toți vor ca tot ce se construiește în România să fie terminat la timp, să nu mai dureze 10 ani să se construiască o autostradă, însă când au de făcut un proiect la facultate, se apucă cu o zi înainte de el.

        Dacă vreți o țară corectă, dragi români, nu uitați că schimbarea începe cu voi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîmpeanu: “Școlile rămân deschise pentru că niciunde în Europa nu se mai închid / Școala online a fost un adevărat dezastru pentru școala românească, inclusiv pentru statele care s-au considerat a fi cele mai pregătite”

Școala online trebuie evitată pentru că a fost un adevărat dezastru, chiar și pentru țările cele mai pregătite din acest punct de vedere, a spus ministrul Cîmpeanu, la Digi 24,…
Vezi articolul