O serie de modificări la metodologia-cadru de organizare și desfășurare a examenelor de absolvire, licență/diplomă și disertație au fost publicate de Ministerul Educației în consultare luni seara, pe 2 decembrie. Cea mai importantă modificare este reintroducerea, după 10 ani, a obligativității pentru studenți să susțină la finalizarea studiilor atât lucrare de licență cât și examen. Modificarea se va aplica, dacă este aprobată în forma actuală, și studenților care sunt deja la jumătatea anului acestuia universitar și care au licența în sesiunile din vara viitoare.
Articolul 24, alin (1) se modifică după cum urmează:
”(1) Examenul de licență/diplomă constă în două probe, după cum urmează:
a) proba de evaluare a cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate;
b) proba de prezentare şi susţinere publică a lucrării de licenţă/proiectului de diplomă,” conform proiectului citat.
Până acum, din 2016, cele două probe erau la alegerea fiecărei facultăți/universități, iar metodologia prevedea că se susțin una sau două probe, nu ambele.
Forma actuala este următoarea:
„Examenul de licență/diplomă constă în una sau două probe, stabilite de către senatul universitar, după cum urmează:
a) proba de evaluare a cunoștințelor fundamentale și de specialitate;
b) proba de prezentare și susținere a lucrării de licență/proiectului de diplomă.
Forma actuala a fost adoptată tot de Ligia Deca prin ordin de ministru (semnat prin delegare de secretarul de stat Gigel Paraschiv) în februarie 2024, deci în urmă cu 9 luni.
„Prezenta metodologie-cadru se aplică începând cu sesiunile de examene de finalizare a studiilor aferente promoției anului universitar 2023-2024”, conform textului actului normativ.
Proiectul de act normativ poate fi descărcat de aici:
Proiectul de ordin care produce modificări importante la mijlocul anului universitar, fără să existe vreun anunț cu explicații din partea oficialilor Ministerului Educației, apare la terminarea campaniei electorale în care ministra educației Ligia Deca a candidat pentru un loc de parlamentar. Remarcăm că pe durata campaniei și cu o lună înaintea acesteia nu a fost pus în dezbatere niciun proiect de act normativ care să facă vreo modificare cu impact în legislația actuală.
De remarcat, Ministerul Educației nu publică referatul de motivare pentru actul normativ, așa cum prevede Legea transparenței decizionale în administrația publică 52/2003: „Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștința publicului, în condițiile alin. (1), cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice. Anunțul va cuprinde: data afișării, o notă de fundamentare, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, un studiu de impact și/sau de fezabilitate, după caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum și termenul-limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
Anunțul Ministerului Educației nu cuprinde decât proiectul de ordin:
În 2015 ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu, era ultimul care aproba obligativitatea ambelor probe pentru absolvenții de studii de licență. În 2016 ministrul Mircea Dumitru a aprobat ca cele două probe să poată fi alese de către fiecare facultate/universitate, una, două sau ambele, dacă așa decidea forul de conducere.
Articol în curs de actualizare
Foto: © Andreysha | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
Citește și: