Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către cei doi profesori evaluatori la subiectele de tip grilă și a făcut o medie cu o diferență acceptată a notelor de cel mult 1 punct, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara de matematică Mihaela Popa. Concret, un elev a primit punctaje diferite la un subiect grilă de la cei doi corectori, iar platforma informatică a făcut media celor două punctaje.
„«Am luat 8,50, dar trebuia să iau 9». Un semnal pentru platforma de corectare de la Evaluarea Națională. La partea grilă, platforma trebuie să sesizeze dacă sunt diferențe! Acolo trebuie să fie identică toată corectarea! Avem 3 elevi care au obținut la grilă punctaje diferite de la cei doi corectori! O singură greșeală la grilă înseamnă jumătate de punct mai puțin pentru elev!“, a atras atenția Mihaela Popa, pe pagina sa de Facebook.
Contactată de Edupedu.ro, profesoara de matematică de la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi a explicat că este inacceptabil ca platforma de corectare digitalizată folosită în premieră pentru notarea lucrărilor elevilor și care va fi utilizată și la examenul propriu-zis de Evaluare Națională din vară să permită înregistrarea a câte două punctaje diferite acordate de către cei doi profesori corectori la același subiect grilă și apoi să facă automat o medie a notelor celor doi evaluatori, așa cum s-a întâmplat la corectarea lucrărilor de la simulare.
În prezent, sistemul informatic – platforma de corectare digitalizată a lucrărilor elevilor – a permis ca profesorii să înregistreze note diferite la orice tip de subiect, indiferent dacă el e grilă sau deschis – condiția fiind doar ca diferența totală între cele două punctaje acordate de profesorii evaluatori să fie mai mică de 1 punct.
Profesoara Mihaela Popa a explicat pentru Edupedu.ro că, în urma susținerii de către elevii de clasa a VIII-a a simulării Evaluării Naționale 2024, „am primit tabelul cu notele acordate de către cei doi profesori evaluatori pe fiecare teză a elevilor noștri și baremele de corectare. Au fost câte doi profesori evaluatori pe fiecare teză, profesori care nu au știut unul de celălalt pentru că au corectat în platformă lucrările scanate. Noi, profesorii de la clasă, am primit ambele evaluări ale celor doi profesori corectori, evaluări care în final nu au diferența mai mare de 1 punct, ceea ce verifică platforma. În schimb, discutând cu copiii am văzut că există diferențe între punctajele acordate de cei doi profesori la același subiect grilă, unde nu este acceptabilă eroarea. Având în vedere că cei doi profesori nu se pot consulta, așa cum se întâmpla până acum la corectarea clasică și își dădeau seama că au greșit, propunerea mea este ca platforma să sesizeze orice fel de diferență de punctare la grilă și să nu accepte înregistrarea punctajelor diferite“.
„Este o nedreptate pentru elev să primească o notă diferită de cea pentru care îl punctează baremul. Fiecare grilă este notată cu 0,5 puncte. Deci este foarte important, în economia întregii teze, ca grilele să fie corectate cu aceeași seriozitate ca problemele deschise. Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană. În total, acum teza poate avea o abatere de maximum 1 punct diferență între cei doi corectori, aceasta fiind diferența acceptată de platformă la toate subiectele, indiferent că sunt grilă sau nu. Propunerea mea este să nu mai existe nicio diferență acceptată de platforma digitalizată la subiectele grilă“, a declarat Mihaela Popa, pentru Edupedu.ro.
Aceasta a atras atenția și că acceptarea de către platformă a unei diferențe de 1 punct în notarea acordată de către cei doi profesori corectori este foarte largă, având în vedere că există un singur subiect care nu este grilă, la care elevii pot obține 3 puncte. Un punct diferență înseamnă o treime din nota la cel mai dificil subiect de examen.
„Apreciez că datele au fost atât de transparente și că am putut discuta cu copiii punct cu punct pe fiecare subiect în parte. Sper ca această practică să existe și la contestațiile de la Evaluarea Națională și elevul să poată să aibă acces la corectarea fiecărui item din lucrarea sa de Evaluare Națională, cu punctajul dat de fiecare dintre cei doi corectori“, a precizat Popa.
- Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației să anunțe care sunt modificările pe care le va opera în platformă, ca urmare a greșelilor de corectare sesizate. Vom publica răspunsul când îl vom avea. Întrebările trimise de Edupedu.ro către Ministerul Educației și la care așteptăm răspuns sunt următoarele:
- Ce va face Ministerul Educației în acest caz? Veți opera modificări în platformă pentru eliminarea punctajelor greșite și recalcularea notelor?
- Câte asemenea greșeli sunt pe fiecare județ în parte la nivel național?
- De ce a permis platforma înregistrarea de punctaje diferite la testele grilă?
- Veți elimina din platformă posibilitatea ca aceasta să înregistreze tipuri de notări diferite la subiectele grilă, la Evaluarea Națională 2024?
- Veți menține la 1 punct limita acceptată a diferenței de notare între evaluatori, având în vedere că subiectele I și II de la Matematică sunt integral grilă, deci nu ar trebui să permită nicio diferență de punctare, iar subiectul III notat cu 3 puncte este cel la care profesorii pot face diferență de notare atât de mare?