ULTIMA ORĂ Fără note la Educație Fizică și Arte din 2023, portofoliu educațional obligatoriu, printre noutățile pentru elevi care ar urma să fie în noua Lege a Educației, anunță ministrul Cîmpeanu

29.074 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Se va pune mare accent pe portofoliul educațional al elevului, spre deosebire de până acum, iar la disciplinele care fac parte din ariile curriculare Arte și Educație Fizică și Sport, precum și la alte discipline care pot fi stabilite prin ordin de ministru, se acordă calificative de tip „admis”, „respins” și nu notă de la 1 la 10, a anunțat Ministrul Cîmpeanu. Acesta face declarații de presă în acest moment în ceea ce privește proiectele pentru noile Legi ale Educației, publicate mâine. În învățământul vocațional vor rămâne însă notele de la 1 la 10 pentru aceste discipline.
  • Propunerile celor două legi ale Educației vor fi de mâine lansate în dezbatere publică, timp de 35 de zile. Apoi vor fi ajustate în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. Noile legi ale Educației, una pentru învățământul preuniversitar și una pentru cel superior ar trebui să intre în vigoare din septembrie 2023, anunță ministrul Sorin Cîmpeanu.

Portofoliul educațional devine obligatoriu, va prevede viitoarea Lege a Educației pentru Învățământul Preuniversitar, făcută publică mâine. Portofoliul va conține toate documentele elevului și diplomele obținute de la grupa mijlocie – de la grădiniță -, până la terminarea liceului.

Orientarea școlară și portofoliul personal al elevului sunt lucruri de bază care vor deveni obligatorii la finalul clasei a VIII-a, când consilierul școlar și dirigintele vor avea obligația să emită o recomandare de încadrare în educația secundare superioară. La finalul clasei a VIII-a, orientarea școlară va fi obligatorie pentru școală, nu pentru părinți și elevi, dar școala va fi obligată să imite aceste orientări școlare pentru fiecare elev în parte ele se vor baza pe portofoliul educațional despre care v-am vorbit.

Portofoliul educațional va cuprinde rezultatele înscrise în catalogul electronic, recomandări de profil și evaluări, diplome si certificate și alte înscrisuri dobândite în diferite contexte in procesul de învățare. Portofoliul educațional se va utiliza începând cu grupa mijlocie de la grădiniță și va fi obligatoriu pe tot parcursul învățământului preuniversitar”.

Foto: Ministerul Educației
Admiterea la liceu – cu examen separat în colegiile naționale

În ceea ce privește admiterea la liceu, copiii care vor fi clasa a VII-a în septembrie anul acesta vor putea să susțină examen de admitere separat pentru a intra la colegiile naționale, când vor fi la final de clasa a VIII-a în 2024, potrivit oficialului.

Elevii “vor avea o șansă în plus, aceea de a susține un examen de admitere într-un liceu. Este vorba despre dreptul care se acordă prin această lege colegilor naționale – urmează să redefinim condițiile necesare dobândirii titulaturii de colegiu național. Colegiile vor avea ocazia să o susțină un examen de admitere în liceu sau, altfel spus, aceste licee care au demonstrat și vor demonstra calitatea educației vor avea dreptul să-și organizeze propriile examene de admitere în liceu pentru ocuparea 90% din numărul de locuri, 10% vor rămâne pentru a fi ocupate prin procesul normal de distribuire”, adică prin admiterea care este și acum, spune Sorin Cîmpeanu (Mai multe detalii aici).

Iată declarațiile ministrului pe această temă:

“Pentru elevi, am definit o serie de lucruri pe care le voi prezenta general și apoi voi da exemple concrete. Învățământul obligatoriu va cuprinde grupa mică începând cu anul 2030, cuprinde deja grupa mijlocie, grupa mare, învățământul primar, învățământul secundar inferior și liceal.

Parcursul școlar și valorile elevilor au ca scop evaluarea, orientarea, încurajarea, optimizarea învățării, precum și dezvoltarea capacităților de autoevaluare a elevilor. Evaluarea va fi centrată pe competențe. În plus, este obligatoriu să se ofere feedback în timp real elevilor. Și aceste evaluări vor sta la baza planurilor individuale de învățare.

Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, la 12 luni de la adoptarea prezentei legi, va realiza o bancă unică de instrumente de evaluare.

Pentru copiii care se vor găsi în luna septembrie 2023 în grupa mare a grădiniței: cadrul didactic care asigură educația preșcolarilor trebuie să întocmească un raport de evaluare a competențelor cognitive emoționale și sociale ale copilului. Activitatea didactică pe parcursul clasei pregătitoare va ține cont de constatările acestui raport în sensul adaptării corespunzătoare a fiecărui elev.

La finalul clasei pregătitoare și a clasei întâi, cadrul didactic responsabil trebuie să întocmească un raport descriptiv de evaluare atât dezvoltării fizice socio-emoționale cognitive, cât și a limbajului și abilităților de citit, descriere, de calcul matematic, precum și a dezvoltării capacităților și aptitudinilor de învățare. La final al claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii vor susține obligatoriu evaluări la „limbă și comunicare” și „matematică”.

Rezultatele evaluărilor vor fi folosite pentru realizarea planurilor individualizate ale elevilor de învățare și se comunică părinților. Foarte important: este obligatoriu să fie trecute în portofoliul educațional al elevului. Acesta a existat și în Legea 1/2011, dar din păcate nu a fost pus în practică niciodată.

Viziunea acestei legi cu privire la portofoliul educațional este radical schimbată, este dezvoltată.

Rezultatele elevilor se exprimă, după caz, în învățământul primar prin calificative anuale unice, pe arii curriculare, cu excepția clasei pregătitoare, unde nu se acordă calificative. În învățământul secundar inferior se acordă note de la 1 la 10, în învățământul secund superior și liceu – la fel.

Prin excepție, la disciplinele care fac parte din ariile curriculare Arte și Educație Fizică și Sport, precum și la alte discipline care pot fi stabilite prin ordin de ministru, se acordă calificative de tip „admis”, „respins” și nu notă de la 1 la 10, cu excepția învățământului vocațional desigur la care rezultatele evaluării se exprimă în continuare cu note de la 1 la 10.

Cu alte cuvinte, elevii care vor începe anul școlar după intrarea în vigoare a acestei legi nu vor mai avea calificative de la 1 la 10, pentru disciplinele din ariile curriculare Arte și Educație Fizică. Cel mai devreme în septembrie 2023, pentru că nu este pertinent să sperăm că aceste legi vor fi putea fi adoptate înainte de 5 septembrie 2022.

Orientarea școlară și portofoliul personal al elevului sunt lucruri de bază care vor deveni obligatorii la finalul clasei a VIII-a, când consilierul școlar și dirigintele vor avea obligația să emită o recomandare de încadrare în educația secundare superioară.

La finalul clasei a VIII-a, orientarea școlară va fi obligatorie pentru școală, nu pentru părinți și elevi, dar școala va fi obligată să imite aceste orientări școlare pentru fiecare elev în parte ele se vor baza pe portofoliul educațional despre care v-am vorbit.

Portofoliul educațional va cuprinde rezultatele înscrise în catalogul electronic, recomandări de profil și evaluări, diplome si certificate și alte înscrisuri dobândite în diferite contexte in procesul de învățare. Portofoliul educațional se va utiliza începând cu grupa mijlocie de la grădiniță și va fi obligatoriu pe tot parcursul învățământului preuniversitar.

Admitere în liceu și evaluarea națională: mă adresez elevilor care încep în septembrie clasa a VII-a. Ei vor avea o șansă în plus, aceea de a susține un examen de admitere într-un liceu. Este vorba despre dreptul care se acordă prin această lege colegilor naționale: urmează să redefinim condițiile necesare dobândirii titulaturii de colegiu național. Colegiile vor avea ocazia să o susțină un examen de admitere în liceu sau altfel spus aceste licee care au demonstrat și vor demonstra calitatea educației vor avea dreptul să-și organizeze propriile examene de admitere în liceu pentru ocuparea 90% din numărul de locuri, 10% vor rămâne pentru a fi ocupate prin procesul normal de distribuire. Acest proces de admitere în liceu va fi finalizat înainte de a fi demarata evaluarea națională.

În acest fel, acei elevi care vor avea această șansă în plus și e vorba de elevii care încep clasa a VII-a în septembrie, vor avea șansa să se prezinte la evaluarea națională pentru a putea candida ca și până acum.

E nevoie de pregătirea profesorilor până în vara anului 2024 din aceste licee care vor dori să organizeze le examene proprii de admitere, iar această pregătire este, de asemenea, prevăzută în textul legii. În situația în care n-o să ocupe toate locurile în locurile rămase se ocupă prin repartizarea computerizată deja cunoscută”, a declarat Ministrul Cîmpeanu.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Vezi și: BREAKING Inspectoratele școlare județene vor fi desființate și transformate în deconcentrate ale Ministerului Educației, anunță Ministrul Cîmpeanu, pentru noua Lege a Educației / Inspecțiile sistemice trec la o nouă instituție

14 comments
  1. Să vă fie rușine imnul de stat se mai Intoneaza la plecările și primirile oficialităților, dar mai ales la competițiile sportive internaționale pe care romanii urca pe cea mai înaltă treapta a podiumului. Acești sportivi au fost evaluați cu note la disciplina educatie fizica si sport nu prin calificative.

  2. Nu Cimpeanu a facut legile…”mintile luminate” din spate, Szekely, Lixandru si altii…au interese de care nu vorbeste nimeni. Cimpeanu doar semneaza si o trage pe cocoasa…cum a mai spus cineva inaintea mea mai sus, Franta si celelalte tari se intorc la invatamantul traditional, iar noi persistam in INTERESE, ca asa vrea Szekely, Lixandru…

  3. Aceasta admitere la colegii pe baza de examen propriu este doar in interesul profesorilor si in detrimentul elevilor.
    Este exact ce se intampla acum la admiterea in clasa a 5-a la colegii. Ca sa intri trebuie neaparat sa faci meditatii cu un profesor al acelui liceu, care stie cam cum vor arata subiectele si poate chiar ia parte la elaborarea lor.
    Un elev bun, dar coplesit de emotii, care va rata intrarea la un astfel de liceu, nu va mai avea sansa sa se duca in functie de medie la liceul imediat urmator ierarhic… ci va ajunge la unul din coada listei…acolo unde mai raman locuri…
    Va creste si mai mult presiunea pe elevi si vor creste si emotiile lor in aceeasi masura.
    Unde este interesul elevului aici?

  4. UE se reîntoarce la invatamantul clasic, singurul care a dat cu adevarat rezultate, pe cand noi ne intrecem in experimente dovedite a fi catastrofale. Invatamantul finlandez este o exceptie din pricina conditiilor geografice si a densitatii reduse a populatiei pe km². Este un sistem care nu poate fi adaptat si in alte tari. Cat despre examenele organizate de catre Colegiile Nationale, va fi o actiune de promovare subtila a pilelor de toate felurile. Nu face altceva decat sa alimenteze din greu mafia pregatirilor cu profesorii acelor licee. Deja m-au sunat mai multi parinti care vor sa-si dea copiii la pregatire cu doamnele “X” si “Y”. Decizia este total nesăbuită.

  5. Acest portofoliu nu va fi realizat, completat niciodata, pentru ca este imposibil de facut in forma in care este cerut! Nici digital nu se poate! Ce faci, incarci diploma pe o platforma, pui o copie intr-un biblioraft? Cerinte inutile! Cum sa intocmesti planuri individualizate pentru toti copiii dintr-o clasa? Cand si cum le pui in practica, ora de ora? Ah, da, uitasem! Minunatii si harazitii inspectori scolari ne vor lumina!

  6. Sa nu mai fie note nici la religie, materie inutila, sunt copii care apartin unui alt cult, stau la biblioteca ( ceea ce e minunat) sau deseneaza in timpul orei! Cum sa dam acelasi salariu unui profesor de religie si unui profesor de romana sau matematica? Toti copiii au fb sau 10 la religie, sa se renunte, sa le treaca “bun crestin”, ” lipsit de pacate”, “dus la biserica”, “atins de Sfantul Duh” etc.
    Profesorii de religie sa fie angajatii bisericii, cine doreste sa-i caute acolo, sa afle cat mai multe despre sarbatorile crestine si sfintii parinti, impartasire, spovedanie, post si rugaciune!

    1. Fiecare obiect are importanta lui, si la ora de religie se vorbește în limba română, nu e pierdere de TIMP….subt învățături de folos în MANUAL, de ce atata răutate? Nu inteleg de ce profesorii de română și mate se cred cei mai grozav, restul e de umplutură? Nu na mir de comentariile răutăcioase din afara sistemului, si in sistem e mult putregai!

      1. Se vorbește în limba română, corect! La limba română are S sau 5, la religie fb sau 10!😉
        Nu, nu muncește profesorul de religie ca cel de română și mate! Nu are responsabilitatea acestora! Cât despre conținutul manualelor de religie….

  7. Daca se doresc neaparat calificative in loc de note pentru Arte si Educatie fizica si Sport, acestea nu ar trebui sa fie “admis” si “respins”, ci “Foarte bine”, “Bine” si “Suficient”. Deci fara “Insuficient”. Ar fi benefic pentru copiii care nu au aptitudini pentru aceste discipline.

    1. De ce nu fac așa și la matematică, fizică, limbi străine?
      Nu ar fi la fel de bine pentru copiii care nu au aptitudini pentru aceste discipline?

  8. cu greu putea fi imaginata o masura mai arbitrara, mai ticaloasa, mai perfida d-atat. Mai schimbam ceva, mai punem o piedica unor generatii ce au avut literalmente ministrul si anul scolar… examenul unic va trimite doar in liceele mai putin apreciate. Pentru un liceu cu renume se reintroduce ruleta ruseasca de pe vremea impuscatului. Asta da progres.

  9. Inca o aberatie in deplin dispret fata de copii si care schimba total abordarea inca de la data intrarii legii in vigoare in cazul elevilor de gimnaziu care incep clasa a VIII-a in septembrie 2022.
    Nu. Nu este in sprijinul elevilor organizarea concursului de admitere la colegiile nationale inca din anul scolar 2022-2023!
    Legea trebuie sa ofere un cadru previzibil si perioade de tranzitie pentru intrarea in vigoare a diferitelor prevederi care schimba total abordarea de pana acum.
    Cel mult elevii care in anul scolar 2022-2023 vor frecventa cursurile clasei a VII-a ar putea sustine examen de admitere la liceu la finalul clasei a VIII-a (in anul scolar 2023-2024) nu si elevii care au din septembrie 2022 vor frecventa clasa a VIII-a si care se pregatesc inca din clasa a VII-a tinand seama de regulile in vigoare.
    Lasati aberatiile si ganditi o lege a educatiei pentru copii nu impotriva lor.
    Nu notele la sport si la muzica sunt problema si nu modul cum se face repartizarea in licee.
    Revizuiti programa, manualele, stabiliti un targhet de 5-10 ani in care sa implementati reforme concrete, bine gandite si aplicabile cu profesorii pe care ii are tara (multi, foarte multi dintre ei, autosuficienti).
    Construiti scoli, reducecti numarul de copii in calse, instruiti si evaluati profesorii.
    Acestea sunt reforme, nu o lege facuta pe genunchi pentru a raspunde unor comenzi politice si pentru inca o conferinta de presa in care ssa fie anuntata implinirea cincinalulului intr-un an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Datele pentru olimpiadele naționale de dezbateri pentru elevii de gimnaziu și liceu, stabilite printr-o erată la calendar de Ministerul Educației. Etapa națională pentru clasele V-VIII, între 7 și 13 mai, la Oradea

Datele pentru etapele naționale ale olimpiadelor de dezbateri pentru elevii de gimnaziu și de liceu au fost stabilite recent de Ministerul Educației (ME) printr-o erată la calendarul inițial al olimpiadelor…
Vezi articolul

Scrisoare deschisă a Academiei Române: Mai puține ore de Fizică înseamnă scăderea capacității creative a tinerilor pentru domeniile de vârf, România urmând să ajungă o țară ‘outsourcing’

Un număr redus de ore de fizică poate reprezenta un moment în care firul educației științifice din țara noastră să se rupă iremediabil, atrage atenția Academia Română într-o scrisoare deschisă,…
Vezi articolul

Reacție dură a geografilor la “scăparea” lui Andronescu: Includerea geografiei în invenția de probă de BAC numită Creativitate ne provoacă o nemulțumire profundă

Reacție dură a Societății Române de Geografie, la ideile vehiculate de Ecaterina Andronescu privind ba eliminarea Geografiei de la BAC, ba introducerea materiei într-un examen numit “probă de creativitate”. Explicațiile…
Vezi articolul

Fizicianul Cristian Presură: Primul manual de fizică pe care l-am coordonat, cel de clasa a VI-a, va ajunge pe băncile elevilor în toamnă și este bazat pe metoda investigației / De la an la an, echipele de autori lucrează pe baza de zvonuri, pentru că nu există un calendar precis din partea ministerului

Pentru elevi va fi o întâlnire de început cu fizică predată că știință de sine stătătoare. O întâlnire emoționantă, ce poate formă destine sau poate îndepărta complet elevii de această…
Vezi articolul

Clasa noastră a hotărât că vrea să “dăruiască viață”. Elevii de la a XII-a D de la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca şi-au donat banii economisiţi Primului Spital de Oncologie și Radioterapie din România

Elevii clasei a XII D de la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca au ales drept “uniformă” tricourile asociației Dăruieste Viață pentru a-și arăta implicare socială. Donația lor reprezintă cărămizi pentru Primul Spital…
Vezi articolul