ULTIMA ORĂ Educația din România ocupă cel mai rău loc în UE la aproape toți indicatorii de calitate și trage în jos statisticile europene în domeniu, la sfârșitul mandatelor Iohannis-Deca. Noul Monitor al Educației și Formării a fost publicat de Comisia Europeană

Foto: World Vision România

România, țară situată pe ultimul loc sau printre ultimele din Uniunea Europeană la toți indicatorii privind calitatea educației, a reușit performanța ca, în momentul intrării în vigoare a noilor Legi ale educației Deca-Iohannis, să își înrăutățească prestația la toți acești indicatori, după cum relevă cel Monitorul Educației și Formării 2024, dat publicității de Comisia Europeană. Față de precedentul raport, despre care Edupedu.ro scria în urmă cu un an că plasează România în ipostaza de „lanternă roșie a UE în Educație”, țara reușește rezultate mai slabe pe toată linia, de la educația timpurie la învățământul superior.

Raportul Comisiei Europene, realizat anual, trece în revistă progresele sau regresele țărilor membre UE cu privire la obiectivele comune privind educația și formarea, ce stabilește o serie de ținte la nivel comunitar, ce trebuie atinse până în 2030. În cazul României, o parte dintre cifrele aferente anului 2023 sunt bazate pe informații aferente anului 2022, inclusiv pe ultimele rezultate PISA privind competențele, pe când cele din anul anterior datau din anul 2021 (sau 2018, în cazul PISA).

România se situează în mod obișnuit printre ultimele țări UE sau pe ultima poziție la acești indicatori, ce vizează:

Sursa: Raport de țara – Monitorul Educației și Formării 2024

România nu se află doar departe de aceste ținte, ci, în fiecare caz, trage în jos media europeană prin poziția pe care o ocupă la coada clasamentului.

Mai mult, față de precedentul raport, actualul Monitorul Educației și Formării 2024 prezintă rezultate mai slabe pentru fiecare indicator. Chiar și acolo unde este vorba, practic, despre o stagnare, variația este una negativă față de anul anterior.

Sursa: Raport de țara – Monitorul Educației și Formării 2024
Participarea la educație timpurie / învățământ preșcolar

Un prim-indicator cheie este cel referitor la participarea la educație timpurie (de la vârsta de 3 ani la vârsta pentru înscrierea obligatorie la școala primară). La nivel UE, media este de 93,1% în 2023. În România, este cu aproape 20 de puncte procentuale mai mică: 74,8%. 

Valoarea nu este doar mai mică decât cu 10 ani înainte (2013: 84,1%), ci este mai mică și decât cea raportată în Monitorul din 2023, când rata, în România, era de 75,6%.

Sursa: Raport de țara – Monitorul Educației și Formării 2024

Procentul plasează România pe penultimul loc în Europa, depășind doar Grecia.

Potrivit raportului de țară ce însoțește Monitorul european, „rata de participare este semnificativ mai scăzută în rândul comunității rome – rata de înscriere fiind de doar 27 % în 2021 (Agenția pentru Drepturi Fundamentale, 2022) – și în zonele rurale. Decalajul în ceea ce privește rata de participare dintre zonele urbane și cele rurale, unde trăiește 43% din populația României, se adâncește din cauza provocărilor socioeconomice și a celor legate de acces, inclusiv a distanțelor lungi de mers pe jos între casă și grădiniță (Ministerul Educației, 2023b)”.

România – pe locul 3 din coadă în privința copiilor care merg la creșă / Sursa: Raport de țara – Monitorul Educației și Formării 2024
Elevi cu competențe digitale scăzute

Pentru acest indicator, ținta prevăzută de UE pentru 2030 este ca procentul elevilor de clasa a VIII-a având competențe digitale scăzute să fie de sub 15% în 2030. Monitorul nu include date pentru România sau pentru media UE. Dar rezultatele testării internaționale ICILS 2023, prezentare recent, arată că elevii români de clasa a VIII-a au obținut cele mai slabe scoruri din Europa.  

Sursa: ICILS 2023

România s-a plasat, astfel, pe ultimul loc în Europa în evaluarea realizată de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale, iar la nivel global pe locul 5 din coadă, înaintea Kazahstan, Oman, Kosovo și Azerbaidjan. 

În cazul României, elevii de clasa a VIII-a care au participat la ICILS 2023 au fost primii care au studiat Informatică și TIC în fiecare an, din clasa a V-a, în funcție de o programă orientată spre formarea de competențe digitale.

Elevii de 15 ani cu competențe scăzute la citire, matematică și științe

Pentru acest indicator, raportul Comisiei pe 2024 ia în calcul rezultatele PISA 2022, pe când cel de anul trecut lua în calcul rezultatele PISA 2018.

Edupedu.ro a scris pe larg despre rezultatele României la evaluarea internațională de acum doi ani, arătând că, în ansamblu, este vorba despre o stagnare a rezultatelor, comparativ cu testarea PISA de acum 6 ani.

Rata elevilor cu rezultate slabe la PISA 2022 / Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

Pe de altă parte, raportul european de acum compară aceste procente cu ținta europeană și cu media înregistrată la UE în ceea ce privește procentul tinerilor cu competențe scăzute în cele trei domenii. Iar, comparat cu datele PISA 2018, rezultatul României la PISA 2022 arată, din acest punct de vedere, un regres ușor.

Astfel:

Raportul de țară pe 2024 notează că există, în prezent, măsuri și investiții pentru creșterea nivelului de competențe, dar insistă pe problemele structurale din sistem:

Părăsirea timpurie a școlii

Rata de părăsire timpurie a școlii în rândul tinerilor de 18-24 de ani este un alt indicator unde România înregistrează cele mai slabe rezultate din Europa. 

România – ultimul loc din Europa la capitolul părăsirii timpurii a școlii / Sursa: Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

În 2023, această rată a fost. În cazul României, de 16,6%, de două ori mai mare decât media europeană de 9,5%, în condițiile în care ținta UE este de 9%.

La acest capitol, România nu înregistrează decât un progres minim față de situația înregistrată cu un deceniu în urmă 2013: 17,3%). Iar procentul de anul trecut este mai mare decât cel din 2022 (15,6%).

Raportul de țară menționează unele măsuri, precum bursele sociale, programul „Masa caldă” sau măsuri remediale, dar și aici arată că este vorba despre probleme structurale:

Expunerea absolvenților învățământului profesional la învățare prin muncă

Un alt indicator-cheie la nivel european este cel al expunerii absolvenților programelor de educație și formare profesională la învățarea la locul de muncă, pentru care ținta europeană este ca 60% dintre aceștia să aibă asemenea expunere în 2025.

Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

În 2023, la nivelul României, doar 8,1% dintre absolvenți au fost expuși – de opt ori mai puțini decât media europeană (64,5%).

Absolvenții de studii universitare

La nivelul Uniunii Europene, ținta pentru 2030 este ca 45% dintre tinerii de 24-34 de ani să fie absolvenți de învățământ terțiar. Ținta este aproape atinsă la nivelul Uniunii Europene (43,1%) în 2023. Dar este trasă în jos de datele pentru România, unde această rată este de două ori mai mică – doar 22,5% dintre tinerii români din această categorie de vârstă au absolvit studii superioare.

Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

Iar rata este în scădere față de 2022, când România raporta, pentru același indicator, că 24,7% dintre tinerii de 25-34 de ani erau absolvenți de studii superioare.

România se situează, acum, pe ultimul loc în Europa la acest criteriu de evaluare a performanței în educație, în urma Ungariei, Italiei, Cehiei și Bulgariei. România și Ungaria sunt, de altfel, singurele țări cu rate sub 30% la acest indicator.

Participarea adulților la învățare

Ultimul dintre parametrii-cheie ai UE este, de asemenea, un indicator unde România înregistrează rezultate sub media europeană: țara se situează pe antepenultimul loc la nivel UE, depășind doar Bulgaria și Grecia la capitolul participării adulților la activități de învățare (categoria de vârstă 25-64 de ani).

Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

Potrivit celor mai noi date, în România doar 19,1% din populația încadrată în această categorie de vârstă participa la învățare, de două ori mai puțin decât media europeană 39,5%) și departe de obiectivul de 47% stabilit la nivel UE pentru 2025.

DESCARCĂ Raport de țară pentru România – Monitorul Educației și Formării 2024, integral:
Citește și:
ANALIZĂ Cum a preluat Klaus Iohannis educația și cum a lăsat-o, după 10 ani de „Românie educată” încheiați sub șocul Călin Georgescu: competențe mai slabe și analfabetism funcțional mai mare constatate de ultimele teste PISA, stagnare sau rezultate mai slabe la mai toți indicatorii privind calitatea educației măsurați de Comisia Europeană
România, lanterna roșie a Uniunii Europene în Educație, conform Monitorului Educației și Formării 2023, al Comisiei Europene – raport de țară și comparativ
Manipularea datelor privind competențele digitale ale elevilor români, făcută de Ministerul Educației și Universitatea din București care prezintă „coafat” raportul internațional ICILS 2023 / Instituțiile au omis deliberat datele esențiale despre realitatea din școli: elevii români de clasa a VIII-a – ultimii din Europa în utilizarea eficientă a tehnologiei
„România suferă” de pe urma rezultatelor foarte slabe ale educației / Aproape toți indicatorii privind educația și formarea – în stare „critică”, arată un nou raport al Comisiei Europene, la un deceniu de reforme Iohannis-Deca
Exit mobile version