Ultima clasă, în calitate de diriginte, a profesorului de Geografie Octav Bădescu de la Colegiul Național Traian din Drobeta-Turnu Severin: Jumătate dintre elevi au media generală anuală peste 9.80

13.011 vizualizări
Foto: captura TVR Craiova
Festivitatea de absolvire a clasei a XII-a a fost una cu multe emoții pentru elevii și pentru profesorii lor, la Colegiul Național Traian din Drobeta-Turnu Severin, conform relatării jurnaliștilor de la TVR Craiova. Elevii au încheiat 12 ani de școală, iar dirigintele lor, profesorul de Geografie Octav Bădescu, a încheiat „cariera” de digirinte, aceasta fiind ultima clasă pe care a îndrumat-o.

„Tristețe, bucurie… dar mai multă bucurie. Sunt copii care-și cunosc scopul în viață. Este o clasă bună, adică pot să spun foarte bună, jumătate dintre ei au media generală anuală peste 9.80, așa că nu ne facem din punctul acesta de vedere, al viitorului, mari probleme”, a declarat Octav Bădescu.

Profesorul diriginte este cel care coordoneaza activitatea clasei din învățământul gimnazial, până la cel liceal, profesional și postliceal. Pentru clasele primare, rolul de diriginte este al învățătorului.

În ROFUIP – Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar sunt detaliate toate aceste atribuții, obligații, responsabilități și roluri ale profesorului diriginte:

Articolul 65 (1) Profesorii diriginți sunt numiți, anual, de către directorul unității de învățământ, în baza hotărârii consiliului de administrație.

(2) La numirea profesorilor diriginți se are în vedere, în măsura posibilităților, principiul continuității, astfel încât clasa să aibă același diriginte pe parcursul unui nivel de învățământ.

(3) De regulă, poate fi numit profesor diriginte un cadru didactic titular sau suplinitor care are cel puțin o jumătate din norma didactică în unitatea de învățământ și care predă la clasa respectivă.

Articolul 66 (1) Activitățile specifice funcției de diriginte sunt prevăzute în fișa postului cadrului didactic.

(2) Profesorul diriginte realizează anual planificarea activităților conform proiectului de dezvoltare instituțională și nevoilor educaționale ale colectivului de elevi pe care îl coordonează. Planificarea se avizează de către directorul unității de învățământ.

(3) Activitățile de suport educațional, consiliere și orientare profesională sunt obligatorii și sunt desfășurate de profesorul diriginte astfel:

a) în cadrul orelor din aria curriculară consiliere și orientare;

b) în afara orelor de curs, în situația în care în planul-cadru nu este prevăzută ora de consiliere și orientare. În această situație, dirigintele stabilește, consultând colectivul de elevi, un interval orar în care se vor desfășura activitățile de suport educațional, consiliere și orientare profesională, care va fi adus la cunoștință elevilor, părinților și celorlalte cadre didactice. Planificarea orei destinate acestor activități se realizează cu aprobarea directorului unității de învățământ, iar ora respectivă se consemnează în condica de prezență.

(4) Profesorul diriginte desfășoară activități de suport educațional, consiliere și orientare profesională pentru elevii clasei. Activitățile se referă la:

a) teme stabilite în concordanță cu specificul vârstei, cu interesele sau solicitările elevilor, pe baza programelor școlare în vigoare elaborate pentru aria curriculară „Consiliere și orientare“;

b) teme de educație în conformitate cu prevederile actelor normative și ale strategiilor naționale, precum și în baza parteneriatelor încheiate de Ministerul Educației cu alte ministere, instituții și organizații.

(5) Profesorul diriginte desfășoară activități educative extrașcolare, pe care le stabilește după consultarea elevilor și a părinților, în concordanță cu specificul vârstei și nevoilor identificate pentru colectivul de elevi.

Articolul 67 (1) Pentru realizarea unei comunicări constante cu părinții sau reprezentanții legali, profesorul diriginte stabilește, în acord cu aceștia, lunar, o întâlnire pentru prezentarea situației școlare a elevilor, pentru discutarea problemelor educaționale sau comportamentale specifice ale acestora. În situații obiective cum ar fi: calamități, intemperii, epidemii, pandemii, alte situații excepționale, aceste întâlniri se pot desfășura online, prin mijloace electronice de comunicare, în sistem de videoconferință.

(2) Planificarea orelor dedicate întâlnirilor diriginților cu părinții sau reprezentanții legali de la fiecare formațiune de studiu se comunică elevilor și părinților sau reprezentanților legali ai acestora și se afișează la avizier sau pe site-ul unității de învățământ.

(3) Întâlnirea cu părinții sau reprezentanții legali se recomandă a fi individuală, în conformitate cu o programare stabilită în prealabil. La această întâlnire, la solicitarea părintelui/reprezentantului legal sau a dirigintelui, poate participa și elevul.

Articolul 68 Profesorul diriginte are următoarele atribuții:

1. organizează și coordonează:

a) activitatea colectivului de elevi;

b) activitatea consiliului clasei;

c) întâlniri la care sunt convocați toți părinții sau reprezentanții legali la începutul și la sfârșitul anului școlar și ori de câte ori este cazul;

d) acțiuni de orientare școlară și profesională pentru elevii clasei;

e) activități educative și de consiliere;

f) activități extracurriculare și extrașcolare în unitatea de învățământ și în afara acesteia, inclusiv activitățile realizate prin intermediul tehnologiei și al internetului;

2. monitorizează:

a) situația la învățătură a elevilor;

b) frecvența la ore a elevilor;

c) participarea și rezultatele elevilor la concursurile și competițiile școlare;

d) comportamentul elevilor în timpul activităților școlare, extrașcolare și extracurriculare;

e) participarea elevilor la programe sau proiecte și implicarea acestora în activități de voluntariat;

3. colaborează cu:

a) profesorii clasei și coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare pentru informarea privind activitatea elevilor, pentru soluționarea unor situații specifice activităților școlare și pentru toate aspectele care vizează procesul instructiv-educativ, care îi implică pe elevi;

b) cabinetele de asistență psihopedagogică, în activități de consiliere și orientare a elevilor clasei;

c) directorul unității de învățământ, pentru organizarea unor activități ale colectivului de elevi, pentru inițierea unor proiecte educaționale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative referitoare la întreținerea și dotarea sălii de clasă, inclusiv în scopul păstrării bazei materiale, pentru soluționarea unor probleme sau situații deosebite, apărute în legătură cu colectivul de elevi;

d) asociația și comitetul de părinți, părinții sau reprezentanții legali pentru toate aspectele care vizează activitatea elevilor și evenimentele importante la care aceștia participă și cu alți parteneri implicați în activitatea educativă școlară și extrașcolară;e) alți parteneri implicați în activitatea educativă școlară și extrașcolară;

f) compartimentul secretariat, pentru întocmirea documentelor școlare și a actelor de studii ale elevilor clasei;

g) persoana desemnată pentru gestionarea SIIIR, în vederea completării și actualizării datelor referitoare la elevi;

4. informează:

a) elevii și părinții sau reprezentanții legali despre prevederile regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ;

b) elevii și părinții sau reprezentanții legali cu privire la reglementările referitoare la evaluări și examene și cu privire la alte documente care reglementează activitatea și parcursul școlar al elevilor;

c) părinții sau reprezentanții legali despre situația școlară, comportamentul elevilor, frecvența acestora la ore; informarea se realizează în cadrul întâlnirilor cu părinții sau reprezentanții legali, precum și în scris, ori de câte ori este nevoie;

d) părinții sau reprezentanții legali, în cazul în care elevul înregistrează absențe nemotivate; informarea se face în scris; numărul acestora se stabilește prin regulamentul de organizare și funcționare a fiecărei unități de învățământ;

e) părinții sau reprezentanții legali, în scris, referitor la sancționările disciplinare, neîncheierea situației școlare, situațiile de corigență sau repetenție;5. îndeplinește alte atribuții stabilite de către conducerea unității de învățământ, în conformitate cu legislația în vigoare sau fișa postului.

Articolul 69 Profesorul diriginte mai are și următoarele atribuții:

a) completează catalogul clasei cu datele de identificare școlară ale elevilor (nume, inițiala tatălui, prenume, număr matricol);

b) motivează absențele elevilor, în conformitate cu prevederile prezentului regulament și ale regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ;

c) propune, în cadrul consiliului clasei și în consiliul profesoral, nota la purtare a fiecărui elev, în conformitate cu reglementările prezentului regulament;

d) aduce la cunoștința consiliului profesoral, pentru aprobare, sancțiunile elevilor propuse de către consiliul clasei, precum și propunerea de ridicare a sancțiunilor privind scăderea notei la purtare;

e) pune în aplicare sancțiunile elevilor decise de consiliul profesoral în conformitate cu prezentul regulament și statutul elevului;

f) încheie situația școlară a fiecărui elev la sfârșitul anului școlar și o consemnează în catalog și în carnetul de elev;

g) realizează ierarhizarea elevilor la sfârșit de an școlar pe baza rezultatelor acestora;

h) propune consiliului de administrație acordarea de burse pentru elevi, în conformitate cu legislația în vigoare;

i) completează documentele specifice colectivului de elevi și monitorizează completarea portofoliului educațional al elevilor;

j) întocmește calendarul activităților educative extrașcolare ale clasei.


3 comments
  1. Pe cine promovați? Bădescu avea mari probleme de comportament. Frecvent avea crize de nervi, bătea elevi, jignea la greu( prosti, idioti, tâmpiți, etc, sintagma “muște fără cap” era preferata lui) îi umilea ani de zile și îi încuraja și pe ceilalți copii să procedeze la fel. Avea și preferați cu care era mai blând, care de obicei erau copiii unor “ personalități” din oraș. Dar omul nu avea ce să caute în învățământ, cu atât mai mult să își asume mediile unor copii și să fie aplaudat pentru cariera lungă.

    1. Si eu am fost elev la acest liceu de “elita”. Pe langa articolul pompos pot sa imi amintesc ca orele de geografie au fost cele mai stresante si din punct de vedere al efortului fizic(efectiv scriam toata ora cate 15 pagini), dar si din cauza comportamentului acestui profesor absolut deplorabil. Lua la misto toti elevii, era agresiv verbal si obisnuia sa si bata joc de cei pe care ii considera mai prosti, caci nu invatau lectia. Rusine, aceasta fosila trebuia sa dispara demult, poate nu ar fi distrus cheful tuturor elevilor de a veni la scoala.

  2. Mama lui Octav Bădescu mi-a fost dirigintă în școala generală.
    Și pe el îl știu bine,mai mic ca mine cu 1-2 ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lixandru, Ministerul Educației, despre organizarea probelor scrise de la BAC 2025 în timpul cursurilor: Inspectoratele școlare pot comasa elevi din mai multe clase, ca să nu fie afectate multe școli de lipsa profesorilor, iar elevii care nu dau examene pot veni după amiaza la școală

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a propus câteva soluții pentru gestionarea probelor scrise de la Bac 2025, care se vor susține pentru prima oară în istoria recentă,…
Vezi articolul

Conferință de presă solicitată Ligiei Deca de jurnaliștii acreditați pe Educație, după ce în cele 280 de zile de la preluarea actualului mandat ministra nu a mai organizat un asemenea eveniment

Mai mulți jurnaliști din presa centrală, acreditați la Ministerul Educației, susțin inițiativa corespondentului PROTV, Adriana Stere, prin care aceasta a solicitat luni, 18 martie, ministrului Educației, Ligia Deca, organizarea unei…
Vezi articolul