UBB lansează o “platformă” de susținere pentru științele umaniste în mediul academic, componentă “pusă într-un con de umbră de științele dedicate naturii și tehnologiei”

2.503 vizualizări
Foto: captură UBB
Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a lansat Platforma Umanistă, creată în contextul în care “ştiinţele umaniste (socioumane), adică ştiinţele care se ocupă de cunoaşterea omului şi a binelui public, sunt puse într-un con de umbră de ştiinţele dedicate naturii/tehnologiei”, scrie UBB într-un comunicat de presă.
  • Sinteza analizei care stă la baza platformei umaniste lansate de UBB poate fi consultată aici.

Platforma Umanistă a fost creată de UBB în contextul în care “rolul ştiinţelor umaniste este tot mai diminuat în contextul puternicei evoluţii tehnologice”, scrie în comunicatul de presă.

“Știinţele care se ocupă de cunoaşterea omului şi a binelui public, sunt puse într-un con de umbră de ştiinţele dedicate naturii/tehnologiei. Acest lucru este confirmat de subfinanţare, de reducerea ponderii acestora în curriculum universitar (şi preuniversitar) şi de criteriile utilizate în rankingurile universităţilor (care adesea ignoră rezultatele ştiinţelor socioumane: ex. se accentuează rolul articolelor în raport cu cel al cărţilor)”.

Potrivit iniţiatorilor platformei Umaniste, diminuarea rolului ştiinţelor umaniste în contextul puternicei evoluţii tehnologice poate avea implicaţii “nefaste”, precum:

        – O cunoaştere deficitară a omului şi a binelui public, cu consecinţe asupra bunăstării acestuia, dezvoltării armonioase a societăţii, inclusiv asupra protejării identităţilor colective şi naţionale şi a patrimoniilor culturale.


        – Riscul formării de specialişti fără un orizont cultural adecvat (cu excepţia situaţiei în care aceasta este o preocupare personală), cu consecinţe asupra utilizării potenţialului profesional, a dezvoltării continue şi a existenţei unui mindset (auto)reflexiv, constructiv şi colaborativ, nu rigid şi conflictual.


        – Dezvoltarea de tehnologii care pun la risc omul şi societatea. Spre exemplu, accesul diferenţiat la tehnologie poate genera discriminare, inegalităţi, dezechilibre democratice, iar revoluţiile industriale/tehnologice fără o dimensiune umanistă implică riscuri la nivelul societăţii, inclusiv al naturii (vezi schimbările climatice).


        – Reducerea rolului activ al universităţii – prin diminuarea atitudinilor reflexive şi autoreflexive – în dinamica şi dezvoltarea societăţii.

        Printre măsurile propuse de iniţiatorii Platformei Umaniste se regăsesc:

        – Finanţarea adecvată a disciplinelor socioumane.

        – Accentuarea rolului propedeutic al acestora în formarea tuturor specialiştilor”.

Rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David, spune că: “o universitate umanistă este o universitate mai activă la nivel social, care problematizează şi formulează paradigmele societăţii şi noile direcţii ale civilizaţiei umane, având în centrul omul şi bunăstarea acestuia. Pornind de la această Platformă Umanistă mă aştept la dezbateri şi discuţii privind atât finanţarea zonei umaniste, crearea cursurilor umaniste transversale –  pe care UBB a început deja să le implementeze cu resurse proprii, dar e timpul ca ele să fie susţinute la nivel de sistem – şi asumarea componentei socioumane în demersurile tehnologice, cât şi găsirea unor soluţii referitoare la bunăstarea omului şi dezvoltarea armonioasă a societăţii în contextul revoluţiilor industriale/tehnologice, inclusiv protejarea identităţilor colective şi naţionale şi a patrimoniilor culturale”, afirmă rectorul UBB.

Comunicatul de presă integral al UBB privind lansarea platformei Umaniste


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea „Babeș-Bolyai” a picat testul de integritate și transparență în privința analizei tezei ministrului de Interne, Lucian Bode, spune jurnalista Emilia Șercan / Decizia Comisiei de Etică este una politică

Verdictul Comisiei de Etică din cadrul Universității Babeș-Bolyai privind acuzațiile de plagiat din teza de doctorat a ministrului de interne Lucian Bode este unul politic, consideră Jurnalista Emilia Șercan, scrie…
Vezi articolul

Ligia Deca: Proiectul SmartEdu va fi preluat în România Educată / În câteva luni vom avea rezultatul final, un raport care să fie lansat de președintele României în dezbatere. Apoi va fi transmis către Minister pentru implementare

Procesul de digitalizare a sistemului de Educație fost structurat de dezbaterile circumscrise SmartEdu, pe care Administrația Prezidențială le va prelua în România Educată, iar în câteva luni va fi comunicat…
Vezi articolul

Cîmpeanu, atac la adresa asociațiilor de părinți și elevi: “Nu am dat dreptul de reprezentare”, ca părinte, unei organizații care “vorbește în numele tuturor părinților din România” / “Un elev care nu a susținut Bacalaureatul să nu încerce să se substituie autorităților sanitare”

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a abordat în termeni critici, în conferința de presă susținută vineri dimineață, poziții exprimate pe tema deschiderii școlilor de organizații ale părinților și ale elevilor. Despre…
Vezi articolul