UBB lansează o “platformă” de susținere pentru științele umaniste în mediul academic, componentă “pusă într-un con de umbră de științele dedicate naturii și tehnologiei”

2.508 vizualizări
Foto: captură UBB
Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a lansat Platforma Umanistă, creată în contextul în care “ştiinţele umaniste (socioumane), adică ştiinţele care se ocupă de cunoaşterea omului şi a binelui public, sunt puse într-un con de umbră de ştiinţele dedicate naturii/tehnologiei”, scrie UBB într-un comunicat de presă.
  • Sinteza analizei care stă la baza platformei umaniste lansate de UBB poate fi consultată aici.

Platforma Umanistă a fost creată de UBB în contextul în care “rolul ştiinţelor umaniste este tot mai diminuat în contextul puternicei evoluţii tehnologice”, scrie în comunicatul de presă.

“Știinţele care se ocupă de cunoaşterea omului şi a binelui public, sunt puse într-un con de umbră de ştiinţele dedicate naturii/tehnologiei. Acest lucru este confirmat de subfinanţare, de reducerea ponderii acestora în curriculum universitar (şi preuniversitar) şi de criteriile utilizate în rankingurile universităţilor (care adesea ignoră rezultatele ştiinţelor socioumane: ex. se accentuează rolul articolelor în raport cu cel al cărţilor)”.

Potrivit iniţiatorilor platformei Umaniste, diminuarea rolului ştiinţelor umaniste în contextul puternicei evoluţii tehnologice poate avea implicaţii “nefaste”, precum:

        – O cunoaştere deficitară a omului şi a binelui public, cu consecinţe asupra bunăstării acestuia, dezvoltării armonioase a societăţii, inclusiv asupra protejării identităţilor colective şi naţionale şi a patrimoniilor culturale.


        – Riscul formării de specialişti fără un orizont cultural adecvat (cu excepţia situaţiei în care aceasta este o preocupare personală), cu consecinţe asupra utilizării potenţialului profesional, a dezvoltării continue şi a existenţei unui mindset (auto)reflexiv, constructiv şi colaborativ, nu rigid şi conflictual.


        – Dezvoltarea de tehnologii care pun la risc omul şi societatea. Spre exemplu, accesul diferenţiat la tehnologie poate genera discriminare, inegalităţi, dezechilibre democratice, iar revoluţiile industriale/tehnologice fără o dimensiune umanistă implică riscuri la nivelul societăţii, inclusiv al naturii (vezi schimbările climatice).


        – Reducerea rolului activ al universităţii – prin diminuarea atitudinilor reflexive şi autoreflexive – în dinamica şi dezvoltarea societăţii.

        Printre măsurile propuse de iniţiatorii Platformei Umaniste se regăsesc:

        – Finanţarea adecvată a disciplinelor socioumane.

        – Accentuarea rolului propedeutic al acestora în formarea tuturor specialiştilor”.

Rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David, spune că: “o universitate umanistă este o universitate mai activă la nivel social, care problematizează şi formulează paradigmele societăţii şi noile direcţii ale civilizaţiei umane, având în centrul omul şi bunăstarea acestuia. Pornind de la această Platformă Umanistă mă aştept la dezbateri şi discuţii privind atât finanţarea zonei umaniste, crearea cursurilor umaniste transversale –  pe care UBB a început deja să le implementeze cu resurse proprii, dar e timpul ca ele să fie susţinute la nivel de sistem – şi asumarea componentei socioumane în demersurile tehnologice, cât şi găsirea unor soluţii referitoare la bunăstarea omului şi dezvoltarea armonioasă a societăţii în contextul revoluţiilor industriale/tehnologice, inclusiv protejarea identităţilor colective şi naţionale şi a patrimoniilor culturale”, afirmă rectorul UBB.

Comunicatul de presă integral al UBB privind lansarea platformei Umaniste


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

World Vision România: Jumătate dintre elevii care au terminat clasa a VIII-a acum patru ani au reușit să ia în Bacalaureatul / 83% din elevii de la sate care au participat la un program al organizației au luat examenul

Doar unul din doi adolescenți dintre cei care au absolvit clasa a VIII-a în anul școlar 2017-2018 a ajuns să ia Bacalaureatul anul acesta, potrivit datelor oficiale analizate de World…
Vezi articolul

Profesorul Cătălin Ciupală, despre subiectele la Matematică, simulare BAC 2024: Ar trebui să se schimbe paradigma de a face subiectele. Nu-ți trebuie foarte multă imaginație ca să iei cinciul

Profesorul Cătălin Ciupală a declarat pentru Edupedu.ro, referitor la subiectele la Matematică, simulare BAC 2024, că ar trebui să se schimbe paradigma de a face subiectele: „Ele sunt făcute astfel…
Vezi articolul

Senatorul Ștefan Pălărie, unul dintre autorii moțiunii simple împotriva ministrului Cîmpeanu, reclamă limbajul de pe Facebook al Ioanei Lazăr, secretar general al Ministerului Educației: Sunteți într-o poziție de demnitate publică, dar pe care o coborâți undeva foarte jos prin acest comportament public

Senatorul Ștefan Pălărie, aflat printre inițiatatori moțiunii simple împotriva ministrului Educației, a reclamat limbajul Ioanei Lazăr, secretar general din Ministerul Educației, dintr-o postare de pagina sa de Facebook: „Rolul dumneavoastră…
Vezi articolul

Motivarea judecătorului care a anulat sesizările de plagiat din doctoratul premierului Ciucă: Analiza Emiliei Șercan este ”o simplă apreciere generală, în abstract, parțială, ieșită din context, trunchiată, pe baza unor texte alese de jurnalist”

O nouă motivare, de data aceasta în cel de-al doilea dosar intentat de premierul Nicolae Ciucă în tentativa sa de a bloca analiza tezei sale de doctorat. În decizia în…
Vezi articolul

Ministerul Educației a cerut și a obținut 30 de milioane de lei din Fondul de rezervă pus la dispoziția Guvernului, după ce a rămas fără bani pentru investiții în infrastructură și digitalizarea universităților

Ministerul Educației a cerut de la Guvern și a obținut 30 de milioane de lei pentru a acoperi cheltuieli prevăzute în PNRR cu investiții în digitalizarea universităților și echiparea laboratoarelor…
Vezi articolul