Evoluţia acestei pandemii îţi creează perspective sumbre şi asupra începerii anului şcolar, avertizează vicepremierul Raluca Turcan care a declarat într-o emisiune la Digi24 că indiferent dacă școala reîncepe fizic sau pe net, „predarea online va trebui să devină o obişnuinţă”. Turcan a explicat care sunt scenariile înaintate de asociațiile de părinți, cele despre care Edupedu.ro a scris încă de săptămâna trecută și doar a menționat că există și planuri ale ministerului Educației și ale Institutului Național de Sănătate Publică, însă fără să menționeze exemple concrete din aceastea.
Turcan a menționat planurile tuturor instituțiilor: „avem un plan de măsuri pregătit de Ministerul Educației. Avem un plan de măsuri pregătit de Institutul Național de Sănătate publică. Toate aceste planuri, în funcție de evoluția epidemiologică, vor fi puse cap la cap”.
Dar în momentul în care a fost întrebată de moderator să spună concret cum va arăta școala fizică și școala online din septembrie, aceasta a evitat răspunsul, spunând de fapt că încă așteaptă planurile: „în momentul acesta nu pot să vă spun concret pentru că această concretețe depinde de intrările de planuri de măsuri pe care e așteptăm de la partenerii noștri”.
Vicepremierul conduce grupul de lucru interministerial pentru redeschiderea școlilor.
Raluca Turcan a mai declarat că suntem într-o perioadă de creștere a numărului de cazuri și că „analizând când s-a produs această infectare tot mai mare, mă aștept ca numărul de cazuri să crească”.
Întrebată dacă e timp ca până în septembrie să fie pregătită școala pentru redeschiderea fizică sau pentur un sistem 50% online, 50% la școală, Turcan a evitat răspunsul: „Sunt două luni foarte importante și fierbinți/am încredere în eforturile pe care le fac colegii mei”, a spus vicepremierul.
Redăm declarațiile integrale ale vicepremierului Raluca Turcan:
Moderator: „Imediat vine luna septembrie, încep școlile?”
Raluca Turcan: „E o întrebare foarte grea pentru că noi ne dorim să înceapă şcoala în condiţii absolut normale. Adică ne-am dori ca data de 15 septembrie să ne aducă copiii la şcoală faţă în faţă, în preajma profesorilor.
Din nefericire, suntem într-o explozie a numărului de infectări şi într-un mediu social în care într-adevăr par să prindă rădăcini acestei teorii negaţioniste.
Şi atunci evident că evoluţia acestei pandemii îţi creează perspective sumbre şi asupra începerii anului şcolar.
De aceea la nivel de decizie ne pregătim şi pentru şcoala faţă în faţă, aşa cum ne dorim cu toţii, dar ne pregătim şi pentru măsuri severe de siguranţă sanitară, aşa cum se întâmplă în alte ţări.
Moderator: Este o probabilitate mare sau mică să înceapă școala fizic în luna septembrie?
Raluca Turcan: Nu pot să emit probabilități acum pentru că suntem într-o creștere a numărului de cazuri. Analizând când s-a produs această infectare tot mai mare, mă aștept ca numărul de cazuri să crească.
Moderator: Și atunci, dacă va crește numărul de cazuri, mai deschidem școlile?
Raluca Turcan: Mă aștept și la alte lucruri. Ca dacă o să crească numărul de cazuri în România să ajungem să suportăm consecințe restrictive din partea altor state. Pentru că noi vorbim despre restricțiile impuse de Guvern și multă lume se revoltă, dar de faptul că Austria nu mai primește cetățen români nu vorbește prea multă lume.
Moderator: E foarte important ce mesaj le dați părinților cu copii, în legătură cu deschiderea școlii în septembrie...
Raluca Turcan: Revenind la școală, mesajul este unul cât se poate de sincer: da, ne dorim şcoală faţă în faţă în condiţii normale, însă suntem pregătiţi cu un set de măsuri şi pentru şcoală în condiţii dificile. Cât de dificile urmează să vedem.
Moderator: Doamna Turcan sunteți șeful acelui comitet inter-ministerial care coordonează acele pregătiri pentru școala din septembrie. Descrieți-ne cum arată o școală fizică deschisă din septembrie și cum arată o școală online în România, din septembrie. Concret.
Raluca Turcan: În momentul acesta nu pot să vă spun concret pentru că această concretețe depinde de intrările de planuri de măsuri pe care e așteptăm de la partenerii noștri, pentru că așa cum ați spus este vorba despre un comitet inter-ministerial. Avem în momentul de față un plan de măsuri propus de Asociația Părinților, cărora le mulțumesc, care se gândesc cum să le fie mai bine copiilor lor când se duc la școală. Avem un plan de măsuri pregătit de Ministerul Educației. Avem un plan de măsuri pregătit de Institutul Național de Sănătate publică. Toate aceste planuri, în funcție de evoluția epidemiologică, vor fi puse cap la cap și vor urmări următoarele direcții:
Unu. Dacă vom ajunge să avem învăţământ online, acoperirea învăţământului online să fie mai mare ceea ce înseamnă acoperire teritorială şi existenţa de tehnologie, adică de tablete. Să existe un conţinut online şi o calitate a predării mai bună, ceea ce presupune pregătirea profesorilor pe parcursul verii pentru această predare online.
Să fie pregătită infrastructura şcolară care să permită reducerea numărului de elevi la clasă. Și aici avem o problemă uriaşă pe urban pentru că în mediul urban e o aglomerare foarte mare, clasele chiar dacă sunt legal constituite cu un număr de 25 de elevi, au în jur de 32-36, cererea este uriaşă în unele oraşe şi mai ales cartiere aglomerate pentru locurile la grădiniţă. Şi atunci aici se face o analiză extrem de temeinică – Ministerul Educaţiei, Ministerul Dezvoltării Regionale, inclusiv fonduri europene pentru surse alternative şi evident Ministerul Sănătăţii – pentru ca spaţiile să fie pregătite şi proprii pentru condiţii de distanţare a copiilor.
Acestea sunt priorități. În funcție de evoluțe și de ce exemple mai vedem și în jurul nostru și propuneri mai primim din partea colaboratorilor vom prezenta într-un timp util acest plan astfel încât școlile să fie bine pregătite.
Moderator: Este posibil să fie un sistem hibrid, 50% școală fizică, 50% școală online?
Raluca Turcan: Este posibil şi este un sistem care se aplică şi în alte state sau se pregăteşte, mai bine zis, în unele state, funcţional în state în care predarea online era oarecum o normalitate. De aceea acest sistem hibrid a apărut ca propunere şi din partea instituţiilor educaţionale şi din partea Asociaţiei Părinţilor, dar un sistem hibrid presupune ca şi în zonele dezavantajate, extrem de vitregite, să fie acoperire cu internet, să existe tehnologie şi profesorii să ştie să predea şi copiii să poată să înveţe inclusiv prin sprijinul părinţilor, care şi ei la rândul lor trebuie educaţi.
Moderator: Este timp pentru pregătirea școlii astfel încât să înceapă online sau doar parțial online?
Sunt două luni foarte importante și fierbinți. Activitatea la Ministerul Educației și în întreg Guvernul și cu ministerele cu care lucrează Ministerul Educației va fi una extrem de intensă și am încredere în eforturile pe care le fac colegii mei.
Moderator: Dar o componentă de online va exista în școala din septembrie?
Raluca Turcan: Şi dacă şcoala începe faţă în faţă, predarea online va trebui să devină o obişnuinţă pentru sistemul de predare românesc pentru că transformă o abilitate pe care mulţi copii, în ziua de astăzi, o au, şi anume de a sta pe internet, de a se dedica jocurilor, interacţiunii pe internet, într-o utilitate. Pur şi simplu se schimbă paradigma şi această criză va permite ca în România să se schimbe paradigma, un joc să se transforme într-un act de educaţie.
Moderator: Aveți în plan să acordați copiilor și profesorilor laptopuri, tablete, cu acces la internet, poate nu toți își permit?
Raluca Turcan: După cum cunoașteți, din bugetul Ministerului Educației am lansat o achiziție de tablete, de 250.000 de tablete care vor fi distribuite copiilor, evident, în funcție de priorități. Acolo unde e cea mai mare nevoie va fi prima tranșă de livrare.
Aceste tablete se dau gratuit. Este foarte posibil să mai rămână copiii care să nu aibă tabletă, însă avem această achiziție de tablete prin Ministerul Educației Naționale, avem un proiect derulat din fonduri europene de achiziție de laptopuri și avem de asemenea efortul făcut de multe primării care au achiziționat tehnologie pentru comunitățile pe care le conduc. De aceea eu sper ca acest efort comun să ne aducă la un grad de acoperire cat mai mare.
Niciodată n-o să mă auziți folosind cifre absolute și spun încă în România toți copiii vor avea tablete. Îmi doresc să ajungem să aibă copiii tablete și acest efort pe care îl face Guvernul pentru achiziția a 250.000 de tablete poate fi continuat și chiar prim-ministrul a spus, atunci când am scos hotărârea de Guvern cu achiziția de tablete, că dacă va mai fi nevoie vom mai cumpăra. Important este însă ca blocajul incredibil care apare în sistemul de achiziții publice atunci când sunt achiziții vitale, mai ales în situații de criză, să nu se mai producă.”
Foto: Facebook.com/Raluca Turcan