„Trist este că majoritatea orelor de matematică au ca scop învățarea unor algoritmi care mai departe duc la promovabilitatea unui examen”, spune profesorul de Matematică Flavian Georgescu în emisiunea „Sfatul Profesorului” de la Național FM, în colaborare cu educatieprivată.ro. Acesta precizează că „majoritatea elevilor învață matematica, pentru că trebuie să ia o notă mare, pentru că urmează un test.”
„Dragii mei, nu sună deloc îmbucurător, însă matematica, de cele mai multe ori, rămâne o necunoscută pentru elevi și nu doar la nivel tehnic, ci la nivel de ce înseamnă cu adevărat matematica. Oare această disciplină înseamnă acele formule lungi înșiruite pe table interminabile? Înseamnă să știi să calculezi? Să derivezi? Să integrezi? Să aduni acele bloculețe cu numere așa-numite matrice? Nu! Nu! Nu! De zece ori nu!”, a declarat profesorul.
Flavian Georgescu a explicat ce înseamnă matematica și cum ar trebui să fie privită această disciplină:
„Matematica este un mod de a gândi, este un joc al minții, e un mister care de fiecare dată vine și îți mai scoate la suprafață încă un secret al ei. Matematica este un altfel de șah mental, însă trist este că foarte puțini elevi ajung să cunoască asta. Trist este că majoritatea orelor de matematică au ca scop învățarea unor algoritmi care mai departe duc la promovabilitatea unui examen.”
Cei mai mulți elevi învață doar ca să ia note mari, după cum povestește cadrul didactic: „Majoritatea elevilor învață matematica, pentru că trebuie să ia o notă mare, pentru că urmează un test important. Dar nu acesta este scopul matematicii. Scopul matematicii este să te învețe să gândești rațional, obiectiv. Îți dezvoltă anumite conexiuni neurologice. Această disciplină nu are legătură cu învățatul pe de rost.”
Despre Matematică
Matematica este percepută, în general, de elevi ca fiind aridă, neprietenoasă și fără utilitate publică, potrivit unui document al Ministerului Educației publicat în Monitorul Oficial. Informația apare în nota de prezentare a disciplinei opționale „Matematica în natură și artă”, făcându-se referire la situația actuală. Este pentru prima dată când instituția recunoaște acest lucru într-un document oficial.
Gabriel Ciora, profesor de Matematică la Școala Gimnazială din Giarmata, a declarat, pentru TVR Info, că „nu trebuie să fie o sperietoare nici matematica, nici profesorul care o predă”. Declarația a fost făcută după ce au fost publicate rezultatele inițiale de la Evaluarea națională 2024.
„Nu trebuie să fie o sperietoare nici matematica, nici profesorul care o predă. Clasa a VIII-a ar trebui să fie cumva o clasă în care să fie o recapitulare a cunoștințelor acumulate în casele anterioare. Recapitularea aceasta trebuie să o faci în afara programului școlar. De asta foarte mulți apelează a meditații”, a spus cadrul didactic.
Mihaela Zaman, profesoară de matematică, a spus la emisiunea „Educația la putere” (TVR 2) că „eu văd greu și să duc un copil de la 3-4 la 5-6, cum este foarte greu să duc și un copil de la 9 la 10”. Aceasta a menționat ca fiecare cadru didactic „să găsească în fiecare elev targetul și nivelul maxim. Adică avem într-o clasă elevi care pot atinge maximum șapte și atunci trebuie să îi facem să ajungă la maximul lui.”
Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în acest sistem de dopaj”, spune profesorul Radu Gramatovici de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI UB), într-o emisiune la televiziunea publică difuzată pe 4 aprilie.
„Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj”, este de părere Gramatovici, conferențiar universitar și fost decan al facultății, care spune că în acest punct meditațiile înseamnă „antrenamente din acelea să visezi soluțiile la probleme”.
Dumitru Tudosoiu, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Argeș, a declarat, după ce 52% din elevii de clasa a VIII-a nu au luat 5 la simularea probei la Matematică (EN), faptul că profesorii „au uitat cumva că meseria se face la clasă și nu la meditație, chiar dacă la meditație e plătită mai bine”. „Am să zgudui un pic această chestiune, că așa trebuie făcut, și sunt în plină desfășurare a unor modificări în graficul de inspecție cu toți colegii mei”, a precizat acesta. Declarațiile au fost făcute la Argeș TV.
Edupedu.ro a scris că peste 18.000 de elevi buni la Matematică în clasa a IV-a, în 2015, au intrat în „declin” în gimnaziu și au luat sub 5 la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, în 2019, conform unui raport oficial. Este vorba despre raportulul privind Rezultatele Evaluării Naționale de la clasa a VI-a pentru Matematică și Științe, publicat de Centrul Național de Evaluare și Examinare din subordinea Ministerului Educației.
„Pentru elevii care la probele de la Evaluarea Națională de clasa a IV-a din 2015 au rezolvat corect peste 50% dintre itemi, dar la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a din 2019 au obținut o medie sub 5 (în această situație au fost 18731 elevi dintre cei 105495 elevi pentru care există înregistrate rezultatele în ambele baze de date), declinul s-a produs între clasele a IV-a și a VI-a și nu a mai fost recuperat până la finalul clasei a VIII-a.” – potrivit raportului.
Foto: © Valentin M Armianu | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Dopajul este scuzabil…. cât timp îți asigură pt copil loc în “barca” salvatoare ( …așa dramatic ca în Titanic….) .căci așa pare mai nou ” câmpul muncii “. &,viitorul…..un ocean furtunos…
🙂 glumim
Ce e rău în asta… până la urmă, peste tot la joburi oamenii au proceduri… .sa se obișnuiască de mici cum merg lucrurile!
Probabil exista multe feluri de meditații….
Sunt cele care pur și simplu vin să asigure un studiu minimal… forțat, platit….dar care se produce!
Apoi cel dedicat evaluărilor naționale/ bacului …exanene supra – mega- standardizate…
… in care copiii vor “lupta” cu un număr finit de ‘itemi” precis identificabili din timp (exista tone de culegeri re- emise anual) cu teste și cu rezolvări…, cu bareme etc….
La acest număr finit de itemi le corespunde un număr finit de strategii de rezolvare (” soluțiile care trebuie visate”).
Copilul meditat învata să recunoască itemii și să aplice strategia…..
Merită sa dai bani multi pe așa ceva?…. Depinde.
Ar putea școala să lucreze în acest mod ?…. probabil că nu…. ” programa ” nu poate fi redusă la un număr finit de itemi, aparent.
Desigur, mai sunt și alte feluri de meditații….
Tragedia apare acum la facultate….este amânată pentru un număr de copii… unde profesorii aparent nu mai tolerează aceasta predictibilitate și soluțiile de învățare de tip “fast-food”…. Vom avea curând meditații pt studenți :))
Nici limbajul matematic nu trebuie învățat pe de rost?!🤔
Întreb pentru prietenul care, probabil, nu știe că aplicarea unor algoritmi este tot o formă de limbaj…
Prietenul spunea ca algoritmii trebuie înțeleși.
Eu am predat matematică în Israel timp de 31 de ani.
Dacă elevii nu înțeleg ceva, ei nu te lasă să înaintezi. Inspectorul cel mai bun este MAJORITATEA clasei.
Totul se bazează pe înțelegere.
Cel mai important lucru este ca programa scolara este in conformitate cu etapele de dezvoltare a gândirii copilului — concretă/formală/abstractă. Cu alte cuvinte — toate la timpul lor !
Copiii NU trebuie forțați să învețe materie care presupune gândire peste vârsta lor !!!!!!!!!
Sunt multe de spus..
E foarte mult de spus..
E mult de spus..
Da.Dar dacă nu memorezi niște noțiuni nu ai ce papucii mei sa intelegi și sa aplici ca să înțelegi cum funcționează. Întâi memorezi “drumul” și apoi îl aplici.Simplu!!Da.Trebuie sa fie pentru vârstă lor dar nu ai ce înțelege dacă tu nu memorezi.E ca și când vrei sa înțelegi chineza dar nu trebuie sa memorezi cuvinte!?!
A turbat toată lumea cu înțelesul!Nu înțeleg!Nici nu ai vreo șansă dacă nu pui bazele învățând.!!Punct!!
Depinde și de cum o preda profesorul, nu doar de implicarea elevilor.
Cu capul in jos si cur.ul in sus. Nu mai cautati vina profesorilor in orice. Cine vrea si poate, invata. Cone nu, asta e.
nu este adevarat! mare parte din profesorii de mate nu isi dau interesul sa predea pe intelesul copiilor!!