Trei campusuri școlare rurale vor fi finanțate prin PNRR cu 7,5 milioane de euro fiecare / Sorin Decă, Ministerul Educației: Dacă s-ar fi depus proiecte cu buget mai mic decât maximul eligibil, evident că am fi putut să finanțăm mai multe

2.836 de vizualizări
Ministerul Educației a publicat lista finală a proiectelor pentru construirea de campusuri școlare rurale din cadrul apelului “Schemă de grant pentru consorții rurale școlare”. Sunt 3 proiecte admise și alte trei trecute ca rezerve. Deși acestea din urmă au atins punctajul minim de 70 de puncte pentru a se califica la finanțare, ele deocamdată nu sunt admise. „Jalonul din PNRR este trei construcții de campusuri de învățământ rural. Dacă s-ar fi depus proiecte cu buget mai mic decât maximul eligibil, evident că am fi putut să finanțăm mai multe”, a spus Sorin Decă, secretar general adjunct în Ministerul Educației într-o scurtă declarație pentru Edupedu.ro. Amintim, suma alocată prin PNRR este de aproape 30 de milioane de euro și suma maximă alocată unui proiect este de 7,5 milioane de euro.

Trei proiecte au fost admise pentru finanțare în cadrul apelului prin PNRR “Schemă de grant pentru consorții rurale școlare”, în valoare totală de 29.970.000 de euro (fără TVA).

În ghidul apelului se menționează faptul că bani se acordă “pentru construirea și dotarea infrastructurii a trei campusuri școlare rurale, fiecare dintre acestea asigurând suportul necesar desfășurării actului educațional pentru minimum 300 de elevi/copii din unitățile administrativ-teritoriale limitrofe”.

Însă, proiectele sunt declarate mai întâi eligibile dacă obțin minimum 70 de puncte și au obținut peste acest punctaj 6 proiecte.

Sorin Decă, secretar general adjunct în Ministerul Educației a explicat situația pentru Edupedu.ro. El spune că în ghid se menționează finanțarea a 3 proiecte și că toate acestea au depus pentru suma maximă admisă, adică 7,5 milioane de euro, ceea ce înseamnă că nu ajung banii pentru toate cele 6 proiecte.

Dacă s-ar fi depus proiecte cu buget mai mic decât maximul eligibil, evident că am fi putut să finanțăm mai multe. Motivul pentru care le lăsăm în rezervă este pentru că aceste proiecte au obținut pragul de calitate și nu pot să îl declar respins. Rămâne rezervă. Adică dacă unul dintre proiecte nu se implementează sau nu vrea să semneze contractul sau se reziliază, putem intra la finanțare cu următorul sau încă două sau încă trei în funcție de bugetul alocat. Jalonul din PNRR este trei construcții de campusuri de învățământ rural. 

Ghidul menționează că trebuie minimum 3 proiecte, iar bugetul nu permite și al patrulea proiect. Dacă adunăm valoarea totală eligibilă din PNRR pentru cele trei proiecte, vedem că este, undeva la peste 90% din valoarea totală alocată. Noi am utilizat alocarea exact toată suma care era aferentă investiției. Pur și simplu acesta a fost tot bugetul alocat prin PNRR”, spune Sorin Decă.  

Însă valoarea maximă eligibilă nerambursabilă a unui proiect este de 7,5 milioane de euro, iar bugetul total alocat aproape 30 de milioane de euro. Asta înseamnă că dacă proiectele aveau valoarea maximă, s-ar fi putut finanța până la 4 proiecte.

Proiectele admise la finanțare:

  • Construire campus școlar rural în comuna Cudalbi, județul Călărași
  • Înființare consorțiu școlar rural și construire de campus școlar comuna Runcu, județul Gorj.
  • Construire consorțiu școlar rural Valea Bârgăului – Bistrița- Năsăud.
Activitățile eligibile

„În cadrul acestui apel vor fi susținute investiții care să sprijine îndeplinirea țintei 493 din PNRR, menționată anterior, prin:

1. asigurarea infrastructurii necesare pentru dezvoltarea consorțiilor și campusurilor școlare rurale.

2. dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a clădirilor nou construite, inclusiv dotarea cu un parc auto pentru a asigura transportul zilnic al elevilor și pentru excursiile școlare.

Fiecare consorțiu școlar rural va primi un grant pentru construirea de noi clădiri eficiente din punct de vedere energetic, respectiv, infrastructura școlară, constând în spații de învățământ, fiecare cu o capacitate cuprinsă între 300-1500 de locuri, inclusiv spații pentru activități de tip SDS, baze sportive (săli și terenuri de sport), spații pentru ateliere de practică, laboratoare, spații pentru desfășurarea activităților nonformale, bucătărie și spații de cazare pentru elevi etc.

Clădirile nou construite vor respecta solicitarea privind necesarul de energie primară cu cel puțin 20% mai mic decât cerința pentru clădirile al căror consum de energie este aproape egal cu zero (NZEB), ceea ce se va asigura prin certificate de performanță energetică.

Activitățile eligibile din cadrul apelului vizează:

a) proiectare și asistență tehnică,
b) construirea de clădiri noi eficiente energetic, inclusiv achiziția de panouri fotovoltaice și pompe de căldură,
c) lucrări pentru amenajarea terenului,

d) dotarea obiectivului de investiții nou realizat,
e) asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții nou realizat,
f) asigurarea transportului elevilor, inclusiv prin achiziționarea de microbuze destinate acestora;

Infrastructura nou construită a consorțiilor școlare rurale poate include spații cu următoarea destinație:

  1. săli de curs;
  2. laboratoare: de informatică, de științe, multidisciplinare;
  3. cabinete școlare, cabinete pe discipline, cabinete de asistență psihopedagogică/de logopedie etc.
  4. ateliere de practică;
  5. spații pentru activități de tip SDS/extracurriculare;
  6. vestiare/spații de depozitare;
  7. baze sportive (săli și terenuri de sport);
  8. săli de lectură/bibliotecă;
  9. spații de cazare și/sau microbuze destinate transportului elevilor;
  10. spații pentru luat masa/cantine și bucătărie;
  11. spații pentru activități recreative; 
  12. grupuri sanitare.

În ceea ce privește dotarea noilor campusuri școlare rurale, vor fi asigurate:
1. dotarea cu materiale, echipamente și mobilier pentru toate spațiile destinate actului educațional, precum și a celorlalte spații, așa cum au fost mai sus menționate;

2. dotarea cu echipamente IT pentru fiecare sală de clasă, conform OME 3497/2022 pentru aprobarea standardelor de echipare a unităților de învățământ preuniversitar cu echipamente tehnologice, cu modificările și completările ulterioare;

3. dotarea cu aparate, truse de laborator, echipamente și mobilier a laboratoarelor de științe/multidisciplinare

4. asigurarea facilităților pentru desfășurarea activităților SDS/extracurriculare;

5. asigurarea facilităților pentru cazare și cantină a elevilor;

6. parc auto pentru a asigura transportul zilnic al elevilor și pentru excursii școlare.”

Solicitanți eligibili

„Solicitanții eligibili ai prezentului apel de proiecte sunt:

1) Grupurile de acțiune locală (GAL-urile), care trebuie să includă obligatoriu ca entități partenere, UAT-urile în care se află unitățile de învățământ la care sunt înmatriculați elevii/copiii (care reprezintă grupul țintă al proiectului);

2) Parteneriate locale constituite prin Acordul de parteneriat (Anexa 1.11), care pot fi formate din: grupurile de acțiune locală (GAL)/ asocieri de grupuri de acțiune locală (asocieri de GAL-uri), unități de învățământ și unități administrativ-teritoriale; alte forme de asociere ale unităților administrativ-teritoriale (UAT), în conformitate cu art. 89 din OUG nr. 57/2019.

În cadrul unui parteneriat eligibil să solicite finanțare este obligatorie fie existența unui GAL, fie a unei asocieri de UAT-uri.

Au prioritate în obținerea finanțării proiectele care vizează elevi/copii provenind din zonele rurale, izolate și subdezvoltate/ defavorizate. 

Acestea au obligația să transmită, la momentul depunerii cererii de finanțare, documente care dovedesc faptul că sunt organizate juridic în conformitate cu prevederile OUG nr. 26/2000, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale OUG nr. 57/2019, cu modificările ulterioare pentru a putea primi finanțare în cadrul prezentului apel.

În cadrul apelului, fiecare solicitant/parteneriat poate depune un singur proiect prin care să obțină finanțare atât pentru construirea infrastructurii necesare funcționării consorțiilor școlare rurale, cât și pentru dotarea infrastructurii construite și operaționalizarea acestora”, conform Ghidului solicitantului.

Informații de context

De precizat, calendarul este în întârziere, după ce termenul de depunere al proiectelor a fost extins după 8 data de 8 mai, până pe 20 mai. Lista ar fi trebuit să fie publicată pe 20 iunie.

Implementarea integrală a investițiilor finanțate din PNRR prin prezentul apel va fi finalizată, cel mai târziu, până la data de 30 iunie 2026, conform calendarului stabilit în Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, emisă la data de 11 decembrie 2023(CID).”

Situația legată de alocarea banilor pe proiecte PNRR se repetă și în cazul proiectelor pentru apelul „Construirea și dezvoltarea unei rețele-pilot de școli verzi”, prin care unele școli vor face reabilitări, sau prin care vor fi construite de la zero școli verzi.

Dintre cele 209 proiecte declarate eligibile pentru finanțare, doar 54 de proiecte pot primi banii europeni pentru a putea pune în aplicare proiectele. “În primă fază, nu toate proiectele vor primi finanțare prin PNRR pentru că suma cerută prin proiectele declarate eligibile depășește suma de 225 de milioane de euro, din apel. Proiectele vor fi finanțate în ordinea punctajelor”, explica Sorin Decă, secretar general adjunct în Ministerul Educației într-un interviu pentru Edupedu.ro, din data de 9 mai.

Lista finală a proiectelor în cadrul apelului “Schemă de grant pentru consorții rurale școlare”
Citește și:
LISTĂ Cele 54 de proiecte câștigătoare pentru finanțarea PNRR Școli verzi, în valoare de 225 de milioane de euro, anunțate de Ministerul Educației

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Bianca, o tânără de 19 ani, despre cum se pot implica tinerii în procesul electoral al alegerilor din Uniunea Europeană în 2024: Dacă fiecare gândește că nu poate face diferența, la final o să ne adunăm și chiar nu o să putem face diferența

În contextul alegerilor europarlamentare din 2024, tinerii au cel puțin trei căi de a se implica în procesul electoral, dincolo de votul propriu-zis și pot genera o nouă direcție în…
Vezi articolul