Creșele Sinaia și Ciobănașul din sectorul 2, care până anul trecut erau în subordinea primăriei, adică mai exact DGASPC, au trecut de la 1 ianuarie 2023 în subordinea ministerului Educației, în baza Ordonanței de Urgență 100/2021. Angajații celor două creșe încă nu și-au primit contractele de muncă și nu își cunosc salariul, deoarece unul dintre efectele trecerii creșelor în subordinea ministerului Educației este schimbarea încadrării și implicit diminuarea salariului, semnala o angajată a unei alte creșe, pentru Edupedu.ro, în decembrie anul trecut. Ministerul Educației și Inspectoratul școlar al Municipiului București spun pentru Edupedu.ro că preluarea creșelor s-a făcut deja. Urmează un control al ITM la creșele respective, potrivit inspectorului teritorial de muncă București, Constantin Bujor.
- O parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației.
- Până acum, niciun oficial nu a explicat public care vor fi efectele preluării creșelor de către Ministerul Educației.
Angajații creșelor Sinaia și Ciobănașului se plâng că încă nu știu ce salariu au pentru că nu au primit noile contracte de muncă, valabile de la 1 ianuarie 2023. Deși luna ianuarie este aproape de final, contractele ce trebuie redactate de conducerile grădinițelor la care au fost arondate creșele nu au ajuns la angajați, spune, pentru Edupedu.ro, liderul sindicatului Acord, Liviu Puiu. Reprezentantul sindicatului care reprezintă angajații acestor creșe a declarat că a sesizat Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) la finalul anului trecut, semnalând probleme legate de salarizarea angajaților. Pe 13 ianuarie 2023 a mai trimis o nouă sesizare, afirmă acesta, acuzând lipsa de personal și faptul că, din această cauză, îngrijitoarele și educatoarele muncesc peste program pentru a acoperi ambele ture.
În plus, sunt prea mulți copii la fiecare grupă, peste numărul admis de lege, spune sindicatul: o îngrijitoare are grijă de 40-50 de copii între 0 luni-5 ani. Sindicatul semnalează faptul că “există riscul producerii unor evenimente nedorite care ulterior le pot fi imputate salariatelor”.
Cele 2 creșe, Sinaia și Ciobănașul, plus creșa Teiul Doamnei, au trecut în subordinea ministerului Educației la 1 ianuarie 2023, potrivit Hotărârii nr. 274 de Consiliul Local a sectorului 2 din luna august 2022. Aceasta stabilește următoarele: Creșa Sinaia să fie arondată Grădiniței nr. 276; Creșa Ciobănașul să fie arondată Grădiniței nr. 189; Creșa Teiul Doamnei să fie arondată Grădiniței nr. 233.
Într-o altă Hotărâre de Consiliu Local 409/23.11.2022 este prevăzută finanțarea acestor creșe doar până la 31.12.2022, pentru că apoi urmează să treacă la ministerul Educației: „Se aprobă continuarea finanțării cheltuielilor aferente funcționarii din bugetul DGASPC Sector 2, până la finalizarea diligențelor de preluare a personalului de către ME prin ISMB, dar nu mai târziu de 31.12.2022”.
Ce spun Ministerul Educației și Inspectoratul școlar al municipiului București
Edupedu.ro a semnalat situația Ministerului Educației, întrebând dacă s-a impus un control la cele două creșe, Sinaia și Ciobănașul, având în vedere că Inspectoratul Teritorial de Muncă București a fost sesizat în legătură cu lipsa contractelor de muncă și nereguli legate de un volum de muncă prea mare.
În răspunsul primit, ministerul Educației spune că nu a trimis nici un control la cele două creșe și subliniază că acestea au fost incluse în subordinea instituției, dar nu precizează o dată anume la care s-a făcut efectiv preluarea.
Legea Educației Naționale prevede la art. 27 că arondarea creșelor se face la solicitarea primarilor, ca urmare a hotărârilor autorităților deliberative, prin decizie a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București.
„(1^2) Începând cu anul școlar 2021-2022, creșele de stat sunt arondate la solicitarea primarilor, ca urmare a hotărârilor autorităților deliberative, prin decizie a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, unităților de învățământ care au nivel preșcolar cu program prelungit cu personalitate juridică sau unităților de învățământ care au în structură învățământ preșcolar. Decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București se comunică spre informare Ministerului Educației în termen de 15 zile de la emitere.”
Într-o scurtă declarație pentru Edupedu.ro, inspectorul școlar general, Vlad Drinceanu a confirmat că cele două creșe au fost preluate luna aceasta de către Ministerul Educației, prin ISMB. Întrebat de ce încă nu au primit contractele angajații creșelor, Vlad Drinceanu a spus: “Preluarea s-a făcut, contractele de muncă nu știu, o să mă interesez. Grădinița e unitate de învățământ cu personalitate juridică și se ocupă de contracte, nu inspectoratul”. Inspectorul General Școlar mai spune că nu a primit nici o sesizare privind situația semnalată de sindicatul Acord la cele două creșe din sectorul 2. “Eu personal nu am primit nicio sesizare”, spune Vlad Drinceanu.
De altfel, pe site-ul Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), creșa Ciobănașul apare arondată Grădiniței nr. 189 și Creșa Sinaia este arondată Grădiniței nr. 276. Momentan, arondarea este doar pe hârtie, deoarece angajații nu știu ce salarii vor avea și dacă le va fi schimbată încadrarea.
Efectele trecerii creșelor la ministerul Educației – diminuarea salariului și recalificarea educatorilor
Până acum, niciun oficial nu a explicat public care vor fi efectele preluării creșelor de către Ministerul Educației, dar semnalele de până acum indică scăderi ale salariilor din cauza schimbării încadrării.
Edupedu.ro a primit de la o cititoare fluturașul de salariu al unei angajate dintr-o altă creșă preluată de Ministerul Educației. Ea are un salariu mai mic, deoarece i-a fost schimbată încadrarea, fiind trecută pe postul de „îngrijitoare”, deși înainte era infirmieră. Contabila grădiniței i-a transmis că au fost forțați de către ISMB (Inspectoratul Școlar al Municipiului București – n. red.) să le preia pe aceste posturi, după cum precizează cititoarea: „Ni s-a transmis de către contabila grădiniței, care încercă să ascundă faptul că există postul de infirmieră în EDUSAL, că au fost forțați de către ISMB să ne preia pe aceste posturi sub forma de necalificate”.
În luna septembrie, o infirmieră dintr-o creșă aflată în subordinea autorităților locale avea un salariu net de 2.817 lei.
În luna octombrie, după ce creșa a trecut în subordinea Ministerului Educației, adică a fost arondată unei grădinițe, salariul a scăzut cu 846 de lei. Acest lucru înseamnă că angajata are un salariu net de 1.971 de lei. Analizând documentul, se poate observa că sporul de stres nu se mai acordă. Înainte, acesta era de 546 de lei.
Liderul de sindicat Liviu Puiu spunea pentru Edupedu.ro: “Dacă vor să transforme infirmierele în îngrijitoare, este o diminuare de aproape 1.000 de lei a salariului de bază. Nu este în regulă, nu este normal atât timp cât omul este transferat. Codul Muncii spune că, în momentul în care se face un asemenea transfer, personalul este preluat cu toate drepturile salariale pe care le-a avut, nu cu diminuare de 1.000 de lei la salariu (…)”.
Potrivit art. 27 din legea Educației, alin. 3, “asigurarea personalului necesar desfășurării educației antepreșcolare, didactic, nedidactic și auxiliar, se face de către Ministerul Educației, conform art. 104 alin. (2) lit. a), cu respectarea standardelor de calitate și a legislației în vigoare.”
Art. 33 – (1) „Structura orientativă a personalului din unitățile de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar este formată din:
- a) personal de conducere: director, în cazul unităților prevăzute la art. 1 alin. (3) și la art. 6 alin. (1); în cazul celor prevăzute la art. 1 alin. (3), acesta este directorul unității de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică;
- b) personal didactic de predare: educator-puericultor;
- c) personal didactic auxiliar: administrator financiar, administrator de patrimoniu, infirmieră și, după caz, secretar;
- d) personal nedidactic: asistent medical și, după caz, medic, bucătar, ajutor de bucătar (în cazul unităților cu program prelungit), îngrijitoare.”
O altă problemă din cauza căreia educatorii aleg să plece din creșe, după ce acestea au devenit unități de învățământ este acela că, potrivit noilor reglementări ale Ministerului, au nevoie de studii în plus pentru a profesa.
O educatoare dintr-o creșă, căreia dorim să îi păstrăm anonimatul, spune pentru Edupedu.ro că nu mai poate lucra în creșă pentru că nu are suficiente studii pentru a profesa, potrivit noii legi, iar timpul nu-i permite să mai facă o facultate: “Nu au fost suficiente studiile pe care le-am eu. Mai mult de atât nu am ce să fac. Am la bază o școală de artă, dar nu am pedagogicul. Am făcut un curs de educator specializat, singurul pe care l-am găsit pe piață, plătit din banii mei, pentru că am zis că totuși am ceva la mână. Am făcut un curs care a durat patru luni, pe care am plătit 900 lei din banii mei. În vară am fost în audiență la minister, la primărie, și degeaba, am fost plimbați și nimeni nu a vrut să ajute personalul din creșe cu absolut nimic”, spune educatoarea.
În decembrie 2022, Ministerul Educației a stabilit cum se diferențiază salariile pentru cei care ocupă funcția de educator-puericultor, potrivit unui ordin publicat vineri, 9 decembrie, în Monitorul Oficial. Regulile au venit după un an și trei luni de când creșele au devenit instituții de învățământ.
Legea nr. 287 din 31 octombrie 2022 i-a inclus în Legea salarizării 153 din 2017 și pe cei cu funcția de educator-puericultor, fiind introdus un nou text. Ministerul Educației avea termen o lună de zile pentru publicarea ordinului cu diferențierea salariilor, conform studiilor absolvite. „NOTĂ: Salariile de bază de la nr. crt. 1-8 și 17-21 se aplică și funcției didactice de educator-puericultor, conform studiilor absolvite. Diferențierea salariilor de bază în funcție de studiile absolvite se stabilește prin ordin al ministrului educației, cu consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivelul sectorului de activitate învățământ preuniversitar”, apare în Legea citată anterior.
Documentul cuprinde fiecare situație în care s-ar afla personalul didactic din creșe, făcându-se legătura cu anexele din Legea salarizării.
Potrivit documentului, personalul încadrat pe perioadă nedeterminată în anul școlar 2021—2022 în funcția de educator-puericultor are calitatea de personal didactic de predare, dar nu și calitatea de personal didactic de predare titular al sistemului de învățământ preuniversitar.
Până la data de 1 septembrie 2025, încadrarea în funcția didactică de educator-puericultor în creșele de stat arondate grădinițelor și în cele nearondate unei unități de învățământ se realizează astfel:
„a) cu personalul didactic de predare prevăzut la art. 1, cu obligația ca până la data de 1 septembrie 2025 să finalizeze cu diplomă studii care se încadrează în una dintre situațiile prevăzute la art. 248 alin. (1) lit. a) sau la art. 248 alin. (12) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
b) pe perioadă determinată, cu absolvenți care au finalizat cu diplomă/certificat de calificare profesională liceul pedagogic sau o școală echivalentă, specializarea educatoare sau învățătoare;
c) pe perioadă determinată, cu absolvenți care au finalizat cu diplomă de licență specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar.”
De ce au trecut unele creșe la ministerul Educației
Trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației, de la Direcțiile de asistență socială, și intrarea lor (la alegere) în subordinea Ministerului Educației s-a făcut pentru a include astfel creșele în sistemul de învățământ.
Potrivit articolului 27 din Legea Educației Naționale alin. (1^1) “Creșele fac parte din sistemul național de învățământ preuniversitar și oferă copiilor antepreșcolari cu vârste cuprinse între 0 luni și 3 ani servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere.“
Trecerea creșelor este prevăzută în Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial pe 15 septembrie.
O parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației.
Inițial, creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis pentru Edupedu.ro.
Între timp, situația s-a modificat. A apărut un nou tip de instituție de învățământ în România, cea “fondată” de primărie, după ce o lege promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial (MO) prevede că autoritățile locale devin “personalități juridice fondatoare” în cazul creșelor care nu se arondează vreunei unități de învățământ din oraș. Detalii aici
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
Educatorul -puericultor este cel mai dezavantajat! Toata lumea se plange de faptul ca au fost taiate salariile! Dar noi, educatorii care ne-am trezit peste noapte fara loc de munca, dupa 9 ani in sistem, ce sa mai spunem? Concret incepand cu anul 2025 am fost informate ca trebuie sa ne prezentam la examenul de titularizare. Cand am fost preluate, ministrul educatiei Sorin Campeanu a accentuat faptul ca nu vor ramane oameni fara loc de munca. Singura conditie la momentul respectiv era sa iti definitivezi studiile pana in anul 2025. Surpriza a venit! Acum ne obliga sa participam la examenul de titularizare. Daca nu reusesti in primul an sa obtii nota 7, ramai pe drumuri! Cu o mențiune: majoritatea educatoarelor au studii superioare si au practicat pana acum cu responsabilitate si profesionalism respectand curriculum din 2019 chiar daca nimeni nu le-a chemat la nici o instruire iar posturile nu prezentau interes ptr cei cu liceu pedagogic sau PIPP din cauza programului de 8 ore si a zilelor de concediu (25)!!!
De când creşele au fost predate Ministerului Educației,au fost tăiate sporurile.O asistentă medicală în grădiniță primeşte sporuri,iar în creşe Nu.Pentru anul trecut nu am primit nici voucherele de vacanță.Numai noi de la creşe.Nici măcar un răspuns nu am primit la cererea noastră depusă….?????
Nu sunt de acord cu scaderea salariilor și cu faptul ca ingrijitoarea de copii antiprescolari este asociativno cu femeia de serviciu din scolii! In primul rand ingrijitoarea de antiprescolari are alte obligativitati cum ar fi :preluarea copiilor ,schimbare lor atat dimineață pranz și după somn ,ne mai vorbind de faptul ca copii sunt mici dependenti de pampers,de hranit fiecare in parte și făcut lapte la pranz si adormindui pe fiecare in parte!Sa se ia in considerare faptul ca in crese sunt copii cu vârstă cuprinse între 9 luni și 3 ani ,plâng sunt invatati fiecare cu viciul lui ca să ii poți obisnui cu alte deprinderi trebuie o perioada de acomodare intai apoi sa inceapa sa aibă câteva reguli ,dar între timp ei racesc rămân acasă pt a fi trajati după care o luam de la inceput ! Nimeni nu își imagineaza cât este de greu sa stai 2 persoane la o grupa de 15 copii și când îl apuca planul pe unul încep și ceilalți pe care sa ajungi sa îl impaci mai repede? In tara noastră asa se practica uni își marec salariile iar la alti se diminueaza sau probabil se consider faptul ca nu avem studii! Din păcate unele dintre ingrijitoare avem studii mediile liceul,bac alte pregatiri scolii postliceala dar neavand relatii in domeni nu ne putem angaja ca asa merge tara noastră!