“Trasee separate pentru copii, începând din școala primară – gimnazial, preuniversitar-universitar, prin care cei mai buni să se califice pentru a începe o carieră în cercetare”. Așa sună o propunere pe care ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ciprian Teleman, a formulat-o joi, într-o dezbatere, ca posibilă soluție de viitor pentru problema resurselor umane din cercetare. El a afirmat că ministerul pe care îl conduce ar trebui să lucreze cu Ministerul Educației pentru a stabili astfel de “trasee separate de formare accelerată”, inițiativă care să fie completată de o finanțare mai bună în domeniu, pentru ca tinerii “să găsească un mediu minim confortabil pentru a rămâne acolo”.
Oficialul nu a precizat ce anume înțelege prin formare accelerată, furnizată separat, pentru viitori angajați în cercetare.
- El a făcut comentariile în cadrul unei intervenții în cadrul dezbaterii cu tema “Cum revitalizăm sistemul național de cercetare-dezvoltare?”, găzduită joi de Senat. El a insistat, în intervenția sa, pe subfinanțarea domeniului cercetării și pe faptul că soluțiile de revitalizare a acestuia au nevoie de o împrospătare a resurselor umane, pe lângă o creștere a finanțării.
Ciprian Teleman a comparat această căutare a resurselor tinere cu “selecția ADN-ului de campion” pe care o practica antrenorul de gimnastică Octavian Bellu, în strategia pe care acesta o aborda în confruntările olimpice cu țări precum SUA sau China.
Și a afirmat că asemenea “trasee separate” de formare accelerată ar permite ca “peste câțiva ani să avem candidați pentru institutele de cercetare”. Apoi apare a doua problemă – retenția cercetătorilor prin condițiile de angajare. Chestiunea, potrivit ministrului, s-ar rezolva printr-o finanțare adecvată a cercetării, în condițiile în care domeniul este afectat de “cea mai gravă eroare politică [din ultimii 30 de ani – N. Red.], anume subfinanțarea”.
Ministrul Ciprian Teleman despre formarea accelerată a copiilor și tinerilor pentru cercetare:
- “Lipsa acestui awareness [al cercetării în rândul populației – N. Red.] în ultimii 30 de ani a generat cea mai gravă eroare politică, anume subfinanțarea cercetării, care s-a perpetuat și a dus la ceea ce înregistrăm astăzi. Pentru că această conștientizare a ceea ce înseamnă știința, care este rolul ei, esența existenței ei în mijlocul nostru – și aici, într-o paranteză scurtă, îmi asum ca în mandatul acesta cercetarea să fie la fel de prezentă în conștiința oamenilor așa cum este și educația, și sănătatea, și antreprenoriatul, și sportul, cercetarea lipsind – acest pas ar duce la cel de-al doilea, care înseamnă dorința de a contribui la revitalizarea cercetării (…)
- A crește o țară fără cercetare înseamnă că viața compatrioților noștri va fi mult mai scumpă peste 20 de ani, pentru că va trebui să cumpărăm știința făcută de alții pentru celelalte segmente ale acestui lanț valoric. Pentru că acum suntem în situația în care… și aici o să folosesc o paralelă din sport. Am avut onoarea să lucrez cu domnul Octavian Bellu. Și am avut discuții despre strategie. Una despre care îmi amintesc era următoarea: la trecerea dintr-un mileniu în celălalt, România avea două competiții majore, Campionatul Mondial și Olimpiadă. Domnul Octavian Bellu și-a propus să le câștige pe amândouă. Însă avea de înfruntat țări cu un bazin de selecție uriaș, China, Statele Unite, cu o infrastructură foarte bună de sport. Și strategia pe care a ales-o pentru a le putea învinge a fost: 1. să selecteze ADN de campion și 2. să muncească de cinci ori mai mult decât muncesc ceilalți. Au fost două direcții.
- Pentru a salva cea mai importantă componentă a cercetării, care e resursa umană, ar trebui ca împreună cu Ministerul Educației să creăm trasee separate de (…) formare accelerată, pentru ca peste câțiva ani să avem candidați pentru institutele de cercetare. Asta din punct de vedere al resurselor umane. În al doilea rând, acolo unde ne propunem să ajungă ar trebui să găsească un mediu minim confortabil pentru a rămâne acolo. Asta înseamnă finanțare. Cercetarea este un tip de activitate în care, pentru a obține rezultate, înainte trebuie să finanțezi. Acesta e mesajul pe care ar trebui să îl înțelegem toți. Nu să obțină rezultate și după aceea să le plătești. Nu funcționează așa. Așadar: trasee separate pentru copii, începând din școala primară – gimnazial, preuniversitar-universitar, prin care cei mai buni să-i califice pentru a începe o carieră în cercetare.”
Dezbaterea integrală:
Foto: Ciprian Teleman / Facebook.com