Provocările la care ar trebui să fie pregătiți profesorii, în contextul noii configurații politice de guvernare, se referă la descentralizarea sistemului public de educație: desființarea totală a inspectoratelor școlare, angajarea la nivelul unității de învățământ, potrivit unei informări a Sindicatului Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara. Conform sursei citate, o altă provocare este „transformarea” titularizării: „de la dispariție la obligativitatea unor examene de reconfirmare periodice”.
„Salariații din educație trebuie să fie pregătiți pentru a răspunde eventualelor „provocări” pe care o viitoare configurație politică ajunsă la guvernare le poate iniția, iar aici sunt de luat în calcul „solicitările” de descentralizare extremă a sistemului public de educație (incluzând aici desființarea totală a inspectoratelor școlare, angajarea la nivelul unității de învățământ, consilii de administrație cu o majoritate de reprezentare din partea părinților etc.), „transformarea” titularizării (de la dispariție la obligativitatea unor examene de reconfirmare periodice), „spiritul” viitoarelor planuri-cadru (cu presiuni pe o reducere semnificativă a disciplinelor de învățământ și totodată pe o preponderență a opțiunii elevilor) etc.”, se arată în informarea SIP Hunedoara.
Inspectoratele școlare ar trebui să fie desființate, a spus Elena Lasconi în luna septembrie la ȘtirileProTV: „Vreau să desființăm inspectoratele școlare și să dăm putere școlilor, adică consiliilor de administrație de la școală, care sunt formate din profesori, elevi și părinți, plus reprezentanți de la primărie”,
Măsura descentralizării a fost propusă de candidata la prezidențiale și la sfârșitul lunii iunie 2024, când a fost aleasă președentele USR. Într-o scurtă declarație pentru Edupedu.ro, aceasta a argumentat că deciziile centralizate împiedică accesul la fondurile europene și proiectele locale. În plus, aceasta a susținut că întregul sistem de învățământ trebuie reformat. „Elevii români petrec cel mai mare număr de ore la școală din toată UE, dar suntem campioni la analfabetism funcțional”, a declarat ea la momentul respectiv.
Despre Titularizare
Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare din România, care în forma actuală le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.
Atât în 2017, cât și în 2024, România a fost sfătuită să renunțe la acest examen sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea.
Titularizarea este concursul organizat de inspectoratele școlare județene, respectând regulile și cu subiectele de examen concepute de Ministerul Educației – prin care inspectoratele angajează profesorii care predau în școlile din România. În 2024, statul român, prin inspectoratele școlare județene, a scos la concursul de angajare destinat profesorilor și intitulat „titularizare” aproape 75.000 de posturi. Dintre ele, 8.900 de posturi sunt titularizabile (sunt libere cel puțin 4 ani), adică pe acest număr de posturi profesorii se pot angaja pe perioadă nedeterminată, restul fiind libere doar pentru o perioadă de la 1 la 3 ani. La concursul de angajare pe aceste 75.000 de posturi, dintre care 8.900 libere pe perioadă nedeterminată, s-au prezentat 31.237 de profesori.
Pentru a obţine statutul de titular (deci pentru a se putea angaja pe perioadă nedeterminată), candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la examenul de titularizare. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă (la examenul de titularizare). 41,9% dintre candidații care s-au prezentat și nu s-au retras din examenul de titularizare au obținut note peste 7 (sursa și detalii).
Prin organizarea titularizării de către Inspectoratele Școlare Județene (ISJ-uri), repartizarea profesorilor la o anumită școală se face de către inspectorat și contractul de angajare al profesorilor la inspectorat. Așadar, școlile din România nu își pot face propria politică de resurse umane: directorii de școli de stat nu pot angaja profesorii pe care ei și părinții îi doresc și nici nu pot da afară din sistemul de învățământ profesorii ineficienți, decât în situații extrem de limitate.
În luna septembrie, Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat la Euronews.ro că „problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Deci, nu școala scoate postul, ci sistemul”. Acesta a mai spus că „trebuie să terminăm ușor-ușor cu treaba asta, cu centralismele astea gratuite, care s-a dovedit în timp că sunt neproductive”.
Profesoara Silvia Mușătoiu a declarat, la Euronews Romania, că titularizarea ar trebui să fie eliminată din sistemul de învățământ sau, cel puțin, reconfirmată periodic:
„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).
Verificările sunt sumare, uneori formale, nu cred că există o verificare riguroasă, în urma căreia un profesor să fie declarat inapt. Cred că ar trebui să existe o verificare un pic mai serioasă. Se poate forma în continuare un profesor. Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, a afirmat Silvia Mușătoiu, conform euronews.ro.
Amintim că sindicatele din educație susțin titularizarea în forma actuală, invocând stabilitatea postului și siguranța oferită cadrelor didactice în fața unor eventuale abuzuri sau decizii ale conducerii unităților de învățământ.
Foto: © Lacheev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
34 comments
Da, examenul de titularizare sa rămână, exact ca și în celelalte domenii si scolile sa decida pe cine angajeaza in functie de examen si testarile proprii, însă inspectoratele școlare trebuie musai sa dispară, sunt conduse doar pe interese politice si de politicieni, doar o unitate școlară știe foarte bine ce are nevoie si ce dorește sa faca sa se dezvolte, profesorii titulari dorm pe o ureche ca îs veșnici în funcție, de asta nu avansam, devin plafonati, neinteresati, ei trebuie sa aibă niște evaluări serioase la decizia tot a școlii, scolile sa decidă dacă mai păstrează sau nu pe un cadru didactic, salariile sa fie diferențiate în funcție de performante și implicarea în dezvoltarea învățământului și scolii, musai trebuie sa acceptam ca e timpul sa schimbam ceva, iar schimbarea începe cu noi înșine, nu va mai “lipiti” de vesnicia intr-un post…ne trebuie un om de fier și capabil la minister care sa schimbe din temelii învățământul capusat si ploconar al României…mulțumesc
Problema nu e data de evaluaril ci de corectitudinea lor! Evaluari exista si acum in scoala, anuale, plus evaluari ale ISJ ( brigazi etc), evaluari ale Aracipului. Sunt deja destule. Exista rezerve serioase in ce priveste corectitudinea evaluarii realizata doar de un director pus politic. Trebuie sa ramana o forma de protectie in fata abuzurilor. Nu este adevarat ca titularii devin ” plafonati”, nu aveti nicio baza ptr aceasta generalizare, cazurile sunt foarte izolate, nu poti justifica asa ceva. Ce propuneti e o forma de desconsiderare a profesorului. Ok, vrei sa fii sigur ca e competent, testeaza-l suficient de bine la angajare. Dar apoi lasa-l sa-si faca treaba , si asa consumul nervos este imens, acum sa mai stea si cu teama ca un director politruc il poate concedia foarte usor. Nu inteleg de ce se porneste de la ideea ca profesorul nu-si mai face treaba dupa un timp, dar nu am auzit vreodata sa se puna problema asta in vreun alt domeniu. Ciudat… Eventual, ce se poate impune ar fi obligativitatea de a participa periodic la cursuri de formare si dezvoltare, asa asiguri ca nu se plafoneaza. Asa e sistemul in alte tari, de ex UK, SUA, Australia. In plus, se exagereaza cu evaluarile. In Finlanda profesorii nu sunt evaluati aproape deloc, am gasit raport OECD in care scrie ca 34% din profesori au declarat ca nu au fost evaluati niciodata de cand predau. Ca sa vezi…nu de aici pleaca problemele.
Si nu e nimic ” pe viata”, e doar contract pe durata nedeterminata. Ce propuneti voi ar insemna ca profesorul sa stea cu o continua nesiguranta, teama ca directorul il poate da afara. Ptr ca e fff greu sa evaluezi obiectiv un profesor si f usor sa ii gasesti nod in papura. Ptr ca rezultatele nu depind doar de ce face profesorul.
Ce propuneti voi inseamna ca profesorul sa ajunga sub femeia de serviciu in scoala ca siguranta a locului de munca. Ca si dumneaei are ” post pe viata” si nu mai e evaluata atat. Va dati seama ce atractivitate ar mai avea invatamantul ptr absolventi bine pregatiti. Adica vii pe salariu nu foarte motivant, consum nervos maxim si nu ai nicio siguranta…O sa va rugati sa vina si asa, daramite cu nu stiu cate conditii in plus!
Apropo, titlarizarea e un CONCURS, nu examen! E concurs ptr ocuparea postului. Deci ce ziceti nu e coerent, nu poti sa dai concurs national, dar sa angajeze scoala cum vrea. Nu are sens. Iar certificarea profesorului se face prin examenul de definitivat, examenele de grade didactice, cursuri de perfectionare. Nu cunoasteti domeniul, dar va dati cu parerea!
Propuneri aiuristice! Pe langa faptul ca nu pot fi puse in practica ptr profesorii care sunt deja titulari (si care reprezinta 80-90%). Nu le poti anula drepturile castigate deja prin concurs. Nu exista niciun fel de varianta legala prin care sa le ceri sa se “recertifice” printr-un nou concurs! Cand ei au o decizie prin care sunt titulari in sistemul de invatamant, angajati pe durata NEDETERMINATA fara vreo conditie privind vreo recertificare periodica!
Apoi, este normal sa oferi o anumita stabilitate a locului de munca daca pretinzi performanta, in orice domeniu. Nu inteleg care e problema, odata ce ai testat un profesor cand l-ai titularizat, cand l-ai definitivat, cand i-ai acordat grade didactice, cand l-ai evaluat la cursuri de perfectionare, de ce se presupune ca el nu-si va mai face treaba? Pai testeaza-l cum trebuie, modifica legislatia incat profesorii care nu isi fac treaba sa poata fi dati afara usor si am rezolvat problema.
Dar repet, daca se face aceasta modificare nu va mai veni chiar nimeni de valoare in sistemul de educatie sau poate chiar vor pleca si cei buni, ptr ca asta era unul din singurele avantaje. In orice cariera, investesti sa te dezvolit si sa faci performanta daca ai siguranta ca nu o faci degeaba, nu vine peste 4 ani nu stiu ce director politruc si te inlocuieste cu pila lui, ca asta se doreste probabil.
cine pune în discuție titularizarea nu știe cum este situația actuală în învățământ. Titularizarea Națională este o certificare a nivelului teoretic și ,prin inspecții ,și de predare la clasă a celor care vor sa între în învățământ. Desființarea ei va lăsa să între în învățământ cadre slab pregătite dar bine înfipte politic ….
jos labutele de pe titularizare!!!!!
Renuntarea la titularizare va face si mai neatractiva profesia de dascal, care si-asa e putin stimulativa pentru noile generatii. Va stimula coruotia si nepotismul, va incuraja obedienta dascalului in raport cu “angajatorul” etc. Si sa nu omitem ca e profund discriminatorie. Magistratii, medicii, politistii, lucratorii din servicii etc., sunt angajati pe perioade determinate de catre spitale, tribunale etc?
Dacă dispare TITULARIZAREA puteți pune cruce învățământului românesc! Oare cine își va mai dori să intre în acest sistem și așa cenușăreasă? Cred că doar cei care au eșuat în alte domenii. Toți cei valoroși se vor îndrepta spre domenii care le oferă stabilitate și un trai decent! Cum să ceri reconfirmarea când ai promovat un concurs național precum rezidențiatul, intrarea în barou etc.?
1.UE pe învățământ și sănătate nu intervine în legislația niciunei țări!
2.Bieții elevi ce vor fi școliți de oamenii ,, aduși” de neica nimeni titulari în instituție!
Cum vor intra acei indivizi pe posturi, tot așa vor ,,evalua” și ei pe elevii lor!
3.Știm printre colegii noștri tot felul de titulari:
– deveniți astfel cu examen dat la nivel de școală ( mai țineți minte ce afaceri?)
– titularizați cu vestitul examen din ’96 ( cel mai secretizat, corectat in centre universitare etc.- tip de examen nedorit de nimeni azi, atunci una dintre puținele șanse pentru profesioniști onești!)
– titularizați în depărtări (apoi ajunși prin ,,bunăvoința” tuturor- directori, inspectori- exact acolo unde își doreau, chit că sunt înghesuiți intre ceilalți din catedră până la limita absurdului; eventual, lăudați la superlativ cei nou- veniți, cât să înțeleagă toți gestul managerial ,,absolut necesar”!)
-titulari vechi, cu repartiții ministeriale (ce stau ca un os în gât anumitor manageri; nu e recunoscută (deci nici folosită cât ar merita) bogata lor experiență; singurul lucru plăcut de director este locul gol pe care-l vor lăsa aceștia curând!)
Aveți mare dreptate! Va fi distrus sistemul de învățământ!
🤣🤣🤣
Cat mă bucur că s-au amânat alegerile
La viitoarele, poate nu o mai vedem pe “școlita” Lasconi
Dumneaei a uitat pt ca nu a mai predat demult sau se gandesc cum sa faca ca pilele lor sa prinda un loc nemeritat fara examen de titularizare.
Stresati voi putinii profesori pe care ii avem in sistem si …vom fi bine,vor intra doar pregatitii care vor iesi repede!!
Succes!
Pisa nu da rezultate datorita programelor …nu datorita ptofesorilor!!!!
S – a experimentat pe vremea D – lui Marga, la nivel de școală. Un eșec total. Se titulariza cine,,trebuia””, oricât de pregătit ai fi fost. Favoritismul era la putere! D – na aceasta, are presupun, ceva cunoștințe de aranjat sau habar nu are de un examen national de titularizare.
Recomandarea aceasta insistenta din partea OCDE ca in Romania sa dispara concursul de titularizare sau sa se aplice acele bizarerii cu “recertificarea” la nu stiu ce interval de timp este cel putin ciudata.
Si zic asta ptr ca sunt tari membre OCDE, tari importante precum Franta in care angajarea profesorilor se face tot prin concurs national de titularizare, la fel ca la noi. Noi de fapt am preluat sistemul francez, si asta inca de pe vremea lui Spiru Haret!
Deci pe ce baza OCDE propune in Romania ceva ce nu se aplica nici macar in alte tari OCDE? Ciudat e putin spus…
Am parcurs si eu documentul acela, un asa zis raport OCDE din 2024 in care se propune desfiintarea titularizarii. In primul rand paragraful care face referire la eliminarea titularizarii si propune variante inlocuitoare contine un amalgam incoerent de masuri propuse, pe alocuri unele se bat cap in cap cu altele… Este ciudat ca o organizatie internationala respectabila poate produce asa un document. Ce cred eu- acel raport este facut la comanda din directia Ciolacu , care doreste sa se razbune pe profesori dupa ce i-au creat probleme si l-au ridiculizat la momentul grevei din iunie 2023. De atunci mereu “trage” in profesori, accentuand cat de slab performanti ar fi acestia. Ptr ca acolo apar niste propuneri cel putin bizare- de exemplu sa se scoata examenul de titularizare (concursul, ma rog) dar profesorii sa dea nu stiu ce fel de test in mod repetitiv, la un interval de timp(5 ani sau 10 ani). Un test la specialitate si pedagogie…ori asta nu are justificare din 2 puncte de vedere: in primul rand in mod normal testezi profesorul la specialitate si metodica la intrarea in sistem, nu dupa 5 ani sau 10 ani. Deci elimini testul la intrare(ca asa vor, eliminarea titularizarii) si il dai dupa 5 ani? Si apoi, ce rost are sa se repete acest test la un interval de timp? Odata ce ai dat testul si l-ai promovat? In ce domeniu se mai repeta astfel de examene? Ca si cum s-ar propune ca medicii sa repete rezidentiatul sau specialitatea la 5 ani, magistratii sa repete si ei examenul lor de la INM si tot asa. Eu am cautat si nu am gasit sa fie vreo tara in lume care sa aplice asa ceva, sa testeze profesorii la continutul predat la un interval de timp. Am gasit doar in Chile ceva, dar e un test care nu e obligatoriu si e folosit doar ptr a obtine un spor salarial(cum e gradatia la noi, la ei e pe baza de test, ha interesant nu?) . Da, sunt sisteme de invatamant care aplica o evaluare periodica, dar e pe baza de analiza rezultatelor profesorului la clasa, la examene , iportofoliu. Si la noi profesorii sunt evaluati anual… Ce rost are sa ii dai test si la…60 de ani din materia de facultate?
O bizarerie , de aia e ciudat cum a putut OCDE emite asa ceva.
De aia cred ca s-a intervenit cumva si s-a facut acest raport la comanda, ptr a se putea forta aplicarea acestor masuri, cu argumentul “pai uite asa ne cere OCDE si noi vrem sa aderam la OCDE””. Ptr ca e un text lung, partial incoerent, si se reitereaza ideea asta cu examen la un interval de timp , care a mai fost vehiculata si propusa fix in Romania, si care nu se regaseste si nu se aplica in alta tara.
Deci aviz sindicatelor-trebuie sa fie puternic pe pozitie ptr ca se pare ca se va forta asa ceva.
Adica asta inseamna o umilinta maxima la adresa cadrelor didactice care oricum dau deja destule multe examene si evaluari. Pai pe langa faptul ca materia de specialitate si metodica s-a testat in facultate si la licenta, ea s-a mai testat si la:
-concursul de titularizare pe care unii l-au dat si de mai multe ori ca nu aveau posturi
-definitivat (odata era cu 3 probe nu una ca acum)
-gradul2
Astea doar examene scrise.
In conditile astea, sa vii sa pui profesorul ca dupa ce a dat toate astea sa mai dea cate un examen/test la fiecare 5 ani,din aceleasi lucruri, inseamna o desconsiderare si umilire, adica pornesti din start de la premisa ca nu ii functioneaza memoria sau uita pur si simplu cunostintele si trebuie sa le reinvete? De unde asemenea bataie de joc?
Cand stim bine ca de fapt, cu cat predai mai mult, cu atat acumulezi mai multa experienta la clasa, care de fapt e mai importanta decat teorii din pedagogie sau materie de facultate pe care n-o predai la clasa.
La fel si ideea aceasta cu “recertificarea” profesorului la fiecare nu stiu cati ani.
Nu am auzit ca medicii sa fie recertificati sau judecatorii, politistii etc. De ce profesorii trebuie recertificati la un interval de timp?
Eu inteleg ca poate exista o problema cu anumiti profesori (un numar restrans) care nu-si fac treaba. Ok, e de dorit sa exista mecanisme ptr a putea fi indepartati mai usor din sistem. Dar de ce trebuie “Recertificat” un profesor care isi face treaba, care are rezultate? De ce trebuie acesta sa dea din nou un test de recertificare (nu ca s-ar teme,)? Cui ajuta astfel de masuri excesive, care nu ar face decat sa ocupe suplimentar timpul si energia profesorului care isi face datoria (ca ala care nu si-o face clar nu are vreun stres si nu se teme de mai nimic, nu are nimic de pierdut, mai ales daca e e in relatii bune cu directorul). Nu este suficient consumul nervos chiar si asa? Mai trebuie sa ii creezi si o stare permanenta de incertitudine, lasandu-l cumva la mana directorului care il va putea da afara la 5 ani prin aceasta “reevaluare”? In loc ca profesorul sa se gandeasca la activitatea lui cu elevii, el va sta sa repede balariile de pedagogie ca va da un nou test? Sau sa faca portofolii cu hartoage daca e reevaluat pe baza de hartii?
Si in definitiv, chiar crede cineva ca de asta nu mai invata elevii? Ca nu da profesorul examen de reevaluare la 5 ani? Este ridicol… Elevul nu mai invata nici 1+1 ca nu vrea, dar OCDE “crede”ca asta e din cauza ca profesorul nu e re-testat la 5 ani?!
Re-testand profesorul automat vor invata si elevii niste lucruri de absoluta baza?
Deci vedeti ca e ceva ciudat aici, raportul ala prea a venit acum dupa ce s-a zburlit Ciolacu la adresa profesorilor si a ameninta cu reforme si prea contine fix ce se vehicula la noi. Nu pare facut de un organism extern independent, au gasit probabil pe cineva acolo influentabil si au comandat exact aceste concluzii, ca sa le poata forta la noi.
In eventualitatea ca se incearca asa ceva, sindicatele ar trebui sa fie tari pe pozitie si profesorii ar trebui sa protesteze masiv. Aici nu mai e vorba de bani, e vorba de stabilitatea in profesie, e vorba de a contracara ceva extrem de umilitor si injositor (aia ca profesorul isi üita meseria” si trebuie reevaluat la 5 ani)
Cu un singur lucru trebuie sa fim de acord: sa poata fi concediati mai usor profesorii dovediti ca nu-si fac meseria. Dar asta sa se aplice doar in acele cazuri, destul de izolate. In rest, lasati profesorii dedicati sa-si faca meseria in continuare!! Nu ii stresati cu reevaluari inutile. consumul nervos e oricum maxim in in vatamant (si asta e ceva atestat de studii intern ationale). Ajunge efortul psihic nec esar ptr a lucra cu unele clase problema/ptr a face fata parintilor cu tupeu si care reclama orice etc. Nu mai trebuie si stres suplimentar nejustificat. Un om trebuie sa aiba o stabilitate, mai ales in educatie , unde lucreaza cu fiinte umane, nu cu obiecte. Daca il stresezi si tracasezi inutil vei afecta indirect si elevii. Pana la urma faptul ca ai un contract pe durata determinata, asa cum se propune (automat ar fi pe durata determinata daca vei fi reevaluat la 5 an i), te afecteaza si in afara scolii (credite etc). De ce atata umilinta? De ce doar profesorii trebuie atat evaluati si reevaluati in tara asta? Ca in rest totul merge perfect? Toate domeniile merg excelent, politistii rezolva orice caz, judecatorii dau numai decizii corecte, medicii trateaza si insanatosesc orice pacient, numai profesorul nu ii desteapta pe toti elevii care stau doar pe tik-tok?!
Vedeti ca acest raport ciudat al OCDE ne poate face sa ne intrebam daca nu cumva si testarile PISA , care-s organizate chiar de OCDE sunt cumva facuta tocmai ptr a accentua cat de slab e invatamantul?Nu cumva sunt intentionat alesi doar elevi din scoli slabe (eu din cati am auzit ca au dat PISA toti erau din licee foarte foarte slabe).
Ptr ca un recent test TIMSS (Facut de alta organizatie) a dat alte rezultate…si Romania era chiar peste Finlanda la clasa a 4-a la matematica.
Se doreste distrugerea completa si a ce a mai ramas din invatamantul romanesc.
Personal, sunt profesor la colegiu national, am rezultate foarte bune, imi fac meseria ca la carte, ma simt aiurea daca intr-o zi nu am pregatit la perfectie lectia ptr a doua zi, la fiecare ora. Sunt titular de 18 ani. Daca se introduc aceste masuri prin care trebuie sa fiu reevaluat la 5 ani de director sau sa dau din nou un test de evaluare din ce am mai dat deja de cel putin 3-4 ori, parasesc sistemul in scurt timp, ptr ca eu consider asa ceva o umilinta maxima . Si am inghitit prea multe in toti acesti ani. Asta ar fi picatura definitiva…
Sindicatele, nu dormiți!
cine e Musatoiu și de ce i se acorda atâta importanta?
Titularizarea o fi buna, cand rezultatele sunt corecte… Au fost ani cand notele la titularizare se luau la fel ca cele de la BAC. Iar respectivii sunt titulari si acum. Ce se intampla dupa, cu nota de la titularizare, e cel putin ciudat – posturile nu se ocupa in urma concursurilor, ci se oplosesc respectivii pe undeva, pe posturi care nu mai ajung la concurs, si se titularizeaza – acum nu stiu cum ii mai spune, inainte era celebrul articol 253, dar nu vad nicio diferenta fata de actualele prevederi, care incurajeaza favoritismele la greu.
Un drept cistigat prin concurs nu imi poate fi luat retroactiv. Lasati batul prin gard. Reconfirmare la 4 ani? Ce gluma buna cand fac cursuri la fiecare 5 ani sa am nenorocitele alea de 90 credite.
Sa avem pardon, cursuri cu bani pentru firmele acolite inspectoratelor. Cursuri la care se bate campii, nu se invata nimic. Tot autodidact citesc eu pe net ca ma interesează sa evoluez.
Am in familie avocati. Mi-au spus sa stau liniștit. 🤣 Doar bat bagat in gard. Daca chiar vor sa distrugă invatamantul cu ideile astea, ii așteaptă procese la CEDO. Sezi bland, mamaie Musatoiu, esti si tu numita politic si vrei sa dai din aripi.
Sunteti sigura ca nu pot implementa aceste masuri? Da, dreptul castigat prin concurs nu il pot anula (legea nu actioneaza retroactiv, asta fiind un principiu chiar din Constitutie dar…la cum e CCR plina de politruci si daca au fost in stare sa anuleze alegeri, nu m-as baza pe asta. Sunt politrucii lor si acolo si pot sa treaca peste…) Dar nu pot introduce o noua modalitate de evaluare la un interval de timp, care poate costa chiar si intr-un (nou) examen? M-ar interesa baza juridica ptr care nu pot face asta. Ce ii impiedica sa redefineasca evaluarea cadrului didactic supunandu-l si la un test scris ? A nu se intelege ca m-as teme de un test /examen, mi se pare doar asa, putin umilitor sa se puna problema de “reconfirmare” a tuturor titularilor. De ce doar profesorii ar trebui “reconfirmati”?
Ca orice profesor care isi face datoria ca la carte, nu ma sperie o evaluare, DACA E CORECTA. Problema e ca daca se lasa totul la latitudinea directorilor pusi politic, motive de ingrijorare ar fi.
Zau? Deja unele scoli sunt clanuri de rude si rubedenii. Muncesc doar prostii in comisii in timp ce pilele freaca menta si sunt cei mai buni profesori pe hartie. Iar celor cu adevărat buni li se fabrica reclamatii.
Desființarea titularizarii si angajarea la nivel de scoala ar fi nu ingroparea invatamantului, ca e deja ingropat, ci putrezirea lui la propriu.
Probabil asta se si doreste ca prea l-au distrus in 35 de ani iar profesorii cu vocatie si bun simt au fost inlaturati.
Imi pare rau ca nu am emigrat cand eram tanar.
da ,macar asta sa nu dispară din din învățământ,Elena lasconii se înșeală când e vorba de descentralizare în învățământ vor domina pile și relații ,asta se alege de învățământ
o cretinitste mai mare nu exista!
Foarte adevărat, din păcate…
Afirmatia ca OCDE ar fi propus eliminarea titularizarii este falsa. De altfel, si in state OCDE precum Franta angajarea profesorilor se face tot ca la noi, prin concurs national si titulatura in sistem. Deci cum ar putea OCDE sa propuna in Romania ceva ce nu se aplica nici in statele membre OCDE? Voi verificati ce scrieti?
Articolul este doar o petarda…Edupedu vad ca va place sa rostogoliti o data la 2-3 luni aceste basme cu titularizarea, chiar nu mai aveti ce scrie serios?
Vad ca aveti tunurile puse pe profesori…stati voi linistiti, titularii in sistemul national de invatamant tot titulari vor iesi si la pensie. Nu doar ca nu se va intampla ce spuneti voi, dar este absolut imposibil in cadrul juridic din Romania.
Avem asa:”
1) Orice lege care ar elimina titularizarea nu se poate aplica retroactiv, legile nu actioneaza retroactiv in Romania, e un principiu clar de drept, inscris chiar in Constitutie (Art 15). Deci daca se elimina titularizarea, va fi doar ptr viitorii angajati in invatamant.
Deasemenea, tot conform principiilor juridice din Romania, la abrogarea unei legi, drepturile obtinute nu se pierd. Nu ai cum sa revoci un drept obtinut printr-un concurs national unic.
2) Ideea ca toti profesorii sa dea examen de “Reconfirmare” la 5 ani este o bazaconie. Din nou, nu se poate aplica, ptr ca daca profesorul are contract pe durata NEdeterminata nu poti sa vii sa anulezi acel contract, sa-l transformi in contract pe durata determinata. Nu iti permite Codul Muncii asa ceva, in primul rand, indiferent de legea invatamantului. Si este imposibil de aplicat, ganditi-va ce haos s-ar crea mutand profesorii intre scoli si ce resurse ar trebui sa reexaminezi zeci de mii de oameni, daca nu pe toti odata. Cine ar spraveghea/corecta cand toti profesorii dau examen? Numai un analfabet functional ar putea imagina asa enormitate.
Apoi, vad in articolul vostru ca nu stiu cine spune ca “profesorul uita meserie daca nu da din nou examen la 5 a ni”. Asa tampenie, mai rar. Cum sa uite meseria, cand o practica zilnic la clasa? Si ce relevanta ptr activitatea concreta la clasa ar avea reluarea unui examen unde trebuie sa reproduci teorie, de multe ori fara legatura prea mare cu ce faci la clasa? Ceva mai anacronic nici nu exista. Meseria pe care o practici zilnic nu o uiti, dimpotriva, acumulezi din ce in ce mai multa experienta.
3) De ce sa se propuna aceste schimbari doar in invatamant? De ce sa nu repete si medicii rezidentiatul sau specialitatea la 5 ani? Magistratii la fel, concursurile lor? Politistii etc? Va dati seama cata frustrare poate zace in unii la adresa profesorilor? Si cata dorinta de a-i pune la zid? Auzi tu propunere, va sa zica asteptam de la un profesor sa se dedice total unei cariere, dar vrem sa i negam un drept absolut normal-de a avea contract de munca pe durata nedeterminata. Cat de nemernic sa fii sa propui asa ceva? Pai si din nou, de ce numai profesorii? Hai sa angajam si medicii, judecatorii etc tot pe 5 ani.
Deja invatamantul nu mai e deoc atractiv, imginati-va cat de atractiv ar deveni cand vei dori sa il atragi pe absolvent cu un post care permanent va fi pe durata determinata. Eu cred ca va jucati cu focul…
Raspandirea unor asemenea mizerii, menite de a crea o stare negativa cadrelor didactice (impactand in definitiv poate si activitatea lor), ar trebui sanctionata!
Dar chiar nu mai aveti rusine? Profesorii sunt inamicul public numarul 1, acum toata lumea le discuta forma de angajare si propun sa fie reexaminati cand are fiecare chef… si ne mai miram de ce invatamantul este unde este.
SUBSCRIU.
Aberatii . Profesorii titulari au obtinut acest statut printr-un concurs national, si nu le poate fi luat un drept castigat. Ideea cu reconfirmarea la nu stiu cati ani este o aberatie grava, in niciun domeniu la stat: sanatate, justitie, politie nu exista asa ceva. Si nici macar in alte tari. Edupedu, ar trebui sa va fie rusine ptr colportarea unor astfel de mizerii. Nicaieri in Europa profesorii nu dau titularizare la 4-5 ani. Afirmatia ca OCDE a propus eliminarea titularizarii este deasemenea falsa.
Titularizarea in forma actuala inseamna in primul rand contract de munca pe durata nedeterminata, asa cum exista in aproape toate domeniile. Nu poti sa vii sa ceri ca in invatamant sa fie doar contracte pe durata determinata, fie ele si pe 5 ani
Acestea sunt prostii ridicole.
Ei se referă la cei care vor fi angajați de acum înainte…dar s-au mai încercat chestia de astea , cu titularizarea pe școală, dar s-a revenit…
Cititi raportul OCDE din vara.( link in articolul de mai sus). ” Recomanda” clar ca titulatura sa fie RECERTIFICATA la maximum 10 ani. Inclusiv prin sustinerea unui TEST SCRIS. Recomanda puternic sa se aplice TUTUROR profesorilor, bineinteles si actualilor titulari, daca nu din start, dupa un interval de timp. Sunt lucruri umilitoare,atac grav la drepturile noastre obtinute prin concurs, iar planurile sunt puternice, clar vor incerca sa impuna asta, scotand in fata acest raport. Care am impresia ca e comandat chiar de guvernul Romaniei. Sindicatul de la Hunedoara deja a avertizat. Clar se stie ca e intentie serioasa de a se pune in practica. Ar trebui ca sinducatele nationale sa iasa deja preventiv sa combata aceste planuri !
Nu mai atacați ,, titularizarea ” sau mai bine zis concursul national de ocupare a posturilor.
Este ultima redută a selecției meritocratice. Si aceasta șubrezită de tot felul de ,, condiții specifice” puse de CA urile școlii.
Politicienii din primării NU sunt capabili să selecteze obiectiv cadrele didactice din școli.
In 4 ani școlile se vor umple de amante, rude, afini, prieteni, fripturiști.
Nimeni nu ar mai putea repara ulterior așa ceva.
Este ca si cum ati cere sa nu mai existe rezidențiat si concurs la INM.
Subscriu.
Sa ne pregătim sa migram acolo unde nu angajează doar rude și prieteni.Chiar ca vor rămâne doar ciupalacii.Sindicatele vor pierde și ele clienți pentru ca dacă vor fi doar pe pile și prietenii nu vor mai avea nevoie de sindicat,vor face tot ce zice conducerea.Va fi huzur pentru unii.Vor face ce vor vrea.
Titularizarea este o idee foarte buna, VALIDATA de realitate! Restul propunerilor sunt…
daca dorm și sindicatele,așa va fi cu titularizarea …știm foarte bine cum vor fi angajați profesorii de catre scoli…acolo pilaraie…
Madam Musatoiu, nu stiu unde predai dumneata dar probabil nu ai dat definitivatul, gradul 2 si gradul 1.Probabil din 5 in 5 ani nu ai cele 90 de credite prin cursuri obligatorii. Ce ineptii scoti ca profesorul uita meserie. Poate ai uitat dumneata ca nu ai facut cele menționate mai sus.
Pe de alta parte, tot sistemul ii tine in brate pe titularii care depasesc vârsta de pensionare.
Hotarati-va cu argumentele ca noi nu suntem prosti. Cei care nu sunt in sistem sunt in stare sa va creada.
Mai aveti vreun Dumnezeu sau ati facut pact cu diavolul cu asemenea minciuni? Cum de puteți dormi noaptea?