Transformarea doctoratelor cu frecvență redusă din excepție în regulă, apărută în vară și aplicabilă începând cu anul 2024-2025, a fost legalizată abia acum, prin schimbarea neanunțată a Legii învățământului superior

3.272 de vizualizări
Photo © Yuri Arcurs | Dreamstime.com
Prevederile din Legea învățământului superior care stabileau că studiile de doctorat se fac, de regulă, cu frecvență și, prin excepție, cu frecvență redusă, precum și descrierea legală pentru doctoratul științific și cel profesional au fost modificate de Guvernul Ciolacu printr-o Ordonanță de urgență publicată, miercuri, în Monitorul Oficial. Schimbarea – a cincea efectuată asupra unei legi introduse acum un an și neanunțată anterior – elimină caracterul de excepție al  studiilor doctorale cu frecvență redusă, după ce Edupedu.ro a semnalat, în vară, că, în pofida prevederilor legii, doctoratele cu frecvență redusă au devenit comune în mediul universitar, conform cifrelor de școlarizare decise de Ministerul Educației, prin schimbări ce afectau locurile la buget, fără bursă.

Astfel, Guvernul a adoptat Ordonanța de Urgență  nr. 112 „privind modificarea și completarea unor acte normative”, ordonanță publicată, miercuri, în Monitorul Oficial. Unul dintre actele normative schimbate este Legea învățământului superior 199/2023.

OUG prevede, în această privință, că „Programele de studii universitare de doctorat se pot organiza la următoarele forme de învățământ: cu frecvență și cu frecvență redusă”. Până acum, legea prevedea că „ (6) programele de studii universitare de doctorat se pot organiza, de regulă, la forma de învățământ cu frecvență”, iar „prin excepție de la  prevederile alin (6), programele de studii universitare de doctorat se pot organiza și la forma de învățământ cu frecvență redusă”.

O altă schimbare este aceea că, acum, legea menționează clar că studiile doctorale cu frecvență sunt cu bursă, iar cele cu frecvență redusă sunt fără bursă.

E modificată, totodată, prevederea din Legea 199 (Art. 61 alin 6) referitoare la tipurile de studii de doctorat, așa încât să permită organizarea studiilor cu frecvență redusă în cazul ambelor tipuri de doctorate – cu frecvență și cu frecvență redusă. Până acum, legea prevedea că doctoratul științific se poate organiza „numai la forma de învățământ cu frecvență” și nu menționa nimic în acest sens în cazul doctoratelor profesionale.

Iar o a treia modificare-cadru este aceea adusă prevederilor privind granturile de doctorat, astfel încât să fie menționate ambele tipuri de doctorate, cel științific și cel profesional.

Schimbările aplicate asupra legii prin noua OUG publicată miercuri: 

„Art. VI. — Legea învățământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 33, alineatele (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(6) Programele de studii universitare de doctorat se pot organiza la următoarele forme de învățământ: cu frecvență și cu frecvență redusă.

(7) Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență sunt cu bursă. Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență redusă sunt fără bursă.”

2. La articolul 61, alineatul (6) va avea următorul conținut:

„(6) Programele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:

a) doctorat științific, care are ca finalitate producerea de cunoaștere științifică originală, relevantă internațional, pe baza unor metode științifice, și poate fi organizat la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă. Doctoratul științific constituie bază pentru cariera profesională în învățământul superior și cercetare;

b) doctorat profesional, în toate domeniile, inclusiv în învățământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaștere originală pe baza aplicării metodei științifice, a reflecției sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creații artistice, asupra unor performanțe sportive de înalt nivel național și internațional sau asupra unor teme de importanță practică și care constituie o bază pentru cariera profesională în învățământul superior și în cercetare, în domeniile vizate. Doctoratul profesional poate fi organizat la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă.”

3. La articolul 63, alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență și nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență redusă.”

  • Vezi OUG 112 integral la finalul articolului
Context

Schimbările aduse legii vin după ce, pe 30 iulie, Edupedu.ro a semnalat  că studiile doctorale cu frecvență redusă nu mai sunt excepție, în practică, în anul 2024-2025, deși Legea învățământului superior prevedea acest lucru. Aduceam, atunci, exemple pentru faptul că locurile la frecvență redusă depășeau ca număr, în multe cazuri, locurile la doctorat cu frecvență redusă, conform cifrelor de școlarizare transmise de către Minister universităților. 

Edupedu.ro semnala, atunci, că situația era justificată prin introducerea noului doctorat profesional, a cărui acoperire fusese extinsă cu doar o lună înainte.

Ulterior, la solicitarea Edupedu.ro, Ministerul Educației explica această creștere masivă a locurilor la studii de doctorat cu frecvență redusă prin introducerea doctoratului profesional și prin schimbarea legislației, însă nu lămurea de ce locurile care, anul trecut, erau la buget, cu bursă treceau „la pachet”la studiile cu frecvență redusă, care constituiau în continuare o „excepție”, conform legii.

Aceasta este doar una dintre situațiile care au produs confuzie în rândul universitarilor, în ultimile luni, cu privire la studiile doctorale, dar și în cazul celor postdoctorale – vezi, între altele:

Reluăm, integral, răspunsurile transmise în august 2024 de Ministerul Educației, pe tema doctoratelor cu frecvență / cu frecvență redusă:

Întrebare: Potrivit datelor prezentate de o serie de universități, în anul universitar 2024 – 2025 crește considerabil numărul de locuri la studii doctorale cu frecvență redusă. Acest lucru se întâmplă deși, conform LEGII 199 și Regulamentului privind studiile universitare de doctorat publicat la începutul acestuia an, precum și absența unor reguli detaliate privind organizarea doctoratului profesional, doctoratul științiifc și cel profesional se realizează “de regulă” la forma cu frevență și doar excepție la „frecvența redusă” . Care este explicația acestui fenomen?

Ministerul Educației: Prin HG nr. 403/2023 privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat şi pentru învăţământul superior de stat în anul universitar 2023 – 2024, au fost alocate 3.336 de locuri pentru studii universitare de doctorat, iar pentru anul universitar 2024 – 2025 au fost alocate, conform HG nr. 499/2024 privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat şi pentru învăţământul superior de stat, 3.420 locuri pentru cel de al III-lea ciclu de studii universitare.

Totodată, menționăm că pentru anul universitar 2023 – 2024 au fost repartizate instituțiilor de învățământ superior 1.652 de locuri la forma de învățământ IF/IFR fara bursă, în timp ce, pentru anul universitar 2024 – 2025, numărul de locuri pentru studii universitare de doctorat fără bursă este 1.625 (în scădere față de anul trecut). 

De asemenea, este important de precizat faptul că cifra de școlarizare pentru anul universitar 2023 – 2024 s-a fundamentat pe prevederile Legii Educației Naționale nr. 1/ 2011, în timp ce repartizarea cifrei de școlarizare aferente anului universitar 2024 – 2025 se fundamentează pe prevederile Legii Învățământului Superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, Conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, studiile universitare de doctorat reprezintă al III-lea ciclu de studii universitare şi permit dobândirea unei calificări de nivelul 8 din EQF/CEC şi din CNC. De asemenea,art. 61 alin. (6) din legea în vigoare statuează faptul căprogramele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:

  1. doctoratul ştiinţific, a cărui finalitate este producerea de cunoaştere ştiinţifică originală, relevantă internaţional, pe baza unor metode ştiinţifice, organizat numai la forma de învăţământ cu frecvenţă. Doctoratul ştiinţific este o condiţie pentru cariera profesională în învăţământul superior şi cercetare;
  2. doctorat profesional, în toate domeniile, inclusiv în învăţământul universitar dual, a cărui finalitate este producerea de cunoaştere originală pe baza aplicării metodei ştiinţifice, a reflecţiei sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creaţii artistice, asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional sau asupra unor teme de importanţă practică şi care constituie o bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi în cercetare, în domeniile vizate.

Un alt aspect legal luat în considerare este faptul că pentru forma de învățământ cu frecvență, activitățile de învățământ și/sau de cercetare sunt programate pe întreaga durată a unei zile, aproximativ uniform distribuite săptămânal/zilnic pe parcursul semestrului și care presupune întâlnirea studenților cu cadrele didactice și de cercetare în spațiul universitar, în timp ce pentru forma de învățământ cu frecvență redusă activitățile sunt programate în mod compact și periodic, presupunând prezența fizică în spațiul universitar a studenților și cadrelor didactice de predare, completate de alte mijloace de pregătire specifice învățământului la distanță, precum cele realizate prin intermediul unor resurse electronice, informatice și de comunicații specifice.

Coroborând prevederile menționate anterior, reiese faptul că studiile universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență pot face parte atât din categoria doctorat științific, cât și din categoria doctorat profesional, în timp ce pentru forma de învățământ cu frecvență redusă studiile universitare de doctorat se încadrează doar la categoria doctorat profesional.

Întrebare: În cazul că toate locurile care până acum erau alocate “ cu frecvență, fără bursă” trec acum la “cu frecvență redusă”, care este temeiul acestei măsuri?

Ministerul Educației: Așa cum am precizat la punctul anterior, cadrul legal pe care s-au fundamentat cele două Hotărâri de Guvern prin care este alocată cifra de școlarizare pentru anii universitari 2023 – 2024 și 2024 – 2025 este diferit. În timp ce pentru primul act normativ temeiul legal a fost LEN 1/2011, pentru cel de al II-lea fundamentarea s-a făcut pe prevederile Legii Învățământului Superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, dacă potrivit LEN 1 /2011 era posibilă organizarea studiilor universitare de doctorat la forma de invățământ cu frecvență cu bursă sau fără bursă, în Legea nr. 199/2023 este statuat la art. 63 alin. (5) faptul că „granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvență și nu includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvență redusă”. Rezultă, așadar, că potrivit legislației în vigoare locurile alocate de la bugetul de stat pentru forma de învățământ cu frecvență sunt doar cu bursă.

Totodată, facem mențiunea că în baza autonomiei universitare, cu asumarea răspunderii publice, instituțiile de învățământ superior au pârghii legale pentru aplicarea art. 63 alin. (2) din Legea nr. 199/2023 cumodificările și completările ulterioare, care statuează că „finanțarea studiilor de doctorat poate fi realizată și de persoane juridice de drept privat sau de institute de cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract cu instituția de învățământ superior”, iar în acest context pot scoate la concurs și școlariza studenți doctoranzi la forma de învățământ cu frecvență și fără bursă exclusiv pe locuri cu taxă.

Pentru granturile acordate de la bugetul de stat, întrucât nu există cadru legal pentru a da curs solicitărilor de a distribui locuri „cu frecvență, fără bursă”, Ministerul Educației respectă prevederile legislației în vigoare.

Întrebare: În condițiile în care regulile pentru organizarea studiilor doctorale cu frecvență / cu frecvență redusă sunt stabilite acum de către fiecare universitate în parte, cum este verificată buna desfășurare a studiilor doctorale “ cu frecvență redusă”?

Ministerul Educației: Având în vedere că și în anii precedenți instituțiile de învățământ superior au beneficiat de cifra de școlarizare pentru ciclul III de studii universitare – doctorat – la forma de învățământ „cu frecvență redusă” și ținând cont de faptul că autonomia universitară este garantată prin Constituția României și se exercită cu condiția asumării răspunderii publice și în limitele legislației naționale în vigoare, iar răspunderea publică obligă fiecare instituție de învățământ superior, de stat, particulară sau confesională particulară:

– să respecte legislația în vigoare, carta proprie și politicile naționale și europene în domeniul învățământului superior;

– să aplice și să se supună reglementărilor în vigoare referitoare la asigurarea și evaluarea calității în învățământul superior

și

– să asigure eficiența managerială și eficiența utilizării resurselor, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, și a cheltuirii fondurilor din surse publice, conform contractului instituțional,

opinăm că universitățile au toate pârghiile legale necesare asigurării calității activităților din cadrul instituției de învățământ superior indiferent de ciclul de studii sau forma de învățământ.

Întrebare:  Această împărțire IF/IFR pentru fiecare universitate a fost stabilită de Minister și transmisă ca atare fiecărei universități?

Ministerul Educației: Pentru anul universitar 2024 – 2025, stabilirea cifrei de școlarizare pentru toate ciclurile de studii (inclusiv pentru studii universitare de doctorat), pentru toate instituțiile de învățământ superior de stat, s-a efectuat prin HG nr. 499/2024 privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat şi pentru învăţământul superior de stat. Urmare a adoptării acestei hotărâri, Ministerul Educației a repartizat fiecărei instituții de învățământ superior de stat cifrele de școlarizare pe cicluri de studii (licență/master/doctorat), cu indicarea destinațiilor, respectiv a formelor de organizare (amintim spre exemplu: Locuri repartizate statistic, rromi, domenii prioritare de dezvoltare ale României, absolvenți de licee situate in mediul rural, locuri pentru carieră didactică în învățământul preuniversitar, master didactic etc.). Pentru ciclul de studii universitare de doctorat au fost defalcate locurile alocate general în locuri „IF cu bursă” și „IFR fără bursă”, în contextul prevederilor legale menționate la punctele anterioare.

În temeiul autonomiei universitare, cu asumarea răspunderii publice, fiecare instituție de învățământ superior a decis alocarea internă a locurilor finanțate de la bugetul de stat, conform misiunii și strategiei proprii, Ministerul Educației neavând atribuții privind prioritizarea domeniilor sau formelor de învățământ la nivelul fiecărei instituții de învățământ superior.

Întrebare: Au existat instituții de învățământ superior care au cerut clarificări sau care au exprimat nemulțumiri față de acest fenomen, în acest sezon de înscrieri la studii doctorale?

Ministerul Educației: Au fost solicitate clarificări din partea a două instituții de învățământ superior, cărora Ministerul Educației le-a raspuns punctual pe respectivele clarificări.”

OUG 112, integral:
CItește și:
BREAKING Legea educației Deca-Iohannis modificată prin ordonanță de urgență pentru a patra oară de Guvernul Ciolacu, de data aceasta în secret
EXCLUSIV Studiile de doctorat cu frecvență redusă nu mai sunt excepție, ci regulă din anul 2024-2025, în pofida prevederilor legii / Locurile la buget, fără bursă, trec la studii cu frecvență redusă, conform cifrelor de școlarizare decise de Ministerul Educației
Ministerul Educației nu lămurește transformarea excepției doctoratelor la frecvență redusă în regulă, pentru mare parte din studiile doctorale / Instituția invocă generic schimbarea legii și apariția doctoratelor profesionale, pe lângă cele științifice
Deruta doctoratelor – studiu de caz: ASE București organizează studii doctorale și cu frecvență, și cu frecvență redusă, deși propriul regulament prevede doar doctorate științifice, ce pot avea loc doar cu frecvență / Director CSUD: Juriștii au interpretat așa, vom actualiza în septembrie
Cine are acces la studii postdoctorale? Legea Deca spune că doar persoanele cu diplomă de doctor în științe, dar Ministerul Educației „opinează” că și cele cu doctorat profesional

Photo © Yuri Arcurs | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Dar mai este o modificare, ignorata de articolas.
    Inainte, legea spunea ca doctoratul stiintific este o CONDITIE pentru invatamatul superior si cercetare. Adica, tradus, degeaba faceai doctoratul profesional, pentru ca nu era suficient. Ceea ce era, oarecum, normal.
    Acum insa, orice forma de doctorat este “o baza”. Ceea ce inseamna ca e cam indiferent de care doctorat vei face. Important sa ai hartia.

  2. Inainte avea si logica: pentru a face cercetare ca lumea, trebuie sa fii conectat la un mediu de cercetare. Nu o vei face in timpul liber, daca acesta exista.
    Dar acum… cercetare la FF, nu prea inseamna progres in ceea ce priveste acest domeniu vitregit in RO.

  3. Ar fi util sa se publice undeva ce a adus nou la nivel international fiecare doctorat.
    Contributia la dezvoltarea omenirii ar trebui sa fie publica si clara pentru toti dr.

  4. doctoratul cu frecventa este asa : studentul are job, are cap , lucrează. , cercetează cand apuca SI publica cand poate. indrumatorul are pretenția sa fie coautor.
    nu exista frecventa, asta e doar in teorie. exista idei , exista munca dar nu exista frecventa.

    doctoratul fara frecventa va fi asa : , dai unuia cu cap banu , iti face lucrarea , iti scrie și articolele , le impinge la un C , ( intre timp condițiile s au relaxat pt cine cunoaște..) , susține in cadru restrâns ca sa nu se stie ce SI cum. ișii ia doctoratul și se duce , pe linie de partid, sef la transelectrica .
    sa traim bine .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scrisoare deschisă: Asociația Ad Astra cere înlocuirea directorilor din cercetare care au depășit vârsta de pensionare sau care au mai mult de două mandate / La institutele Academiei, 5 directori au depășit 80 de ani

Numărul mare de directori cu vârste peste pragul pensionării, la Institutele Naționale de Cercetare și Dezvoltare (INCD) și la institutele Academiei Române, precum și existența multor directori cu peste două…
Vezi articolul