Proiect susținut de Adservio

Transformarea digitală a unui oraș prin Educație. Platforma Adservio în Buzău, prima comunitate locală care a investit în digitalizarea tuturor școlilor și grădinițelor prin conectarea lor în timp real la părinți, elevi și profesori

3.327 de vizualizări
Foto: pch.vector – www.freepik.com
Primul oraș mare din România cu toate școlile digitalizate este Buzău. Și nu de anul acesta, ci încă din 2017. Comunitatea a luat atunci o decizie care avea să-și dovedească pe deplin utilitatea, pentru cine mai avea încă dubii, 4 ani mai târziu. În 2020 pandemia care a închis o lume întreagă a găsit în Buzău toate liceele, colegiile, școlile profesionale, cele gimnaziale și grădinițele „deschise” educațional prin platforma Adservio, spun profesorii, părinții și elevii care folosesc aplicația.

Transformarea digitală schimbă economia lumii, iar pandemia accelerează digitalizarea. Competențele tehnice și „soft”, ca să nu mai vorbim despre cele digitale, câștigă tot mai multă importanță pe piața muncii și în societate. Cele mai multe joburi presupun acum lucrul și în sistem hibrid, sau chiar 100% online. Conținuturile și metodele tradiționale de educație nu mai pot fi folosite față în față și nici transferate așa cum erau în online, pentru că nu dau niciun rezultat. Iar comunitatea, prin școală, trebuie să pregătească elevii pentru schimbare și pentru un viitor în care au nevoie de adaptare ca de aer. Copiii de acum nu știu încă ce joburi vor avea și nici ce medii de lucru vor avea în viitor.

Fiecare primărie și fiecare consiliu local are în responsabilitate educația și educarea la standarde cât mai înalte a celor pe care-i reprezintă. O educație corectă și profundă înseamnă bunuri și servicii cu valoare adăugată, locuri de muncă stabile, venituri suficiente și un grad de satisfacție crescut. Oamenii educați găsesc idei de dezvoltare și planuri cu sens pentru viitor, radiază cunoaștere, creativitate și prosperitate în jurul lor. Fără educație, există doar subdezvoltare.

Primarul orașului Buzău este Constantin Toma. Susține că a „investit 18 milioane de euro în educație în ultimii 4 ani”. I-a convins pe criticii lui despre utilitatea unei platforme educaționale și de management școlar făcând pe „Toma necredinciosul”, după cum a povestit zâmbind chiar el, într-un interviu pentru acest proiect. 

„Am început în 2017, am ales 7 școli, cele mai bune școli din Buzău – 3 licee și 4 școli generale – le-am lăsat să funcționeze, practic, până în 2018, vorbesc de anul școlar 2017-2018. Am făcut sondaj între profesori, elevi și părinți și rezultatele au fost foarte încurajatoare și atunci, în 2019, la începutul anului școlar, am reușit să fim absolut cu toate școlile din municipiul nostru, 27 de școli generale și licee, colegii, gimnazii – în platformă. Astfel că, atunci când a venit Covid-ul, noi am reușit prin platforma Adservio să trecem imediat la învățământul online. Eu cred că valoarea acestei platforme este de gestionare, de management al Educației și de management al școlarității. Practic, într-o secundă și apăsând pe o tastă, poți afla o mulțime de informații la nivelul unei școli, unei clase, unei întregi comunități și pentru întregul sistem de educație. Rapoartele acelea extraordinare pentru comisiile care funcționează în fiecare școală nu mai trebuie făcute de profesori, pur și simplu cineva care apasă o tastă are deja raportul. Această digitalizare ar fi trebuit să înceapă și de sus”, spune Constantin Toma.

Ne distrugem ca nație și comunități prin faptul că noi nu investim în educație

Vorbește deschis despre faptul că investiția în educație nu îi aduce voturi unui primar și spune că nu va reuși ce și-a propus – să ducă la bun sfârșit o strategie de modernizare a Buzăului până în 2030 – dacă nu modernizează și transformă Educația.

Au existat sceptici?

Constantin Toma: „Ei, cum să nu? Am început cu o ședință mare. Am adunat practic toți directorii de școli, inspectorii școlari și le-am spus așa: eu sunt Toma necredinciosul, mă și numesc Toma, să nu mă credeți, haide să vizitați și le-am pus la dispoziție un autocar, s-au dus la unul dintre liceele foarte bune din Iași la care funcționa Adservio de foarte mulți ani. Au rămas încântați. A fost apoi următoarea etapă, în care am băgat în 7 școli și aici au fost probleme mai ales la liderii de sindicat: „domnule, ne creați nouă probleme, lăsați-ne cu digitalizarea, cu controlul, noi facem totul clasic și nu credem în așa ceva”, spuneau. Bineînțeles, odată început în 7 școli, o parte dintre profesori au cuplat de prima dată, cred că 20% și încet, încet i-a cuprins pe toți. Și bineînțeles, pe ultimii i-a cuprins când nu au mai avut încotro, când s-a instituit învățământul online oficial”.

Experiența unor exemple de succes poate fi izvor de inspirație sau de răspunsuri. Ține de fiecare primar în parte felul în care privește și în care încurajează educația de calitate și investiția în educație, spune Constantin Toma. 

Ce le spuneți primarilor care vor să contribuie la educația celor care i-au ales sau a tinerilor din comunitate?

Constantin Toma: „Ține de fiecare primar în parte să realizeze care e rostul lui acolo. Chestia asta cu educația nu prea îți aduce voturi, este o chestie pe distanță lungă, nu urmărește nimeni. Ai stat patru ani, poți să stai și opt ani, e o chestie la nivel de dezvoltare a unui copil și asta nu se măsoară. Dacă ai făcut asfaltări cât mai multe, asta contează enorm, trotuare, mai ales parcări, mai câștigi 10 – 15 % la vot. Asta cu educația nu câștigi nimic electoral. Și atunci problema ar trebui rezolvată printr-o chestie politică, pentru că primarii sunt aleși politic. Și atunci vizionarul trebuie să fie ministrul Educației, de aici trebuie să plece. Bineînțeles că dacă vrei să o iei pe scurtătură poți să vii la Buzău, să vezi ce s-a întâmplat, sau pur și simplu îi chemi pe specialiștii de la Adservio să facă o prezentare, te duc inclusiv într-un liceu sau într-o școală generală care aplică lucrurile acestea de câțiva ani, vorbești cu profesorii, vorbești cu părinții și vezi că lucrurile sunt extraordinare. Dacă nici atunci nu realizezi cât de în urmă ești…

Pur și simplu ne distrugem ca nație și comunități prin faptul că noi nu investim în educație”.

Adservio este o platformă de management educațional destinată școlilor, profesorilor, elevilor și părinților, dar mai întâi de toate comunităților. Prima implementare a avut loc în septembrie 2009, într-o variantă inițială, la Liceul „Vasile Alecsandri” din Iași de către doi dintre foștii elevi ai acestei școli – Alexandru și Ștefan Holicov. 

Între timp platforma a evoluat și acum mii de cadre didactice sunt în contact permanent cu elevii, părinții și colegii din cancelarie, prin acest instrument esențial de digitalizare și debirocratizare. Profesorii, învățătorii și educatorii pot preda lecții sau face activități sincron și asincron direct în platformă, pot posta subiecte de discuție, pot primi mesajele sau temele elevilor direct în cont și le pot oferi feedback.

Profesorii au acceptat această aplicație

Cei care îi pot convinge pe profesori să adopte digitalizarea, ca simplificare și augmentare a activității didactice de zi cu zi și a rezultatelor predării-învățării sunt directorii școlilor. Prof. Lucica Stănculeanu este director adjunct al Liceului Tehnologic „Dimitrie Filipescu” din Buzău, iar în școala pe care o conduce adaptarea la lucrul în platforma Adservio s-a produs natural, spune aceasta. 

„La începutul anului școlar 2019-2020 noi aveam platforma implementată. În martie 2020, la momentul 11 martie când s-a declanșat starea de urgență, domnul primar ne-a convocat la Primăria orașului Buzău și a organizat această întâlnire, și cu presa, și cu reprezentanții firmei Adservio pentru a asigura părinții elevilor din școlile municipiului că lucrurile se vor desfășura în continuare foarte bine și să nu-și facă griji că elevii nu vor avea acces la cursurile școlii”. 

Părinții implicați în educația copiilor au fost foarte deschiși la utilitatea pe care o aduce aplicația Adservio prin opțiunea de catalog electronic, mai spune directoarea, care remarca faptul că și părinții care nu erau atât de aproape de școală au descoperit cu interes și au învățat totodată cum să folosească opțiunile și beneficiile aplicației.

Foto: Captura din catalogul electronic/Adservio

Cum i-ați convins pe colegi să adopte această aplicație?

Lucica Stănculeanu: „Am fost puși în situația de a pescui singuri peștele, am primit doar undița, adică această platformă. Am alocat mai mult timp căutării și realizării unor resurse educaționale care să ne susțină un demers didactic, care până la acel moment fusese tradițional, a trebuit doar să ne adaptăm la modalitatea de comunicare în timpul orei în alt mediu decât cel față în față.

Profesorii au acceptat această aplicație. La începutul utilizării am avut parte de o instruire din partea unui angajat al firmei, astfel încât să ne configurăm fiecare contul și să știm ce putem face din contul de profesor, din contul de secretar sau din contul de director.”

Părinții sunt ținuți la curent cu rezultatele elevilor și văd progresul lor

Rolul părintelui în comunitate este unul esențial, iar în educația copilului sau e fundamental. Platforma Adservio îi tratează pe părinți drept un partener egal, le pune la dispoziție toate informațiile de care au nevoie ca să fie conectați în permanență cu situația școlară a copilului. 

Alexandru Botan este părintele unui elev în clasa a VI-a și spune că atât de mult s-a obișnuit cu platforma încât pare că are acces la ea de la începutul școlii. 

„Aș putea să fac o comparație între cum e cu platformă și fără platformă, pentru că am avut o fetiță mai mare care nu a avut acces la această platformă și pot să văd diferențele. Este un mare ajutor pentru părinți și pentru elevi. A ajutat foarte mult la transparența rezultatelor elevilor, părinții sunt ținuți la curent cu rezultatele elevilor și văd progresul lor sau invers, pot să ajusteze din timp unele deficiențe, pentru că știți cum sunt copiii, câteodată mai uită intenționat să spună anumite probleme, anumite note care deranjează, pentru a beneficia de unele facilități, să zicem așa, și atunci părintele știe foarte bine”, spune părintele.

Foto: Captura din platforma/Adservio

În perioada aceasta de pandemie cum au mers lucrurile în privința școlii?

Alexandru Botan: „Au mers foarte bine pentru că am putut ține și noi, cu tot cu elevii, legătura online cu școala prin intermediul platformei Adservio și am observat – la un moment dat nu știam, dar mi-a arătat copilul – temele, discuțiile cu profesorii, au interacțiune prin diverse forme, fie video, fie prin mesaj scris și cred că e foarte binevenită. Pentru situația asta pandemică a fost excelentă, mi-a fost de mare ajutor și pot să spun că a mai redus, așa, din distanța asta între noi”.

Cum îi pregătește pentru viitor lucrul pe o platformă educațională pe copii?

Alexandru Botan: „Primul meu copil este deja la facultate, la medicină, și la facultate totul se desfășoară pe platformă. Chiar și eu acum la serviciu sunt pe platformă și acest lucru, faptul că îi pregătește pe copii pentru a-și desfășura activitatea pe platforme este iarăși un lucru în plus, e un câștig al lor. Eu cred că ar trebui să ne obișnuim, ca adulți, cu platforme educaționale, pe când copiii oricum erau obișnuiți cu virtualul și cu instrumentele digitale și acum au oportunitatea asta de a le folosi și din punct de vedere al Educației”.

„Platforma Adservio este total o schimbare în bine” – Denisa, elevă în clasa a XII-a

Orice comunitate trăiește prin copiii ei. Viitorul Buzăului, la fel ca al oricărei localități, stă în tinerii care sunt acum în școală. Primarul spunea că 30% dintre locuitori migrează în străinătate sau în orașele universitare, așa că ar vrea să aducă universități tehnice la Buzău și să investească în învățământul superior, ca să oprească o parte din exod. Până când strategia de dezvoltare a educației prinde contur, elevii din școlile în care este implementată platforma Adservio au reușit să aibă ceva ce majoritatea colegilor lor nu au încă – digitalizare. Fereastra deschisă pentru ei prin accesarea rapidă, sigură și facilă a unor servicii educaționale oferite de școli, prin aplicația Adservio înseamnă implicit dezvoltarea unor competențe digitale specifice.  

Denisa Andreea Milea, este elevă în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Alexandru Marghiloman” din Buzău, iar experiența ei cu Adservio a început chiar din clasa a IX-a. Merge mai departe cu proiecția digitalizării în viața unui elev și spune că ar vrea, în viitor, ca manualele clasice și caietele, care cântăresc kilograme bune, să fie înlocuite cu manuale digitale.

Denisa Andreea Milea: „Platforma este acum o chestie normală, de zi cu zi, intrăm zilnic să ne verificăm situația, să vedem ce note am mai primit, dacă ni s-a pus absență la ceva. Mai ales acum, de când cu pandemia, este cea mai folosită aplicație a noastră”.

Ce ai în contul tău din aplicație?

Denisa Andreea Milea: „Cel mai folosit aspect al aplicației este „Situația la zi”, așa se numește. Intrăm acolo, vedem toate notele și toate absentele puse, cu date, apeși pe notă și îți apare nota, adăugată la oral sau la test, plusuri, minusuri (am un plus pentru că am răspuns corect la fizică, de exemplu). Față de ce se întâmplă în gimnaziu am evoluat extraordinar de mult. Eu am făcut școala la țară și este foarte mare diferență cum se lucra în oraș și aici mă refer la laboratoarele de fizică și chimie de care noi nu beneficiam, mai ales acum cu platforma Adservio este total o schimbare în bine.

Odată cu pandemia s-au adăugat și lecțiile online, pe care până atunci nu prea le foloseam. Ne-a ușurat foarte mult munca de când cu pandemia”.

Foto: Captura din profilul unui elev/Adservio

Ce instrumente ți-ar plăcea să folosească aplicația în viitor?

Denisa Andreea Milea: „Am văzut în străinătate lucrul acesta, mi-ar plăcea să avem toate manualele în format online. Să venim cu tablete la școală, fără cărți, fără să cărăm după noi foarte multe cărți și caiete, să venim pur și simplu cu tableta, pe ea să scrie, să aibă acel pix “stilus” clasic, să nu mai fim nevoiți să luăm în spate 10 kg zilnic. Să nu mai poluăm, pentru că folosirea atâtor caiete implică și poluare. Ar fi totul mult mai digitalizat”. 

În timpul pandemiei, pentru a veni în sprijinul școlilor, Adservio le-a pus la dispoziție platforma, gratuit, pentru o perioadă de 9 luni. Astfel, peste 300.000 de elevi au urmat lecții online, au fost evaluați și și-au măsurat evoluția notelor. Acest lucru a fost posibil cu sprijinul partenerului strategic, Telekom România și a presupus o investiție de aproximativ 2,4 milioane de euro și multe ore suplimentare. Platforma a atins anul trecut pragul de 1 milion de utilizatori din peste 1.500 de școli.

Foto: Adservio/pch.vector – www.freepik.com


2 comments
  1. In fine, o comunitate din Romania a ales si a decis ca doar o anumita platforma informatica (dintre numeroasele alte variante existente pe piata, unele fiind propuse mai mult sau mai putin insistent, de distribuitori, cu sponsorizari sau reduceri ispititoare!!!) – denumita AD SERVIO si oferita de Telekom – ar satisface in mod optim cerintele lor … Daca asa stau lucrurile si acest articol publicat de EDUPEDU nu este un ADVERTORIAL (adica publicitate platita de distribuitor), ceea ce a obtinut comunitatea mentionata se numeste CONSENSUALIZARE si STANDARDIZARE.. Din pacate, inca nu avem asa ceva in sistemul nostru educational – preuniversitar si superior – din motive determinate de orgolii, ignoranta, suficienta, predominanta altor interese… Ar fi necesar ca aceste doua concepte sa apara si sa fie aplicate si in scolile si universitatile noastre (ca si in alte comunitati de la noi) avand in vedere PRAPASTIA (DIGITAL DIVIDE) care separa si la noi OFERTA DE PLATFORME/ SOFTWARE EDUCATIONALE (cu tot mai numerosi producatori si distribuitori aflati in competitie reciproca pentru clienti dar interesati de maximizarea vanzarilor si a profiturilor) de CULTURA/ EXPERIENTA limitata in domeniul IT in cadrul sistemului nostru educational. Fiecare scoala/ universitate ar trebui sa poata decide care este platforma informatica OPTIMA si UNICA pentru ea si care sunt software-urile, aplicatiile, hardware-urile, formatele si documentele OPTIME si UNICE pentru toti profesorii si elevii/studentii acesteia… Dar, in acest scop, o institutie credibila ar trebui ca, IN PREALABIL, sa stabileasca (prin evaluari/ teste/ incercari, etc.) si sa informeze scolile si universitatile despre CARACTERISTICILE COMPARATIVE REALE ale tuturor acestora (fara sa se bazeze exclusiv pe publicitatea producatorilor/ distribuitorilor, asa cum se intampla in prezent) permitand astfel CUNOASTEREA REALITATII de catre factorii decidenti competenti din scoli si universitati…. A continua sa permiti ca fiecare scoala/ universitate sa se echipeze cu DIFERITE modele/ tipuri/ versiuni de platforme/ software/ hardware – in functie de criterii mai mult sau mai putin subiective dar posibil contradictorii si chiar imorale – inseamna pagube/ risipa de fonduri financiare prin costuri de investitie nejustificat de mari… In plus , prin STANDARDIZAREA astfel realizata, se reduc substantial costurile de OPERARE si MENTENANTA – costuri ignorate actualmente, din pacate, in multe scoli si universitati total lipsite de finantare si personal specializat in scopul asigurarii mentenantei… Nu suntem atat de bogati incat sa ne permitem sa risipim sume tot mai mari pe ceea ce nu este optim pentru utilizator sau chiar nici nu avem nevoie… Distribuitorii sunt interesati doar sa vanda cat mai mult, nicidecum sa ne satisfaca INTEGRAL cerintele, nevoile, asteptarile… Platforma AD SERVIO are marele merit ca include si un CATALOG ELECTRONIC (pe care alte platforme nu-l includ) care faciliteaza enorm comunicarea scolii cu familiile elevilor si exista in statele dezvoltate de 3 decenii! Unele timide tentative de introducere a altor versiuni de catalog electronic au fost, se pare, blocate din start, de ignoranta, comoditatea si alte interese ale unor cadre didactice si chiar parinti.. ..

  2. In fine, o comunitate din Romania a ales si a decis ca doar o anumita platforma informatica (dintre numeroasele alte variante existente pe piata, unele fiind propuse mai mult sau mai putin insistent, de distribuitori, cu sponsorizari sau reduceri ispititoare!!!) – denumita ADSERVIO si oferita de Telekom – ar satisface in mod optim cerintele lor … Daca asa stau lucrurile si acest articol publicat de EDUPEDU nu este un ADVERTORIAL (adica publicitate platita de distribuitor), ceea ce a obtinut comunitatea mentionata se numeste CONSENSUALIZARE si STANDARDIZARE.. Din pacate, inca nu avem asa ceva in sistemul nostru educational – preuniversitar si superior – din motive determinate de orgolii, ignoranta, suficienta, predominanta altor interese… Ar fi necesar ca aceste doua concepte sa apara si sa fie aplicate si in scolile si universitatile noastre (ca si in alte comunitati de la noi) avand in vedere PRAPASTIA (DIGITAL DIVIDE) care separa si la noi OFERTA DE PLATFORME/ SOFTWARE EDUCATIONALE (cu tot mai numerosi producatori si distribuitori aflati in competitie reciproca pentru clienti dar interesati de maximizarea vanzarilor si a profiturilor) de CULTURA/ EXPERIENTA limitata in domeniul IT in cadrul sistemului nostru educational. Fiecare scoala/ universitate ar trebui sa poata decide care este platforma informatica OPTIMA si UNICA pentru ea si care sunt software-urile, aplicatiile, hardware-urile, formatele si documentele OPTIME si UNICE pentru toti profesorii si elevii/studentii acesteia… Dar, in acest scop, o institutie credibila ar trebui ca, IN PREALABIL, sa stabileasca (prin evaluari/ teste/ incercari, etc.) si sa informeze scolile si universitatile despre CARACTERISTICILE COMPARATIVE REALE ale tuturor acestora (fara sa se bazeze exclusiv pe publicitatea producatorilor/ distribuitorilor, asa cum se intampla in prezent) permitand astfel CUNOASTEREA REALITATII de catre factorii decidenti competenti din scoli si universitati…. A continua sa permiti ca fiecare scoala/ universitate sa se echipeze cu DIFERITE modele/ tipuri/ versiuni de platforme/ software/ hardware – in functie de criterii mai mult sau mai putin subiective dar posibil contradictorii si chiar imorale – inseamna pagube/ risipa de fonduri financiare prin costuri de investitie nejustificat de mari… In plus , prin STANDARDIZAREA astfel realizata, se reduc substantial costurile de OPERARE si MENTENANTA – costuri ignorate actualmente, din pacate, in multe scoli si universitati total lipsite de finantare si personal specializat in scopul asigurari mentenantei…Nu suntem atat de bogati incat sa ne permitem sa risipim sume tot mai mari pe ceea ce nu este optim pentru utilizator sau chiar nici nu avem nevoie… Distribuitorii sunt interesati doar sa vanda cat mai mult, nicidecum sa ne satisfaca INTEGRAL cerintele, nevoile, asteptarile…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de NextLab.tech

INTERVIU Profesorul Răzvan Bologa: O probă STEM la Evaluarea Națională ar corespunde tendințelor actuale din societate. În educație ai ceea ce testezi

Problema cea mare cu Evaluarea Națională este că lipsește componenta STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică). Elevii sunt testați doar la matematică și literatură. O probă STEM la Evaluarea Națională…
Vezi articolul

Proiect susținut de Complexul Educațional Laude-Reut

VIDEO Evenimentul „1.700 de ani de istorie și cultură evreo-germană”: concurs de eseuri despre Holocaust și combaterea antisemitismului, pentru elevi, profesori și publicul larg

Complexul Educațional Laude-Reut a găzduit, pe data de 26 ianuarie 2022, începând de la ora 16.00, cea de-a patra și ultima conferință online cu tema „1.700 de ani de istorie…
Vezi articolul