Transferurile în care se păstrează forma de învățământ, filiera, profilul și specializarea se efectuează, de regulă, în perioada vacanțelor școlare, conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Vezi mai jos, în articol, care sunt situațiile care permit transferul și în timpul cursurilor anului școlar și care sunt documentele necesare.
- Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie, iar primul modul de cursuri durează până pe 25 octombrie, când toți elevii intră în prima vacanță, de o săptămână.
- Procedura operațională privind transferul elevilor a fost publicată de Inspectoratul Școlar Județean Bihor.
Elevii au dreptul să se transfere de la o formaţiune de studiu la alta, de la o unitate de învăţământ la alta, de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare/calificare profesională la alta, de la o clasă la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile ROFUIP 2024, precum şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ la care se face transferul.
Din anul școlar 2024-2025, cu aprobarea Ministerului Educației, pot să fie și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu sau de liceu, potrivit ROFUIP 2024. Edupedu.ro a scris aici despre situațiile excepționale pentru care școlile pot solicita suplimentarea sau diminuarea numărului de elevi ce documente trebuie să trimită școlile către inspectoratul școlar. Vezi mai jos, în articol, ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 în legătură cu numărul de elevi dintr-o clasă.
Transferul copiilor şi elevilor se face cu aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită transferul şi cu avizul consultativ al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ de la care se transferă, se arată în procedura ISJ Bihor.
Transferul elevilor în anul școlar 2024-2025 – Documentele necesare pentru transfer, conform ISJ Bihor:
a. Cererea de transfer (Anexa 1)
b. Dosarul elevului pentru care se solicită transferul conţine următoarele documente:
- copie C.I. a părinților/tutorelui sau susţinătorului legal;
- copie C.I. sau a certificatului de naştere al elevului;
- adeverinţă cu media semestrială/anuală/de admitere, după caz;
- acordul ambilor părinți;
- certificatul de orientre școlară, dacă este cazul;
- alte documente solicitate de fiecare unitate de învățământ în parte.
Model cerere transfer – ISJ Bihor
Transferul elevilor în perioada vacanțelor școlare dintre intervalele de cursuri
Potrivit Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, transferurile în care se păstrează forma de învățământ, filiera, profilul și specializarea se efectuează, de regulă, în perioada vacanțelor școlare.
Articolul 144 – „(1) Transferurile în care se păstrează forma de învățământ, filiera, profilul și specializarea se efectuează, de regulă, în perioada vacanțelor școlare. Prin excepție, transferurile de la nivelurile antepreșcolar și preșcolar se pot face oricând în timpul anului școlar, în limita numărului de locuri și ținând cont de interesul superior al copilului.
(2) Transferurile în care se schimbă forma de învățământ se efectuează în următoarele perioade:
a) de la învățământul cu frecvență zi/seral la cel cu frecvență redusă, de regulă în vacanțele școlare; în aceleași perioade se efectuează și transferul la/de la învățământul preuniversitar liceal și postliceal tehnologic și de la/la învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual la învățământul liceal și postliceal tehnologic. Transferurile în cursul anului școlar se pot aproba în mod excepțional în cazurile precizate la alin. (5);
b) de la învățământul cu frecvență redusă la cel cu frecvență zi/seral, numai în perioada vacanței de vară.
(3) Transferurile în învățământul liceal, inclusiv în sistem dual, cu schimbarea filierei/profilului/specializării/calificării, se efectuează, de regulă, în perioada vacanței de vară, pentru anul școlar următor.”
Transferul elevilor în timpul cursurilor școlare
Care sunt situațiile excepționale care permit transferul în timpul cursurilor școlare, conform ROFUIP 2024:
Articolul 144 – (5) Transferul beneficiarilor primari în timpul cursurilor școlare se poate efectua, în mod excepțional, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, în următoarele situații:
a) la schimbarea domiciliului părinților/reprezentanților legali într-o altă localitate, respectiv într-un alt sector al municipiului București;
b) în cazul unei recomandări medicale, eliberată pe baza expertizei medicale efectuate de comisia medicală județeană/a municipiului București;
c) de la clasele de învățământ liceal la clasele de învățământ profesional cu durata de 3 ani reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, până la reorganizarea claselor în cadrul liceelor tehnologice;
d) la/de la învățământul de artă, sportiv și militar;
e) de la clasele cu program de predare intensivă a unei limbi străine sau cu program de predare bilingv la celelalte clase;
f) în alte situații excepționale, pe baza documentelor justificative, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar.
„În cazul transferului în care se schimbă profilul şi/sau specializarea, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ se va asigura desfăşurarea examenelor de diferenţă în baza unui calendar propriu de desfăşurare, conform hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ la care se solicită transferul, cu respectarea legislaţiei în vigoare”, se arată în procedura Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Care sunt condițiile pentru transferul elevilor
Elevii de clasa a IX-a se pot transfera în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, dacă media lor de admitere este cel puțin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul, doar în situații medicale deosebite, prevede regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.
Articolul 141 – „(1) Elevii din învățământul liceal și din învățământul postliceal, inclusiv în învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual, se pot transfera, păstrând forma de învățământ, cu respectarea următoarelor condiții:
a) în cadrul învățământului liceal, elevii din clasa a IX-a se pot transfera, cu păstrarea filierei, profilului și specializării, în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, dacă media lor de admitere, fără a lua în considerație elevii admiși pe locurile speciale pentru elevii romi și pentru cei cu cerințe educaționale speciale (CES), este cel puțin egală cu media ultimului admis prin procesul de repartizare computerizată la specializarea la care se solicită transferul, doar în situații medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale județene/a municipiului București, acolo unde există, sau a documentelor medicale justificative, și în situațiile excepționale prevăzute la art. 144 alin. (5), cu încadrarea în numărul maxim de elevi pe formațiune de studiu, stabilit de lege;
b) în cadrul învățământului liceal, elevii din clasele a X-a – a XII/XIII-a se pot transfera, de regulă, dacă media lor din ultimul an este cel puțin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicită transferul. Excepțiile de la această prevedere se aprobă de către consiliul de administrație al unității de învățământ la care se solicită transferul;
c) în cadrul învățământului profesional și tehnic cu durata de 3 ani, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, elevii din clasa a IX-a se pot transfera în timpul anului școlar numai dacă media lor de admitere este cel puțin egală cu media ultimului admis la calificarea profesională la care se solicită transferul, doar în situații medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale județene/a municipiului București, acolo unde există, sau a documentelor medicale justificative, și în situațiile excepționale prevăzute la art. 144 alin. (5), în limita efectivelor maxime la clasă, stabilite de lege;
d) în cadrul învățământului profesional și tehnic cu durata de 3 ani, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, elevii din clasele a X-a și a XI-a se pot transfera, de regulă, dacă media lor din ultimul an este cel puțin egală cu media ultimului promovat din clasa la care se solicită transferul. Excepțiile de la această prevedere se aprobă de către consiliul de administrație al unității de învățământ la care se solicită transferul;
e) elevii din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a din învățământul liceal se pot transfera în aceeași clasă în învățământul profesional și tehnic cu durata de 3 ani, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, până la reorganizarea acestor clase în cadrul liceelor tehnologice, după susținerea examenelor de diferență, în limita efectivelor maxime la clasă, stabilite de lege și în baza criteriilor prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare a unității de învățământ la care se solicită transferul;
f) elevii care au finalizat clasa a IX-a a învățământului profesional și tehnic cu durata de 3 ani, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se pot transfera doar în clasa a IX-a a învățământului liceal, cu respectarea mediei de admitere la profilul și specializarea la care solicită transferul. Elevii care au finalizat clasa a X-a din învățământul profesional și tehnic cu durata de 3 ani, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se pot transfera în clasa a X- a din învățământul liceal, cu respectarea condiției de medie a clasei la care solicită transferul și după promovarea examenelor de diferență;
(2) Prevederile alin. (1) lit.c) – f) se aplică și în cazul învățământului profesional și tehnic dual cu durata de 3 ani reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, până la reorganizarea claselor în cadrul liceelor tehnologice.
Transferul la o clasă cu predare intensivă, respectiv bilingvă a unei limbi de circulație internațională
Începând cu clasa a IX-a, elevii care se transferă la clasele cu predare intensivă vor susține examene de diferență (după caz) și un test de verificare a competențelor lingvistice în unitatea de învățământ la care se transferă, potrivit regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.
Articolul 143 – „(1) Transferul beneficiarilor primari de la o formațiune de studiu cu predarea unei limbi de circulație internațională în regim normal la o formațiune de studiu cu predare intensivă, respectiv bilingvă a unei limbi de circulație internațională se realizează astfel:
a) la nivel gimnazial, începând cu clasa a V-a, elevii care se transferă de la o unitate de învățământ la alta, de la o formațiune de studiu cu predarea unei limbi de circulație internațională în regim normal la o formațiune de studiu cu predarea intensivă a unei limbi de circulație internațională vor susține un test de aptitudini și cunoștințe la limba modernă;
b) testul de aptitudini și cunoștințe va fi elaborat la nivelul unității de învățământ la care elevul se transferă, de către o comisie desemnată în acest sens de directorul unității de învățământ;
c) la nivel liceal, începând cu clasa a IX-a, elevii care se transferă la clasele cu predare intensivă, respectiv bilingvă a unei limbi de circulație internațională vor susține examene de diferență (după caz) și un test de verificare a competențelor lingvistice în unitatea de învățământ la care se transferă.
(2) Subiectele aferente testelor/probelor vor fi elaborate la nivelul unității de învățământ de către o comisie desemnată în acest sens de directorul unității de învățământ.
(3) Elevii din secțiile bilingve francofone care solicită schimbarea disciplinei nonlingvistice vor susține examen de diferență în vacanțele școlare.”
Numărul elevilor dintr-o clasă/grupă
În privința numărului de elevi dintr-o clasă/grupă, Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede următoarele (prevederile se aplică din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și clasa a IX-a):
Art. 23 – „(1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:
a) educația timpurie, nivel antepreșcolar:
- (i) grupa mică cuprinde, în medie, 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;
- (ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15;
- (iii) grupa mare cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20;
b) educația timpurie, nivel preșcolar: grupa cuprinde, în medie, 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;
c) învățământul primar: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;
d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;
e) învățământul sportiv și de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 24, și poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;
f) învățământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26;
g) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 8 elevi și maximum 15 elevi;
h) clasele din învățământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
i) învățământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 28;
j) învățământul special:
- (i) pentru antepreșcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 7;
- (ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puțin de 6 și nu mai mult de 8;
- (iii) pentru antepreșcolari cu deficiențe grave de dezvoltare și preșcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puțin de 3 și nu mai mult de 5;
- (iv) învățământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6;
k) prin excepție de la lit. j), în învățământul tehnologic special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12.
(6) În situații excepționale, formațiunile de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi pot funcționa cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut la alin. (1), după caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1). Pentru cazurile în care se solicită depășirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului.
(7) Situațiile prevăzute la alin. (6) se comunică DJIP/DMBIP și autorităților locale, în vederea asigurării finanțării. Clasele/Grupele în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi rămân cu același număr de elevi până la finalizarea nivelului de învățământ.”
Art. 248 – „(16) Prin excepție de la prevederile art. 23, efectivele de antepreșcolari, preșcolari și elevi din formațiunile de studiu în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi se stabilesc până la finalizarea nivelului de învățământ, potrivit Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.”
Procedura Inspectoratului Școlar Județean Bihor poate fi consultată mai jos:
2 comments
PS ….Situația legală este atât de confuză încât în urma cu doi ani, contractul educațional a fost confundat cu un “acord al ambilor părinți” … iar o entitate judiciară a apreciat că în acest fel nu mai poate fi vorba de transfer scolar … ..ulterior, ministerul educației, pe baza unei informări date pe temeiul legal al legii accesului la informații de interes public a clarificat faptul că odată semnat un contract educațional, la începutul unui nivel, acesta nu împiedică ulterior realizarea unui transfer scolar în următorii patru ani ( ar fi un nonsens clar…)
…
……anul acesta contractul educațional a făcut obiectul unor articole în masă media, evident neavând o legătură de conținut cu acest aspect al transferului
Dovada că, totuși, la nivel de minister se pot soluționa unele aspecte care apar din practica … ..
Din păcate, pentru unii copii.. faptul că această inerție in reglementare se măsoară în ani….. nu mai poate aduce reparațiile necesare …
Buna dimineața! Legislația nu cuprinde în actele normative de ordin superior prevederea ca printre actele cerute, sa existe un așa numit “acordul ambilor părinți” . Aceasta cerință (?)este lipsită de temei legal, apărând mai degrabă că un fel de cutumă…..??
Aparent simplă, aceasta prevedere complica foarte mult situația unui copilul în cazurile în care, cum este și cazul meu, părinții nu au aceeasi reședina sau traversează un moment conflictual.
Acest ” acord” nu este pur și simplu o cerinta întemeiată legal, și , după cum se observă, nici în această ” procedura operațională” nu este detaliat.
Cum se exprima, in forma in care se dorește , ce se întâmpla cu copilul in cele câteva situații distinct prevăzute în art 36 din LG 272/2004, cum se asigura respectarea principiului superior al copilului etc.
Mulțumesc redacției edupedu pt că aduce în atenția publicului general…. este o problema discutată în alte categorii de publicații, pentru ca este asociata cu acțiunile în instanță în care se ajunge pentru așa numitul “consimțământ suplinit al unuia dintre părinți”
O anomalie care poate fi soluționată prin reglementarea cazurilor tipice…..astfel încât să fie evitate proceduri judiciare “lipsite de interes”. Și extrem de costisitoare.
Ministerul nu recunoaște notiunea de domiciliu al copilului, nu a dat îndrumări de tip juridic suficiente de clare…iar priceperea juridică a persoanelor care ajung să gestioneze situațiile care apar este extrem de precară.
Poate pare un aspect simplu sau care privește un număr de copii considerat “nesemnificativ” .. …..așa s-ar putea explica poate indiferenta ministerului de a clarifica aceste aspecte si de a corela legea 198/2023cu legea 272/2004, mai veche.
Pur și simplu, lasă lucrurile sa se soluționeze de instanțe, in proceduri care durează uneori ani de zile in caz de transfer deci care ajung să devină inutile….
Plus că doar sa deschizi o astfel de acțiune costa foarte mult…
Pt că se tot vorbește de ceva timp de birocrația din sistem, iată în exemplu concret, in care nu mai este vorba de hârtii de planificare in plus ….ci de o lipsă de interes de reglementare, care are drept consecință abuzuri….
Va rog, persoanele care pot aduce clarificari, orice opinie este binevenita, poate așa reușim să facem acel puțin bine de care au nevoie o categorie de copii, care nu sunt deloc nesemnificativi…
Mulțumesc!