Încrederea în sine a elevilor de gimnaziu „afectează semnificativ scorul” obținut de copii la testele de la școală. Concluzia aparține uneia dintre cele mai prestigioase testări internaționale la Matematică, TIMSS, care a relevat că în România, din păcate, copiii au mai puțină încredere în forțele proprii la matematică decât media internațională.
„Chiar dacă, în mintea noastră, pare departe legătura dintre rezultatele la matematică și modul în care copilul se simte în corpul său, cele două elemente sunt de fapt sunt corelate direct. Dacă mă simt bine în corpul meu, atunci o să fac alegeri sănătoase în ceea ce privește somnul, mâncarea, mișcarea, o să reușesc să stau în disconfort – deci voi rămâne să rezolv probleme chiar dacă ele sunt grele, o să fiu mai aproape de colegi, nu o să mă izolez. Programul educațional Dove – Ai încredere în tine vine în ajutorul profesorilor, punându-le la îndemână atât lor, cât și copiilor și părinților din întreaga țară toate resursele necesare pentru ca generația următoare sa crească bucurându-se de modul în care arată, astfel încât tinerii să își crească stima de sine și să își atingă potențialul maxim”, a explicat pentru Edupedu.ro psihologul Domnica Petrovai, unul dintre trainerii din programul educațional Dove – Ai încredere în tine. În acest program au fost pregătiți până acum peste 1.800 de profesori pentru a susține ateliere despre încrederea în sine la orele de dirigenție.
- Profesorii și directorii de școală care vor să îi ajute pe elevii de gimnaziu să învețe într-un climat predictiv, cu un feedback securizant, care să le sporească elevilor adolescenți sau preadolescenți încrederea în sine, în propriile forțe și capacitatea de a persista în rezolvarea unei probleme dificile sunt așteptați pe 12 mai la trainingul susținut de psihologul Domnica Petrovai, care ajută la implementarea concretă la clasă a Programului Dove – Ai încredere în tine.
- Înscrie-te aici la training-ul online
- La finalul training-ului de pe 12 mai 2022, sesiune care va dura 2 ore, fiecare profesor care participă va primi o adeverință care atestă parcurgerea acestui training.
Trainingul online organizat de Dove pe 12 mai 2022 va dura 2 ore și este deschis tuturor profesorilor care doresc să implementeze Programul Dove – Ai încredere în tine la clasă. Acest training va fi susținut de Domnica Petrovai, psiholog clinician profesor și psihoterapeut, partener al acestui program educațional, unul dintre trainerii care a pregătit de la lansarea de anul trecut a programului peste 1.800 de profesori pentru a susține ateliere despre încrederea în sine la clasă, pentru elevii lor, dar și pentru a pregăti alți profesori care doresc să organizeze ateliere pe tema încrederii în sine pentru elevi. La finalul training-ului, fiecare profesor care participă va primi o adeverință care atestă parcurgerea acestui training, astfel încât să poată susține programul la orice clasă, oricând consideră că este necesar.
Contactată de Edupedu.ro, Domnica Petrovai a declarat că încrederea în sine scăzută poate afecta capacitatea unui copil de a rezolva probleme și notele la școală. „Încrederea înseamnă pe de o parte capacitatea de a sta cu disconfortul, capacitatea de a înțelege teama de eșec și, în consecință, capacitatea de a rezolva probleme care uneori creează disconfort, fără a renunța. Pe de o parte, încrederea în sine înseamnă că eu cred că pot rezolva problema chiar dacă la început îmi pare dificilă; încrederea în mine mă ține în sarcină, nu amân tema, nu o evit, nu anticipez că nu voi fi în stare să rezolv problema, ci mai degrabă stau cu disconfortul și găsesc alternative de a rezolva problema, a explicat psihoterapeutul Domnica Petrovai.
Psihoterapeut cognitiv-comportamental și coordonator al Strategiei Naționale de Sănătate Mentală a Copilului și Adolescentului din România, Domnica Petrovai a precizat că „încrederea înseamnă și capacitatea de a fi flexibil și de a integra perspective diferite, adică nu rigiditate. Dacă eu mă deschid și alternativelor, atunci e mult mai probabil să rezolv problema dificilă, să îi găsesc o soluție, decât dacă adopt o atitudine rigidă care mă blochează pe o singură cale de rezolvare a problemei. Copiii care au încredere în ei sunt în contact cu propriile lor trăiri, insecurități, frici, nu se simt copleșiți de ele și asta înseamnă că își pot folosi emoțiile pentru a fi deschiși rezolvărilor problemelor. Emoțiile nu îi blochează, apropo de sentimentul de „copleșitor” emoțional care îi face mai puțin capabili să acceseze resursele cognitive. Mulți copii iși spun: ah, aș fi știut! Pentru că, de fapt, emoțional le-a fost foarte greu și nu puteau accesa competențele sau resursele pe care le aveau deja”.
„Ceea ce înseamnă că încrederea are 2 componente: cunoștințe suficiente, dar și abilități emoționale. Poți să ai abilități emoționale, dar dacă nu ai cunoștințe și experiența rezolvării de probleme, atunci nu te va ajuta; însă nici invers nu este mai bine, dacă ai abilități, dar emoțional ești foarte nesigur. Ele se întrețin unele pe celelalte. Un mediu sau un context care îi sprijină mai puțin pe elevi să își dezvolte cunoștințele este un mediu care și emoțional îi face mai nesiguri. Eu am încredere în mine dacă am succes. Atunci pot învăța din eșec, nu îl iau personal și pot spune: eu sunt persoana care a eșuat data asta, înțeleg că am nevoie de mai mult exercițiu să îmi îmbogățesc cunoștințele și asta înseamnă că data viitoare va fi posibil să pot rezolva problema. Imaturitatea emoțională blochează deschiderea către situații noi”, a declarat Petrovai.
Aceasta a explicat că un profesor care aplică încurajarea pozitivă a elevilor este cel care „are încredere în el, nu este rigid, nu este punitiv, critic și, pe de altă parte, le oferă copiilor suficiente experiențe atât academice, cât și emoționale care să le dea încredere. Ce știm este următorul lucru: copiii dobândesc capacitatea sau abilitatea de a avea încredere în ei în relațiile cu adulții semnificativi, care sunt părinții și profesorii. Dacă profesorul îmi creează contextele prin care eu să învăț, ceea ce înseamnă și cunoștințe și abilități, dar și un cadru de siguranță – non-punitiv, fără critică, cu acceptarea eșecului, cu acceptarea disconfortului – atunci copilul nu va anticipa critica, pedeapsa din partea profesorului în timpul procesului de învățare. Chiar dacă simți frică sau tensiune, să ai încredere că profesorul te va sprijini, pentru că îți oferă suficiente experiențe astfel încât să ai încredere în tine”.
„Cred că din ce în ce mai mulți adulți sunt conștienți de faptul că atât noi, adulții, cât și copiii au nevoie de încurajare pozitivă și de a le crește reziliența, de o disciplină personală care îi face capabili să învețe lucruri noi, deși învățarea uneori este un proces inconfortabil”, spune Domnica Petrovai.
Psihologul Domnica Petrovai a explicat că trainingul de pe 12 mai 2022 va fi o întâlnire online în care profesorii „vor învăța și vor parcurge activitățile pe care ei le vor face cu copiii la clasă”.
Programul are dezvoltate toate resursele necesare pentru a fi foarte simplu de implementat.
“Vom parcurge împreună toate fișele de lucru ale programului și profesorii vor avea răspunsuri la cele mai frecvente provocări. Sunt adesea multe situații în care profesorii vin cu experiența unor situații în care au sesizat copii care sunt mai neîncrezători, care s-au retras sau au devenit mai agresivi din cauza neîncrederii sau cu experiențe de agresivitate între elevi, dacă vorbim de standarde și de perfecționism. Trebuie să conștientizăm că pandemia a crescut semnificativ frecvența anxietății și depresiei în rândul copiilor și unul dintre factorii care au amplificat acest fenomen a fost expunerea la rețelele de socializare care îi pune pe copii să se compare cu un standard nerealist de perfecțiune care amplifică nesiguranța. Când mă uit la anumite prezentări, mă compar cu oamenii de acolo și felul în care eu mă simt inferior îmi crește nesiguranța și mă face să îmi pierd încrederea în sine. De asta programul educațional Dove – Ai incredere în tine e cumva și mai valoros acum, după pandemie, pentru că le oferă profesorilor un instrument de a-i sprijini pe copii să se protejeze și să nu se mai expună la acele contexte care le amplifică nesiguranța. Trebuie să îi învățam pe copii să facă din aspectul fizic o sursă a încrederii în ei, nu să îl transforme într-un motiv de anxietate. A apărut foarte frecvent în întrebările profesorilor, la trainingurile de până acum: încrederea în propria persoană, care înseamnă și cât de mult mă plac pe mine, are impact asupra rezultatelor academice? Chiar dacă, în mintea noastră, pare departe legătura dintre rezultatele la matematică și modul în care copilul se simte în corpul său, cele două elemente sunt de fapt sunt corelate direct. Dacă mă simt bine în corpul meu, atunci o să fac alegeri sănătoase în ceea ce privește somnul, mâncarea, mișcarea, o să reușesc să stau în disconfort – deci voi rămâne să rezolv probleme chiar dacă ele sunt grele, o să fiu mai aproape de colegi, nu o să mă izolez. Iar asta este o cale foarte importantă de a-i sprijini pe adolescenți și preadolescenți, pentru că modul în care sunt percepuți de ceilalți și cum se simt ei înșiși în propriul lor corp este una dintre principalele lor preocupări”, a detaliat Domnica Petrovai.
Informații de background
Începând din 2004, Dove implementează la nivel global programul educațional Dove – Ai încredere în tine, un program care își propune să crească și să consolideze încrederea în sine a copiilor și adolescenților.
Până în prezent, proiectul a ajuns la peste 69 de milioane de tineri din 150 de țări, iar începând cu 2021 este implementat și în România. În acest prim an de implementare, programul Dove a ajuns la peste 20.000 de adolescenți din țară, cu ajutorul partenerilor World Vision și Wellbeing Institute.
Începând cu toamna anului trecut, programul este sprijinit de către Ministerul Educației pentru a putea fi implementat la nivel național.
Toate resursele programului și mai multe detalii despre acesta sunt disponibile gratuit pe site-ul Dove, în secțiunea Programul Dove – Ai încredere în tine (dove.com/încredere), astfel încât toți cei interesați, profesori, părinți și copii să le poată accesa și descărca.
În cadrul programului sunt realizate traininguri periodice pentru profesorii din toată țara, astfel încât cât mai mulți dintre cei care predau la gimnaziu să poată să includă în discuțiile lor cu adolescenții și temele din program, cu scopul de a susține creșterea încrederii în sine a adolescenților.
Programul Dove – Ai încredere în tine a fost dezvoltat din dorința de a îndruma noile generații către respectul și iubirea de sine. Conform studiului realizat de Dove în 2021, tinerele din România au o stimă de sine scăzută:
- 7 din 10 fete (cu vârsta cuprinsă între 10 și 17 ani) și 8 din 10 femei (cu vârsta cuprinsă între 18 și 55 de ani) nu au o încredere de sine ridicată
- 6 din 10 sunt atât de îngrijorate de felul în care arată încât aleg să nu participe la activități de viață obișnuite – sport, înot, școală, petreceri;
- 5 din 10 fete nu mai țin cont de mesele regulate atunci când își pierd încrederea în propriul corp;
- 63% dintre fete resimt o presiune prea mare pentru felul în care ar trebui să arate;
- 8 din 10 fete și femei din România nu își dau seama de frumusețea lor naturală.
- 76% dintre fetele care au o încredere scăzută în propriul corp stau cel puțin două ore pe zi pe rețelele de socializare
Încrederea de sine în era selfiurilor:
- 11 ani este vârsta de la care fetele din România încep să folosească filtre și programe de editare a pozelor pentru postările pe care le fac în social media
- 74% dintre fetele cu încredere de sine scăzută folosesc aplicații de editare foto pentru a schimba felul în care arată în poze, iar mai mult de jumătate dintre fete folosesc filtre pentru a le face „să arate mai bine”
- 76% dintre fete compară felul în care arată în fotografii cu pozele prietenilor apropiați și mai mult de jumătate dintre fete se raportează la influenceri și la celebrități din perspectiva felului în care arată în poze, dar și a numărului de like-uri și comentarii.
- Faptul că își compară fotografiile cu ale altor persoane, are un efect negativ, 62% dintre fetele cu încredere de sine scăzută folosesc filtre deoarece nu consideră că arată la fel de bine fără aplicarea acestora.
Date studiu Dove realizat de Ipsos în februarie 2021 pe un eșantion format din 297 de fete (10-17 ani) și 300 de femei (18-55 ani) din România.
- Materialele Dove pot fi consultate și descărcate de pe site-ul Dove.com/încredere.
- Orice director de școală sau profesor care vrea să aducă atelierele din programul Dove – Ai încredere în tine elevilor săi poate scrie la adresa de e-mail contact@aiincredereintine.ro, pentru a afla care sunt pașii necesari implementării programului.
Lipsa încrederii în sine a elevilor români se reflectă și în rezultatele TIMSS 2019:
Succesul la învățare la matematică și științe este diferit în funcție de încrederea de sine, precum și în funcție de gen, arată specialiștii în științele educației și în testare educațională de la Universitatea din București, care au analizat rezultatele studiului „Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale” TIMSS 2019.
„Încrederea în sine” este un indicator care afectează semnificativ scorul, spun specialiștii în științele educației. La această testare internațională, doar 10% dintre elevii români s-au declarat încrezători la matematică și ei au obținut un scor mediu cu mai mult de 100 de puncte peste media națională și peste media internațională a celor aflați în aceeași situație.
„Cu toate acestea, din păcate, în România, cei care au încredere în forțele proprii la matematică (totală sau parțială) sunt mai puțini decât media internațională, iar procentul celor care nu se simt încrezători în ceea ce privește matematica este cu 14% mai mare decât media internațională, acești elevi având și scorul mediu mai mic decât media internațională a elevilor care nu se simt încrezători în ceea ce privește matematica. Cei care se simt „încrezători” sau „încrezători într-o oarecare măsură” au scoruri mai mari decât media națională la matematică”, arată analiza rezultatelor României la TIMSS 2019.
„Acest aspect reiterează cât de important este rolul dezvoltării componentei atitudinale în școală, precum și a unei evaluări formative, care pune accentul pe zona de dezvoltare proximală, pe identificarea a ceea ce știe elevul, pentru a avea fundament pentru învățare și a fi încurajat să își extindă orizontul de cunoaștere”, avertizează specialiștii (Sursa și detalii).
19 comments
cat de frumos apare totul in teorie ! cat de putin dureaza starea dupa o sesiune de acest gen !
Parerea mea : incepeti SERIOS, cu profesorii ( adusi cu plutonul inarmat (!) la RECICLARE ( profesorii/invatatorii cu vechime STIU ), fara fitze de genul – eu vin doar daca se plateste, daca primesc o diploma, un certificat de … etc., asa cum functioneaza 95% din sistem) .
Cu parintii … E GREU, dar probabil se vor alatura INVATATORULUI cand il vor SIMTI, dedicat, implicat, DARUIT profesiei. Cand vor INVATA sa se faca ascultati cu blandete si fermitate … NU sa critice si sa tipe, sa uneasca si sa construiasca … nu sa dezbine si sa imparta copii pe diferite criterii .
Profesia de DASCAL este foarte denaturata la acest moment. Aproape ttotul se reduce la salariul cat mai mare, meditatii la domiciliu, vânatoarea de diplome, certificate de competente, inghesuiala la programe finantate din fonduri europene, etc ( din care 90% sunt facute doar din hartii ).
Apoi … treceti la copii , cu blandete, cu pasiune, cu implicare !
Doresc sa particip
Doresc să particip.
Si eu as dori sa particip dar nu functioneaza formularul.
Doresc sa particip.
Doresc să particip
Doresc și eu să particip.
Doresc să particip.
Doresc sa particip.
Am trimis formularul de inscriere de doua ori,de pe doua adrese de mail,Marti SI miercuri 10-11mai si nu am primit Inca nimic confirmare sau link pentru cursul de Maine.
Doresc sa particip
Doresc sa particip.
Voi participa
Cand eram elev in clasele primare, nici eu nu aveam incredere in mine la matematica, întrucât nu lucram nimic in plus de temă.
Insa in gimnaziu am inceput sa lucrez si in plus de tema si sa studiez rezolvarile unor probleme mai grele.
După vreo jumătate de an de munca suplimentara față de teme, am luat un avant mare atat in modul de gândire, cat si la viteza de lucru. De atunci asa am rămas si am continuat sa lucrez mult… Pofta vine mancand.
Nu mi-a mai lipsit increderea, dar am stiut intotdeauna ca increderea se mentine prin munca, nu prin tertipuri psihologice.
Doresc sa particip
Voi participa cu interes !
Abia aștept!
Voi participa!!
De parca iti trebuie nu stiu ce tehnici psiho. Pui mana pe foaie si pix si inveti. Nu tre’ sa stea cineva de cwru’ tau pentru asta. Eventual sa-ti faca si galerie, sa-ti dea si o medalie. Inveti, repeti, rezolvi temele, nu cu internetul, ci cu manualul, cartile.