Material susținut de Dove

Cei mai mulți profesori doresc să-și ajute elevii pe care îi văd în suferință, dar se simt neputincioși, pentru că nu au instrumentele potrivite pentru a-i sprijini. Webinar gratuit pentru profesori, pe 28 noiembrie, susținut de psihologul Domnica Petrovai

3.238 de vizualizări
Domnica Petrovai
Domnica Petrovai / Foto: Arhivă personală
Cei mai mulți profesori doresc să-și ajute elevii pe care îi văd în suferință, dar se simt neputincioși, pentru că nu au instrumentele potrivite pentru a-i sprijini, a declarat psihologul Domnica Petrovai, coordonatorul și co-autorul Strategiei Naționale pentru Sănătatea Mintală a Copilului și Adolescentului din România, într-un interviu pentru Edupedu.ro. Profesorii care vor să afle cum îi pot ajuta pe elevi să aibă încredere în ei înșiși se pot înscrie la trainingul deschis pe care îl va susține online, pe 28 noiembrie 2024, de la ora 19:00, în cadrul Programului Dove – Ai încredere în tine.

Partener în cadrul Programului Dove – Ai încredere în tine, Domnica Petrovai anunță că profesorii care vor să afle cum îi pot ajuta pe elevi să aibă încredere în ei înșiși se pot înscrie la trainingul deschis pe care îl va susține online, pe 28 noiembrie 2024, de la ora 19:00. Locurile sunt limitate.

  • Pe 28 noiembrie 2024, Dove organizează un nou training deschis gratuit tuturor profesorilor care doresc să implementeze Programul Dove – Ai încredere în tine la clasă. 
  • Trainingul pentru profesori va fi susținut de Domnica Petrovai, psiholog clinician și psihoterapeut, partener al acestui program educațional, care a pregătit peste 6.500 de profesori pentru a susține ateliere despre încrederea în sine elevilor de la clasă, dar și pentru a pregăti alți profesori care doresc să organizeze ateliere pe tema încrederii în sine pentru elevi.
  • Trainingul se desfășoară online, de la ora 19:00, iar participarea este gratuită și deschisă.
  • La final, fiecare profesor care participă va primi o adeverință care atestă parcurgerea acestui training și este invitat să susțină programul la clasă, oricând consideră că este necesar. Pentru informații suplimentare despre implementarea programului la clasă, profesorii pot scrie un e-mail la adresa contact@aiincredereintine.ro. După implementarea programului la clasă, cadrele didactice pot scrie un e-mail la această adresă, care să conțină numărul de elevi care au beneficiat de program și câteva dovezi care atestă că trainingul a avut loc (fișe de lucru, poze, etc.), pentru a primi o diplomă de implementare a programului, dar și diplome de participare pentru elevii lor.

Peste 6.500 de profesori beneficiază deja de resursele programului Dove – Ai încredere în tine sprijinit de către Ministerul Educației, program care a ajuns, prin trainingurile susținute din 2021 și până acum, la aproape 61.000 de adolescenți din țară, elevi de gimnaziu și liceu. În urma cursurilor susținute până acum cu cadrele didactice, „primul efect pe care l-am observat deja este un sentiment de încredere și apartenență. Profesorii înțeleg și cunosc toate aceste consecințe și dificultăți și provocări pe care le au tinerii, însă, din păcate, nu au avut resursele și instrumentele potrivite. Așa că primul efect va fi sentimentul că sunt înțeleși și că li se oferă un instrument de lucru, pentru că ei își doresc să-și sprijine copiii, adolescenții”, a declarat psihoterapeutul Domnica Petrovei, într-un scurt interviu. 

„Și al doilea efect este unul imediat asupra propriei persoane. Pentru că o conversație despre încredere, despre atractivitate, despre ce ne influențează de fapt stima de sine este o conversație pe care fiecare dintre noi ne-o adresăm, din când în când, și va fi cu siguranță un moment de reflecție pentru profesori. Este important acest element, pentru că asta duce la scăderea stresului, la scăderea burnout-ului pe care ei îl resimt în școală. Cei mai mulți profesori doresc să-și ajute elevii pe care îi văd în suferință, dar se simt neputincioși pentru că nu au instrumentele potrivite pentru a-i sprijini pe copii. Așa apare la profesori așa-numita oboseală compasională, care este de fapt foarte multă empatie față de copii, dar fără instrument de intervenție, ceea ce duce la epuizare și oboseală”, spune Domnica Petrovai, psiholog clinician și psihoterapeut, partener al acestui program educațional. 

Rep: Pe 28 noiembrie 2024, profesorii pot să participe la noul training online dedicat consolidării încrederii în sine a adolescenților. Din 2021 și până acum, aproape 61.000 de adolescenți din țară, elevi de gimnaziu și liceu, au beneficiat de informațiile din programul care este sprijinit de către Ministerul Educației și care a fost implementat la nivel național de peste 6.500 de profesori. Ce este nou la trainingul de luna aceasta?

Domnica Petrovai: Sunt două aspecte importante în training-ul din acest an: toate informațiile pe care noi le-am primit de la profesorii care deja au implementat programul ne ajută să integrăm nevoile lor specifice, ceea ce înseamnă că răspundem întrebărilor pe care profesorii ni le-au adresat; iar al doilea aspect este legat de înțelegerea mai clară a impactului rețelelor de socializare asupra sănătății emoționale a copiilor, cu impact direct în scăderea stimei de sine.

Ceea ce înseamnă, de fapt, pe de o parte, o creștere alarmantă a anxietății copiilor, din cauza timpului petrecut pe rețele de socializare, care presupune o deprivare socială, însemnând că nemaiavând suficiente contexte de relaționare fizică cu prietenii, colegii, ci mai degrabă online, riscul de a fi expuși la informații nesănătoase – de exemplu privind standardele de frumusețe sau ce înseamnă atractivitatea sau felul în care îți construiești prieteni – a devenit din ce în ce mai mare. Și asta cumva îi motivează și pe profesori să fie foarte deschiși în a implementa programul în școli. Și partea bună este că cei care l-au implementat îl reiau în următorul an școlar, tocmai pentru că observă cât de mult îi ajută pe copii să aibă acest spațiu în care să aibă conversații despre aspecte ce țin de încredere, care sunt factorii care influențează încrederea, care sunt, de fapt, consecințele timpului petrecut pe rețelele de socializare. 

Având acest context care se repetă, asta e partea bună, după anii în care a fost aplicat proiectul, copiii sunt din ce în ce mai conștienți de nevoia de a-și forma alte repere, de a fi mult mai deschiși în a fi influențați de adulți, cum sunt profesorii, să devină ei o autoritate. Asta apropo de o perioadă destul de lungă de timp în care modelele copiilor au fost mai degrabă externe, nu neapărat sănătoase apropo de rețelele de socializare, și nevoia de a se reîntoarce către autoritatea adulților, adulții însemnând profesorii prin acest program și părinții lor.

Rep: Ce rol joacă social-media pentru adolescenți? De ce se duc acolo?
Domnica Petrovai: Sigur că are mai multe funcții, dar cea mai importantă funcție este cea de conectare cu ceilalți copii sau cu lumea din jur. Sigur că, de foarte multe ori, este o conectare falsă, iar dependența de telefon sau de rețelele de socializare arată mai degrabă o nevoie foarte mare de conectare atât în rândul fetelor, cât și în rândul băieților. Însă, neavând abilitățile de socializare și de reglare emoțională necesară unei interacțiuni sociale față în față, crește probabilitatea ca ei să aleagă să interacționeze sau să se simtă conectați prin rețelele de socializare cu ceilalți copii. Deci practic suplinește o interacțiune reală. Dar asta sigur că are efecte negative, pentru că neavând experiența empatiei, experiența diversității reale și experiența integrării diferențelor, sunt mult mai fragili și informațiile din rețelele de socializare au un impact mult mai puternic asupra lor. 

Rep: Ce tipuri de efecte au? Ce e rău?
Domnica Petrovai: Ce e rău este că încep să se compare și au niște repere nesănătoase. Comparația îi face să devină din ce în ce mai nesiguri, încep să-și formeze repere nerealiste, devin din ce în ce mai preocupați doar de anumite aspecte ce țin de personalitatea lor, pentru că încrederea pe care noi o avem în noi depinde de foarte mulți factori, nu doar de aspectul fizic sau de anumite standarde impuse de aceste rețele. Asta îi face să aibă o gândire mai degrabă în alb și negru. Ce înseamnă asta? Înseamnă că se percep valoroși sau valoroase sau atrăgătoare sau încrezătoare doar dacă ating anumite standarde. Asta este un impact. Al doilea impact este faptul că existând tendința de a petrece foarte mult timp pe rețelele de socializare, există riscul de a nu-ți mai dezvolta abilitățile necesare unei funcționări firești și cum spuneam asta duce la izolare, la retragere, anxietate socială, ulterior depresie, multă neîncredere, multă nesiguranță. 

Și cu cât copiii devin mai nesiguri pe ei, cu atât riscul de a fi influențați de mesaje negative nepotrivite din rețele de socializare crește. 

Rep: Are asta un impact și asupra eficienței învățării, asupra modului în care ei se comportă la clasă și asupra notelor pe care pot să le obțină?
Domnica Petrovai: Firesc, din două puncte de vedere. În primul rând, performanța academică este puternic corelată cu sentimentul de auto-eficacitate, sentimentul că pot și că am rezultate și cu capacitatea de reglare emoțională. Reglarea emoțională însemnând că sunt momente inconfortabile sau sunt lucruri pe care nu le știi sau ai un eșec, dar poți să-ți reglezi disconfortul în acele momente și să continui să înveți, nu să amâni sau să eviți. Ce înseamnă asta? Înseamnă că performanța academică este strâns corelată de abilitatea de a avea încredere în sine, apropo de auto-eficacitatea copiilor, iar încrederea pe care copiii o au în ei depinde foarte mult în această perioadă de vârstă de contextele sociale, adică cât de acceptat mă simt, cât de adaptat mă simt contextelor sociale. Și abilitatea de a mă regla emoțional, adică cât de bine mă simt în propriul meu corp, are impact direct asupra abilității copiilor de a învăța mai ales în contexte inconfortabile, de a depune un efort, pentru că de foarte multe ori învățarea implică și a-ți aduce atenția într-o anumită zonă, care implică capacitatea de a sta cu disconfortul și de a sta într-o anumită sarcină, fără distractori. Din păcate, sunt foarte mulți adolescenți, pre-adolescenți, care, din cauza acestui impact negativ care a creat un soi de obișnuință pentru unii, și anume dependență, în timp ce învață au telefonul la îndemână și se întrerup de foarte multe ori pentru a-și verifica notificările sau pentru a comunica cu un coleg, ceea ce înseamnă că nu au un timp dedicat învățării fără distractori, ceea ce scade, de fapt, capacitatea de învățare și profunzimea învățării. 

Rep: În acest training, profesorii primesc instrumente, tehnici, informații prin care pot să le transmită eficient copiilor mesaje chiar de tipul acesta, de a lăsa telefonul cât timp își fac temele?
Domnica Petrovai: Training-ul este construit în așa fel încât să-i sprijine pe profesori pentru a le comunica elevilor care sunt factorii reali care cresc încrederea în ei înșiși, ceea ce este o preocupare și o nevoie la această vârstă, și cum pot învăța, de exemplu, să facă față distractorilor sau să gestioneze momentele dificile sau inconfortabile pe care le au din cauza acestei interacțiuni online. De exemplu, îi pot învăța să conștientizeze felul în care se simt în momentul în care văd o anumită postare și ce pot să facă în acel moment, în așa fel încât să nu fie afectați. 

Rep: Cum ați gândit aplicarea concretă la clasă, de către profesori, a tehnicilor și informațiilor pe care le află în timpul training-ului și pe care le găsesc apoi ca ajutor concret online? În câte ore este eficient să le vorbească tinerilor despre cum să își construiască încrederea în sine? 
Domnica Petrovai: Programul este construit tocmai pentru a crește eficiența și pentru a ajunge la cât mai mulți tineri. Recomandarea noastră este ca această sesiune să fie repetată cel puțin o dată pe an. Cel mai important lucru este crearea acestui context în care copiii adolescenți vin cu propriile lor întrebări, vin cu temerile lor și discută ceea ce-i preocupă. Pe de altă parte, au la îndemână și instrumente prin care ei învață să se protejeze, pentru că e foarte important să știe să înțeleagă pericolele, dar și să se protejeze de aceste pericole. Și, sigur, conversația pe care ei o au la clasă dezvoltă o altă cultură și alte principii și valori. De asta spuneam că e foarte important să fie repetate, pentru că atunci când se discută constant tinerii capătă acces la aceste informații atunci când au ei nevoie, în funcție de propria evoluție, și așa își pot crea în mod real alte repere, mult mai sănătoase, la care se pot întoarce. 


De ce este important acest lucru? Pentru că adolescenții sunt la vârsta la care, așa cum este firesc, și o știu și profesorii și părinții, sunt foarte influențați de convingerile celorlalți colegi, de presiunea grupului. Practic, ce ne dorim prin acest proiecte? Să creăm o presiune pozitivă și repere sănătoase, pozitive, în contact cu ce înseamnă de fapt încrederea în sine. 

Foto: Edupedu.ro

Rep: Ce înseamnă să-ți construiești propriile standarde de frumusețe, de ce este nevoie de așa ceva? 
Domnica Petrovai: Pentru că toți avem nevoie să ne simțim acceptați, înțeleși, apreciați, văzuți. Avem nevoie să ne simțim bine în propriul nostru corp și confortabil cu felul nostru de a fi. Pe de altă parte, fiind o vârstă a formării identității lor, e foarte important să fie deschiși în a integra și viziuni diferite sau perspective diferite, dar în același timp să fie învățați să se placă ei pe ei, cu propriile lor repere. 

Și ăsta este motivul pentru care este cea mai bună vârstă la care elevii ar trebui să aibă acces la această conversație și la acest tip de intervenție. Este perioada în care își formează identitatea și învață să fie mai puțin influențați de repere nesănătoase, tocmai pentru că înțeleg că a se cunoaște pe ei înșiși, a se înțelege ei pe ei și a fi bine ei cu ei, conectați cu ei înșiși este ceea ce le dă lor confort și mulțumire de sine. Și, cum spuneam, acel sentiment de auto-eficacitate și încredere în propria persoană. 

Rep: Poate sunt profesori și părinți care se întreabă dacă nu este o pierdere de timp să vorbească și ei cu tinerii despre social media, în condițiile în care adolescenții oricum petrec foarte mult timp pe noile medii. Este o pierdere de de timp?
Domnica Petrovai: Cu siguranță există această temere din partea unor adulți. Realitatea este că dimpotrivă, cu cât se comunică mai des, cu atât elevii vor înțelege mult mai bine care sunt contexele sănătoase și contextele nesănătoase. Și nu este o pierdere de timp din două motive importante. Unu, sinele nostru, adică identitatea copiilor se formează în contextul relaționării cu ceilalți, și te ajută faptul că ai o conversație alături de colegii tăi despre un subiect care cu siguranță te preocupă, conversație care îți dă acces la anumite repere sănătoase. Tinerii sunt foarte deschiși, de fapt, în această perioadă în a fi ghidați. Și aceste discuții îi ajută pe ei să își canalizeze resursele de timp și de creștere într-o direcție sănătoasă. 

Și în al doilea rând, copiii au nevoie de un context în care să poată vorbi despre anxietățile lor, despre nesiguranțele lor și despre motivele reale pentru care petrec atât de mult timp pe rețele de socializare, fără să se simtă judecați; pentru că, din păcate, sunt părinți și profesori care aleg mai degrabă să-i judece pe copii, fără să-i înțeleagă. Și nu-i putem influența, în momentul în care judecăm. 


Rep: Deci trebuie să facem un pas către ei și apoi să le transmitem mesajul cu privire la ce este sănătos să facă? 
Domnica Petrovai: Exact! Să-i ascultăm, să-i înțelegem, să vedem de fapt care sunt motivele reale pentru care aleg acest acest comportament, să le lăsăm timp să vorbească despre ele și abia apoi vine momentul în care le dăm alternativele sănătoase. Cu siguranță vor alege alternativele care le vor face bine. 

Rep: Alternative în viața reală?
Domnica Petrovai: În viața reală, da. 

Rep: Vedem repetate apeluri din partea profesorilor universitari, în ultima vreme, de a introduce obligatoriu în toate parcursurile de formare universitară, fie la licență, fie la master, a studenților care vor să devină profesori de cursuri de alfabetizare media și digitală. Scopul final – ca elevii de toate vârstele să afle de la profesorii lor, indiferent de materia pe care aceștia o predau, cum să identifice elementele manipulatorii din noile medii, cum să se ferească de dezinformare. Este ceea ce faceți dumneavoastră, profesor cu profesor, prin acest program, un astfel de demers adresat cadrelor didactice care sunt deja la catedră?

Domnica Petrovai: Programul este un prim pas de a conștientiza ce înseamnă, de exemplu, siguranța online. Pentru că, așa cum știm, există foarte multe riscuri ce țin de agresiune, foarte multe riscuri ce țin de impactul asupra sănătății emoționale, mintale, dar cred că e nevoie de mult mai mult de atât și mă bucur că universitățile sunt deschise, pentru că profesorii ar avea nevoie de mult mai multe informații și de un training mai consistent pe ceea ce înseamnă de fapt siguranță online și cum pot să folosească tehnologia într-un mod sănătos. 


Rep: Ce efect credeți că va avea acest training asupra vieții profesionale a cadrelor didactice care decid să participe? 
Domnica Petrovai: Primul efect pe care l-am observat deja este un sentiment de încredere și apartenență. Profesorii înțeleg și cunosc toate aceste consecințe și dificultăți și provocări pe care le au tinerii, însă din păcate nu au avut resursele și instrumentele potrivite. Și al doilea efect este unul imediat asupra propriei persoane. Pentru că o conversație despre încredere, despre atractivitate, despre ce ne influențează de fapt stima de sine este o conversație pe care fiecare dintre noi ne-o adresăm, din când în când, și va fi cu siguranță un moment de reflecție pentru profesori. Este important acest element, pentru că asta duce la scăderea stresului, la scăderea burnout-ului pe care ei îl resimt în școală. 

Cei mai mulți profesori doresc să-și ajute elevii pe care îi văd în suferință, dar se simt neputincioși pentru că nu au instrumentele potrivite pentru a-i sprijini pe copii. Așa apare la profesori așa-numita oboseală compasională, care este de fapt foarte multă empatie față de copii, dar fără instrument de intervenție, ceea ce duce la epuizare și oboseală. 

Rep: Profesorii și elevii primesc diplome de participare la acest training. În cazul elevilor, își pot trece aceste diplome în CV-urile pe care mulți dintre ei încep să și le construiască fie pentru a participa la programe de tip Erasmus, fie cu gândul de a pleca la studii universitare în străinătate?
Domnica Petrovai: Cu siguranță. Și cred că prin faptul că primesc o diplomă și valoarea acestui timp pe care și-l dedică lor este recunoscută, devine important nu doar să înveți despre lume, ci să înveți despre lume și învățând despre tine și cum să te ajuți. 

Informații de background
  • Organizatorii trainingurilor încurajează orice director de școală sau profesor care vrea să aducă atelierele din programul Dove – Ai încredere în tine elevilor săi să scrie la adresa de e-mail contact@aiincredereintine.ro, pentru a afla care sunt pașii necesari implementării programului.

Începând din anul 2021, Dove implementează în România programul educațional Dove – Ai încredere în tine, care își propune să crească și să consolideze încrederea în sine a copiilor și adolescenților. Până în prezent, programul a ajuns la aproape 61.000 de adolescenți din țară, cu ajutorul partenerilor World Vision și Wellbeing Institute. 

Programul este sprijinit de către Ministerul Educației pentru a putea fi implementat la nivel național, peste 6.500 de profesori beneficiind de resursele programului până în prezent. 

În cadrul programului Dove – Ai încredere în tine, anul acesta va fi realizat un training online dedicat cadrelor didactice care vor să includă în discuțiile lor cu adolescenții și temele din program, astfel încât să contribuie la creșterea încrederii în sine a adolescenților. Trainingul online va fi susținut de Domnica Petrovai, psiholog clinician și psihoterapeut și va avea loc pe data de 28 noiembrie 2024, de la ora 19:00. Înscrierea se face completând formularul din link-ul următor: https://forms.gle/zwbcBNV1QUJ9AbFz8  

Atât profesorii, cât și tinerii și părinții au acces la resursele programului, gratuit, pe site-ul Dove, în secțiunea Programul Dove – Ai încredere în tine (Programul Dove – Ai încredere în tine: Misiunea noastră în acțiune).


6 comments
  1. Cum sa te simți în siguranță când ministerul în persoana incita la ura împotriva profesorilor și ai elevi care nu si-au luat medicamentele?Cu discuții?

  2. Pentru acești guru, acești coach, acești psihologi care se plimbă prin școli aiurea de vreo 15 ani, că nu știu de unde să-și mai bage niște bani în buzunar, s-au adăugat fel și fel de cerințe peste școală, peste profesori și elevi!
    Toate în numele formării, al creditelor și al punctajelor la gradație, pe care vă încăpățânați să o mențineți, până se va lua lumea la bătaie în școală sau ISJ-uri.
    Ateliere de siguranță emoțională în școli, atelier de ed. rutieră, financiară, juridică, antidrog, antibullying etc.
    Trebuie să-ți întrerupi lecțiile ca să o primești pe doamna, să-ți prezinte PPT-ul tradițional, să te consilieze!
    Apoi trebuie să îi faci loc polițistului, juristului etc.
    Când?
    Școala, sistemul de educație a devenit colacul de salvare pentru prea mulți diletanți!
    Un exemplu!
    Există un așa zis “atelier” condus de o actriță, care ne învață cum să povestim!
    Doamnă, învățătorii stăpânesc jocul de rol, la nivel de artă! Nu e nevoie de dumneata să vii să ne înveți să povestim în schimbul unei taxe de vreo câteva sute de lei din amărâta de primă de carieră didactică!
    Cum a ajuns actrița asta să vândă cursuri în sist de învățământ?
    Toți vor să fie și chiar sunt formatori în acest sistem!
    RECORDER!!!!!!!
    Noi, ăștia cu peste 20 de ani vechime, ce facem? Unde ne așezați pe noi?
    Nu pledez pentru autosuficiență, dar nici orice aiurit care împarte uiumul unde trebuue nu are ce căuta în școală!

    1. daca vorbiți așa,aveți vechime degeaba și nu ați înțeles nimic din rolul psihologului in scoli…lăsați orgoliile și încercați să înțelegeți! succes!

  3. mda, de acum trebuie sa fim și consilieri, nu numai secretare cu j’demii de hârțoage de completat … și orele le ținem la anul viitor când elevii se vor simți mai sănătosi mintal, mai în siguranță când pierd ei timpul pe telefoane.

    1. nu trebuie să fiți consilieri, doar să faceți Consiliere și dezvoltare personala,adică dirigenția DACA sunteți diriginți…exista teme,manuale,etc

    2. Nu trebuie să fiți consilieri,chiar sunteți! Prin dirigenție,asta faceți:consiliați ! Aveți programa școlară și spor de dirigenție…citiți raportul Risen in care elevii spun clar că nu se face nimic la dirigenții și li se da drumul acasă…deci, da, trebuie să fiți și consilieri!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prag de medie pentru bursele de merit? Peste 286 de mii de elevi au avut mediile generale între 9.50 și 10, în anul școlar anterior, conform datelor inspectoratelor școlare cerute de Ministerul Educației pentru „estimarea bugetului pentru plata burselor” / Sunt cuprinse și mediile elevilor din clasa a VIII-a, pentru cei care au intrat acum la liceu

Sunt 286.438 de elevi care au obținut anul trecut medii mai mari sau egale cu 9.50, conform centralizării Ministerului Educației, pe baza datelor de la inspectoratele școlare județene, consultată de…
Vezi articolul

Profesorii şi ceilalţi bugetari “pot fi ȋndreptățiţi la solicitarea diferențelor salariale ȋn procent de 21%” după trecerea contribuţiilor de la angajat la angajator de la 1 ianuarie 2018 – Studiu publicat în Revista Română de Statistică

“Personalul plătit din fonduri publice poate fi ȋndreptățit la solicitarea diferențelor salariale ȋn procent de 21%”, arată un studiu care analizează conflictele de muncă privind aplicarea Legii salarizării în sectorul…
Vezi articolul

Eliminarea examenului de Titularizare și angajarea profesorilor direct de școli, nu de inspectorate, sunt recomandate României în două rapoarte de expertiză ale OCDE, solicitate de Guvernul României și ignorate de conducerea Ministerului Educației

Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor…
Vezi articolul

Ministerul Educaţiei clarifică declaraţiile ministrului Andronescu: nu se intenționează organizarea unor clase separate, ci creșterea numărului profesorilor de sprijin și al consilierilor școlari

Ministerul Educaţiei a trimis Edupedu.ro câteva precizări în cazul declaraţiilor făcute de ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, din care se înţelegea că ar vrea organizarea elevilor cu cerinţe speciale din şcolile…
Vezi articolul