Toți profesorii din sistemul de învățământ să facă master didactic decontat de stat și stabilirea unui termen de grație pentru înscrierea la acesta, propunere pentru România Educată făcută de Consiliul Național al Elevilor

31.209 vizualizări
Foto: © Harry Rendón Mayorga | Dreamstime.com
Absolvirea unui master didactic de pregătire psihopedagogică decontat de stat pentru profesorii care deja sunt în sistem și stabilirea unui termen de grație pentru înscrierea la acesta, este una dintre propunerile pe care Consiliul Național al Elevilor le-a transmis pentru dezbaterile pe programul de implementare „România Educată”. Documentul publicat de CNE prevede și obligativitatea absolvirii unui master didactic de pregătire psihopedagogică în cazul în care, după terminarea studiilor superioare, absolventul dorește să intre în sistemul de învățământ.

Practic, prin aplicarea acestor două propuneri s-ar desființa actualele Departamente de Pregătire a Personalului Didactic (DPPD-uri) din universități, despre care reprezentanții CNE scriu în raport că „nu asigură o pregătire comprehensivă pentru viitorii profesori, ci doar atinge anumite aspecte generale adiacente profesiei didactice”.

  • În capitolul V, „Domenii prioritare”, din cadrul raportului final România Educată, la obiectivul nr. 2 – „Restructurarea sistemului de formare inițială a profesorilor, cu accent pe pregătire practică, flexibilitate și sprijin pentru debutul în carieră” -, una dintre măsurile propuse este „extinderea progresivă a programului de masterat didactic, pe baza evaluării etapei de pilotare (cu accent pe analiza impactului acestei rute de formare asupra pregătirii profesorilor) și în condițiile asigurării resurselor și a condițiilor necesare la nivelul instituțiilor de formare”.

Propunerea ca toți profesorii din sistem să urmeze un master didactic decontat de stat vine după ce reprezentanții Consiliului Național al Elevilor susțin că „odată intrat în sistemul de învățământ, formarea continuă devine un fenomen rar întâlnit în rândul dascălilor din România, din cauza faptului că procedura de pregătire a acestora este una învechită, iar cursurile oferite de casele corpului didactic nu se mulează întotdeauna pe realitatea de la clasă, iar motivația de a participa la un curs de formare devine, astfel, reprezentată de obținerea unei diplome pentru completarea portofoliului personal”.

Propunerile făcute de CNE includ și o evaluare anuală care să inclusă feedback-ul elevilor: „evaluarea anuală a cadrelor didactice – includerea feedbackului elevilor, evaluarea măsurii în care profesorul performează la clasă, ajută integrarea elevilor, oferă sprijin, stimulează performanța”.

Reprezentanții elevilor mai propun și „simplificarea procesului de evaluare anuală a cadrelor didactice și eliminarea componentei de „autoevaluare” a acestora, precum și stabilirea unor indici generali de performanță care să fie urmăriți în îndeplinirea acestui proces”.

„Introducerea unui număr minim de module de pregătire psihopedagogică parcurse anual de către profesori, astfel încât aceștia să beneficieze de formare continuă – module asigurate de CCD, decontate de stat”, este o altă măsură din documentul citat.

Propunerile CNE pot fi parcurse în documentul integral:

Propunerile vin în contextul în care Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de guvern prin care ar fi trebuit să aprobe până pe 10 septembrie programul de implementare al viziunii „România Educată”. Ministrul Educației a anunțat, la cererea a peste 150 de organizații, că procedura de consultare a fost prelungită.

Ministrul Educației a spus, pe 10 septembrie, că termenul până la care Guvernul trebuie să prezinte un proiect de lege este 31 decembrie 2021, asta deși în Memorandumul aprobat de Guvern pe 14 iulie, în prezența președintelui Klaus Iohannis, prin care Cabinetul Cîțu și-a asumat implementarea conform planului a proiectului România Educată, termenul pentru pachetul legislativ era 1 octombrie. 

Aprobarea unei noi legi a educației a fost astfel amânată pentru 31 mai 2022.

Foto: © Harry Rendón Mayorga | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil. Pentru școli, elevi și studenți Dreamstime.com oferă 50% reducere la toate planurile, până la sfârșitul lunii septembrie


32 comments
  1. Ma bucur sa vad ca macar cei care au comentat la acest articol au cam inteles despre ce este vorba.
    1. Asa-zisul “Consiliul Național al Elevilor” nu este altceva decat un paravan al unor grupuri de politicieni si foarte posibil profesori din invatamantul universitar.
    Se ascund in spatele acetui paravan pentru a-si isi impinge agenda proprie. Punct!
    Sa imi spuna si mie cine a intrebat vreodata elevii daca vor sa fie membrii ai acestui asa-zis consiliu. Unde este lista de membrii ai acestui consiliu?
    Macar sindicatele profesorilor sunt pe bune, fiindca trebuie sa semnezi o hartie ca sa devii membru al unuia dintre sindicate, chiar daca sefii sindicatelor nu fac prea mare lucru pentru profesori.
    2. Nu ii intereseaza absolut deloc pregatirea profesorilor in ceea ce priveste predarea la clasa, ci doar ca ei sa fie inscrisi oblgatoriu la cursurile universitare, pentru ca profesorii de acolo sa incaseze bani pentru acele cursuri. ATAT!
    Fiindca daca ar fi interesati de pregatirea profesorilor la clasa ar modifica modulele sau ar face cursuri aplicate, nu doar teorie care nu are nici o legatura cu predarea la clasa.
    Spuneti-mi si mie la ce ii foloseste unui profesor de romana, franceza sau engleza sa aprofundeze literatura sau gramatica (cam asta se face la aceste masterate “didactice”) in loc sa il pregateasca atat teoretic, dar mai ales practic pentru predarea materiei altfel decat o facea pana acum, daca tot spun ca metodele si tehnicile de predare sunt invechite, ca asta se intelege cand spui ca profesorii au nevoie de cursuri in plus. Problema este ca acel masterat nu are nici o legatura cu metodele si tehnicile moderne de predare la clasa, astea sa invata la cursurile special axate pe tehnici si metode moderne de predare.
    Uitati aici un exemplu: https://www.shakespeare-school.ro/profesori/profesori-celta-training/
    Ar trebui ca statul sa se ocupe sa actualizeze cu asa ceva modulele psihopedagogice, ca de aceea il fac profesorii, in loc sa ii trimita sa faca inca 2 sau 3 an de facultate doar pentru ca profesorii de acolo sa aiba masteranzi.
    Imi aduc aminte acum cativa ani ca doamna Andronescu era atat de disperata sa acopere numarul de studenti din facultati incat a propus ca absolventii de liceu fara bacalaureat sa poata face un an de facultate. Asta spune multe despre disperarea profesorilor universitari de a nu-si pierde serviciul din cauza numarului mic de studenti.
    Desi imi pare rau ca profesorii din invatamantul universitar au ajuns in aceasta situatie, ma bucur ca oamenii au inteles ca nu are rost sa faci o facultate daca sunt sanse mici sau foarte mici sa te angajezi in domeniul pentru care ai facut facultatea si ai muncit 4 sau 5 ani de zile pentru a lua licenta.

  2. Vad ca de o vreme incoace toti sunt experti in ce ar trebui sa fie educatia, cum sa fie cunatificata mai bine activitatea profesorilor si performantele acestora… Dar toti se fac ca nu observa modul in care cei din minister, din inspectorate si din conducerea scolilor ajung acolo…cam pe ce criterii sunt alesi? In afara de apartenenta, desigur… Fiecare vine cu tot felul de reforme, dar fara a avea la baza niste studii, niste prognoze si fara a mai verifica daca masurile au dat rezultatele scontate si daca nu, sa ia masurile corective necesare. Tot profesorii sunt vinovatii de serviciu pentru relele din invatamant, dar daca te uiti in evaluarile managerilor totul este roz… nu prea am auzit de directori sau inspectori sanctionati pentru ca scolile/discciplinele coordonate au rezultate slabe…

  3. Când am o problemă serioasă, îmi doresc să știu că medicul cu care stau de vorbă nu se bazează pe zeci de ani de experiență și atât. Îmi doresc să știu că e la curent cu cercetarea în domeniul lui, că participă la conferințe. Mă ajută să am încredere toate astea. Mai ales atunci când soluția pe care mi-o prezintă e una greu de acceptat, complicată… La fel, mi se pare firesc ca profesorii să fie continuu la curent cu noi strategii de predare, cu cercetări din psihologie. De exemplu, aș vrea să știu câți dintre profesori practică sau sunt la curent cu didactica funcțională?

    1. CNE propune să facem masterat didactic. Acest masterat s-ar face o singură dată, deci nu ne-ar ține la curent cu noutățile în domeniu. Ceea ce spuneți dumneavoastră că trebuie făcut sunt cursuri de perfecționare. Ele există și acum, noi, profesorii, suntem de acord să învățăm toată viața ( în orice profesie trebuie să înveți continuu). Problema este calitatea acestor cursuri și competența formatorilor, uneori. Suntem sătui de hârtii inutile.
      Toate reacțiile pe care le vedeți aici nu înseamnă că nu vrem să ne instruim. Ne indignează doar atitudinea unor copii care au ajuns să creadă că profesorii sunt cauza primordială a lipsei lor de competențe. Nici nu e de mirare, întreaga societate muncește să îi convingă că ei nu au nicio vină, nicio răspundere. Și i-a convins. Rezultatul? Nu sunt dispuși să facă eforturi pentru a se instrui. Dacă eșuează nu-i trage nimeni la răspundere, se știe din start că profesorii sunt de vină.

  4. OAMENI BUNI, LUCRURILE SUNT ASA:
    1. ELEVII SĂ PUNĂ MÂNA PE ÎNVĂȚAT ȘI SĂ ÎNVEȚE CE E RESPECTUL;
    2. ACELAȘI LUCRU CA LA PUNCTUL 1;
    3. ACELAȘI LUCRU CA LA PUNCTUL 2;
    4. PĂRINȚII SĂ SE TREZEASCĂ, VĂZÂND REALITATEA, SĂ FACĂ ECHIPĂ COMUNĂ CU PROFESORII PENTRU BINELE ELEVILOR ȘI NU CA ALTCINEVA (LA O CAFEA).

  5. ”Consiliului Național al Elevilor susțin că „odată intrat în sistemul de învățământ, formarea continuă devine un fenomen rar întâlnit în rândul dascălilor din România”

    Consiliului Național al Elevilor mănâncă RAHAT pe săturate cu afirmația asta! E un neadevăr pe care nici nu merită să obosim să-l demontăm

  6. Consiliul Național al Elevilor este doar un paravan, altcineva este în spatele acestuia. Cine lucrează cu elevii știe cum gândesc aceștia. Și mai știe și cum sunt aleși reprezentanții elevilor, nu oricine ajunge acolo, trebuie să aibă mămică sau tătic “grande”. Rușine celor care se ascund după copii!

  7. Ce ar fi oare dacă ar învăța elevii, în primul rând bunul simț, apoi materia predată de profesori? Peste tot auzi zilnic: ,,am dreptul la…”, dar nu au nicio obligație! Datoria lor este să învețe! Punct! Nu să emită zilnic inepții, care mai de care mai năstrușnică! Mi-e silă de tot ce se întâmplă mai nou în sistemul de învățământ!

  8. Hai sa plateasca statul si pentru un grad superior in orice alta meserie…v-ati dus cu capul oameni buni.Vrei sa inaintezi in meserie,platesti..

  9. Elevii au devenit atat de complicati si dati peste cap de nopti pierdute pe retele de socializare, incat nu le mai intra in voie nici parintii, nici frații, nici profesorii… Trist…

  10. Chiar dacă sunt doar niște copii, nu e scuzabil să spună asemenea prostii. A început să le placă atenția și se grăbesc să vorbească; din păcate înainte de a gândi. Sau gândesc prost. Și mai e și o problemă de bun simț lipsă.

  11. Oare “domnișorii” și “domnișoarele” care au pus în dezbatere aceste idei “mărețe” cunosc cu adevărat ce înseamnă această meserie? E foarte ușor de vorbit când nu ai habar ce înseamnă cu adevărat să fii cadru didactic. Examene, concursuri, cursuri (din buzunarul casei), materiale didactice (din buzunarul casei), grade didactice…..oare nu sunt acestea master, după master, după master?
    Rușine. Și…..am o curiozitate: cine și în baza a ce îi alege pe acești elevi? Probabil sunt din tineretul partidului……

  12. Un profesor cu minim 10-20 ani vechime se mai intoarce el la facultate?
    Cine deconteaza transportul, nu cred ca se vor deschide facultati in toate satele si orasele?
    Cine mai face ore daca toti profesorii sunt la facultate?

    Foarte amuzant acest articol, mai bine folositi banii pe salarii si investitii, nu pe hartii inutile.

  13. Ati facut de curand vreun master sa vedeti ce calitate scazuta e in invatamantul universitar? Eu il fac acum, sunt in anul 2 si sunt PROFUND DEZAMAGITA. Nu mai puneti profesorii universitari pe un soclu ca nu e cazul. Nu vreau sa generalizez, dar majoritatea nu ar avea ce sa caute la catedra. Nu stiu pe ce criterii au ajuns acolo. Masteratul didactic este o falsa solutie. Sa facem cursuri, dar cu traineri profesionisti din mediul privat care stiu sa livreze calitate, ca altfel nu i-ar plati nimeni.

  14. Nu este rea ideea…..dar pana la acest master didactic ar trebui :
    1) toti profesorii titulari fara examen de “titularizare “( exista extrem de multi )sa sustina acest examen si sa ia peste 7 ca sa mai poata fi numiti profesori angajati pe perioada nedeterminata!
    2) control psihologic anuntit pentru toate cadrele didactice
    Cine acorda acest master didactic? Niste personaje care nu au predat niciodata ? Sau personaje mumite politic prin inspectorate?

    1. Poate nu inteleg eu bine, explica-mi daca esti dragut: cum adica profesor titular fara examen de titularizare sau fara? E o conditie sine qua non a statutului de titular.

      1. Sunt invatatori si profesori titulari fara sa fi sustinut examen de titularizare. reamintesc ca examenul de titularizare a aparut dupa revolutie undeva prin ’93. Intre ’90 si ’93 s-au facut transferuri, astfel cadrele care erau repartizate in sistem inainte de revolutie s-au transferat pe catedre libere sau puse la dispozitie devenind astfel titulari pe perioada nedeterminata , fara examen de titularizaare.
        Cu siguranta acele cadre didactice care mai sunt in sistem si care au cam 30 ani ca educatori au o valoare certa in educarea copiilor.
        personal eu care am terminat fac mat fiz in ’92 am fost lovit de reglementarile de atunci, nu am primit nici repartizare guvernamentala si nici nu era ex de titularizare
        asa ca am sustinut ulterior ex titularizare si sunt titular de drep conform legii
        Subiectul din discutia pusa sigur m-a dezgusta
        oul trebuie sa judece gaina
        sau boul da porunci leului

        1. Corect ! Am absolvit facultatea în 1992 dar am susținut licența în 1994. Am participat la concursul de titularizare și am luat post. După ce a început anul școlar , majoritatea colegilor / colegelor de cancelarie mă întrebau dacă a fost greu la concurs , nu înțelegeam de ce . Ulterior mi s-a explicat că e vorba de titulari prin dosar. In 1997 m-am prezentat din nou la concurs , am luat alt post ( având punctaj mic , nu aveam șanse la pretransfer ) , iar în 2017 , iar concurs , alt post. Am făcut în facultate metodică , pedagogie , psihologie și practică de mi-a ieșit pe ochi , am susținut titularizarea de trei ori , am învățat pentru gradele didactice. Acum să mă întorc la master?

  15. Statul nu are bani pentru acest master pentru toți profesorii. Nu are bani pentru educație. Nu a avut niciodată. Niciodată nu va avea.

  16. Nimic de comentat despre limba de lemn din text. Papusarii din spatele denumirii pompoase de CNE isi fac ”cu prisosinta” datoria si cresc noi generatii de domnisoare Pup.
    In esenta, una din propuneri ii trimite pe profesori, fie ei debutanti sau la apusul carierei, la scoala, la parcurgerea unui ”master didactic de pregatire psihopedagogica” (sic!, CNE a inventat masterul dublu, in specialitate si psihopedagogic!). Adica tu, la cei 17-18 anisori ai tai, iti trimiti profesorul cu 35 de ani la catedra sa mai invete un pic, pentru ca tu, ”beneficiarul primar” (si uneori, din pacate, primat) al educatiei, ai nemultumiri. Da?
    Bine.
    Contrapropunere: profesorul acela pe care tu l-ai trimis, cu tupeul caracteristic, inapoi la scoala, sa te evalueze, spre sfarsitul clasei a XII-a, dar sa te evalueze de sa-ti sara capacele, de-adevaratelea, si, in cazul foarte probabil in care nu corespunzi cerintelor, sa ceara sa fii trimis tocmai hăt inapoi la clasa a V-a, s-o iei tu frumusel de la capat. Si asa sa termini liceul cand oi avea nepoti. Cum iti suna, membrule CNE, viitor cadru de partid de nadejde?
    Este incredibil cum de doi ani de zile triada minister+parinti+teatrul de papusi CNE gaseste NUMAI in profesori sursa tuturor relelor din invatamantul asta care oricum e pe duca.

    1. Nu ca ar avea astia dreptate dar, ca parinte, nu pot sa nu observ lipsa de interes in “prestatia” dascalilor, cauzata lipsa unui sistem clar de urmarire a rezultatelor….timpul trece, leafa ( si meditatiile) merge, copii tot prosti raman…nimanui nu-i pasa…..

      1. Din pacate copiii rămân prosti cum spuneti dvs pentru ca nu vor sa învețe nimic. Toți consideră că au doar drepturi,dar bunul simt si respectul fata de profesori nu știu pe unde sunt. Cu ce tupeu vine un mucos de elev sa transmită unui profesor că nu are destulă experiență și trebuie sa mai învețe încă pentru a-i preda lui???In primul rand ,că in Romania toți profesorii trebuie să facă in fiecare an cursuri de perfecționare pt ca o dată la 5 ani trebuie sa ai 90 de credite provenite din astfel de cursuri. Elevii din renumitul Consiliu ar face bine să se informeze înainte de a comenta idiotenii.

      2. Prosti sau destepti, capabili sau nu de rezultate, leafa imi merge, pentru ca ei exista si eu imi fac datoria si le predau. Imi fac profesia si nu alung pe niciunul din clasa ca nu-i predau ca e prost.

  17. Masterat didactic obligatoriu pentru oamenii din sistem ca asa au spus elevii ca formarea profesorului e un fenomen rar??? Whattt?? In primul rand ca astfel de decizii nu se iau in baza a ce spune elevul. In al doilea rand, profesorii sunt singura categorie sociala care se formeaza continuu si inca pe banii proprii( un profesor nu are liniste un an din viata pentru ca mereu are cursuri, cercuri, examene, grade, formari, proiecte si mai nou studiaza individual sau prin cursuri tehnici de predare online. In al treilea rand, de ce am mai muncit 4 ani in facultate si am facut modulul psihopedagogic, care a fost foarte greu: didactica, psihologia copilului, pedagogie si practica pedagogica? Sa faca cei cu Bologna, care in 3 ani nici disciplina de licenta nu si-au insusit-o suficient. Ma pui pe mine la 50 de ani si 4 sau 5 ani de facultate si modul la fel sa fac master didactic? Masterul este un studiu postuniversitar. Daca imi doream asta nu ma faceam profesor, pentru care s-au cerut studii universitare. Da, este corect sa faca debutantii actuali, pt ca ei nu au facut acest modul. Cred ca cineva a mancat stricat cand a gandit asa ceva. Sa-si revina rapid! Oare nu vedeti ca nu mai vrea nimeni in invatamant si pe cei care mai sunt ii fugariti cu dispret, impuneri si salarii de rahat pe care le mai si taiati? Adica invatatoarea aia care a pus stiloul in mana 40 de ani copiilor brusc nu mai e competenta, noroc ca o trimiteti voi la masterat didactic. Nerusinatilor! Numai un mediocru sau un ignorant care nu stie nimic in invatamant poate sustine asa ceva pentru ca profesorii stau cu ….la soare o viata si formarea e un fenomen rar vezi Doamne, asa au spus elevii…Ha, ha, ha….Asa ati ajuns: sa faceti proiect de tara cu articole bazate pe aprecierile elevilor. Inca nu am mers la niciun examen de mana cu elevii.

    1. Debutantii au facut acest modul, fara el nu poti intra in invatamant. Ideea de master didactic e putin trasa de par, dar nu le-ar strica unora dintre profesori sa se reintoarca pe bancile scolii. Cred ca niste cursuri ar fi binevenite.

  18. Pe mine una nu ma deranjează dacă e făcut cum trebuie și nu cu favoritisme pt x și y.
    Ar trebui su un stagiu în străinătate, de 2-3 luni în timpul masterului.Ar fi necesar ceva care chiar sa dezvolte.

  19. Cursuri de perfectionare se faceau la fiecare 5 ani. Acum se cere master doar la stat, nu mai au studenti masteranzi la facultatile de stat si au saracit aici profesorii! Era suficient la fiecare 3 -4 ani cate 3-4 luni de cursuri pentru orofesorii din orimar si gimnazisl, liceal.Totul este pentru interesul unora si pentru bani.

    1. Si nu orice fel de scoala. Se pare ca am ramas repetenta, pentru ca maria sa elevul ma trimite sa repet modulul psihopedagogic, cu truda facut timp de 4 ani de facultate, pe vremea cand chiar se facea cu simt de raspundere si prezenta 100 la suta(nu erai primit in examen daca aveai O SINGURA absenta nu la un seminar, ci la un curs. ) Cred ca trebuie sa reincepem sa lasam repetenti cu ghiotura, pentru ca, asa cum spune proverbul: pe cine nu lasi sa moara, nu te lasa sa traiesti. Trec prin mainile noastre avai-nevoie, termina scoala prin simpla noastra bunavointa si apoi capata curaj si aroganta si tupeu sa ne trimita in repetentie. Uita cand se ridica elevul ca boul la poarta noua si noi, in bunatatea noastra ii mai dadeam o sansa, desi in capul lui era praf si pulbere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca, despre „valoarea“ notei de fundamentare în care apare garanția cerută de profesori că de anul viitor salarizarea în Educație va porni de la salariul mediu pe economie: Are semnăturile a doi miniștri / Nota de fundamentare a unei OUG adoptate este un simplu document care facilitează înțelegerea OUG, fără nicio altă valoare, potrivit CCR

„Nota de fundamentare, care este asumată la nivel guvernamental, este semnată, ca ordonanța, de cei doi miniștri inițiatori, de ministerele avizatoare, de vicepremier și de premierul României”, a declarat Ligia…
Vezi articolul

Material susținut de NextLab.tech

Alina Boca, profesoară de informatică: Asamblarea unui robot presupune și lucrul cu șurubelnițe, șuruburi, lucruri practice pe care nu prea le mai facem la școală cu elevii și lor chiar le place / Robotica leagă prietenii care rămân

„Asamblarea unui robot presupune și o anumită abilitate, adică lucrul cu șurubelnițe cu șuruburi și cu toate lucrurile acestea practice pe care noi nu prea le mai face pe la…
Vezi articolul