Toți educatorii trebuie să facă pentru copiii din grupele mari de grădiniță un raport descriptiv de evaluare în anul școlar 2024-2025. Documentul va fi obligatoriu la înscrierea în clasa pregătitoare 2025, conform proiectului de ordin pentru aprobarea Metodologiei privind întocmirea raportului descriptiv de evaluare, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
Raportul reprezintă un document obligatoriu, care vine în completarea dosarului de înscriere a copilului în clasa pregătitoare.
Părintele înmânează cadrului didactic din învățământul primar care a preluat copilul, în prima săptămână de școală, Raportul descriptiv de evaluare, potrivit proiectului.
Raportul descriptiv de evaluare face parte integrantă din portofoliul educațional al copilului, conform dispozițiilor finale.
Proiectul de ordin mai conține modelul de raport descriptiv de evaluare, dar și instrucțiuni pentru cadrele didactice care îl completează.
Principalele prevederi din proiect:
„Raportul descriptiv de evaluare, referitor la dezvoltarea fizică și la formarea competențelor cognitive și socio-emoționale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniței, se completează pentru toți copiii din grupele mari din cadrul unităților de învățământ cu grupe de nivel preșcolar.
Scopul întocmirii Raportului descriptiv de evaluare îl reprezintă orientarea și optimizarea procesului de predare-învățare a copiilor în etapa școlară următoare, respectiv în clasa pregătitoare, sprijinind profesorul pentru învățământ primar/învățătorul, în procesul de personalizare a abordării didactice în funcție de interesele, nevoile și potențialul fiecărui copil, precum și în procesul de construire a sarcinilor de învățare optime, pentru întreaga formațiune de studiu și pentru fiecare copil în parte”, potrivit proiectului.
Modelul Raportului descriptiv de evaluare
Ce conține Raportul descriptiv de evaluare
„Raportul descriptiv de evaluare este un document-tip, structurat pe următoarele secțiuni:
a) Date de identificare ale preșcolarului;
b) Conținutul raportului, cu următoarele delimitări:
- Dezvoltare fizică,
- Competențe cognitive (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizați/îndepliniți de copil, specifici Domeniului cognitiv și cunoașterea lumii, Dezvoltarea limbajului, comunicării și a premiselor citirii și scrierii)
- Competențe socio-emoționale (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizați/îndepliniți de copil, specifici Domeniului socio-emoțional,
- Capacități și atitudini în învățare din Curriculumul pentru educație timpurie din Profilul de formare al absolventului și din Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani;
c) Observații, aprecieri si recomandări”, conform Art. 3. (1).
„Raportul descriptiv de evaluare este completat de către cadrul didactic/cadrele didactice de la grupa respectivă, în colaborare cu consilierul școlar angajat al unității de învățământ sau desemnat de CJRAE/CMBRAE, apelând la informațiile colectate din Caietul de observații și din Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învățământul primar, precum și la informațiile colectate în urma discuțiilor cu părinții copilului”, conform proiectului.
Instrucțiunile de completare a Raportului descriptiv de evaluare
„Cadrul didactic/cadrele didactice asigură completarea raportului ținând cont de Instrucțiunile de completare a Raportului descriptiv de evaluare din Anexa nr.2.
Raportul descriptiv de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic, de profesorul consilier școlar, de părinți, și înregistrat în unitatea de învățământ și, ulterior, la unitatea de învățământ unde copilul frecventează clasa pregătitoare.
O copie a Raportului descriptiv de evaluare întocmit este înmânată părinților/ reprezentanților legali ai copilului, cu mențiunea că aceștia au primit un exemplar și că raportul reprezintă un document obligatoriu, care vine în completarea dosarului de înscriere a copilului în clasa pregătitoare. Părintele înmânează cadrului didactic din învățământul primar care a preluat copilul, în prima săptămână de școală, Raportul descriptiv de evaluare.
În situația în care Părintele/reprezentantul legal al copilului se află în imposibilitatea de a depune Raportul descriptiv de evaluare la unitatea de învățământ unde înscrie copilul, în termenul stabilit sau refuză să îndeplinească această obligație, unitatea de învățământ are obligația de a păstra documentul în condiții de siguranță, urmând a fi predat unității de învățământ la care este înscris copilul, la solicitarea acesteia.
Raportul descriptiv de evaluare se încarcă pe platforma informatică dedicată, conform unei proceduri elaborate de către CNPEE.
Inspectoratele școlare județene/al municipiului București, monitorizează completarea și valorificarea Rapoartelor descriptive de evaluare ale copiilor din grupa mare și efectele colaborării cadrelor didactice din învățământul preșcolar și primar, ale colaborării părinților/reprezentanților legali cu cadrele didactice pe durata parcurgerii de către copil a grupei mari și a clasei pregătitoare.
Conținutul Raportului descriptiv de evaluare este confidențial, iar unitatea școlară are obligația de a respecta Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE și de a asigura confidențialitatea și protecția datelor cu caracter personal”, conform documentului.