Rețeaua socială de proveniență chineză TikTok, pe care, în Europa, Comisia de la Bruxelles o amenință cu interdicții de funcționare dacă nu se supune regulilor comunitare cât mai rapid posibil, este ținta unor măsuri de restricționare în tot mai multe instituții de învățământ din SUA, atât universități, cât și școli, potrivit unei analize The Conversation. Acestea iau exemplul autorităților federale și, în unele cazuri, statale din SUA, care interzic platforma social media din cauza temerilor de spionaj, în principal din partea Chinei, în rândul populației americane, inclusiv în rândul elevilor și studenților.
Autorul analizei citate, profesorul Nir Kshetri de la Universitatea din Carolina de Nord – Greensboro, arată că, până acum, Universitatea din Oklahoma, o universitate din Alabama și 26 de universități și colegii din Georgia se numără printre instituțiile de învățământ superior americane unde TikTok nu mai poate fi folosit prin rețeaua WiFi a campusurilor sau pe dispozitivele furnizate de facultăți. Măsuri similare au fost aplicate și în unele școli din sistemul public, în mai multe comitate din unele state, sau sunt recomandate sau plănuite atât în școli, cât și în universități în alte state.
Autorul consideră că asemenea acțiuni nu ar fi reacții exagerate, ci întemeiate, având în vedere că rețeaua TikTok se comportă mult mai agresiv în relația cu utilizatorii săi, comparativ cu alte platforme sociale. Și aceasta, în condițiile în care versiunea operațională pe piața chineză este mult mai inofensivă, deoarece, acolo, Partidul Comunist a limitat timpul pe care elevii îl pot petrece pe TikTok la 40 de minute, iar conținutul este limitat la materiale patriotice sau educaționale.
- În schimb, în versiunea activă pe piața americană, rețeaua accesează la fiecare oră date personale de pe dispozitivele utilizatorilor, precum lista de contacte sau calendarele, adună informații referitoare la localizarea utilizatorilor și pot să scaneze dispozitivele de stocare asociate terminalelor. Iar dacă utilizatorul schimbă restricțiile privind datele personale, aplicația îi cere agresiv să ofere din nou permisiuni, după cum notează autorul citat.
Toate acestea se petrec în condițiile în care în Europa (Irlanda este dată drept exemplu) există investigații privind posibile încălcări ale regulilor privind protejarea datelor personale ale copiilor și posibile transferuri ilegale de date către servere chinezești. Iar din trecut este dat drept exemplu un caz ce sugerează că TikTok riscă să aibă vulnerabilități care ar cauza probleme de securitate cibernetică.
Iar autorul notează că, “dacă Executivul chinez dorește informații despre peste 90 de milioane de utilizatori TikTok (din SUA – n. red.), nu trebuie să le obțină fraudulos. Aceasta pentru că Legea Națională a Informațiilor din 2017, din China, pretinde companiilor chinezești să ofere guvernului orice fel de date colectează, dacă guvernul le cere acest lucru”.
Într-un asemenea context, argumentează autorul, trebuie puse în balanță beneficiile utilizării TikTok în școli – printre care facilitarea legăturilor mai strânse între profesor și elev, folosirea în scop de predare etc. – și posibilele prejudicii, atât cele legate de securitate, cât și cele legate de comportamentul produs în rândul elevilor de anumite tipuri de conținut. Opinia autorului înclină în favoarea măsurilor de precauție: “Cu toate aceste riscuri de a produce daune și prejudicii, nu e de mirare că oficialii din mediul educațional iau în considerare interzicerea TikTok”, scrie profesorul Nir Kshetri.