Centrele de examen și Ministerul Educației au tipărit, respectiv publicat online, lista rezultatelor inițiale de la Evaluarea Națională pe 3 iulie 2024. Conform metodologiei de examen aprobată prin ordin de ministru, instituțiile ar fi trebuit să publice toate „notele obținute la fiecare disciplină”. Adică ar fi trebuit să apară vizibile în lista cu rezultatele elevilor și notele date de cei 2, respectiv 4, profesori evaluatori ai fiecărei lucrări. Asta prevede ordinul nr. 6.155 din 31 august 2023, semnat de Ligia Deca, ministrul Educației, privind organizarea și desfășurarea evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2023-2024.
- Miercuri, 3 iulie, Ministerul Educației a publicat rezultatele inițiale de la Evaluarea Națională 2024.
Iată ce prevede ordinul nr. 6.155 din 31 august 2023:
Articolul 14 – „(2) Pentru comunicarea notelor obținute la examenul de evaluare națională, înainte de etapa de depunere și soluționare a contestațiilor, comisiile din unitățile de învățământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de evaluare națională care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învățământ de proveniență, notele obținute la fiecare probă scrisă, media sau mențiunile „absent“/“eliminat din examen“, după caz.”
În prezent, când au fost afișate rezultatele inițiale de la Evaluarea Națională, au fost completate următoarele secțiuni: codul candidatului, nota – limba și literatura română, nota – matematică și media la evaluarea națională. De menționat este că în dreptul fiecărei discipline nu apar notele fiecărui evaluator, ci doar o singură „notă finală”, adică media aritmetică a celor 2 sau 4 profesori corectori.
Ministerul a publicat doar ceea ce definește în metodologie drept „nota finală”, la articolul 11 din același ordin
Articolul 11 – „(1) În procesul de evaluare inițială a lucrărilor scrise și de rezolvare a contestațiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică având două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naționale.
(2) În cazul în care diferența între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori evaluatori. După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie aritmetică având două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală și este înregistrată în catalogul evaluării naționale.”
În aceste condiții, în metodologie nu este precizată obligația afișării la avizier sau online doar a notei finale pentru fiecare disciplină, ci a tuturor „notelor la fiecare disciplină”. Or dacă elevul a obținut, așa cum este scris în ordin, nota evaluatorului 1, nota evaluatorului 2, iar în caz de diferență între ele mai mare de un punct, atunci și nota evaluatorului 3 și nota evaluatorului 4, atunci toate aceste note ar trebui, conform ordinului de ministru, să se regăsească la avizier/online.
Ministerul Educației încalcă, prin nepublicarea notelor complete ale elevilor, propria legislație terțiară.
De ce e importantă afișarea transparentă a notelor: acolo unde un elev vede că notele evaluatorilor sunt la distanță de 90 de sutimi, de exemplu, adică nota 1 a fost 8,60, iar nota 2 a fost 7,70, cu „nota finală” 8,15, va avea un indiciu mai util pentru a contesta evaluarea inițială sau nu. Va ști astfel că unul dintre profesori a găsit de cuviință să îl puncteze cu 8,6, deși ar putea fi avantajat la o eventuală contestație. În cazul în care ambii evaluatori ar fi dat 8,15, iar elevul ar vedea acest lucru, atunci ar ști că sunt slabe șansele ca la reevaluare să existe mari diferențe.
Despre rezultatele inițiale de la Evaluarea Națională 2024
La nivel national, 65 de elevi care au absolvit clasa a VIII-a au media 10 la Evaluarea Națională 2024, potrivit datelor comunicate de Ministerul Educației.
Peste 74% dintre elevii care au susținut Evaluarea Națională în 2024 au luat medii peste 5, a anunțat Ministerul Educației miercuri, într-un comunicat de presă. Rezultatele sunt cele inițiale, înainte de contestații. Este cel mai mic procent din ultimii 4 ani. Față de anul trecut, scăderea este de aproape 2 puncte.
Un singur elev de la o școală din mediul rural, care a susținut Evaluarea Națională 2024, a luat nota 10 atât la Limba română, cât și la Matematică, potrivit rezultatelor consultate de Edupedu.ro. Este un elev de la Școala Gimnazială Iepurești, din județul Giurgiu.
Cele mai multe medii peste 5 la Evaluarea Națională 2024 au fost obținute în județele București, Cluj și Brăila. La polul opus, cele mai puține medii peste 5 vin din județele Vaslui, Călărași, Caraș-Severin.
În București, numărul elevilor cu medii între 9 și 10 la Evaluarea Națională 2024 a scăzut cu 587, față de 2023 (echivalentul a 22 de clase cu câte 26 de elevi), astfel că un elev cu media 9,60 are mai puțini concurenți în fața sa în ierarhie, conform datelor Ministerului Educației. În acest context, este posibil ca mediile de admitere la unele licee de top să fie mai mici în 2024, față de 2023.
Gabriel Ciora, profesor de Matematică la Școala Gimnazială din Giarmata, a declarat, pentru TVR Info, că „nu trebuie să fie o sperietoare nici matematica, nici profesorul care o predă”. „Clasa a VIII-a ar trebui să fie cumva o clasă în care să fie o recapitulare a cunoștințelor acumulate în casele anterioare”, a menționat acesta.
Calendarul Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2024:
- 11 – 14 iunie 2024:
Înscrierea la Evaluarea Națională - 14 iunie 2024:
Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
- 25 iunie 2024 –
Proba scrisă la Limba română - 27 iunie 2024 –
Proba scrisă la Matematică - 28 iunie 2024 –
Proba scrisă la Limba maternă
- 3 iulie 2024 –
Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00) - 3 iulie (orele 16 – 19) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00) –
Depunerea contestațiilor - 4 – 9 iulie 2024 – Soluționarea contestațiilor
- 9 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
16 comments
Prevederea de la art.14 alin.(2) apare identic și în metodologiile din anii anteriori, nu e nimic nou.
Aceasta generație este și dezavantajată ..sa nu uitam de școală online egală cu zero …sa nu uitam că nu s a mai luat în considerare nici media de la clase …
Singura sancțiune e votul.
Ceea ce a și fost in cazul lui Sorin Ion la CJ Dâmbovița și alți ISJ isti prin țară…
Probabil Deca va candida si ea la parlamentare ca doar e sef de organizație la penele sec 3.
Credeți că oamenii nu vor fi vrăjiți din nou cu promisiuni deșarte?
Ba da! Apoi din 2025 vor deconta mult mai rău că până acum!
Poate de data asta vor publica acest comentariu. Am intrebat la un alt articol, cum se poate verifica faptul ca lucrarea corectata este a elevului respectiv. Prof asistenti pot incarca gresit lucrarile. Verifica cineva la contestatii, inca o data, incarcarea corecta, astfel incat sa fie recorectata lucrarea elevului care s-a trezit cu 7 in loc de 9.50, nu cea a colegului cu nume aproape identic? Cine ne da certitudinea ca ne-a fost corectata lucrarea noastra, nu a altcuiva?
Mult adevăr în ceea ce ați prezentat,d na Ileana.Experiența mea că părinte seamănă izbitor cu a dumneavoastră pentru învățământul primar și gimnazial.Insa la învățământul liceal totul a fost un coșmar,copiii și părinții fac atât de mult efort sa obțină note mari și fie admiși la anumite licee și clase ,însă la liceu
totul este doar pierdere de timp din partea elevilor și doar ore bifate de profesori.Din aproximativ 34 de ore pe săptămână,profesorii nu participa efectiv la ore sau când vin nu fac nimic la un număr de aproximativ 25 de ore.Concluzia este că 3-4 profesori vin la ore,sunt implicați și sunt respectați de elevi.Invatamantul românesc este un coșmar,s a prăbușit total și nu știu cat de mult poate continua așa Dar,ceea ce este grav este că cei care pot decide schimbarea ,și anume profesorii nu doresc schimbarea ,ei sunt singurii care sunt mulțumiți in această ecuație elevi/profesori/părinți.Presedintele Johannis și soția lui sunt profesori și ei sunt oglinda profesorilor din Romania și anume superficiali,neimplicați,needucați ,lipsiți de empatie ,mincinoși ,leneși …..singurul lor scop fiind sa trăiască în confort și să mimeze un minim efort in fata celorlalti.Asta învățământul românesc,așa sunt cei mai mulți profesori ,ei sunt cei avantajati ,iar elevii și părinții sunt doar uneltele necesare pentru confortul lor. Toți știu ce se întâmplă în sistem,profesori,ministeriabili,lideri de sindicat,dar sunt așa ticăloși că nu vor schimbare.Sunt și prosti și nu și dau seama că învățământul asta din Romania de azi,are implicații și ne afectează pe toti.Romania esuata și cât de curând Romania îngropată
Pentru comentatorii anteriori, cei care vor ei să vadă notele.Si dacă le vedeți ce? Sunteți voi mari experți ca să vă dati cu părerea legat de ce anume? Dacă erați voi asa mari specialisti erau si copii vostri bine pregătiti si nu mai aveati nevoie să stați ca milogii si să contestați note pe care oricum nu le intelegeti.
Tocmai ce este explicat in textul stirii, daca aveti curiozitatea sa il cititi: “De ce e importantă afișarea transparentă a notelor: acolo unde un elev vede că notele evaluatorilor sunt la distanță de 90 de sutimi, de exemplu, adică nota 1 a fost 8,60, iar nota 2 a fost 7,70, cu „nota finală” 8,15, va avea un indiciu mai util pentru a contesta evaluarea inițială sau nu. Va ști astfel că unul dintre profesori a găsit de cuviință să îl puncteze cu 8,6, deși ar putea fi avantajat la o eventuală contestație. În cazul în care ambii evaluatori ar fi dat 8,15, iar elevul ar vedea acest lucru, atunci ar ști că sunt slabe șansele ca la reevaluare să existe mari diferențe.”
Sunteti asa de siugur ca nu intelegem?
Ai greșit subiectul.
Tema discuției este că Ministerul își încalcă (din nou) propria metodologie!
În timp ce toți ceilalți sunt sancționați când încalcă regulamente, metodologii etc la Minister nu e nimeni sancționat niciodată!
ce mult ar conta daca cei care au doar grilele perfecte nu ar ajunge la liceu!!! de aici a inceput declinul. toti analfabeții sunt admiși la liceu.daca revenim la nota …nu 5, e rusinos de mica ..
. la nota 7 ,ca minimum pt admiterea la liceu, sa vezi cum se îmbunătățește calitatea invatamantului. Dar ,nu ne dorim asta,dispar multe catedre , sindicatul comenteaza, prof pt scolile prof nu exista….. rusinos !
Fara grile, fara subiecte tip.
La un liceu teoretic, sansele sa intri cu mai putin de nota 7 sunt practic nule (cu exceptia liceelor de la Cuca Macaii)
Rezultatele din ce in ce mai slabe , de la an la an, sunt ca urmare a unui cumul de factori. Un profesor nemotivat financiar nu va presta niciodata la nivelul real. Un profesor satul de predat , ajuns aproape de pensie , nu va preda cu drag. Multi profesori fac meditatii atat cu elevii de la clasa cat si cu altii din scoala. Desi nu e permis , o fac , si copiii si parintiì stiu asta , dar nu comenteaza. Insa copiii la clasa vad cand domnul sau doamna profesor ii dezavantajeaza la note in fata celor care fac meditatii.Care ar fi interesul de a preda la clasa ? Se preda high level , bifeaza materia si e ok. Se plang ca nu sunt elevii atenti sau ca sunt obraznici. Insa sunt profesori care nu se prezinta la ore , motivat intr-un fel , incat sa nu comenteze parintii. Sunt profesori care nu stimuleaza copiii , predau robotic , intra si ies din clasa cu o figura acra
nemultumita si de multe ori tipa la ei ca nu ii mai suporta cand aud ca stau pe retele sociale. Ca pe vremea lor nu era ..Si ca sunt tampiti de cand cu atata socializare. De aici si reactia copiilor care isi pierd respectul si stiu ca nu vor crea niciodata o relatie cu adevarat elev profesor. Nu generalizez, sunt si profesori dedicati si elevi pe masura. Insa pentru a ajunge la un numitor comun fiecare trebuie sa evolueze si aici ma refer la tehnologie avansata -acceptare si utilizare . La nivel empatic conexiunea cu elevii nu se face tipand,jignind.Sunt profesori care se ascund sub carapacea “multilor ani de predare ” .Nu mai e suficient. Stiinta a avansat. Profesorii nu. Diferentele produc divergente. Si daca nu pot crea conexiunea cu elevii – vinovati , desigur , sunt parintii. Nu au fost in stare sa ii educe ! Nu i-a invatat respectul. Unii profesori nici nu cunosc parintii , nu se prezinta alaturi de diriginta la clasa , dar aplica etichete fara nici o problema. Intrucât stiu ei !
Si cum rezolvam toate astea ? Subiecte de evaluare corectate exigent , dar nici o vizibilitate asupra corectarii lor. Nu stim ce note a dat fiecare profesor. Nu se vor afisa nici dupa.. decat daca ceri tu ca parinte sa mergi sa le vezi. Ai facut contestatie ok , nu , iar ok. Oricum vrem o generatie de muncitori . Nu de oameni care sa aibe capacitatea sa gandeasca, sa ia decizii. Vrem obedienta . Inclinare in fata cadrelor didactice care sunt Forta suprema.
Ne miram ca ne pleaca copiii sa studieze in strainatate si incercam metode de retentie
Cu ce ? Cu umilinte de acest gen. Din pacate mereu vom alerga unii dupa altii in incercarea de a arata cu degetul spre vinovat , in timp ce unii elevi se pierd si altii pleaca.
Un parinte de absolvent clasa a VIII a , care a sustinut evaluarea , cu rezultate bune, dar cu un gust amar legat de toate aceste proceduri esuate. Urmeaza liceul , unde se pare ca vom trece prin acelasi proces de nepasare si lipsa de conexiune.
Aveti dreptate, stimata doamna.
În sfarsit un articol corect. Voiam să știu cele 2 note înainte de contestații. Eu nu am făcut… dar dacă trebuia… poate am pierdut…
De acord. Inainte de contestatii trebuia sa vedem aceste note. Am facut contestatie dupa o discutie cu doamna profesor de romana, acum stam cu sufletul la gura… Daca vedeam lucrarea inainte sa depuneam contestatia poate renuntam sau poate nu, acum asteptam…
Nu inteleg cum poate sa existe o diferenta mai mare de 1 punct intre doi evaluatori, exista un barem de corectare…