Titularizarea, un concurs fără finalitate – Grupul profesorilor suplinitori

0 vizualizări
Foto: © Photosvit | Dreamstime.com
–  Textul a fost trimis pe adresa redacției de reprezentanții Grupului profesorilor suplinitori de pe Facebook
Sute de cadre didactice care au obținut note mari la titularizare sunt obligate să repete concursul anual. Într-un sistem care ar trebui să promoveze meritocrația, România se confruntă cu o situație paradoxală: nota 5 este mai valoroasă decât nota 10. Actualul sistem din învățământul preuniversitar face ca o notă de 5 din anul curent să fie considerată mai relevantă decât o notă de 10 obținută anterior. Această realitate nu doar că demoralizează profesorii, dar ridică întrebări serioase privind echitatea și eficiența procesului de evaluare.

Cadrele didactice care obțin anual note peste 7, uneori chiar 10, dar nu găsesc posturi titularizabile, sunt nevoite să susțină concursul timp de 10-15 ani. Profesorii din România cer modificări urgente, subliniind necesitatea eliminării obligativității examenului de titularizare pentru cei cu note de 7 sau mai mari. Petiția lor, semnată de aproape 6000 de profesori care doresc o schimbare, evidențiază absurditatea unui sistem în care o notă de 5 actuală contează mai mult decât o notă de 10 din trecut.

Frustrarea este imensă pentru cei care, în lipsa unui post titularizabil, repetă concursul de 10-15 ani. În condițiile actuale, se creează o anomalie din cauza gestionării deficitare a posturilor didactice în învățământul preuniversitar: atât candidații cu nota 5, cât și cei cu nota 10 sunt nevoiți să susțină din nou concursul, cunoscut odinioară sub numele de “titularizare”. Această situație nu doar că demoralizează cadrele didactice, dar pune sub semnul întrebării eficiența și echitatea evaluării acestora. Modificările cerute ar recunoaște meritele și competențele cadrelor didactice, oferindu-le stabilitatea profesională necesară. 

Mai mult, Ministerul Educației nu respectă recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind gestionarea resurselor umane în educație. Actuala practică din România, care impune repetarea constantă a concursului indiferent de performanțele anterioare, contravine acestor recomandări și subminează eforturile de reformă și modernizare a sistemului educațional.

Petiția recentă a profesorilor solicită eliminarea obligativității susținerii examenului pentru cei care au obținut deja nota 7. „Cei care au obținut nota 7 nu ar trebui să susțină examenul anual, decât dacă doresc să-și îmbunătățească nota”, se afirmă în petiție.

Această petiție reprezintă apelul profesorilor pentru schimbarea unui sistem inechitabil. Deși este înțeleasă necesitatea unui concurs pentru accesul în educație, nu este normal ca aceleași cadre didactice să fie obligate să participe anual, indiferent de vechime și de rezultatele anterioare. Profesori cu gradul I și cu rezultate excelente trebuie încă să susțină acest concurs, chiar și cu nota 10, fără a li se oferi o finalitate clară. 

Solicităm ca aceia care au obținut o data sau de două ori minimum nota 7 să fie scutiți de concursul anual. Condiția promovării acestui concurs – obținerea notei 7 la proba scrisă – este impusă de metodologia concursului de ocupare a posturilor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar și trebuie respectată. Totodată, “expirarea” unei note nu are nicio justificare pedagogică. Această practică este descurajatoare, afectează stabilitatea contractuală și continuitatea didactică, afectând negativ atât profesorii, cât și elevii în procesul didactic.

Foto: © Photosvit | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primă de instalare pentru profesorii care se titularizează în școli din mediul rural, în valoare de 3 salarii medii brute pe economie – propunere agreată de minister, la finalul consultărilor publice pe proiectele legii Educației

Sorin Cîmpeanu a explicat, într-o conferință de presă, câteva dintre propunerile pe care ministerul deja le-a acceptat în cadrul dezbaterii pe proiectele legilor Educației și care se vor regăsi în…
Vezi articolul

EXCLUSIV O comisie a Universității Armatei Române investighează faptele profesoarei Alba Iulia Popescu “referitoare la încălcarea normelor de comportare care dăunează prestigiului instituției” – anunță Guvernul / Profesoara cu postări conspiraționiste anti-Zelenski și cercetătorul care a amenințat un jurnalist G4Media.ro nu au fost suspendați din Universitatea Națională de Apărare

Guvernul anunță într-un răspuns trimis la solicitarea Edupedu.ro că o comisie de analiză a fost numită de rectorul Universității Naționale de Apărare „Carol I” pentru “investigarea faptelor doamnei conf.univ.dr. Alba…
Vezi articolul

Scriitoarea Ioana Nicolaie, profesor de Limba română, despre predarea online: „Un profesor trebuie să fie un fel de magician în contextul acesta, să găsească o cale să transmită informația virtual, să inventeze un alt mod de a preda”

Mutarea orelor din sala de clasă, în online a fost cea mai abruptă măsură luată în ultimii ani în sistemele de învățământ din toată lumea, cu atât mai mult în…
Vezi articolul

Elevii români încep să învețe competențe digitale la școală mult mai târziu decât majoritatea colegilor europeni, în special ca materie separată, în locul predării transcurriculare – raport

România se numără printre puținele țări europene unde școala începe să predea competențe digitale începând din clasa a V-a, în timp ce majoritatea sistemelor de învățământ introduc predare de profil…
Vezi articolul

Decizie definitivă a Înaltei Curți. Ministerul Educației este obligat să modifice metodologia de mobilitate a personalului didactic și să elimine avizul la angajare pentru toți profesorii, mai puțin cei de religie, pentru că discriminează școlile față de seminariile sau liceele confesionale

Ministerul Educației a pierdut definitiv un proces contra Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, potrivit instanței. Ministerul este obligat acum, după decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție, să modifice metodologia…
Vezi articolul