Titularizarea, un concurs fără finalitate – Grupul profesorilor suplinitori

8.318 vizualizări
Titularizarea
Foto: © Photosvit | Dreamstime.com
–  Textul a fost trimis pe adresa redacției de reprezentanții Grupului profesorilor suplinitori de pe Facebook
Sute de cadre didactice care au obținut note mari la titularizare sunt obligate să repete concursul anual. Într-un sistem care ar trebui să promoveze meritocrația, România se confruntă cu o situație paradoxală: nota 5 este mai valoroasă decât nota 10. Actualul sistem din învățământul preuniversitar face ca o notă de 5 din anul curent să fie considerată mai relevantă decât o notă de 10 obținută anterior. Această realitate nu doar că demoralizează profesorii, dar ridică întrebări serioase privind echitatea și eficiența procesului de evaluare.

Cadrele didactice care obțin anual note peste 7, uneori chiar 10, dar nu găsesc posturi titularizabile, sunt nevoite să susțină concursul timp de 10-15 ani. Profesorii din România cer modificări urgente, subliniind necesitatea eliminării obligativității examenului de titularizare pentru cei cu note de 7 sau mai mari. Petiția lor, semnată de aproape 6000 de profesori care doresc o schimbare, evidențiază absurditatea unui sistem în care o notă de 5 actuală contează mai mult decât o notă de 10 din trecut.

Frustrarea este imensă pentru cei care, în lipsa unui post titularizabil, repetă concursul de 10-15 ani. În condițiile actuale, se creează o anomalie din cauza gestionării deficitare a posturilor didactice în învățământul preuniversitar: atât candidații cu nota 5, cât și cei cu nota 10 sunt nevoiți să susțină din nou concursul, cunoscut odinioară sub numele de “titularizare”. Această situație nu doar că demoralizează cadrele didactice, dar pune sub semnul întrebării eficiența și echitatea evaluării acestora. Modificările cerute ar recunoaște meritele și competențele cadrelor didactice, oferindu-le stabilitatea profesională necesară. 

Mai mult, Ministerul Educației nu respectă recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind gestionarea resurselor umane în educație. Actuala practică din România, care impune repetarea constantă a concursului indiferent de performanțele anterioare, contravine acestor recomandări și subminează eforturile de reformă și modernizare a sistemului educațional.

Petiția recentă a profesorilor solicită eliminarea obligativității susținerii examenului pentru cei care au obținut deja nota 7. „Cei care au obținut nota 7 nu ar trebui să susțină examenul anual, decât dacă doresc să-și îmbunătățească nota”, se afirmă în petiție.

Această petiție reprezintă apelul profesorilor pentru schimbarea unui sistem inechitabil. Deși este înțeleasă necesitatea unui concurs pentru accesul în educație, nu este normal ca aceleași cadre didactice să fie obligate să participe anual, indiferent de vechime și de rezultatele anterioare. Profesori cu gradul I și cu rezultate excelente trebuie încă să susțină acest concurs, chiar și cu nota 10, fără a li se oferi o finalitate clară. 

Solicităm ca aceia care au obținut o data sau de două ori minimum nota 7 să fie scutiți de concursul anual. Condiția promovării acestui concurs – obținerea notei 7 la proba scrisă – este impusă de metodologia concursului de ocupare a posturilor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar și trebuie respectată. Totodată, “expirarea” unei note nu are nicio justificare pedagogică. Această practică este descurajatoare, afectează stabilitatea contractuală și continuitatea didactică, afectând negativ atât profesorii, cât și elevii în procesul didactic.

Foto: © Photosvit | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


18 comments
  1. Maria, habar nu ai ce vorbești. Se vede că nu ești informată. Furnizezi niște date false.
    Răspunsul tău arată o combinație de snobism și răutate.

    1. Mai exact ce informații false am dat? Și lasă-mă cu ”snobism și răutate”, că nu suntem la grădiniță iar ad hominem se practică doar pe maidan. Dacă ai contraargumente, aștept să le văd scrise. Dacă nu, de ce te bagi unde nu te pricepi?

  2. Știți ce?
    Cândva eram și eu în afara sistemului și judecam fără să știu detalii din interior!
    Aveam impresia că profesorii trebuie să ia doar 10 ca să poată să predea,chiar mi se părea mică nota 7, cea de care era conditionată titularizarea.
    Ulterior când am ales să devin profesor, viziunea mea s-a schimbat complet!
    Când am vazut in primul rând ce se intampla in scoli, faptul ca nu mai exista niciun fel de respect din partea elevilor si ca acestia au drepturi, iar noi nu.Salarizarea inainte de grevă era mizeră!Să studiezi toate ineptiile care nu sunt predate niciodata la clasa pentru un salariu mai mic decât al unui muncitor necalificat, pare putin nedrept,nu?
    Nu că munca muncitorului necalificat nu ar merita un salariu demn, dar nici chiar așa.
    Ulterior sistemul s-a golit si au ramas doar ce in prag de pensionare sau chiar pensionarii!
    Treptat toti care care veneau fie abandonau fie capatau niste frustrari iesiti din comun.
    Examenul de titularizare este un examen exagerat de dificil , corectura subiectivă si multe, multe altele!?
    Ce credeti ca vocatia se poate măsura prin aceste lucruri examene de titularizare?
    Niciodată!
    Acum salariile au ajuns la linia de plutire, dar nici acum nu sunt suficient de motivante !
    Contractul pe perioada determinata oferă o nesiguranță pentru cei ce se afla ani la rand in aceasta situatie!
    Asadar cred ca nu e cazul sa blamăm fără să știm substratul!
    Este dificil!
    Chiar si in postura de titular!

  3. Si cand te gandesti ca prin anii 2010 te cautau directorii de scoala pe-acasa daca auzeau ca ai absolvit ” o bucatica de liceu acolo” … Cand s-a mai “indesit sita”, a inceput sa se dea si examenul acesta, dar tip grila (un fel de ics si zero) . Cand m-am hotarat si eu sa-mi urmez pasiunea (ma palise literatura, la batranete)… intai am lasat o fata in lacrimi, suplinitoare si ea, biata, intr-un catun de unde “agatai judetul” in cui, m-a derutat si pe mine de-am luat acel post, ca daca stiam ce “batalion disciplinar” ma asteapta … Doar veneam din productie, dintr- un post caldut ! Sapte ani am suportat ironiile inspectorului de personal, dupa examenele de “titularizare” luate cu brio (“Dragilor, ati
    auzit vki sa fj murit vreo profesora de romana in judet ?”)…

    1. Mai Alv, ești vreun consilier care pupă clanțe pe la minister sau vreun inspector numit după criterii politice?

      Pe doamna ministru cine a angajat-o?

    2. Statul român are obligații față de toți cetățenii români, inclusiv față de cei care dau un concurs național și obțin note prin care își câștigă dreptul la un loc de muncă. Dacă nu știți despre ce este vorba, ar trebui să vă abțineți.

  4. Se vrea un control riguros in scoli pentru a se vedea exact Nr de ore,de posturi ? NU.
    Se dorește trimiterea în pensie a celor care stau in scoli,pensionari fiind,de mai bine de 10 ani?! NU!
    Se va renunța la împărțirea orelor între oamenii scolii,cu riscul de a avea unul 25 de ore?!NU!
    Atunci,despre ce vorbim?!

  5. O singură întrebare am. Dacă acei candidați atât de valoroși obțin în general note între 5 și 7, iar într-un an norocos iau o notă mare – să spunem un 9 – cum se face că anul următor se întorc la note între 5 și 7?

    Dacă valoarea e dovedită printr-un concurs cu notă mare, de ce să nu conteze și concursurile la care au luat notă mică? Cum de apar cazuri în care oameni cu peste 7, titularizați pe viabilitatea postului, nu mai iau nici 5 anul următor, când încearcă să transforme postul într-unul pe perioadă nedeterminată?

    Hai să nu ne oprim la singura notă mare dintr-o serie de note. Să le luăm pe primele trei note mari și orice notă sub 5 să descalifice candidatul de la un post – cum ar veni asta?

    1. Pentru ca anul acesta examenul a fost în condiții de Sahara.Ar fi trebui sa pună acolo și o nota la rezistenta fizica în condiții extreme.
      Aerul condiționat a fost doar cu numele,cum se fac multe la noi,asa cum la Sf.Pantelimon noradrenalina era trecuta în fișă cum trebuie și în realitate ii lăsa să moară.Scapa cine poate ca dacă e după ei ,îți dă în cap.

    2. Maria, sunt de-acord. Dar hai sa facem acest lucru pentru toți titularii. Profitând de o conjunctură favorabilă în sistemul de învățământ preuniversitar, unii s-au titularizat cu o singură nota de 5, în mediul rural, respectiv nota 7 ptr mediul urban. Nu mai vorbesc de repartițiile guvernamentală. Hai să îi punem și pe ei să dea concursul de mai multe ori și abia după 3 note de minimum 7 să redevina titulari. Altminteri, Maria, țin să te anunț că e discriminare. Validarea notei ține de metodologie. Astfel, potrivit acesteia, promovarea concursului tine de nota 7 (minimum ), nu trebuie nimeni să parcurgă trei probe ( trei note de 7, în cazul asta) ca în basme. Nici la cei care deja s-au titularizat nu s-a aplicat acest lucru și ar fi discriminare. Oricum, deja este.

      1. Repartițiile guvernamentale s-au terminat aproape imediat după revoluție, dacă nu chiar din 1990 (eram în liceu, nu mă interesa subiectul atunci). Titularizarea cu 5 în rural (și cred că și trecerea unor ingineri direct în liceele tehnologice sau școlile de arte și meserii, sau echivalentul lor ce exista atunci) tot prin 1990 s-a întâmplat. De atunci au trecut 34 de ani. Mă îndoiesc c-ar mai fi așa mulți rămași. Deci să nu ne împiedicăm de ei, care poate mai există în sistem dar nu cred că în număr extraordinar de mare.

        Toți ceilalți au dat concurs. Nu examen. Nu s-a ținut cont de notele din anii precedenți (mi-ar fi convenit și mie să fi avut opțiunea asta, terminam repede cu participarea la concurs, când apăreau posturi). Cum zici tu, unii ”au avut noroc”. Păi și nu vrei chiar același lucru pentru cei de acum? Cine ”are noroc” (eventual și niște relații cu greutate pe undeva) și ia un 10 fix când apare postul pe care și-l dorește, îl va lua. Iar tu și alții, care cică vreți o regulă mai cinstită, veți rămâne tot fără post. Nu e cinstit pentru cei care vor da concurs în condiții diferite – subiecte de dificultate diferită, structuri diferite ale subiectelor, conținuturi diferite, etc., să fie obligați să concureze cu de 1000 de ori mai mulți oameni care au prins o notă mare și apoi doar așteaptă să apară postul dorit ca să-l ceară.

        Ce mi s-ar părea cinstit (și a existat o vreme în jurul anilor 2000) ar fi să apară din nou etapa de titularizare la nivel de țară, în a doua parte a repartizărilor, după cei care au dat concurs într-un județ anume. Dacă rămân locuri libere (cum sunt cele din Alba, de care se tot plânge inspectorul lor general), să fie disponibile pentru cei din Neamț sau Olt sau Constanța sau de unde-or fi și care sunt dispuși să plece în alt colț de țară ca să devină titulari cu nota mare pe care o au!

        P. S. Notele mele au fost toate peste 7, luate în concursuri pe bune și fără note la lecții speciale care să ridice media, la temperaturi comparabile cu cele de anul ăsta. Nu e nimic excepțional în ce s-a întâmplat acest an, cum nu a fost nici anul trecut, și nu va fi nici anul viitor.

        1. Maria, daca ai o problema cu cineva te rog sa ti-o rezolvi și sa nu mai scuipi pe aici pe munca altora care nu au nicio legatura cu frustrările tale.Daca se ia nota sub 5 își pierde postul pe viabilitate asa ca e clar ca habar nu ai despre ce vorbești. Oamenii ca tine ma frustrează mai ales ca “împung” pe ici-colo sa vadă ce iese.
          Ca un amator ca tine sa își dea seama despre ce vorbește poți compara Titularizarea cu Bacalaureatul doar ca ți se cere sa ai aceeași distracție an de an.Trebuie sa fie ceva de capul tău sa iei și măcar un 5,pe care mulți dintre cei care dau Bacalaureatul,dacă nu au o sursa de inspirație nici nu îl ating.Sunt unii care chiar și cu surse de inspirație nu știu de unde sa copieze,da?Da,volumul de munca este asemănător Bacalaureatului,chiar mai mult.

          1. Cred că se cam vede cine e frustrată pe aici, și nu sunt eu aceea. Altfel, doamnă, vezi-ți de meserie și dă cât mai multe concursuri ca să reușești să devii titular în sistem, și după aceea mai vorbim.

            Deși sper să nu fie cazul, dacă tu chiar crezi că la CNU nivelul cunoștințelor necesare e comparabil cu cel de la bacalaureat, un examen care a ajuns la nivelul genunchiului broaștei (și da, mulți nu-l iau nici pe ăla, așa slab de tot cum a ajuns.) Și mai vorbești de surse de inspirație la CNU? Unul ca tine să vrea să ajungă profesor… Rău ajunge țara asta.

          2. Nu e treaba ta ce sunt eu sau nu sunt dar vorbești aiurea sa te afli în treabă și iar începi cu abordări la persoană care nu își au rostul și denota doar răutate.
            Încă o data îți recomand să îți rezolvi problemele fără să îți mai bați joc de munca altora.
            Da,nivelul la Titularizare este cu muuult peste bac dar munca și stresul sunt la fel peste tot dacă ești serios.

      2. Bravoo!!!
        Bine punctat ,toți ar trebui să dea acest examen o data la 4 ani,inclusiv titularii ,pentru a-și confirma valoarea/pozitia!!!
        pai așa-zișii titulari s-au plafonat,au intrat într-o bula de confort!

        1. și tu la locul tău de muncă, dacă ai unul, ar trebui să faci același lucru.
          Dacă stai pe babnii iubitului, la 4 ani ar trebuie să concurezi cu altele să vezi dacă-ți confirmi valoarea. La fel și dacă ești măritată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Greva profesorilor este „o lecție de demnitate” pentru elevi: „nu poți intra într-un dialog cu un om umilit”, cum sunt profesorii „umiliți de un alt profesor, întâmplător președintele țării” / „Mi-aș dori ca această grevă să îi facă pe elevii mei să vină în sistem” – Perspectiva unor cadre didactice din Iași

„Dacă cineva își închipuie că profesorii au venit în stradă și au renunțat deja la jumătate din salariu pe ultima lună pentru 4.000 lei, se înșală”, spune Camelia Popa, profesoară…
Vezi articolul

Ministrul Educației confirmă analiza Edupedu.ro și anunță că un șofer din minister are salariul cât al unui profesor: Ministerul Muncii trebuie să lămurească această situație și să lucrăm la ajustarea eventualelor discrepanțe

Ministrul Educației, Monica Anisie, reacționează după ce Edupedu.ro a publicat duminică o analiză în care arată că un șofer de la Ministerul Educației are un salariu brut la nivelul unui…
Vezi articolul