Titularizarea pe notele din trecut a fost anulată. OUG-ul de astăzi va face posibilă angajarea profesorilor pe perioada de viabilitate a postului – Marius Nistor, lider sindical

38.357 de vizualizări
Formatori pentru profesori de gimnaziu
Foto: Pixabay.com
Titularizarea profesorilor pe baza notelor de la examenele din ultimii 6 ani nu mai este posibilă, a declarat pentru Edupedu.ro liderul sindical Marius Nistor. Acesta a explicat pentru Edupedu.ro ce prevede Ordonanța de Urgență anunțată ieri de Ecaterina Andronescu și care ar urma să intre astăzi în ședința de Guvern: “Ordonanța de astăzi le va da posibilitatea colegilor noștri care au promovat un concurs de titularizare cu note peste 7 să își poată desfășura activitatea pe baza unui contract pe perioada de viabilitate a postului respectiv”.

Dar profesorii nu vor mai putea fi titularizați pe baza notelor de la examenele din trecut (proces cunoscut de profesori ca „titularizarea pe articolul 253 din lege”), deci nu mai pot fi angajați pe perioadă nedeterminată pe notele din ultimii 6 ani, a precizat acesta pentru Edupedu.ro.

  • Amintim că titularizarea pe 253 este blocată în toată țara. Profesorii care voiau să se titularizeze pe baza examenelor pe care le-au dat deja au aflat în urmă cu o zi, chiar în prima zi de depunere a dosarelor la inspectoratele școlare, că nu pot să se angajeze astfel, din cauza unei decizii a CCR din iulie trecut.
  • Paradoxul face ca metodologia de titularizare 2019 să fi fost elaborată de Ministerul Educației în noiembrie 2018, deci la 5 luni după ce judecătorii Curții au declarat neconstituțional articolul 253 din legea educației. Cu toate acestea, metodologia permite titularizarea pe baza articolului 253.

Contactat de Edupedu.ro, Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE Spiru Haret), a declarat că Ministerul Educației lucrează la o Ordonanță de Urgență (OUG) care să modifice Legea educației, ținându-se cont de recomandările Curții Constituționale.

Profesorii care ieri s-au dus la Inspectoratele Școlare să își depună dosarele de titularizare pe 253 “nu mai pot să se titularizeze, pentru că nu mai avem articolul 253“, a declarat pentru Edupedu.ro liderul FSE „Spiru Haret”.

Efectele sunt doar de acum înainte, nu sunt afectați cei care s-au titularizat până acum, nicio decizie a Curții nu acționează retroactiv“, a precizat Nistor, pentru Edupedu.ro.

Ordonanța de astăzi le va da posibilitatea colegilor noștri care au promovat un concurs de titularizare cu note peste 7 să își poată desfășura activitatea pe baza unui contract pe perioada de viabilitate a postului respectiv. Adică dacă viabilitatea postului este 3 ani, vor rămâne 3 ani pe postul în cauză, daca postul are viabilitate mai mare, vor rămâne pe toată perioada de viabilitate“, a declarat pentru Edupedu.ro liderul uneia dintre cele două formațiuni sindicale din învățământul preuniversitar.

Nu vor putea fi titularizați [adică angajați pe perioadă nedeterminată – n.red.], pentru că e decizia Curții, dar vor beneficia de drepturile colegilor titulari, putând participa la toate etapele mișcării de personal”, a continuat Nistor.

Liderul sindical a susținut că a cerut Ministerului Educației “să sancționeze persoanele care se fac vinovate de situația creată, iar ministrul care trebuia să gestioneze această speță nu mai este ministru“.

Întrebat de ce ministrul Ecaterina Andronescu a lăsat metodologia nemodificată în această privință și i-a pus astfel de profesori în situația de a se prezenta cu dosarele la Inspectorate și de a fi respinși, deși a modificat aceeași metodologie de titularizare în legătură cu decizia CCR care le permite profesoarelor să rămână la catedră până la 68 de ani, Marius Nistor a declarat pentru Edupedu.ro: “nu i se poate imputa ministrului actual lipsa de implicare a fostului ministru. Cred că ar trebui să fie și responsabilitatea celor din Minister, care să informeze ministrul. Dar dacă vine cineva de la departamentul juridic și îți spune că nu este nicio problemă…

A existat o inițiativă legislativă de modificare a articolului 253, legea a fost înaintată spre promulgare președintelui României, președintele a solicitat o verificare de constituționalitate, înaintând acest proiect Curții Constituționale, iar CCR a declarat neconstituțional articolul 253, mergându-se pe ideea că ar fi o titularizare paralelă“, a susținut Nistor.

Liderul sindical a afirmat că, “din păcate, Ministerul Educației în acea perioadă nu s-a deranjat să vină să explice la nivelul Curții Constituționale care e situația colegilor noștri care se titularizau pe baza articolului 253, pentru că nu era vorba despre o titularizare mascată. Acești colegi au dat un concurs de titularizare la un moment dat, l-au promovat cu o notă peste 7, numai că nu au avut posibilitatea ca în momentul susținerii concursului să se titularizeze, neexistând posturi. Atunci, pentru a nu-i obliga să dea concurs în fiecare an, se lua în considerare nota obținută la titularizare în ultimii 6 ani, cu condiția să fie peste 7. Neexistând această reacție din partea Ministerului, cred ca era ministru Popa [Valentin Popa, ministru al Educației în perioada 29 ianuarie 2018 – 29 septembrie 2018 – n.red.] atunci în fruntea acestei instituții, Curtea s-a pronunțat ca atare“.

  • Ordinul de ministru care aprobă Metodologia de organizare a titularizării a fost semnat pe 12 noiembrie 2018 de secretarul de stat Gigel Paraschiv, în perioada în care Ministerul Educației era condus interimar de Rovana Plumb, ca urmare a demisiei lui Valentin Popa.

Încercăm să reglăm situația aceasta respectând punctul de vedere al Curții Constituționale și încercând să găsim o soluție la problema generată prin lipsa de implicare a Ministerului Educației, problemă generată pentru cel puțin 2.300-2.500 de cadre didactice“, a afirmat Nistor.

Noi, ca federații sindicale, am avertizat atunci că este o problemă legată de decizia CCR, în sensul că art. 253 a fost desființat în totalitate de către Curte. Reprezentanții departamentului juridic al MEN ne-au spus că nu este nicio problemă, pentru că din punctul lor de vedere CCR a anulat doar modificările aduse art. 253 de inițiativa care prevedea trecerea la o perioadă de 10 ani, nu articolul 253 în totalitate“, a precizat liderul sindical.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidaţii trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și inspecția în profilul postului.

Ce este titularizarea pe 253?

Examenul scris de titularizare este anul acesta programat pe 17 iulie 2019. Metodologia (regulile de examen) prevede, însă, și posibilitatea ca angajarea într-o școală să se realizeze pe baza notelor de la examenele de titularizare din anii trecuți, așa cum statua articolul 253 din legea educației.

Articolul 253 din legea educației

Articolul 253
(1) Cadrele didactice calificate, care au obținut nota/media de cel puțin 7 la un concurs național unic de titularizare în învățământul preuniversitar în ultimii 6 ani și care sunt angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, pot fi repartizate, în ședință publică organizată de inspectoratul școlar, pe perioadă nedeterminată în unitățile de învățământ în care sunt angajate, dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) și are viabilitate.
(2) Procedura privind repartizarea prevăzută la alin. (1) se stabilește prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educației naționale.

Calendarul de titularizare 2019 pe articolul 253

Calendarul de titularizare 2019 pe articolul 253 fixează perioada 2-4 aprilie 2019 ca termen pentru depunerea și înregistrarea dosarelor de înscriere la inspectoratele școlare, pentru cei care vor să folosească notele de la examenele din trecut. Profesorii au aflat, însă, ieri, când s-au dus să își depună dosarele de înscriere la titularizare pe 253, că inspectoratele nu le primesc dosarele.

Calendar titularizare pe 253 / Sursa foto: Metodologia de titularizare 2019

 

Motivul pentru care titularizarea pe 253 este blocată

Curtea Constituțională a decis pe 17 iulie 2018 că titularizarea pe baza notelor de la examenele din anii trecuți este “o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar”, având în vedere că Ministerul angajează și pe baza examenului dat chiar în anul scoaterii posturilor la concurs.

Ce spun judecătorii Curții Constituționale:

  • textul analizat continuă să perpetueze o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar, contrară derulării în condiții optime a procesului de învățământ. Se denaturează regimul juridic al instituției titularizării și se generează discriminări în interiorul sistemului”.
  • “este invocată Decizia Curții Constituționale nr.106 din 27 februarie 2014, prin care s-a arătat că o reglementare ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar configurează o instituție cu un regim juridic confuz, care permite dobândirea calității antereferite în alte condiții decât prin promovarea unui concurs.
  • Se mai susține că, în cuprinsul aceluiași text legal, nu se stabilesc nici durata pentru care cadrele didactice urmează să ocupe posturile vacante prin repartizarea realizată, nici categoria din care va face parte cadrul didactic respectiv ulterior repartizării (personal didactic angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată) și nici eventuala titularizare a respectivului cadru didactic pe post.
  • Or, o asemenea procedură poate duce la o titularizare pe post în absența vreunui concurs, contrar celor stabilite prin Decizia nr.106 din 27 februarie 2014. Astfel de neclarități creează dificultăți în aplicarea legii, fiind contrare art.1 alin.(5) din Constituție. Se mai arată, în privința aceluiași text legal, că acesta nu a fost
    corelat cu art.254 alin.(3) din Legea nr.1/2011, potrivit căruia titularizarea se realizează prin promovarea
    unui concurs.
  • Descarcă de aici Decizia CCR privind titularizarea pe 253

Numeroși profesori au sesizat, în comentariile publicate online, că decizia CCR a fost nesocotită însă de metodologia dată de Minister la jumătate de an după ce judecătorii Curții deciseseră că articolul 253 este neconstituțional și întreabă de ce a mai lăsat Ecaterina Andronescu posibilitatea aceasta în metodologie, dacă în practică inspectoratele nu le-au acceptat dosarele.

Ecaterina Andronescu / Foto: Ministerul Educației

În urmă cu o zi, ministrul Ecaterina Andronescu a anunțat că în ședința de guvern de săptămâna aceasta guvernul va adopta o ordonanță de urgență. “Încercăm să găsim o formulă care să schimbe durata contractului pe durată determinată într-un contract pe durata viabilităţii postului”, a susținut Andronescu.

În Legea învăţământului avem un articol, 253, care dădea dreptul profesorilor care au trecut prin concursul de titularizare şi care au luat note mai mari de 7 să beneficieze de această notă şi în următorii 6 ani. Acest articol a funcţionat în Legea învăţământului până anul acesta când, în urma unei iniţiative legislative care încerca să mărească durata de la 6 la 10 ani, preşedintele a trimis Curţii Constituţionale această iniţiativă pentru o evaluare de constituţionalitate. Curtea a decis anularea acestui articol şi din iniţiativă, şi din lege, ca urmare nu mai suntem în situaţia acum să folosim beneficiile, pentru că până la urmă era un drept pe care şi-l câştigaseră profesorii care luaseră note mai mari decât 7“, a declarat Andronescu, citată de Agerpres.

Andronescu a anunțat că “încercăm acum, printr-o ordonanţă de urgenţă, sperăm să o aducem chiar mâine (miercuri – n.r.) în Guvern, să găsim o soluţie care să repare această situaţie şi mesajul meu pentru profesori este să aibă puţintică răbdare. Mă refer la profesorii care au trecut printr-un concurs de titularizare, au luat în această competiţie note mai mari de 7 şi, potrivit articolului din lege, timp de 6 ani puteau beneficia de aceste rezultate, dacă era un post liber, puteau să se înscrie folosind rezultatele din anii precendenţi“, transmite agenția de presă citată.

Ministrul a precizat că în fiecare an aproximativ 2.000 de profesori se titularizau pe acest articol de lege şi că, anul acesta, în jur de 2.000 de profesori nu ar mai putea beneficia de această prevedere.

Andronescu a susținut că CCR a decis să declare acest articol neconstituţional pentru că “nu a fost cineva” care să-l explice suficient.

Calendar titularizare 2019

15 mai 2019          Reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate ca urmare a soluționării, în ordine, a:

  • cererilor de pretransfer consimțit între școli
  • cererilor de reîncadrare în anul școlar 2019-2020 a personalului didactic pensionat care a avut calitatea de titular
  • cererilor de prelungire a duratei contractelor individuale de muncă, în anul școlar 2019-2020, pentru personalul didactic angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată

16 – 24 mai 2019   Înscrierea la concursul de titularizare, inclusiv pentru absolvenții promoției 2019, la inspectoratele școlare

17 – 27 mai 2019   Verificarea și avizarea dosarelor candidaților la titularizare de către comisia județeană de organizare a concursului și consilierul juridic al inspectoratului școlar

În perioadele: 28-29 mai 2019; 10-12 iulie 2019 pentru absolvenții promoției 2019/absolvenţii 2019 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/ departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic

Validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original, conform graficului stabilit de comisia de organizare și desfășurare a concursului; neprezentarea la validare a absolvenţilor din promoțiile anterioare, atrage după sine anularea înscrierii la concurs

Notă: În mod excepţional, absolvenţii promoţiei 2019 (studiilor medii/postliceale/universitare de licență/universitare de masterat/departamentelor pentru pregătirea personalului didactic/departamentelor de specialitate cu profil psihopedagogic) pot să prezinte adeverinţa de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică şi să valideze fişa de înscriere în data de 17 iulie 2019. Absolvenţii promoţiei 2019 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică.

30 mai 2019                  Afișarea listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă;

31 mai – 28 iunie 2019 Probele practice/orale și Inspecțiile speciale la clasă

17 iulie 2019                  Proba scrisă: examenul de titularizare

23 iulie 2019                  Afișarea rezultatelor la titularizare

23 – 24 iulie 2019          Depunerea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora la centrele de evaluare

30 iulie 2019                  Afișarea rezultatelor finale la titularizare

31 iulie 2019                  Repartizarea candidaţilor cu media de repartizare minimum 7, pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată

Actele normative referitoare la Titularizare 2019:
Citește și:

 

 


10 comments
  1. Art 253 este neconstituțional din 2014. Ce se întâmplă cu titularizarile făcute prin 253 în perioada 2014-2018?

  2. Aoleu, ce minuni a putut debita Directia Juridica din MEN!!!! Pai ei n-au citit art 115 din Constitutie! A fost declarata neconstitutionala legea de aprobare a OUG 16/2014 care a modificat art 253 dupa ce a fost declarat neconstitutional prima data. De fapt a fost un control de constitutionalitate a priori, legea de aprobare nici n a fost publicata in mon. of. Pe scurt, Parlamentul trebuie sa dea lege de respingere si sa reglementeze efectele deja produse de oug 16. E adevarat ca fiind un control a priori a legii de aprobare nu se poate extinde controlul constitutionalitatii si asupra oug ul in sine, ca ar trebui emisa o alta lege de aprobare in acord cu decizia CCR. Ei, si aici e ticneala! Pai insusi principiul titularizarii/ numirii pe perioada nedeterminata pe 253 a fost declarat neconstitutional, adica exact esenta OUG 16/2014 ce se impunea a fi aprobata pentru a putea produce efecte in continuare. Orice lege s-ar da, chiar si publicata, ar pica cu brio la CCR, pe art 16 din Constitutie. E un cerc vicios. Asa ca n o mai ard cu 253, ci cu 93. Sunt curioasa cat o tine si asta. Primul lucru pe care trebuia sa l faca Directia Juridica din MEN, inca din vara trecuta, era sa i spuna ministrului de atunci, bai nene 253 e mort si ingropat, pune de altu!

  3. Bună ziua! Eu am participat la multe examene de titularizare și nu am luat niciodată o notă sub 7 dar nu sunt titular. Am catedra împărțită în 5 școli și credeți-mă că este foarte greu și totuși m-aș bucura dacă aș fi titulară chiar și așa cu toate școlile. Este stresant să dai examen în fiecare an să iei notă mare și totuși să fi considerat necalificat pentru că ești suplinitor ca să nu mai spun de cât stres îmi provoacă faptul că nu știu dacă și unde voi mai avea ore la anul!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Legea prin care Ministerul Educației va asigura „la cerere” fiecărui elev și profesor laptop sau tabletă pentru educația online, promulgată de Klaus Iohannis. Guvernul a dat aviz negativ inițiativei

Legea prin care Ministerul Educației va asigura „la cerere” fiecărui elev și profesor laptop sau tabletă pentru educația online a fonst promulgată de președintele României, potrivit unui comunicat al Administrației…
Vezi articolul

O treime dintre elevii de 15 ani din România văd școala ca pe o pierdere de timp, arată evaluările PISA 2022 / Elevii trebuie să își dezvolte competențele sau să fie capabili să acceseze un loc de muncă la sfârșitul școlii, iar liceul din România nu oferă aceste două aspecte – Hannah Kitchen, OCDE

România are cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii, spune Lucie Cerna, analist principal în echitate, incluziune și tranziții în cadrul Direcției pentru educație și competențe a OCDE…
Vezi articolul

Consiliul Municipal al Elevilor din București îl critică pe primarul Sectorului 5 pentru orarele trimise în școli, dar nu o vede pe Dăncilă gravată-n piatră pentru reabilitarea unei școli

Consiliul Municipal al Elevilor București le cere autorităților să ia măsuri pentru stoparea difuzării de materiale electorale în școli. Organizația critică distribuirea în liceele, școlile și grădinițele din sectorul 5…
Vezi articolul