“Motivul este scăderea constantă a atractivității profesiei de dascăl, chiar dacă și în anii 2018, 2019, au fost înregistrate procente asemănătoare – 46%, 47% – acum avem într-adevăr mai puțin, 45% note peste 7”, a apreciat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, întrebat marți al B1 TV în legătură cu rata scăzută a notelor peste 7 înregistrată la examenul de Titularizare 2021. “Atunci când avem nevoie de echitate în educație, când avem nevoie de profesori bine pregătiți în școlile din mediul rural, de exemplu, cu acest salariu de 2400-2500 de lei net este greu să convingi cei mai buni absolvenți ai învățământului superior să se îndrepte spre profesia de dascăl”, a spus ministrul. Întrebat în legătură cu planurile guvernului, el nici de data aceasta n-a vorbit despre creșterea salariilor programată pentru 1 septembrie, făcând din nou trimitere la un viitor pachet legislativ, legat de proiectul România Educată.
- Rata notelor peste 7 (șapte) obținute de candidații care au susținut proba scrisă la Titularizare 2021 este de 44,47% (în scădere față de rezultatele consemnate în ultimii patru ani: 58,66% în 2020, 46,86% în 2019, 47,40% în 2018, respectiv 45,73% în 2017), se arată într-un comunicat al Ministerului Educației – Detalii.
“În educație, dincolo de resursele financiare, dincolo de infrastructură, e nevoie în primul rând de dascăli și de măsuri care să redea atractivitatea profesiei de dascăl”, a spus Cîmpeanu.
Întrebat despre salarii și alte stimulente pentru viitori profesori, el a făcut din nou trimitere la pachetul legislativ pe care guvernul îl pregătește pentru această toamnă. Și de data aceasta – cum a făcut și în ultimele zile – el a evitat vreo referire la creșterea salarială amânată anul trecut și care era programată pentru 1 septembrie.
Intervenția lui Sorin Cîmpeanu la B1 TV:
Moderator: Rata notelor peste 7 obținute de candidații care au susținut proba scrisă nu este una foarte mare, undeva în jur de 45%, sub 45% mai precis (…) Cum să ne explicăm? Au fost grele subiectele? Cum se explică?
Sorin Cîmpeanu: Nu, nu acesta este motivul, ci motivul este scăderea constantă a atractivității profesiei de dascăl, chiar dacă și în anii 2018, 2019, au fost înregistrate procente asemănătoare – 46%, 47% – acum avem într-adevăr mai puțin, 45% note peste 7, iar pentru a putea fi titular pe perioadă nedeterminată e nevoie să obții notă mai mare decât 7, pentru suplinire e suficientă o notă mai mare de 5. Procentul notelor peste 5 este puțin peste 35%, adăugând cei 45% peste 7 avem 80% note peste 5.
Deci avem 20% procentul celor care au dorit să devină profesori, dar nu au reușit să obțină nota 5. Este o realitate tristă cu atât mai mult cu cât candidații din promoția curentă au rezultate și mai slabe. Avem candidați care au obținut nota 1, e vorba de 15 candidați cu nota 1. Avem și candidați eliminați pentru fraudă, iar dacă ne raportăm la totalul celor înscriși pentru examenul de titularizare, un număr de 34.120, 25.000 au ajuns la proba scrisă, au ajuns să aibă note, nu au depășit celelalte probe, iar din 25.000, 11.000 au avut note peste 7.
Este o consecință a atractivității scăzute a profesiei de dascăl. Este o consecință a salarizării slabe, îmi pare rău că trebuie să spun, a salarizării slabe la nivel de profesor debutant. Atunci când avem nevoie de echitate în educație, când avem nevoie de profesori bine pregătiți în școlile din mediul rural, de exemplu, cu acest salariu de 2400-2500 de lei net este greu să convingi cei mai buni absolvenți ai învățământului superior să se îndrepte spre profesia de dascăl. Ori, în educație, dincolo de resursele financiare, dincolo de infrastructură, e nevoie în primul rând de dascăli și de măsuri care să redea atractivitatea profesiei de dascăl.
Moderator: Bun, deocamdată nu ați reușit să le dați salarii mai mari, ceea ce e o problemă în sine, dar nu știu, alte variante, niște facilități pentru cei care ajung să predea în mediul rural și nu numai, și pentru cei care ajung să predea în orașele mari pot fi slab pregătiți.
Sorin Cîmpeanu: Vom avea cu siguranță în vedere în pachetul legislativ pe care va trebui să îl elaborăm pentru a fi lansat în dezbatere publică în data de 1 octombrie – un termen scurt, ambițios, dar după cum bine vedem este o urgență a unor schimbări în sistemul de educație, este un semnal de alarmă. (…)
Soluția nu poate să fie unică, soluția poate să fie una complexă, aplicată pe mai multe planuri și vă asigur că aici vom lucra. Săptămâna asta se va constitui grupul de lucru interministerial pentru implementarea proiectului “România Educată”, în data de 10 septembrie vom avea și planul de implementare, iar la data de 1 octombrie ar trebui să avem și măsuri concrete pe care să le prezentăm publicului. Pentru a rezolva inclusiv aceste aspecte pe care le-ați adus corect în discuție.