“Motivul este scăderea constantă a atractivității profesiei de dascăl, chiar dacă și în anii 2018, 2019, au fost înregistrate procente asemănătoare – 46%, 47% – acum avem într-adevăr mai puțin, 45% note peste 7”, a apreciat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, întrebat marți al B1 TV în legătură cu rata scăzută a notelor peste 7 înregistrată la examenul de Titularizare 2021. “Atunci când avem nevoie de echitate în educație, când avem nevoie de profesori bine pregătiți în școlile din mediul rural, de exemplu, cu acest salariu de 2400-2500 de lei net este greu să convingi cei mai buni absolvenți ai învățământului superior să se îndrepte spre profesia de dascăl”, a spus ministrul. Întrebat în legătură cu planurile guvernului, el nici de data aceasta n-a vorbit despre creșterea salariilor programată pentru 1 septembrie, făcând din nou trimitere la un viitor pachet legislativ, legat de proiectul România Educată.
- Rata notelor peste 7 (șapte) obținute de candidații care au susținut proba scrisă la Titularizare 2021 este de 44,47% (în scădere față de rezultatele consemnate în ultimii patru ani: 58,66% în 2020, 46,86% în 2019, 47,40% în 2018, respectiv 45,73% în 2017), se arată într-un comunicat al Ministerului Educației – Detalii.
“În educație, dincolo de resursele financiare, dincolo de infrastructură, e nevoie în primul rând de dascăli și de măsuri care să redea atractivitatea profesiei de dascăl”, a spus Cîmpeanu.
Întrebat despre salarii și alte stimulente pentru viitori profesori, el a făcut din nou trimitere la pachetul legislativ pe care guvernul îl pregătește pentru această toamnă. Și de data aceasta – cum a făcut și în ultimele zile – el a evitat vreo referire la creșterea salarială amânată anul trecut și care era programată pentru 1 septembrie.
Intervenția lui Sorin Cîmpeanu la B1 TV:
Moderator: Rata notelor peste 7 obținute de candidații care au susținut proba scrisă nu este una foarte mare, undeva în jur de 45%, sub 45% mai precis (…) Cum să ne explicăm? Au fost grele subiectele? Cum se explică?
Sorin Cîmpeanu: Nu, nu acesta este motivul, ci motivul este scăderea constantă a atractivității profesiei de dascăl, chiar dacă și în anii 2018, 2019, au fost înregistrate procente asemănătoare – 46%, 47% – acum avem într-adevăr mai puțin, 45% note peste 7, iar pentru a putea fi titular pe perioadă nedeterminată e nevoie să obții notă mai mare decât 7, pentru suplinire e suficientă o notă mai mare de 5. Procentul notelor peste 5 este puțin peste 35%, adăugând cei 45% peste 7 avem 80% note peste 5.
Deci avem 20% procentul celor care au dorit să devină profesori, dar nu au reușit să obțină nota 5. Este o realitate tristă cu atât mai mult cu cât candidații din promoția curentă au rezultate și mai slabe. Avem candidați care au obținut nota 1, e vorba de 15 candidați cu nota 1. Avem și candidați eliminați pentru fraudă, iar dacă ne raportăm la totalul celor înscriși pentru examenul de titularizare, un număr de 34.120, 25.000 au ajuns la proba scrisă, au ajuns să aibă note, nu au depășit celelalte probe, iar din 25.000, 11.000 au avut note peste 7.
Este o consecință a atractivității scăzute a profesiei de dascăl. Este o consecință a salarizării slabe, îmi pare rău că trebuie să spun, a salarizării slabe la nivel de profesor debutant. Atunci când avem nevoie de echitate în educație, când avem nevoie de profesori bine pregătiți în școlile din mediul rural, de exemplu, cu acest salariu de 2400-2500 de lei net este greu să convingi cei mai buni absolvenți ai învățământului superior să se îndrepte spre profesia de dascăl. Ori, în educație, dincolo de resursele financiare, dincolo de infrastructură, e nevoie în primul rând de dascăli și de măsuri care să redea atractivitatea profesiei de dascăl.
Moderator: Bun, deocamdată nu ați reușit să le dați salarii mai mari, ceea ce e o problemă în sine, dar nu știu, alte variante, niște facilități pentru cei care ajung să predea în mediul rural și nu numai, și pentru cei care ajung să predea în orașele mari pot fi slab pregătiți.
Sorin Cîmpeanu: Vom avea cu siguranță în vedere în pachetul legislativ pe care va trebui să îl elaborăm pentru a fi lansat în dezbatere publică în data de 1 octombrie – un termen scurt, ambițios, dar după cum bine vedem este o urgență a unor schimbări în sistemul de educație, este un semnal de alarmă. (…)
Soluția nu poate să fie unică, soluția poate să fie una complexă, aplicată pe mai multe planuri și vă asigur că aici vom lucra. Săptămâna asta se va constitui grupul de lucru interministerial pentru implementarea proiectului “România Educată”, în data de 10 septembrie vom avea și planul de implementare, iar la data de 1 octombrie ar trebui să avem și măsuri concrete pe care să le prezentăm publicului. Pentru a rezolva inclusiv aceste aspecte pe care le-ați adus corect în discuție.
7 comments
pana nu se face o reforma reala, reforma continutului, nu se poate schimba nimic. dar la o reforma reala , la modificarea de continut pe sistem pisa 40% din profesori dispar din sistem. atunci poti creste salariile in invatamant si aduce calitate. nu e normal ca salariul unui profesor , si pensia sa fie ff mult sub cele din MI, MAPN, servicii , justitie etc. pana la urma calitatea slaba a astora e data tot de sistemul de invatamant.
Procentul celor care au luat note intre 5 si 10 este de 79.96%. Deci, unde este dezastrul? Nu se presupune ca ar trebui sa fie si note mici? Nu trebuie sa se faca o ierarhizare? Nu asta este ideea acestui examen? Vreti ca toti sa fie de 9 si 10? De unde si pana unde pretentia asta? Nici pe cei 44,47% care au luat note intre 7 si 10 nu ii meritati.
OK, si ce solutii are acest individ? Nu l-am auzit vorbind de solutii. Nimic concret.
Prin urmare ar trebui investit.In masterate didactice ,nu altceva.Tocmai am citit o analiza malițioasa a “dezastrului” de la titularizare.Un marțafoi deplânge situația jalnica a învățământului și ce prosti sunt profesorii.Solutia oferita de “expert” este masteratul didactic.Oameni mai perverși ca aceasta clasa politica conducătoare mai rar.
Subiectele au fost o bătaie de joc.Asta e adevărul.Iar ei știu. Și asa ca și la bac unde au făcut o tragedie din “erorile” apărute la corectare(ma întreb dacă nu făcute intenționat de oamenii lor) au oferit reformă:bac online.Asta nu pentru ca ii pasă de amărâții de noi ci pentru profit,bani.Astia sunt doar oamenii banului.
E pentru prima data când am văzut nota de zece pe materia mea in 15 ani de examene.Niciodata nu am văzut zece.De ce?Pai era un singur post și pentru ca putea veni din alta parte ,alta beizadea, tot cu nota de 10, criteriul de departajare era domiciliu,nota la licenta etc.
Salariile nu sunt mici.Titularii fac bani frumoși din ore suplimentare,pe care nu le fac dar își iau banii,din proiecte gen Roze sau școală după școală etc.Pentru suplinitori e greu pentru ca dacă un titular tine cu dinții de doua catedre suplinitorul abia are ore pentru una.
Sa mai zic?
A da!Examenul este din ce în ce mai dificil.Incepe sa fie ca în bancul ăla:subiect -Bacovia;punctaj in barem :abordarea poemului Plumb-2 sutimi, menționare metri pătrați cavou-50 sutimi, etc. Perverși oameni,strălucitoare minți.
Aceasta este salariul cu tot cu sporuri!! Cand isi vor face treaba sindicatele?
In fine recunoaste ce salarii de mizerie sunt in invatamant! Un profesor are nevoie si de alte activitati nu doar da traiasca de pe o zi pe alta.
Sa le prezentam publicului. Aham. Nu sa aplicam. Pai si la alegeri tot prezentare publicului ati facut si v-au crezut toti fraierii. Exclusiv profesorii, pe care nu i-ati putut pacali cu nimic si de-aia au votat PSD. Si dupa aia i-ati crucificat efectiv si de atunci le tot “prezentati” diverse chestii si le cereti sa faca voluntariat obligatoriu pentru 2300 de lei. No, dar e bine ca am luat titularizarea acum 15 ani. Ma simt acum mai bogat. Cand imi vine rata sa stiti ca ma intreaba cu cate procente peste 7 am luat ca sa-mi scada din dobanda…