Titularizare 2019: Site-ul oficial al Ministerului cu posturile pentru titularizare “este offline”, în plin blocaj al titularizării pe 253

20.529 de vizualizări
Ziua Internațională a Profesorului
Foto: Pixabay.com
Titularizare 2019, site-ul oficial al Ministerului Educației care conține toate informațiile despre procesul de angajare în școli, este nefuncțional în aceste momente. “Site-ul este offline pentru actualizare. Ne cerem scuze pentru incoveniente, vom reveni in cel mai scurt timp” – este mesajul pe care îl afișează pagina http://titularizare.edu.ro/2019/, una dintre principalele surse de informare pentru profesorii care vor să se angajeze într-o școală.

Blocajul vine la o zi după ce procesul de titularizare pe baza notelor de la examenele din trecut (cunoscut de profesori ca „titularizarea pe articolul 253 din lege”) a fost blocat în toată țara; concret, inspectoratele școlare nu au acceptat dosarele profesorilor ca urmare a unei decizii CCR, însă paradoxal metodologia de titularizare de anul acesta conține articolul declarat neconstituțional.

Titularizare 2019 / Foto: titularizare.edu.ro/2019

 

Ce este titularizarea?

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidaţii trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și inspecția în profilul postului.

Ce este titularizarea pe 253?

Examenul scris de titularizare este anul acesta programat pe 17 iulie 2019. Metodologia (regulile de examen) prevede, însă, și posibilitatea ca angajarea într-o școală să se realizeze pe baza notelor de la examenele de titularizare din anii trecuți, așa cum prevede articolul 253 din legea educației.

Articolul 253 din legea educației

Articolul 253
(1) Cadrele didactice calificate, care au obținut nota/media de cel puțin 7 la un concurs național unic de titularizare în învățământul preuniversitar în ultimii 6 ani și care sunt angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, pot fi repartizate, în ședință publică organizată de inspectoratul școlar, pe perioadă nedeterminată în unitățile de învățământ în care sunt angajate, dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) și are viabilitate.
(2) Procedura privind repartizarea prevăzută la alin. (1) se stabilește prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educației naționale.

Calendarul de titularizare 2019 pe articolul 253

Calendarul de titularizare 2019 pe articolul 253 fixează perioada 2-4 aprilie 2019 ca termen pentru depunerea și înregistrarea dosarelor de înscriere la inspectoratele școlare, pentru cei care vor să folosească notele de la examenele din trecut. Profesorii au aflat, însă, ieri, când s-au dus să își depună dosarele de înscriere la titularizare pe 253, că inspectorarele nu le primesc dosarele.

Calendar titularizare pe 253 / Sursa foto: Metodologia de titularizare 2019

 

Motivul pentru care titularizarea pe 253 este blocată

Curtea Constituțională a decis pe 17 iulie 2018 că titularizarea pe baza notelor de la examenele din anii trecuți este “o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar”, având în vedere că Ministerul angajează și pe baza examenului dat chiar în anul scoaterii posturilor la concurs.

Ce spun judecătorii Curții Constituționale:

  • textul analizat continuă să perpetueze o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar, contrară derulării în condiții optime a procesului de învățământ. Se denaturează regimul juridic al instituției titularizării și se generează discriminări în interiorul sistemului”.
  • “este invocată Decizia Curții Constituționale nr.106 din 27 februarie 2014, prin care s-a arătat că o reglementare ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar configurează o instituție cu un regim juridic confuz, care permite dobândirea calității antereferite în alte condiții decât prin promovarea unui concurs.
  • Se mai susține că, în cuprinsul aceluiași text legal, nu se stabilesc nici durata pentru care cadrele didactice urmează să ocupe posturile vacante prin repartizarea realizată, nici categoria din care va face parte cadrul didactic respectiv ulterior repartizării (personal didactic angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată) și nici eventuala titularizare a respectivului cadru didactic pe post.
  • Or, o asemenea procedură poate duce la o titularizare pe post în absența vreunui concurs, contrar celor stabilite prin Decizia nr.106 din 27 februarie 2014. Astfel de neclarități creează dificultăți în aplicarea legii, fiind contrare art.1 alin.(5) din Constituție. Se mai arată, în privința aceluiași text legal, că acesta nu a fost
    corelat cu art.254 alin.(3) din Legea nr.1/2011, potrivit căruia titularizarea se realizează prin promovarea
    unui concurs.
  • Descarcă de aici Decizia CCR privind titularizarea pe 253

Numeroși profesori au sesizat, în comentariile publicate online, că decizia CCR a fost nesocotită însă de metodologia dată de Minister la jumătate de an după ce judecătorii Curții deciseseră că articolul 253 este neconstituțional și întreabă de ce a mai lăsat Ecaterina Andronescu posibilitatea aceasta în metodologie, dacă în practică inspectoratele nu le-au acceptat dosarele.

Ecaterina Andronescu / Foto: Ministerul Educației

În urmă cu o zi, ministrul Ecaterina Andronescu a anunțat că în ședința de guvern de săptămâna aceasta guvernul va adopta o ordonanță de urgență. “Încercăm să găsim o formulă care să schimbe durata contractului pe durată determinată într-un contract pe durata viabilităţii postului”, a susținut Andronescu.

În Legea învăţământului avem un articol, 253, care dădea dreptul profesorilor care au trecut prin concursul de titularizare şi care au luat note mai mari de 7 să beneficieze de această notă şi în următorii 6 ani. Acest articol a funcţionat în Legea învăţământului până anul acesta când, în urma unei iniţiative legislative care încerca să mărească durata de la 6 la 10 ani, preşedintele a trimis Curţii Constituţionale această iniţiativă pentru o evaluare de constituţionalitate. Curtea a decis anularea acestui articol şi din iniţiativă, şi din lege, ca urmare nu mai suntem în situaţia acum să folosim beneficiile, pentru că până la urmă era un drept pe care şi-l câştigaseră profesorii care luaseră note mai mari decât 7“, a declarat Andronescu, citată de Agerpres.

Andronescu a anunțat că “încercăm acum, printr-o ordonanţă de urgenţă, sperăm să o aducem chiar mâine (miercuri – n.r.) în Guvern, să găsim o soluţie care să repare această situaţie şi mesajul meu pentru profesori este să aibă puţintică răbdare. Mă refer la profesorii care au trecut printr-un concurs de titularizare, au luat în această competiţie note mai mari de 7 şi, potrivit articolului din lege, timp de 6 ani puteau beneficia de aceste rezultate, dacă era un post liber, puteau să se înscrie folosind rezultatele din anii precendenţi“, transmite agenția de presă citată.

Ministrul a precizat că în fiecare an aproximativ 2.000 de profesori se titularizau pe acest articol de lege şi că, anul acesta, în jur de 2.000 de profesori nu ar mai putea beneficia de această prevedere.

Andronescu a susținut că CCR a decis să declare acest articol neconstituţional pentru că “nu a fost cineva” care să-l explice suficient.

Calendar titularizare 2019

15 mai 2019          Reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate ca urmare a soluționării, în ordine, a:

  • cererilor de pretransfer consimțit între școli
  • cererilor de reîncadrare în anul școlar 2019-2020 a personalului didactic pensionat care a avut calitatea de titular
  • cererilor de prelungire a duratei contractelor individuale de muncă, în anul școlar 2019-2020, pentru personalul didactic angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată

16 – 24 mai 2019   Înscrierea la concursul de titularizare, inclusiv pentru absolvenții promoției 2019, la inspectoratele școlare

17 – 27 mai 2019   Verificarea și avizarea dosarelor candidaților la titularizare de către comisia județeană de organizare a concursului și consilierul juridic al inspectoratului școlar

În perioadele: 28-29 mai 2019; 10-12 iulie 2019 pentru absolvenții promoției 2019/absolvenţii 2019 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/ departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic

Validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original, conform graficului stabilit de comisia de organizare și desfășurare a concursului; neprezentarea la validare a absolvenţilor din promoțiile anterioare, atrage după sine anularea înscrierii la concurs

Notă: În mod excepţional, absolvenţii promoţiei 2019 (studiilor medii/postliceale/universitare de licență/universitare de masterat/departamentelor pentru pregătirea personalului didactic/departamentelor de specialitate cu profil psihopedagogic) pot să prezinte adeverinţa de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică şi să valideze fişa de înscriere în data de 17 iulie 2019. Absolvenţii promoţiei 2019 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică.

30 mai 2019                  Afișarea listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă;

31 mai – 28 iunie 2019 Probele practice/orale și Inspecțiile speciale la clasă

17 iulie 2019                  Proba scrisă: examenul de titularizare

23 iulie 2019                  Afișarea rezultatelor la titularizare

23 – 24 iulie 2019          Depunerea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora la centrele de evaluare

30 iulie 2019                  Afișarea rezultatelor finale la titularizare

31 iulie 2019                  Repartizarea candidaţilor cu media de repartizare minimum 7, pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată

Actele normative referitoare la Titularizare 2019:
Citește și:

 


11 comments
  1. Sa fim corecti cu toate unitatile de masura.De exemplu,la Economie si Educatie antreprenoriala sunt doar trei posturi titularizabile la nivel de tara.Ce poti face daca esti nevoit sa mergi in alt judet? Sunt doar doua zile prevazute in metodologie pentru validarea dosarului.Ce posibiltati are cineva sa se plimbe pentru inspectii dintr-un judet in altul.In schimb,la invatatori si educatori sunt zeci de posturi in fiecare judet.Acolo chiar e suficient sa iei sapte ca sa fii titular.Mai mult,se titularizeaza pe acele posturi,apoi vin in anii urmatori si iau la pretransfer posturile profesorilor inaintea concursurilor,mai mult,li se echivaleaza si gradele.
    Corect ar fi sa se renunte la impartirea posturilor in vacante cu viabilitate si vacante fara viabilitate,posturile sa fie pur si simplu vacante si rezervate.A ocupat cineva un post vacant cu medie eligibila de titular ramane pe el.In anul urmator sa fie scoase in aplicatie doar posturile vacante ocupate de cei cu medie neeligibila.Daca un post vacant intra in restrangere,asta este,directorul il declara la restrangere,il scoate din aplicatie,si ocupantul intra in etapele de mobilitate cu drepturi egale cu ale vechilor titulari.Aici ar fi marele castig al celor care ocupa un post pur si simplu vacant in urma obtinerii unei note mari la concurs,postul nu mai e scos in anul urmator in piata publica.Aceasta departajare a posturilor nu face altceva decat sa ingradeasca intrarea in sistem a unor titulari noi,iar un post vacant pe un an sa fie luat la restrangere sau pretransfer tot de vechii titulari.Apropo,un titular de ce poate ocupa un post indiferent de viabilitatea lui?Pentru el de ce devine automat viabil?

  2. Sa se scoata aceasta lege care face sa intre pe usa din dos persoanele slabe care nu au facut fata sufiecient examenului. sa intre doar cei cu medii mari, sa lasam povestea ca adac ai luat 7 ramai in sistem si cu o pomana te poti titulariza.

  3. Nu e corect sa se titularizeze prin 253 cu 7. Pai daca termina altii cu 9 nu pot ocupa postul pentru ca a fost anterior ocupat de cel cu 7. Incorecta lege, asa ajung sa predea cei slabi in locuri bune si cei cu note mari raman pe dinafara. Normal ar fi sa se tine cont de ordinea mediilor si cei care nu au intrat in anul respectiv chair daca au 7 inseamna ca au picat nu au facut fata suficient examenului, deci se mai pot inscrie iar la examen daca doresc, ca si in alte institutii.

  4. Lucrarile elevilor sunt corectate in alte judete si sunt distribuiti in licee, printr-un sistem informatizat, in ordinea notelor obtinute, in vreme ce profesorii sunt titularizati in scoli pe capete si fara a castiga un concurs, chiar daca nota 7 a fost cea mai mica nota la examenul de titularizare din anul respectiv. Sunt profesori cu note peste 9 care nu s-au putut titulariza din cauza titularizarii celor cu 7 prin discriminatoriul si nedreptul articol 253. In virtutea dreptatii reparatorii ar trebui sa isi piarda titularizarea cei care au profitat de acest articol. Posturile lor ar trebui scoase la examen si daca sunt asa de competenti ei ar trebui sa devina titulari prin concurs.

  5. Am noua de titularizare 2018, ca mine sunt inca 3 cadre didactice, pentru ei directorul a scos posturi cu art.253, pentru mine nu, ramanand 4 posturi cu viabilitate pe un an.Ce pot sa fac?

  6. Viabilitatea unui post ramane la discretia CA.
    .Vom vedea criteriile ce se vor da dar, cel mai corect este titularizarea doar pe baza concursului si nu printr-un artificiu creat pentru clientela.

    1. Da, subscriu ! Corect : titularizare doar pe baza concursului !!!!! Acest articol titulariza pe ” ușa din dos ”. Toată lumea știe lucrul acesta : erai la mâna directorului : dacă acesta voia – dădea viabilitate postului , dacă nu – puteai obține la examen și media 10 -tot degeaba !!!! Nu era drept : un profesor se putea titulariza cu media 7 iar altul cu media 9 își mai încerca norocul și următorul an , participând la examen . Titularizarea trebuie realizată DOAR PE BAZA DE CONCURS !!!! Așa este drept !

  7. Atentie! Nu mai informati eronat! Eu sunt suplinitor cu note peste 9 in fiecare an! Nu toti suplinitorii sunt de 5! Nu e vina noastra ca nu se scot posturi pentru a ne titulariza!

  8. Sunt si exceptii. Eu de ex am luat nota 10 la titularizare pt ca dintr-o eroare postul nu a fost scos cum trebuie. Este vorba de educatie muzicala. Neimportanta..dar pt mine da. 253 ar fi fost pt mine o dreptate. Daca nu…iar trebuie sa o iau de la capat. Din nou examen si drumuri si dosare. Nu toti prof sunt selectati pe pile. Dar pt aceia sufera toti.

  9. ”Metodologia de titularizare de anul acesta conține articolul declarat neconstituțional”. Suficient pentru un proces penal pentru cei care au aprobat aceasta metodologie ! Cum poti sa prevezi o modalitate de a obtine o angajare permanenta in invatamant pe un articol care nu mai exista, deci vadit nelegala ? Grup organizat pentru incalcarea legii ! Nu poti titulariza clientela (de partid sau nu) pe un articol de lege care nu mai exista !

    Solicit public autosesizarea organelor de urmarire penala pentru faptele sesizate mai sus ! Daca in Romania mai exista justitie, ar trebui sa fie deja la Ministerul Educatiei Nationale !

  10. Din cate vad, articolul 253 fusese invalidat de CCR inca din 2014, de ce parlamentul psd-alde nu a legiferat in tot acest timp, prin punerea de acord a legii invatamantului cu decizia CCR? Oare de ce? Pai iata de ce, in fiecare an circa 2000 de persoane devin titulari in scoala, prin bunavointa directorilor de scoli. Acest articol exista pentru clientela directorilor de scoli, in fapt, sunt clientela psd-alde. A nu se intelege ca cele 2000 de catedre raman libere, prin disparitia articolului 253, nici vorba, ele intra in traseul normal de titularizare prin examen national, si vor fi ocupate de profesori cu note muuuuult mai mari de 7, pentru ca notele de la examen ale profesorilor sar de 9.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Mutarea activității didactice în online a scos la iveală diferite atitudini incalificabile ale unor profesori” – Horia Onița, președinte ANOSR. „Nu ți se pare că ești penibilă?” – reacția unui profesor la adresa unei studente care a folosit apelativul „domn’ profesor” în loc de „domnule profesor”

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) semnalează faptul că în perioada desfășurării online a activității didactice, pe platformele de socializare a fost dezvăluită atitudinea nepotrivită a unor cadre…
Vezi articolul

DOCUMENT Măsurile urgente pe Educație pe care PLUS și le propune ca obiective, dacă ajunge la guvernare: reabilitarea în primele 6 luni a școlilor fără aviz ISU, transport pentru elevi, calitatea predării

Partidul lui Cioloș își anunță prioritățile în educație, pe care spune că le va avea în vedere dacă ajunge la guvernare: siguranța elevilor, depolitizarea educației și creșeterea calității actului didactic.…
Vezi articolul
învățământul profesional și dual

Olimpiada județeană de discipline tehnologice 2024 – subiectele și răspunsurile corecte de la mai multe probe: Agricultură, Turism și alimentație, Economie administrativă, Electrică, Industrie alimentară, Construcții și lucrări publice

Subiectele și baremele de corectare de la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Geografie (ONG) 2024, organizată duminică, 17 martie, au fost publicate de Inspectoratul școlar județean (ISJ) Bacău. Edupedu.ro…
Vezi articolul