Titi Aur: Un program coerent pentru a forma cât mai mulți profesori, pentru a transmite mesaje corecte și coerente despre siguranță rutieră, ar trebui să se facă accelerat, rapid, de mâine, nu de la anul, nu de peste 10 ani

45 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Titi Aur, expert în conducere defensivă, a spus că “e foarte bine că acum există un ordin de ministru și se face educație rutieră în școli, dar nu e important doar să se facă, ci trebuie să se facă corect, să se transmită mesaje corecte și de niște oameni pregătiți”. El a făcut declarația în cadrul conferinței de presă privind Programul Național „România în Siguranță” al Asociației E.D.I.T împreună cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului, organizată marți, 15 octombrie. Titi Aur a subliniat că e nevoie de finanțare la nivel național și de un program coerent pentru a forma cât mai mulți profesori.

Titi Aur a spus că e nevoie ca educația rutieră să facă parte dintr-un program național și cât mai mulți profesori să fie instruiți corect pentru a le preda copiilor noțiuni de siguranță rutieră. El a subliniat însă că e nevoie de mai mult decât ghidurile gratuite elaborate de Ministerul Educației pe care le poate folosi la ore orice profesor.

„Ce spune domnul secretar de stat (n. red. Sorin Ion) că se face la dirigenție, sunt de acord și e foarte bine. E un pas înainte, pentru că până acum era zero, nu era deloc educație rutieră. Acum, cel puțin a venit acel ordin să se facă educație rutieră, dar nu e important doar să se facă, ci trebuie să se facă corect, să se transmită mesaje corecte și de către niște oameni cel puțin pregătiți”, a spus Titi Aur la conferința privind Programul Național „România în Siguranță”.

La conferință au fost prezenți reprezentanți ai mai multor ministere însă Titi Aur a subliniat că fără ministerul Finanțelor nu se poate implementa un plan la nivel național.

„Ne îmbătăm cu apă rece dacă considerăm că putem face proiecte naționale fără să fie finanțate și fără ca Ministerul de Finanțe să înțeleagă că este o investiție”, a spus Titi Aur.

Intervenția lui Titi Aur pe această temă:

“Ne îmbătăm cu apă rece dacă considerăm că putem face proiecte naționale fără să fie finanțate și fără ca Ministerul de Finanțe să înțeleagă că este o investiție pentru a reduce din cele 3.300.000.000 euro pe care dăm pe răniți și pe accidentați, să mai mutăm la prevenție.(…)

Mai mult, suntem cu cel puțin jumătate din populația României complet needucată, care circulă pe stradă. Vorbim de 20 de milioane locuitori și de 10 milioane de permise, aproximativ. Cei care au permis au trecut printr-o școală mai bună, mai rău, au înțeles ce înseamnă semaforul roșu, ce înseamnă trecere de pietoni, ce înseamnă diferite lucruri. Ceilalți aproape 10 milioane nu au niciun fel de educație rutieră și atunci când ne uităm în statistica poliției, vedem că principala cauză a accidentelor, a mortalității este indisciplina pietonală. De ce? Pentru că nu i-a învățat nimeni, nu știu cum să treacă strada, nu știu cum să se comporte. S-a vorbit aici despre implicarea familiei în educația rutieră.

Și eu pun întrebarea care familie? Părinții care se leagă cu centura în față ca să nu ia amendă de la polițist și copilul de 7, 8, 10, 15 ani care stă liber în spate? Această familie nu poate să transmită educație rutieră. Nu, pentru că nici ei nu sunt educați. Și atunci, dacă nu facem ceva cu adevărat pe educație rutieră, nu vom reuși să ajungem să scadă cu adevărat numărul de accidente. Ne bucurăm că am scăzut de la 140 la 120 de copii morți anual în accidente rutiere, copil însemnând zero – 14 ani. Vreau să vă spun că țările nordice, Suedia, Danemarca, Norvegia, chiar și Irlanda numai în comunitate sau e sau ce nu contează, se bat în fiecare an pentru zero copii morți și au în diferiți an, când unu când altul zero copii morți. 

Ca să nu spun că mai sunt încă niște sute între 14 și 19-20 de ani care sunt tot din cauza lipsei educației rutiere. Pentru că atunci când se urcă puștoaica de 16 ani în dreapta puștiului de 19 ani și el vrea să-i arate cât de tare merge mașina lui, ea este inconștientă. Țările dezvoltate au găsit acea formulă. Mă uit către domnul secretar de stat,(n. red Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației) acele cursuri de conștientizare în zona 15-18 ani, să le arăți din când în când cum și ce se poate întâmpla, pentru că altfel copiii de aici din sală nu știu că atunci când prietenul ei vrea să-i arate ce tare merge pe mașina e în mare pericol. Acolo ar trebui Ministerul Educației, pentru că am văzut aici niște cifre impresionante. Repet și felicitări pentru Asociația E.D.I.T, dar pe plan național înseamnă o picătură într-un lac, înseamnă foarte, foarte puțin.

Am înțeles că ați pregătit 1.000 de profesori, ceea ce înseamnă cam un profesor la 3000 de elevi avem pregătiți pentru educație, să transmită educație rutieră. Eu cred că aici ar trebui să se facă accelerat, rapid, de mâine, nu de la anul, nu de peste 10 ani. Un program coerent pentru a educa cât mai mulți profesori, pentru a transmite cât mai mult, pentru a transmite mesaje corecte și coerente, nu doar așa. Ce spune domnul secretar de stat că se face la dirigenție, sunt de acord și e foarte bine. E un pas înainte, pentru că până acum era zero, nu era deloc educație rutieră. Acum, cel puțin a venit acel ordin să se facă educație rutieră, dar nu e important doar să se facă, ci trebuie să se facă corect, să se transmită mesaje corecte și de niște oameni cel puțin pregătiți”.

Informații de context

Cu mai puțin de o lună înainte să se încheie anul școlar 2023-2024, Ministerul Educației a publicat 3 ghiduri de educație rutieră pe niveluri – primar- gimnaziu și liceal. Toți profesorii au obligația legală să facă educație rutieră, nu doar diriginții. Modul în care se va implica fiecare va fi stabilit în consiliul clasei, scrie în recomandarea Ministerului.  

În județul Ilfov de exemplu, Inspectoratului școlar recomanda cu o săptămână înainte ca elevii de a XII-a să termine cursurile, că profesorii trebuie să folosească la ore ghidurile de educație rutieră.

În luna mai 2024, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că își dorește ca Săptămâna Altfel din 2024-2025 să fie axată pe siguranța rutieră: „Dacă anul acesta tematica pentru Săptămâna Altfel a fost prevenţia violenţei în şcoală şi prevenirea adicţiilor, îmi doresc ca pentru anul viitor tematica să fie axată pe siguranţă rutieră”, a afirmat ministrul.

Ghidurile au fost realizate cu sprijinul ONG-urilor în domeniul educației rutiere, printre care și Asociația E.D.I.T, care de 8 ani are programe pentru elevi și preșcolari prin care îi învață într-un mod plăcut despre educația rutieră ca pietoni, bicicliști sau pasageri în mașină.

Citește și:
Școlile din Ilfov trebuie să folosească la ore ghidurile de educație rutieră lansate recent de Ministerul Educației – recomandarea Inspectoratului școlar cu o săptămână înainte ca elevii de a XII-a să termine cursurile
Ministerul Educației: Toți profesorii au obligația legală să facă educație rutieră, nu doar diriginții. Modul în care se va implica fiecare va fi stabilit în consiliul clasei
Titi Aur, despre cazul unui adolescent care conducea periculos o trotinetă electrică, printre mașini: Când te duci la Ministerul Educației și spui de educație rutieră ți se spune că nu e timp, că au de făcut matematică, fizică, opționale. Ministerul se consideră vreun pic vinovat pentru faza asta? Tresare un pic? Să spună clar: „noi nu facem nimic pentru asta”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Cum devii profesor în Franța, în 30 de minute: Îți trebuie minimum o diplomă de licență, susții interviu cu inspectori și ești instruit câteva săptămâni până în septembrie / Criza de cadre didactice este mare, iar participanții la concursul de titularizare sunt nemulțumiți

De o lună și câteva săptămâni încoace, în Franța, Ministerul Educației organizează sesiuni de recrutare de profesori, în contextul unei crize de personal didactic, adâncită de criza pandemică în care…
Vezi articolul

OFICIAL Pentru toți profesorii din preuniversitar anul acesta școlar nu se fac decât cursuri de formare continuă în sistem online, iar evaluarea finală va fi tot online pe bază de portofoliu / Furnizorii trebuie să obțină avizul Comisiei Speciale de Acreditare din minister

În anul școlar 2020-2021 nu se desfășoară activități de formare continuă în sistem față-în-față sau blended-learning, ci doar în sistem online, asta prevede ordinul nr. 5.767 din 15 octombrie 2020…
Vezi articolul

PNL și PSD o acuză pe Clotilde Armand, primarul Sectorului 1, că ar fi blocat un proiect privind bursele și că în școli din sector s-ar învăța, încă, în 3 schimburi / Liberalii fuseseră acuzați de primar că ar bloca un proiect rezidențial și accesul copiilor la educație

Chestiunea burselor este folosită de PSD și PNL pentru o ataca pe Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 din București, pe care o acuză că ar fi “blocat în mod repetat”…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Definitivat 2024. Subiectele și baremele de corectare pentru profesorii de gimnaziu și liceu au fost publicate. Eseu despre poezia „Biografie” de Lucian Blaga, cerință pentru profesorii de Limba română

Subiectele și baremele de la Definitivat 2024 pentru profesorii din gimnazii și licee (clasele V-XII/XIII) au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00. Proba scrisă a examenului durat 4 ore, între…
Vezi articolul