Titi Aur, specialist în conducere defensivă, semnalează lipsa educației rutiere în special în cazul copiilor de 14 ani care au voie legal să conducă o trotinetă. Potrivit legii ei nu au nevoie de permis de conducere sau să urmeze cursuri de educație rutieră. Titi Aur a făcut această declarație la DCNews, unde a fost rugat să comenteze un video în care un tânăr trece cu trotineta printre mașini, peste linia continuă pe diagonală, fiind aproape de un accident. Amintim, la finalul anului școlar trecut, în iunie 2024, Ministerul Educației a publicat 3 ghiduri de educație rutieră și le-a recomandat profilor să le folosească “ca resurse educaționale în timpul orelor de dirigenție/al activităţilor de educaţie rutieră”.
Titi Aur atrage atenția că tot ce trebuie să facă un tânăr ca să conducă o trotinetă este să aibă buletin. La școală nu se face educație rutieră, copiii nu sunt învățați reguli de circulație sau cum să meargă cu bicicleta sau trotineta pe drumurile publice.
“Când te duci la Ministerul Educației și spui de educație rutieră ți se spune că nu e timp, că au de făcut matematică, fizică. Ministerul se consideră vreun pic vinovat pentru faza asta? Tresare un pic?”, spune Titi Aur.
Specialistul în conducere defensivă a comentat imaginile cu un adolescent aflat pe o trotinetă electrică în timp ce mergea pe contrasens și era să fie acroșat de o mașină.
„Are dreptul legal să circule cu trotineta după 14 ani? Are dreptul! S-a urcat pe o trotinetă, are 14 ani în buletin și a circulat pe drumul public. Că e complet anormal cum merge, că trece peste linia continuă … nu l-a învățat nimeni. Sistemul de pregătire și societatea atât i-a spus, că trebuie să aibă 14 ani și să meargă pe drum, nu pe trotuar. El merge pe drum și are 14 ani. Este un exemplu perfect de educație națională în România. Este un exemplu perfect de educație națională a noastră.
Când te duci la Ministerul Educației și spui de educație rutieră ți se spune că nu e timp, că au de făcut matematică, fizică, opționale etc. Asta se întâmplă! Eu vin acum și întreb: Ministrul Educației se consideră vreun pic vinovat pentru faza asta? Tresare un pic? Să spună clar: „noi nu facem nimic pentru asta”. Toată lumea zice că să facă Poliția Rutieră. Ce să facă Poliția Rutieră? Să trimită polițiști prin școli și să învețe fiecare copil? Se duc dar ating maxim 5% dintre elevi cu toate ONG-urile. Și noi facem, am mers la licee din Ploiești, dar facem puțin. Poliția rutieră face și mai mult decât ONG-urile. Eu vorbesc de societate, de ministrul Educației, de primul ministru, fac ceva pentru asta?”.
Titi Aur semnalează și faptul că unii profesori vin la cursurile de siguranță rutieră doar ca să își ia o diplomă pe care să o folosească la obținerea unui grad.
„A început un program interesant, agreat de Asociația E.D.I.T., un ONG care face lucruri extraordinare pentru siguranța rutieră, a autorizat la Ministerul Educației un proiect prin care învață profesorii care vor să ajungă să predea siguranță rutieră la acele cursuri opționale.Va spun din culise. Știți ce profesori vin ca să facă cursurile? Nu vin profesorii care vor să predea, ci cei care, pentru a-și obține gradul, au nevoie de cât mai multe diplome pentru a demonstra câte lucruri fac. O parte din cei care se duc la aceste cursuri, ca să devină profesori cu dreptul de a preda siguranță rutieră, se duc din interesul de a-și obține gradul. Tot programul e făcut doar pe fonduri private și sponsorizare, cei de la E.D.I.T. au obținut câțiva bani din sponsorizări și au reușit să pregătească câteva sute de profesori. Totuși, în programa școlii nu există ore plătite, ci doar opționale trecute la „și altele“. Sistemul ar trebui să vină și să spună că ar trebui făcute anumite lucruri. Jumătate din participanții la trafic din România nu au niciun fel de pregătire“, a spus Titi Aur.
„Cu acest filmuleț ar trebui mers, astăzi, la Ministerul Educației – dar nu ne primește nimeni – și să spunem: Asta faceți voi! Asta produceți voi! Copilul poate știe matematică, istorie, dar își rupe gâtul și uite ce face pe șosele“, a spus Titi Aur.
- Potrivit OUG 195/2002, art. 70, alin (2) Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani.
La minutul 34 poate fi văzut video și intervenția lui Titi Aur pe acest subiect
Informații de context
Elevii nu fac ore de educație rutieră în programa școlară. Abia în mai anul acesta Ministerul a aprobat 3 ghiduri dar nu se precizează că sunt obligatoriu de parcurs.
Pe 20 mai, când a avut loc „Forumul siguranței rutiere”, la Senat, Ministerul Educației a publicat pe site 3 ghiduri de educației rutieră pentru clasele primare, gimnaziu și liceu pentru a putea fi consultate și folosite de profesori la clasă. Atunci, ministra Ligia Deca a spus că Ministerul Educației va transmite o adresă tuturor școlilor prin care le va ruga ca ghidurile de educație rutieră, să fie utilizate în perioada următoare. “Educația rutieră este o tematică obligatorie în învățământul primar și gimnazial și va fi și la cel liceal”, a susținut Ligia Deca.
Cele 3 ghiduri conțin informații despre bunele maniere în mijloacele de transport în comun dar și despre responsabilitățile de a fi pasager în mașină, pieton, ce reguli trebuie să urmezi când mergi pe trotinetă sua bicicletă. Ghidurile propun și linkuri cu videoclipuri din campanii de conștientizare privind siguranța rutieră și purtarea centurii de siguranță.
Practic, aceste documente conțin noțiuni teoretice, dar și exemplificări ale modului de aplicare ale a legislației rutiere în vigoare. Includ și statistici și fișe de lucru, și aplicații menite să încurajeze tinerii să devină mai responsabili”, a adăugat Ligia Deca.
Ministra Educației mai spunea că își dorește ca „Școala altfel” din anul școlar 2024-2025 să fie axată pe siguranță rutieră.
Ministerul Educației a invitat organizațiile neguvernamentale cu activitate relevantă în domeniu, companiile private și alte entități să ofere cadrelor didactice, părinților și elevilor resurse educaționale cu caracter deschis pentru prevenirea și reducerea accidentelor rutiere, conform paginii ministerului.
„Ne dorim să primim din partea dumneavoastră acele exemple de materiale sau de proiecte sau de campanii care pot fi listate în secțiunea de educație rutieră de pe site-ul Ministerului Educației, servind astfel direct școlilor care au nevoie de resurse educaționale în acest sens. Vom transmite și noi tuturor școlilor o adresă prin care rugăm ca aceste materiale să fie utilizate în perioada următoare”, a declarat Ligia Deca.
Ligia Deca a încheiat intervenția cu un apel adresat elevilor:
„Mi-aș dori tare mult ca ei să devină ambasadori ai siguranței rutiere în comunitățile lor. Am văzut schimbându-se comportamente în ceea ce privește protecția mediului, atunci când copiii au devenit responsabili și și-au tras părinții de mânecă pentru colectare selectivă, pentru a păstra curățenia ș.a.m.d.
Dacă un copil îți spune nu trecem pe roșu, mamă sau avem grijă cum conducem sau nu conducem agresiv, cred că, în ansamblu, comportamentele comunităților în ceea ce privește siguranța rutieră se pot schimba. Deci, încurajez copiii să devină ambasadori ai siguranței rutiere și vă promit de tot sprijinul Ministerului Educației pentru a investi în prevenție și pentru a fi siguri că atât tinerii, cât și elevii noștri sunt în siguranță atât în școală, cât și în afara ei”.
4 comments
Treburiile nu merg bine pentru că aruncați gunoiul de la unul la celălalt și vă învinovățiți reciproc.
Domnul AUR nu prea face activități școlare a făcut in unitățile de învățământ. Dar vrea rezultate palpabilă
Din proprie inițiativă și pe cheltuială proprie mai puțin.
Mai mult vorbe.
Pare cumva o firmă cu ONG care face lobby pt conducerea defensivă pe care ulterior să o asigure prin contracte.
La școala primară si la gimnaziu se face educație rutieră. Inclusiv semnalizare rutieră.
In școala altfel sau la alte activități specifice.
La activitățile desfășurate toți elevii sunt de acord cu regulile.
Nu poți să stai ulterior sa verifici dacă milioane de elevi si respectă ceea ce au învățat.
Nu de lipsă de educație rutieră ducem lipsă ci de sancțiuni legale corespunzătoare.
Una dintre ele este cea cu lipsa de răspundere (a nimănui) sub 14 ani. Nici după 14 ani nu se întâmplă nimic concret in afară de amenzi modice.
Trotineta electrica era totuși a cuiva. Dacă sancțiunea se extinde la un proprietar neglijent NU vor mai fi accesibile copiilor sub 14 ani care NU răspund deloc pt faptele lor.
Teribilismul nu se corectează cu educație rutieră.
Titi Aur sa-si vada de borsul lui. Daca nu, sa-si ia picioarele la spinare si sa bata tara-n lung si-n lat prin scoli si sa dea lectii. Ca noi ne-am saturat sa ni se puna in carca fel si fel de “educatii”, de activitati si alte cate si mai cate verzi, altfel si albastre. Am ajuns, noi, profesorii si doctori si politisti de rutiera de antidrog etc.
Când ai un ciocan, toate obiectele din jur sunt cuie. D-l Aur e preocupat de conducere și discută doar despre ce-l interesează.
Conducerea prudentă se face la școala de șoferi. Educație rutieră se face și la școală, încă din învățământul primar, dar NU ești de mână cu elevul când se urcă pe trotinetă și se dă în spectacol eventual la concurs cu ceva colegi ai săi. Educația se mai face și pe acasă, iar pentru vehicule electrice de tip biciclete sau trotinete electrice, există și legislație.
Nu mai aruncați toate astea în spatele școlii. Elevul vine la școală pentru a obține un minim de cunoștințe și abilități, când e cu trotineta pe stradă și nu respectă regulile de circulație mai e și treaba familiei și/sau a poliției locale.