Banii, educația financiară, cariera, motivația și stările emoționale fluctuante reprezintă principalele provocări percepute de tinerii români de până în 25 de ani, la mai bine de un an de la începutul pandemiei, potrivit unui nou studiu realizat sub umbrela Romanian Business Leaders (RBL), dat publicității marți. Față de anul trecut, au crescut atât nivelul de oboseală perceput de tineri, cât și tensiunile din sfera profesională și personală.
- Studiul “Insights PulseZ” a urmărit să surprindă stările, comportamentele, interesele și dorințele tinerilor în context pandemic. Este vorba despre cea de-a doua ediție a cercetării, după cea de acum un an. Studiul este conceput și coordonat de specialiști din cadrul a două programe ale organizației Romanian Business Leaders (RBL)*, “Vreau să fiu antreprenor” și “Insights”, iar de realizare s-a ocupat agenția de studii de piață (Z) data. Cercetarea s-a desfășurat în iulie a.c., pe un eșantion de 1.200 de tineri reprezentând Generația Z (persoane născute după 1995).
Potrivit studiului, principalele provocări cu care spun că se confruntă în prezent tinerii sunt:
- Lipsa resurselor financiare (77% – în creștere de la 59% în 2020)
- Lipsa educației financiare (60%)
- Lipsa consilierii în carieră (59% – în creștere de la 47% în 2020)
Studiul arată că mai mulți tineri resimt probleme precum nivelul ridicat de oboseală sau incertitudine, comparativ cu anul trecut. Astfel, în ediția de acum a studiului, 50% se simt mai obosiți (comparativ cu 34% în 2020), 32% invocă momente de incertitudini, inclusiv actuale tensiuni din sfera personală și profesională (comparativ cu 26% acum un an), iar numărul celor care spun că se confruntă cu stări emoționale fluctuante a crescut de la 37% în 2020 la 49% în 2021.
Printre lipsurile pe care le-au mai menționat tinerii se numără:
- Problema birocrației și lipsa digitalizării (55% în 2021, de la 32% în 2020)
- Lipsa susținerii morale din partea apropiaților (50% în 2021, de la 34% în 2020)
- Lipsa accesului la programe de învățare non-formală (48%).
Întrebați ce abilități și-au dori să dezvolte, ei au menționat: organizarea personală, de la gestionarea timpului la productivitatea proprie – 60%, educația financiară – 60% (față de 51% în 2020), gestionarea emoțiilor, mai ales în cazul fetelor (66% fete, 40% băieți), tehnologia (44% băieți, 29% fete), lucrul în echipă (30% băieți, 21% fete).
În privința planurilor profesionale:
- 1 dintre 3 respondenți spune că plănuiește să se angajeze în România
- 21% dintre ei se gândesc să își continue studiile în țara noastră.
- 12% dintre participanții la studiu declară că vor să lucreze în străinătate
- Tot atâția sunt cei care intenționează să își deschidă o afacere.
Consumul de tehnologie în rândul tinerilor:
- 43% spun că petrec zilnic între 4-8 ore în fața ecranelor
- 28% spun că stau zilnic între 8-12 ore în fața ecranelor
În privința consumului de social media, principalul canal este Instagram, folosit preferențial de 33% dintre respondenți, urmat de Facebook – preferat de 22%. YouTube este canalul preferat pentru 17% dintre respondenți, WhatsApp – pentru 13%, TikTok – pentru 12%.
*Romanian Business Leaders (RBL) este o organizație apolitică, non-guvernamentală și non-profit care oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru antreprenorii și șefii de companii din mediul de business privat. Inițiază proiecte în domenii precum educația, antreprenoriatul și buna guvernare, proiecte dezvoltate de cei peste 200 de membri voluntari, antreprenori și executivi de top din România.