Tinerii români – nemulțumiți de calitatea educației, numărul celor care cred că sistemul e viciat a crescut în ultimii cinci ani / Doar 1 din 10 crede că notele sau examenele „nu sunt cumpărate” / Corupția – văzută ca principala problemă a țării în care 1 din 4 tineri crede că dictatura poate fi uneori mai bună ca democrația – SONDAJ

Foto: © Jetsam86 | Dreamstime.com

Doi din cinci tineri români se declară total sau foarte nemulțumit de calitatea educației și tot atâția exprimă un nivel mediu de satisfacție față de aceasta, în timp ce doar 18% dintre ei se declară satisfăcuți de calitatea ei, potrivit unui studiu publicat la sfârșitul săptămânii trecute de Friedrich Ebert Stiftung (FES), parte a unui sondaj internațional realizat de compania de sondare IPSOS. Aceeași cercetare semnalează un nivel ridicat al convingerii că în sistemul educațional există corupție: doar 10% dintre respondenți cred că notele sau examenele nu sunt „cumpărate”.

Analiza se bazează pe un sondaj realizat în 12 țări din Europa de Sud-Est, în februarie-martie 2024, de către compania IPSOS, în rândul locuitorilor cu vârste de 14-29 de ani. Eșantionul folosit în România, de 1.150, este declarat reprezentativ pentru publicul vizat.

Convingerea că există corupție a crescut din 2019 încoace

Potrivit studiului, calitatea educației este evaluată mai degrabă negativ de doi din cinci tineri: aceștia se declară total (19% dintre respondenți) sau foarte nemulțumiți (22%) de calitatea educației, opinie întâlnită mai frecvent în rândul celor sub 19 ani. 

Totodată, 41% dintre tineri declară un nivel mediu de satisfacție în privința educației, ceea ce înseamnă că numai 18% din total se declară mulțumiți de aceasta (dintre care doar 3 puncte procentuale – pe deplin mulțumiți).

Același sondaj semnalează o corelare a nivelului de satisfacție față de educație și evaluarea corupției în sistem. Majoritatea respondenților (57%) se declară mai mult sau total de acord că există corupție în educație și doar 10% dintre ei apreciază că notele sau examenele nu sunt „cumpărate”. Doar 8% dintre respondenți exprimă un acord redus cu ipoteza corupției în învățământ.

Sursa: Studiu FES

Iar sondajul indică o creștere a convingerii că există corupție, comparativ cu datele din 2019. Dacă acum 5 ani 26% dintre respondenți erau total de acord că sistemul este viciat, acum 32% sunt convinși că notele sunt tranzacționate pe bani.

Ponderea celor care sunt total sau mai degrabă de acord că notele și examenele sunt „cumpărate” în licee/universități este mai ridicată în rândul liceenilor (32,6% total de acord, 25,6% mai degrabă de acord, 26,6% nici de acord, nici dezacord). Persoanele de 19-24 de ani cred în cea mai mică măsură că există această formă de corupție, dar și în acest caz se depășește pragul de 50% (51,2% dintre ele sunt de total sau mai degrabă acord că notele/examenele pot fi „cumpărate”).

În același timp, tinerii din urban tind să considere că există mai multă corupție în educație, arată studiul: 36% dintre ei sunt convinși de acest lucru, comparativ cu 26% în rural, diferență „ explicată atât printr-o competiție educațională mai intensă între tinerii din mediul urban pentru a obține note mari sau de trecere, dar și prin stimulentele perverse generate de puterea de cumpărare mai redusă a salariilor din învățământ raportată la costurile vieții urbane”.

Timpul alocat de tineri studiului, social media, altor activități

Potrivit aceluiași sondaj, liceenii și studenții declară cel mai mult timp alocat activităților de învățare: 25% – peste 3 ore. Pe de altă parte, aproape jumătate dintre liceeni (44%) spun că studiază mai puțin de o oră.

În același timp, timpul petrecut informării / citirii presei este cel mai redus dintre cele patru domenii analizate (studiu, activități plătite, informare, rețele sociale). 73% dintre respondenți petrec sub 30 de minute informându-se și doar 8% dedică mai mult de două ore informării online.

În privința folosirii rețelelor sociale, cei mai mulți – 53,5% – declară că petrec astfel între 30 de minute și 3 ore pe zi. Iar aproape 1 din 5 (18,5%) declară că peste 3 ore pe zi petrecute în social media. Potrivit autorilor studiului, „orele petrecute pe social media și rețelele de socializare sunt comparabile cu cele dedicate educației și activităților lucrative și mult mai ridicate decât cele dedicate culegerii de informații din mediul online”.

De altfel, ponderea medie a celor care declară că petrec peste 3 ore în rețelele sociale (18,5%) este mai mare decât cea a tinerilor care declară peste 3 ore zilnic, online, pentru studiu (14,4%).

Ponderea activităților online în rândul tinerilor:

Sursa: Studiu FES
Un sfert dintre tineri cred că dictatura ar putea fi o formă de guvernare decât democrația / Corupția – principala problemă

Studiul remarcă faptul că, deși cei mai mulți dintre tineri (55%) apreciază că democrația este o formă bună de guvernare, „este îngrijorătpr faptul că 25% dintre tineri sunt de acord că dictatura poate fi o formă de guvernare mai bună decât democrația în anumite situații”. Iar 40% ar renunța la unele libertăți pentru o viață mai sigură, în timp ce 41% consideră că ar fi bine pentru țară „să aibă un lider puternic, care nu își bate capul cu Parlamentul și cu alegerile”.

Sursa: Studiu FES
Ce spune studiul despre alte probleme sau teme care îi preocupă pe tineri, de la muncă la interesul politic sau minorități

Potrivit aceluiași studiu:

Principalele temeri: războiul și calitatea serviciilor medicale

Atitudini față de avort, homosexualitate, drepturile femeilor și ale minorităților

Lipsa de reprezentare politică

Foto: © Jetsam86 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version