Tinerii care intră acum pe piața muncii au nevoie mai mult ca oricând de orientare în carieră – 10 principii propuse de OECD pentru sprijinul pe care trebuie să îl ofere școlile

7.654 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Orientarea în carieră nu a fost niciodată considerată mai importantă pentru tineri decât în prezent, când persoanele aflate la început de carieră sunt afectate grav de recesiunea economică produsă de pandemia Covid-19, iar școlile au un rol hotărâtor în sprijinirea acestora, arată Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) într-un nou raport

Tinerii sunt printre primii care întâmpină greutăți pe piața muncii într-o recesiune, arată documentul, care explică:

  • Tinerii sunt o forță de muncă mai ieftină, dar au mai puțină experiență și de obicei mai puține cunoștințe despre cum să găsească de muncă.
  • În recesiune, angajatorii au mai multe opțiuni pentru recrutare, pe măsură ce mai mulți oameni luptă pentru locurile de muncă.
  • În criza financiară din 2008, rata șomajului în rândul tinerilor aflați la începutul carierei, în țările OECD, a crescut în medie cu 44%, de peste două ori mai mult decât în rândul persoanelor de peste 25 de ani. 
  • Rata șomajului a scăzut la nivelul de dinaintea acelei recesiuni abia în 2017. Chiar și așa, înaintea declanșării pandemiei, la nivelul țărilor OECD o persoană din cinci, în categoria de vârstă 15-24 de ani, nu era nici la școală, nici în câmpul muncii. În același timp, probabilitatea ca cei angajați să fie slab salarizați sau să fie angajați în locuri de muncă nesigure, din cauza automatizării, era mult mai mare.

În contextul crizei Covid-19, tinerii aflați la început de carieră iarăși sunt printre cei mai afectați, arată OECD, potrivit căreia aceștia mult mai probabil lucrează în domenii unde oportunitățile de angajare au scăzut, din cauza situației epidemiologice.

Situația se complică, arată raportul, dacă se ia în calcul faptul că generația care iese acum de pe băncile școlii este, în medie la nivel internațional, printre cele mai bine pregătite generații în istorie. Dar acești tineri, printre cei mai ambițioși, se confruntă cu faptul că, în astfel de perioade de dificultate economică, angajatorii adesea preferă să nu îi angajeze pe cei tineri, chiar dacă sunt mai educați decât cei mai în vârstă ca ei, succesul academic nefiind nici pe departe suficient pentru a garanta o tranziție ușoară din școală spre câmpul muncii.

De aceea, argumentează OECD, școlile au un rol important în orientarea tinerilor în carieră și pregătirea lor pentru a aborda realist piața muncii. Pentru aceasta, organizația propune 10 principii care trebuie luate în considerare pentru a-i ajuta efectiv pe tineri.

Cele 10 sfaturi ale OECD pentru sprijinirea tinerilor aflați la început de carieră:

1. Orientarea profesională este o activitate importantă care se poate dovedi esențială pentru mulți tineri: notele și calificările nu mai sunt suficiente, când șomajul este ridicat. Tinerii trebuie ajutați să poată identifica potențiali angajatori și să devină atractivi pentru aceștia, dar și să fie pregătiți psihologic pentru piața muncii.

2. Mulți tineri fără experiență știu foarte puține despre ce înseamnă munca efectivă, gândirea referitoare la carieră este limitată și poate fi distorsionată de chestiuni externe precum sexul, mediul de proveniență sau, după caz, statutul de migrant.

3. Orientarea în carieră nu se limitează doar la informații despre piața muncii, ci abordează părerile și așteptările tinerilor despre munca potrivită lor, să li se explice anume ce înseamnă, realist vorbind, slujba pe care și-o doresc.

4. Orientarea în carieră ar trebui să înceapă timpuriu, copiii să fie încurajați să-și manifeste curiozitatea față de meserii și să facă legături între ce fac la clasă și ceea ce ar putea face ca adulți. Aceasta, pentru că cele mai importante decizii privind investiția lor în educație nu sunt luate de elevi la sfârșitul școlii, ci înainte.

5. Școala trebuie să se asigure că elevii au multe ocazii să întâlnească oameni de la care să afle lucruri în privința muncii și meseriilor. Cu cât se implică elevii mai mult în astfel de contacte, cu atât pot să găsească utilitatea unei munci anume.

6. Contactele elevilor cu angajatorii și cu oamenii care muncesc în diverse domenii trebuie să fie cât mai autentice, pentru că experiențele autentice sunt greu de ignorat, iar elevii capătă multe informații dintr-un punct de vedere onest, bine transmis.

7. Experiențele autentice pot avea un impact foarte mare chiar și atunci când sunt mărunte, limitate ca timp.

8. Ghidarea în carieră trebuie să fie asigurată de profesioniști imparțiali și bine pregătiți, care să îi poată ajuta pe elevi să priceapă diversele aspecte ale unei meserii sau ale unui loc de muncă și să poată procesa adecvat informația.

9. Școlile trebuie să conștientizeze că elevii au acces diferențiat la sprijin și informații privind cariera. Elevii din medii dezavantajate ar avea considerabil mai mult de câștigat de pe urma unor astfel de programe, la nivelul școlii, care să îi ajute să caute mai ușor un loc de muncă.

10. Ghidarea în carieră este sarcina tuturor în mediul școlar – ea implică întreaga școală și caută oportunități oriunde, de la curriculum la disponibilitățile economice ale comunității locale.

Raportul integral poate fi consultat aici

Citește și:
România are înregistrați, oficial, 105.000 tineri ieșiți din școală și fără loc de muncă, în pofida sutelor de milioane de euro alocați pentru ei din fonduri europene. Valorile reale, considerabil mai mari – europarlamentarul Cristian Ghinea
Cum ratează România fondurile pentru sprijinirea tinerilor care nici nu învață, nici nu muncesc / 2 milioane de euro investiți în 4 ani, din aproape jumătate de miliard disponibili – raport CE
Surprizele absolvenților la început de carieră: Poți fi mulțumit de muncă, dar nu de venituri / Angajatorii vor lucruri “ciudate”/ Probleme când te angajezi într-un domeniu fără legătură cu propria pregătire – studiul-pilot european Eurograduate
Carieră: Mulți elevi nu se așteaptă să urmeze studii înalte, deși au rezultate foarte bune / Școlile îi pot ghida pe tineri cum să-și finanțeze educația – raport OECD

Photo 173634225 © Andrii YalanskyiDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Aș mai adăuga un punct.
    11. Școala, profesorii să observe înclinațiile elevului și să discute cu părinții aceste observații. M-aș încumeta să spun să li se facă copiilor teste de aptitudini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultatele simulării de la Evaluarea Națională 2024, anunțate peste 16 zile. Paradoxul „digitalizării” concepute de Ministerul Educației – avem cel mai mic număr de lucrări de corectat pentru un profesor și cel mai mare timp stabilit pentru evaluarea acestora

Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, susținută de circa 163.000 de elevi din clasa a VIII-a vor fi anunțate de Ministerul Educației abia pe 23 februarie. Asta înseamnă peste…
Vezi articolul

EXCLUSIV Finanțarea educației din România: “nici proiectul de lege, nici strategia România Educată nu stabilesc țintele” banilor în plus promiși de noua lege, într-un sistem fără buget multianual și în care “sectorul educației este sufocat de proceduri redundante și inutile” – raport de diagnostic al OCDE

România se confruntă cu o diferență majoră între ceea ce spun planurile de creștere a cheltuielilor pentru educație până la 15% din buget, care pot produce progrese reale în acest…
Vezi articolul

Finanțarea publică pentru universitățile românești a reatins în 2020 nivelul din 2008, când a început prăbușirea / Creșterea s-a suprapus unei scăderi abrupte a numărului de studenți și profesori – analiză europeană

Fondurile publice pentru universitățile românești au atins, anul trecut, nivelul din 2008, când finanțarea s-a prăbușit în urma crizei economice, arată cel mai recent raport pe această temă al Asociației…
Vezi articolul

EXCLUSIV O comisie a Universității Armatei Române investighează faptele profesoarei Alba Iulia Popescu “referitoare la încălcarea normelor de comportare care dăunează prestigiului instituției” – anunță Guvernul / Profesoara cu postări conspiraționiste anti-Zelenski și cercetătorul care a amenințat un jurnalist G4Media.ro nu au fost suspendați din Universitatea Națională de Apărare

Guvernul anunță într-un răspuns trimis la solicitarea Edupedu.ro că o comisie de analiză a fost numită de rectorul Universității Naționale de Apărare „Carol I” pentru “investigarea faptelor doamnei conf.univ.dr. Alba…
Vezi articolul