Tinerii care au absolvit „universități de top” din străinătate și care vor să predea în școlile din România cu „cele mai bune rezultate” ar putea primi granturi de 15.000 de lei pe lună, timp de 5 ani – proiect inițiat de șeful PNL, Nicolae Ciucă, în dezbatere la Camera Deputaților, for decizional

1.994 de vizualizări
Foto: © Nd3000 | Dreamstime.com
Un proiect de lege adoptat deja de Senat și aflat în dezbatere în Camera Deputaților, for decizional, prevede ca absolvenții “universităților de top” din străinătate, cu diplomă recunoscută în România, să primească “granturi de repatriere în valoare de 15.000 lei lunar, pentru o perioadă de 5 ani”, dacă aleg să predea în unitățile de învăţământ de stat gimnazial, liceal sau universitar din România, “cu cele mai bune rezultate în ultimii 3 ani”.

Proiectul legislativ prevede acordarea a 2.024 astfel de granturi, printr-un subprogram numit “STUD-ERA”, finanțat din bugetul Ministerului Educației. Impactul bugetar brut anual pentru acest subprogram este de 364.320 mii lei, menționat în expunerea de motive a proiectului legislativ.

Acest subprogram face parte dintr-un program de finanțare ”Investim în studenții români din diaspora – STUD-IN-VEST”, care presupune acordarea de granturi și pentru absolvenții unei universități din străinătate care se întorc în România să înceapă o afacere.

  • 2.024 de granturi, în valoare de 500.000 lei/grant pentru înfiinţarea unei societăţi comerciale noi şi dezvoltarea activităţilor acesteia;
  • 2.024 de granturi de acomodare, în valoare de 10.000 lei lunar/grant, pentru acomodarea şi integrarea în oricare dintre parcurile de afaceri, industriale, inovative şi tehnologice, inclusiv incubatoare de afaceri din România, sume dedicate exclusiv pentru plata chiriei şi/sau a utilităților societăţii comerciale nou înființate.

La fel ca la majoritatea proiectelor de lege inițiate de senatorul Nicolae Ciucă, pe lista inițiatorilor se află și Gabriel Andronache, deputat PNL.


Senatul a adoptat legea sub forma prezentată mai jos:

LEGE

pentru instituirea Programului de finanțare „Investim în studentii români din diaspora -STUD-IN-VEST”

Senatul adoptă prezentul proiect de lege

Art.1.- (1) Se aprobă Programul de finanțare ”Investim în studenții români din diaspora – STUD-IN-VEST”, care are ca obiectiv acordarea de finanțări cu caracter nerambursabil cetăţenilor români care au absolvit cu diplomă recunoscută în România, conform reglementărilor legale în vigoare, cursurile unei universități de top acreditate din străinătate. 

2) În cadrul programului prevăzut la alin.(1) se aprobă următoarele trei subprograme: 

a) Subprogramul „STUD-VEST”, care are ca obiectiv înfiinţarea unei societăţi comerciale noi şi dezvoltarea activităţilor acesteia, după data intrării în vigoare a prezentei legi, în domeniul în care beneficiarii au absolvit studiile universitare, prin acordarea anual a 2.024 de granturi, în valoare de 500.000 lei/grant; 

b) Subprogramul „STUD-ACOMOD”, care are ca obiectiv înflinţarea unei societăţi comerciale noi şi dezvoltarea activităților acesteia, după data intrării în vigoare a prezentei legi, prin acordarea a 2.024 de granturi de acomodare, în valoare de 10.000 lei lunar/grant, pentru acomodarea şi integrarea în oricare dintre parcurile de afaceri, industriale, inovative şi tehnologice, inclusiv incubatoare de afaceri din România, sume dedicate exclusiv pentru plata chiriei şi/sau a utilităților societăţii comerciale nou înființate timp de 3 ani; 

c) Subprogramul „STUD-ERA”, care are ca obiectiv încadrarea beneficiarilor definiţi la art.2, conform procedurilor prevăzute de lege, după intrarea în vigoare a prezentei legi, în unitățile de învăţământ de stat gimnazial, liceal şi universitar din România, cu cele mai bune rezultate în ultimii 3 ani, prin acordarea a 2.024 de granturi de repatriere în valoare de 15.000 lei lunar/grant, pentru o perioadă de 5 ani. 

(3) Programul prevăzut la alin.(1) este un program multianual, transparent, competitiv şi nediscriminatoriu, pentru stimularea dezvoltării economiei prin valorificarea cunoștințelor acumulate de tinerii absolvenţi, cetățeni economiei, la nivel național şi regional, prin înființarea şi dezvoltarea unor afaceri noi în domeniile prioritare stabilite prin politicile europene, care să pună în aplicare metode inovative, specifice studiilor derulate de beneficiarii programului, definiți la art.2. 

(4) Finanțarea subprogramelor prevăzute alin.(2) lit.a) si b) se realizează prin bugetul Ministerului economiei, antreprenoriatului şi turismului, iar a subprogramului prevăzut la alin.(2) lit.c) prin bugetul Ministerului Educației. 

(5) Sumele necesare pentru derularea programului prevăzut la alin.(1) se asigură anual, cu prioritate, din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetele celor două ministere. 

(6) Pentru punerea în aplicare a programului prevăzut la alin.(1), autorităţile prevăzute la alin.(4) elaborează ghidurile solicitanților în termen de 60 de zile de la data adoptării normelor metodologice ale prezentei legi. 

Art.2.- În înțelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificații: 

a) beneficiarul programului – cetăţean român, cu domiciliul sau reședința în România, cu vârsta de până la 35 ani la data depunerii solicitării, absolvent cu diplomă al unui program de studii universitare de licenţă, masterat, doctorat sau post-doctorat de lungă durată al unei universităţi de top acreditate, din străinătate; 

b) grant de finanțare-finanţare cu caracter nerambursabil, în valoare de 500.000 lei, care nu implică furnizarea unor servicii sau produse în folosul sau beneficiul direct al finanţatorului, în vederea utilizării acestuia de către beneficiarul programului în scopul înființării şi dezvoltării unei noi afaceri în domeniul în care beneficiarul a absolvit studiile universitare; 

c) grant de acomodare-finanţare cu caracter nerambursabil, în valoare de 10.000 lei lunar, pentru acomodarea şi integrarea unui noi afaceri, în domeniul în care beneficiarul a absolvit studiile universitare, în oricare dintre parcurile de afaceri, industriale, inovative şi tehnologice, inclusiv incubatoare de afaceri din România, finanțare destinată exclusiv pentru plata chiriei şi/sau a utilităţilor societăţii comerciale nou înfiinţate timp de 3 ani; 

d) grant de repatriere-finanțare cu caracter nerambursabil, în valoare de 15.000 lei lunar, pentru o perioadă de 5 ani, ca urmare a încadrării, în condițiile legii, în unităţile de învăţământ general, liceal şi universitar din România, cu cele mai bune rezultate în ultimii 3 ani, pe posturi suplimentare celor prevăzute în organigramele aprobate, conform pregătirii de specialitate a absolvenților; 

e) contract de finanțare nerambursabilă-instrument juridic în baza căruia se realizează transferul de fonduri nerambursabile destinate sprijinului beneficiarilor, cu respectarea legislației nationale şi comunitare din domeniul ajutorului de stat. 

Art.3.- (1) Finanţatorii prevăzuţi la art.l alin(4) redactează ghidul solicitantului si organizează procedurile de selecţie a beneficiarilor, încheie contractul de finantare nerambursabilă şi monitorizează respectarea obligațiilor contractuale. 

(2) La redactarea ghidurilor solicitantilor prevăzute la alin.(1), autorităţile prevăzute la art.1 alin.(4) trebuie să asigure respectarea principiului egalităţii de gen în alocarea granturilor, principiului priorității alocării granturilor pentru activităţi economice care conduc la echilibrarea decalajelor dintre regiunile de dezvoltare, principiului priorității alocării granturilor pentru activități în domenii prioritare ale politicilor economice europene si a principiului priorității alocării granturilor pentru afacerile care pun accent pe metode inovative, specifice studiilor derulate de beneficiarii programului. Alte criterii specifice pot fi stabilite de finanțatori în vederea realizării obiectivelor prevăzute la art.1 alin.(3). 

3) În cazuri temeinic justificate, în situația nerespectării contractului de finantare de către beneficiarul programului, finantatorul denunţă unilateral contractul şi dispune recuperarea finanţării cu caracter nerambursabil acordată în temeiul prezentei legi, la care se adaugă dobânzi şi penalități, după caz, potrivit legii. Litigiile cu privire la contractele de finanţare se soluţionează de instantele de contencios administrativ, conform Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, republicată. 

(4) Criteriile pentru stabilirea ierarhiei unităților de învăţământ şi ierarhia unităților de învăţământ cu privire la rezultatele şcolare înregistrate în ultimii 3 ani se stabilesc anual, prin ordin al Ministrului Educației. Criteriile pentru stabilirea efectivă a granturilor de repatriere şi procedura de alocare a granturilor de repatriere pe unităţi de învăţământ se stabilesc prin normele metodologice de aplicare, conform art.1 alin.(6). 

Art.4.- În termen de 90 de zile de la data intrării in vigoare a prezentei legi, Guvernul aprobă, prin hotărâre, normele metodologice de aplicare. 

Proiectul legislativ nu definește “universitățile de top”, nici școlile “cu cele mai bune rezultate”

Atragem atenția că în proiectul de lege nu este specificat care sunt criteriile după care se va face selecția “universităților de top” din străinătate. Nu este indicat nici clasamentul de care se va ține cont, sau dacă există un număr limitat de universități care se vor încadra în acest top.

Mai mult, nici referitor la unitățile de învățământ din România “cu cele mai bune rezultate în ultimii 3 ani” nu sunt oferite detalii concrete, ci este precizat doar că ierarhia respectivă va fi stabilită anual, după niște criterii ce urmează să fie stabilite de către Ministerul Educației.

Legea va intra în vigoare doar după ce va fi aprobată și de Camera Deputaților și publicată în Monitorul Oficial.

Foto © Nd3000 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


11 comments
  1. Legi date pentru motive transparente, ca și pensionarea, caiete de sarcini, angajarea pe posturile bune, proiecte , granturi etc. Valabile până îi aranjăm pe ,,ai noștri” , poate mai profită vreo 2-3 norocoși, apoi schimbăm schimbarea în funcție de alte interese. Curat murdar! Vin alegerile! Politicienii români rezistă! Și în general, nu sunt bani. Decât dacă se vrea.

  2. de al de Burduja , absolvent de top . sa l plătim că e băiat bun . și a fost pe
    la univ de top . cu bani , evident. care bani?? . ai lui tacsu.

  3. Asa se face d-le tambalau! Doar se stie expresia ca de primul meleon nu-i indicat sa intrebi, la fel cum nu se cade sa-ti pui intrebari pe ce bani au fost si sunt trimisi ,,afara la studii” o mare parte dintre ,,performeri”. D-au fost ,,inspirati” ca n-au definit ,,de top” lasand portita intredeschisa celor cu ,,chipul lor istet de oaie creata”. Apoi tre’ sa le faci loc ,,in fata” daca se decid sa se apuce ,,de predat” si nu sa fie trimisi la … Viisoara ( ,,ca-i mai aproape”) ca-n filmul Toamna Bobocilor. Primul re-venit, primul servit, evident (daca nu s-or fi rezolvat deja ,,repatrierile”, fiind nevoie doar de ,,incadrarea legala”, ar zice Mirel, un absolvent de particulara neacreditata inca cu statut de filiala a unei universitati ,,de top” de pe la noi).

  4. nu.
    copil plecat de la 15 ani de-acasă , făcut liceu de informatica in alt oraș decât cel natal , ieșit șef de promoție (din cămin), făcut apoi fac de info , ieșit șef de promoție . terminat master cu 10 , intrat la doc cu 10 , intrat pe post de asistent concurs cu 10.
    6 articole momentan , indexate . asta până la 24 de ani.
    de fisa disciplinei a aflat în primul an de predare.
    n a făcut o zi de pregătire. l a dus capul și l a ținut spinarea.
    te îmbrățișez. un părinte fericit.

  5. Un profesor care are olimpici la olimpiade dar care a absolvit scoli din Romania să aibă 5000 lei iar unul care nu are rezultate dar a făcut o universitate din afara să aibă 15000 lei? Vi se pare normal???

  6. sa dea examen de titularizare că ceilalți amărâți , să facă dovada unei pregătiri adecvate , pe urma sa i dați salar de cinci ori cât la ceilalți. voi sânteti duși bine ..

  7. e cu dedicație , au văzut că taie frunze pe-acolo și vor acasă dar pe bani multi. șefii de promoție din roc care aleg sa predea in tara de ce nu primesc ?

    1. “sefi de promotie” adica studenti care au facut scandal toata facultatea cu fisa disciplinei in mana si cerand drepturi pe care nu le are niciun student in vest. Fix de astia nu avem nevoie. ci de oameni care au trecut prin universitati unde nu se scoate nici cel mai mic “pas” cand profesorul spune ceva.

      Poate le mai vine si indigenilor mintea la cap.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
începerea școlii, predare bilingvă

Este foarte greu în școlile de stat să dai oameni afară pentru lipsă de performanță – Laura Nicoară, director adjunct: Din cauza titularizării și a etapelor de mobilitate, o echipă managerială a unei școli nu are posibilitate deplină de a-și alege oamenii cu care să lucreze

Din cauza titularizării și a etapelor de mobilitate, „o echipă managerială a unei școli, indiferent la ce nivel ar fi ea, nu are încă posibilitate deplină de a-și alege oamenii…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Ordinul comun cu regulile pentru școli va fi modificat pentru a adapta perioada de carantină, care este acum de 10 zile pentru elevii nevaccinați, la regula generală de 5 zile pentru toată lumea. Cîmpeanu: Suntem deja în elaborare update împreună cu Ministerul Sănătății

Ordinul comun cu regulile pentru școli va fi modificat pentru a se adapta la noile condiții și situația din școli. Este vorba despre reducerea perioadei de carantină, stabilită acum la…
Vezi articolul

În școlile din rural, unde elevii sunt mai puțini, se poate vorbi despre predarea la școală. Autoritățile trebuie să înceapă acum dezbateri, așa încât școlile să devină mai autonome – George Roman, Salvați Copiii

“Școala online nu a fost școală, depindea foarte mult de părinți. Dintre cele trei scenarii, ținând cont și de evoluția pandemiei (1000 de cazuri ieri), singurul scenariu care se prefigurează…
Vezi articolul

Rectorii Azamfirei, Pirtea și Abrudan îl însoțesc pe ministrul Rafila în Cuba, potrivit ambasadei României la Havana / Aceiași rectori îl însoțeau acum câțiva ani și pe Sorin Cîmpeanu în țări exotice, ceea ce i-a ajutat să obțină un al treilea mandat la conducerea universităților lor

Trei rectori ai unor universități din România, Leonard Azamfirei, Marilen Pirtea și Ioan Abrudan, l-au însoțit săptămâna aceasta pe ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, în Cuba, la un eveniment unde participă…
Vezi articolul

Procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări de auz, văz, învățare și din spectrul autist a fost aprobată de minister

Ministerul Educației anunță că a aprobat procedura cerută de asociațiile pentru dreturile copiilor, prin care sunt asigurate la examenele naționale condițiile adaptate pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru…
Vezi articolul