Elevii critică dur Ministerul Educației, pentru transformarea simulării examenelor într-un “experiment nefundamentat”. Introducerea a minimum 30% subiecte grilă la Evaluarea Națională și la Bacalaureat arată dorința de a crește artificial rata de promovare, avertizează Consiliul Național al Elevilor, într-o luare de poziție trimisă Edupedu.ro.
Amintim că, pentru a doua oară, Ministerul Educației nu anunță explicit că vrea teste grilă la examene, ci lasă părinții, profesorii și elevii să îi afle intenția din subiectele propuse, de data aceasta pentru simularea examenelor la clasele a VII-a și a XI-a.
Testele grilă într-o asemenea proporție sunt în defavoarea elevilor, atrage atenția CNE, care explică următoarele: “la matematică, înlocuind subiectele actuale cu cele de tip grilă, elevii nu vor putea fi evaluați în baza raționamentelor și a gândirii lor analitice, prin punctajele intermediare, ci doar notați în baza obținerii unui rezultat”.
Poziția integrală trimisă de Consiliul Național al Elevilor (CNE) despre testele grilă la examene, la solicitarea Edupedu.ro:
“Consiliul Național al Elevilor, structura de reprezentare a tuturor elevilor din România, își exprimă dezamăgirea profundă privind modul în care Ministerul Educației Naționale își propune să organizeze simulările examenelor naționale. În calitate de reprezentanți ai elevilor din toată țara, ne simțim îndreptățiți să tragem un semnal de alarmă în ceea ce privește transformarea simulării naționale, dintr-un exercițiu prin care elevii să se familiarizeze cu conceptul de examen național, într-un experiment nefundamentat al ministerului.
În acest sens, dar și în lumina evenimentelor anterioare, când Ministerul Educației Naționale propusese ca în subiectele examenelor să se regăsească itemi preponderent obiectivi (de tip grilă), considerăm că factorii decizionali doresc să implementeze o tranziție nejustificată, prin care se dorește creșterea artificială a ratei de promovabilitate. Mai mult decât atât, Ministerul nu implementează în mod etapizat această tranziție, ci sub forma unui experiment care creează o confuzie generală în rândul elevilor. Dacă această schimbare se dovedește a fi în beneficiul elevilor (deși ne vine greu a crede, pentru că o astfel de tranziție trebuie fundamentată și analizată temeinic, de către experți educaționali), ea ar trebui pilotată pentru elevii de clasa a X-a (în cazul examenului de Bacalaureat) și pe un eșantion bine determinat, nicidecum în timpul simulării naționale.
Testele grilă la examene nu permit evaluarea raționamentelor
În același registru, dorim să evidențiem faptul că această preponderență a itemilor obiectivi vine, adeseori, în defavoarea beneficiarilor primari ai educației. De exemplu, la matematică, înlocuind subiectele actuale cu cele de tip grilă, elevii nu vor putea fi evaluați în baza raționamentelor și a gândirii lor analitice, prin punctajele intermediare, ci doar notați în baza obținerii unui rezultat.
Tot în defavoarea beneficiarilor direcți ai actului educațional este instituită și simularea evaluării naționale din clasa a VII-a. Supraaglomerarea elevilor de clasa a VII-a pentru a susține o simulare pentru Evaluarea Națională este nejustificată, având în vedere faptul că ei susțin o evaluare intermediară și în clasa a VI-a. Introducerea unei alte simulări subliniază că evaluările intermediare din clasa a VI-a nu au niciun rol real în a testa și evalua competențele elevului.
Pentru a nu ne îndepărta de scopul inițial al simulării, și anume cel de a asigura posibilitatea unei evaluări a competențelor elevului în raport cu obiectivele necesare promovării unui astfel de examen, solicităm cu fermitate Ministerului Educației Naționale să acorde o mai mare atenție modului în care aceste simulări vor fi desfășurate. Ne dorim ca orice studiu de caz sau experiment inițiat de către MEN să fie fundamentat, analizat temeinic și implementat responsabil în favoarea elevilor.”
Informații de background
Teste grilă la simularea examenelor de Bacalaureat și Evaluarea Națională pe care o vor susține peste o lună elevii de clasele a XI-a și a VII-a sunt prevăzute de un proiect de ordin al ministrului Educației, care a fost trimis în urmă cu două zile sindicatelor, reprezentanților părinților și elevilor. Ministerul motivează în proiect introducerea grilelor la simulare prin faptul că astfel îi pregătește pe elevi ca anul viitor să susțină chiar examenele propriu-zise cu cel puțin 30% subiecte grilă.
Ministerul ignoră total scandalul major pe care tot instituția l-a declanșat acum 4 luni, când a vrut să introducă grile în examene chiar anul acesta.
Citește și:
1 comment
Simulări peste simulări, în acele zile toată școala e dată peste cap! O săptămână pierdută. În loc să învețe mai departe pierd timp cu simulări! Unde sunt tezele de altădată? N-ar fi cam de-ajuns? Poate o simulare, cu 3 luni înainte de examen ar fi utilă pentru autoevaluare .Dar nu în fiecare an.
Test grilă la mate, ce absurd! Și la orice. Toți știm că punctând la întâmplare ai șanse să faci 50%…
Școală cu anasâna și ca verificare test-grilă, bravo!