Testele fals pozitive din școli: presa britanică avertiza din vară că unii elevi folosesc rețete de pe Tiktok și apelează la sucuri acidulate pentru a “trișa” la testele rapide, ca să stea acasă / Profesor: Asemenea tentative pot fi identificate rapid

25.287 de vizualizări
Foto © Sven Weyer | Dreamstime.com
Problema testelor fals pozitive Covid-19 din școli, despre care miercuri a vorbit inclusiv ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a fost semnalată încă de acum un an în presa internațională, în țările unde au fost folosite, local sau la nivel național, astfel de testări în rândul elevilor. În vara acestui an, BBC și diverse publicații britanice au indicat, însă, că unii elevi britanici foloseau soluții găsite pe YouTube și Tiktok și apelau la sucuri acidulate sau de portocale pentru a obține teste fals pozitive și pentru a sta, astfel, acasă. Există, însă, soluții de identificare a testelor falsificate astfel.

În iulie, BBC, preluând un material al publicației de popularizare a științei, The Conversation, semnat de Mark Larch, profesor de chimie și de comunicare a științei de la University of Hull, cita o scrisoare transmisă de o școală din Liverpool către părinții elevilor, în care aceștia erau avertizați în legătură cu tentative de a falsifica testele fals pozitive Covid-19. În acele tentative erau folosite băuturi acidulate, de tip cola, sau sucuri naturale precum cel de portocale. Profesorul analizează modul cum se produce falsificarea și arată că aceasta poate fi identificată ușor.

În cazul situației înregistrate în Marea Britanie acum jumătate de an, era vorba despre testele de flux lateral, care funcționează diferit, în modul de colectare a sputei, față de cele de salivă utilizate în școlile românești, dar care apelează la un principiu asemănător în obținerea rezultatelor și la compuși similari.

BBC atrăgea atenția că unii elevi, pe baza unor instrucțiuni care circulau prin clipuri video pe Tiktok încă din decembrie anul trecut, foloseau sucuri precum cele menționate pentru a obține rezultate fals pozitive și pentru a sta astfel acasă până la obținerea confirmării finale că sunt, de fapt, negativi.

Sursa citată notează că anticorpii din teste nu au cum să reacționeze la substanțele din sucuri, deci trebuie căutată în altă parte explicația pentru care sucurile acidulate produc astfel de rezultate. Mai degrabă, arată analiza, aciditatea sucurilor ar fi cauzal, deoarece produce condiții dificile pentru anticorpii dezvoltați să acționeze la un nivel cvasi-neutru al pH-ului. Pentru a corecta pH-ul, este folosită substanța care este amestecată cu sputa în timpul testului. În absența acesteia, aciditatea are efecte puternice asupra structurii și funcției anticorpilor.

Potrivit analizei citate, există posibilitatea de a identifica testele fals pozitive obținute astfel. Autorul scrie: “Am încercat să clătesc, folosind soluția-tampon, testul pe care am pus cola și, bineînțeles, anticorpii imobilizați de la linia T și-au recăpătat funcția normală și au emis particulele de aur, indicând adevăratul rezultat negativ al testului”.

Context:

Amintim că, miercuri, ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, se declara surprins de rata mare de teste fals pozitive înregistrată în cadrul testărilor din școli, când a fost întrebat de un reporter în legătură cu faptul că, la testele de confirmare, “din 38 de teste PCR, doar 16 au fost confirmate”.

Ministrul spunea: “Testele fals negative, acolo înțeleg, dar pentru testele fals pozitive nu prea înțeleg. Cred că mai sunt încă probleme în obișnuința de a lucra cu aceste teste și chiar de a le interpreta.” Situația testelor fals pozitive produce nedumerire inclusiv în cazul experților – vezi o opinie semnalată joi de Libertatea.

Elevii testați pozitiv trebuie să aștepte confirmare în urma re-testării cu teste recunoscute. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat în urmă cu câteva zile, la Antena 3, că testele pozitive înregistrate pe baza procedurilor rapide aplicate în cazul elevilor “trebuie confirmate sau infirmate printr-un test PCR sau un test antigen rapid”. El arăta: „100% părinţii nu vor duce elevii depistați pozitiv la şcoală. Conform Ordinului comun intră în izolare 14 zile dacă prezintă rezultatul unui test PCR care să fie pozitiv şi să confirme rezultatul pozitiv al testului de salivă. Vor aștepta înainte să îi retrimită pe copii la şcoală.”

Potrivit Ordinului comun 5338/2021 al miniștrilor Educației și Sănătății, în formă consolidată:

Articolul 6^1

1) În situația în care în urma testării cu test rapid antigen noninvaziv efectuat din proba de salivă, conform Instrucțiunii Ministerului Sănătății nr. CAZ/4.216/19.11.2021, rezultatul este pozitiv, se aplică dispozițiile protocolului privind managementul cazului cu rezultat pozitiv la testul rapid antigen noninvaziv efectuat din proba de salivă, prevăzut la pct. VI din anexa la prezentul ordin.

(2) Preșcolarul/Elevul cu rezultat pozitiv la testul rapid antigen noninvaziv efectuat din proba de salivă, conform alin. (1), continuă activitatea didactică în regim online și poate relua cursurile cu prezență fizică după prezentarea rezultatului certificat negativ al unui test antigen rapid sau RT-PCR, efectuat în ultimele 24 de ore.

(3) Preșcolarul/Elevul care nu prezintă rezultatul certificat negativ al unui test antigen rapid sau RT-PCR, efectuat în ultimele 24 de ore, reia cursurile cu prezență fizică după 14 zile de la data rezultatului pozitiv obținut la testul rapid antigen noninvaziv efectuat din proba de salivă.”

Foto © Sven Weyer | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Dacian Dolean / Foto: Arhiva personala

Sper că experții în științele educației consultați de ministru vor ști să-i explice că scopul evaluării intermediare (extemporale, teze) este diferit de cel al evaluării inițiale și de cel al evaluării finale – cercetătorul Dacian Dolean

Schimbarea structurii anului școlar de la semestre la module nu ar avea niciun impact asupra reducerii gradului de analfabetism funcțional, potrivit unui scurt interviu acordat de cercetătorul Dacian Dolean pentru…
Vezi articolul

EXCLUSIV Profesorul Oliver Jens Schmitt, președintele Secției de Istorie a Academiei Austriece de Științe: Putin vrea să recâștige toate fostele republici sovietice și să recapete controlul inclusiv asupra României. Ca și în 1940, România este amenințată de corupția multor politicieni, de slăbiciunea instituțiilor sale, de o propagandă pro-rusă / Cum pot fi identificați agenții de influență ai Rusiei în România

„Președintele rus Vladimir Putin vrea să inverseze prăbușirea Uniunii Sovietice, să recâștige toate fostele republici sovietice, inclusiv Republica Moldova, și să recapete controlul asupra fostelor state vasale, inclusiv România”, avertizează…
Vezi articolul

Cine trebuie să-i învețe pe copii tabla înmulțirii: învățătorii sau părinții, în vacanța de vară dinainte de clasa a II-a? Dacian Dolean, cercetător specializat în alfabetizarea timpurie: Ideea de a da această sarcină ca temă pentru vacanța de vară mi se pare desprinsă dintr-un film SF cu buget redus

Este o practică acceptată pedagogic ca învățătoarele să le ceară părinților să-i învețe pe copii tabla înmulțirii în vacanța de vară ce precede clasa a II-a? Și cum îi pot…
Vezi articolul