Evaluările planificate nu se pot stabili în două zile școlare consecutive și nici două evaluări în aceeași zi, conform unui nou proiect de Statut al elevului, asumat de mai multe asociații. Documentul a fost depus, joi, 1 februarie, la registratura Ministerului Educației.
- Draftul a fost depus de un grup de reprezentanți ai copiilor, voluntari ai Organizației Salvați Copiii România, precum și reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, Asociației Elevilor din București-Ilfov și Asociației Vâlcene a Elevilor.
Prevederea din noul Statut al elevului depus: Evaluările planificate nu se pot stabili în două zile școlare consecutive și nici două evaluări în aceeași zi, conform Art. 23 (12).
Actualul Statut al elevului nu conține prevederi legate de modalitatea de desfășurare a evaluărilor, doar se prezinta dreptul la o evaluare obiectivă și corectă și dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise și dreptul de a primi rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 15 zile lucrătoare.
O altă noutate a acestui proiect este ca profesorii ar putea să justifice notele elevilor de la lucrările scrise, în termen de 15 zile de la comunicare, la solicitarea copilului sau părintelui, în loc de maximum 5 zile de la comunicare, cum este prevăzut în statutul în vigoare.
Informații de context despre Statutul elevului
Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.
Ministerul Educației urmează să vină cu propriul proiect de Statul al Elevului.
Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.
După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.
Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.
O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare.
Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
22 comments
Dar repetentul de la TreiCoceni cum justifică cei aproape 10 ani de trădări, trândavie și excursii în străinatate?
Săracii de ei, la cât sunt de retardați. Cum să dea 2 teste într-o zi? Ei vor sex, droguri, alcool, țigări….
Bine că strigă în gura mare că sunt retardați.
Halal generații și când te gândești că ăștia sunt viitorul țării și vor face copii.
Doamne ferește!
La teste oricum folosesc cele mai ingenioase tertipuri ca să copieze.
Referitor la intrările separate, miza e diavolul ascuns în detalii.La începutul orelor,în fiecare școală, intrarea elevilor se încuie si se mai descuie la final.Intrarile profesorilor în unele școli au intrarea pe baza de senzori, în altele e liberă, profesorii intra si ies in funcție de programul lor.Daca intrarea profesorilor ar fi liberă si pentru elevi,atunci ar putea chiuli după pofta inimii. Din păcate nimeni nu s a prins,nici măcar cei din minister, aici trebuie experiență cu viclenia elevilor.
Și pe deasupra după ce că nu învață nimic mai primesc și burse de merit! Așa merit nu am mai văzut niciodată! Note de 2 la capacitate!
De unde stiti dumneavoastră ca nu invata nimic? De unde atat de multa apetenta pentru generalizare? Sunt copii care invata foarte mult dar care, datorita epuizarii produse de la programul infernal pe care il au nu reusesc sa ajunga la mult laudata nota de 10. Sau, daca ajung, platesc un pret mare masurat in sanatatea lor psihologica si chiar fizica. Sunt psihoterapeut care lucreaza cu copiii de peste 20 de ani si, in fiecare an, observ degradarea tot mai semnificativa a starii de sanatate emotionale a copiilor. Fara sa generallizez, asa cum ii sade bine unui autentic roman atotștiutor, pot sa va asigur ca o mare contribuție la acest dezechilibru o are, din pacate, scoala, cu tot ceea ce reprezinta ea. Mare pacat. stimate domn. pentru ca va raportati in acest fel, la copiii noștri! Ma intreb oare ce pot invata ei de la adultii cu o astfel de mentalitate?
Da, sigur, din 20 de mii de copii care obțin 2 la evaluarea națională, TOȚI sunt eminențe care au avut o problemă fix în zilele de examen.
Hai, mai lăsați-ne. Majoritatea absolută sunt elevii care s-au târât din clasă în clasă cu medii de cinci pe prima pagină a catalogului, luate chinuit, de-a lungul anului, nu la un singur examen, și cu note de zece pe pagina a doua, ca să aibă și ocazia să primească tot felul de burse de fel și chip. Prea puțini sunt elevii care au avut o problemă în zilele de examen.
Iar cele mai multe lucruri le învață copiii acasă și în anturaj. Alea nu vă preocupă când le evaluați starea?
Ce spuneți de: ” niciodată”?… Ar fi mai “cool”, nu?… M-me Deca, vei “revoluționa” învățământul românesc și, implicit, economia națională! Bravo! Se pare că așa a făcut școala și “Iorgovan”, prunc sărac, dar “ajuns” împărat… Scuze pentru pleonasmul ultim, “ajuns” plus “împărat”… Tot un drac, nu?!…
Evaluarea sumativă la final de capitol/unitate de învățare poate să se suprapună la diferite discipline. Dacă profesorul decide să dea test – anunțat – și se întâmplă să se suprapună cu teste la alte discipline, ce facem? Anulăm testul? Tragem de timp să treacă alte teste ca să ne vină și nouă rândul?
Hai să nu exagerăm. De la supraîncărcarea elevilor cu teste la fiecare final de modul (pentru că MINISTERUL a impus un număr de note PER MODUL, dintre care cel puțin una să fie la un test scris!) trecem la niciun test, dacă se poate. Profesorul nu-și mai poate organiza materia, elevul nu mai are niciun stres – hai să ne prefacem că suntem la școală!
Sa tin minte: Sa-mi fac o audienta la colegii mei cand sa dau si eu un test anuntat. Ei, atunci facem altfel: nu-l anuntam. 🙂 Adica eu daca am 1-2 ore pe saptamana trebuie sa-mi programez procesul de predare-evaluare dupa cum doreste domnul elev. Ma scuzati,facem si programare: zile cu sot juma’ de catalog, fara sot, cealalta. Alte doleante?
Stimate doamna/domnule profesor Lumina, nu pot decat sa fiu extrem de trista ca un cadru didactic poate sa aiba o astfel de reacte! in cazul in care ati uitat, ori poate nu ati stiut niciodata, educarea copiilor este un privilegiu! Daca nu va ridicati la nivelul acestuia, gasiti-va drumul corect in viata! Nu mai frangeti personalitati si destine aflate in formare! Evident, din turnuletul dumneavoastră ingust de autosuficienta, vi se pare de neconceput ca procesul instructiv-educativ sa tina cont, i primul rand, de nevoile copiilor, de nevoile “domnului elev”, asa cum ii numiti pe elevi. Sincer, ma intreb, daca ati auzit vreodata de ceea ce inseamna tactul pedagogic sau curba de efort pentru un copil. La cum va prezentati in discurs, pare, mai degraba , o atitudine de arendas pe tarlaua falimentara a invatamantului romanesc.
>>educarea copiilor este un privilegiu!
Păi, de ce nu vă educați copiii, atunci? Măcar cei șapte ani de-acasă, să nu trebuiască să-i învățăm noi cum să nu scuipe pe jos, cum să se spele pe mâini după ce au fost la toaletă, să nu vorbească peste colegii lor, să nu sară la bătaie când nu le convine ceva (orice), să mestece cu gura închisă, etc… (Iar astea toate n-au încă nicio treabă cu ce trebuie să învețe în ȘCOALĂ, țin strict de părinți și privesc comportamentul social minimal.)
exagerați,doamna,exagerati
Rostul scolii nu este sa ii obisnuiasca pe elevi cu viata, cu ceea ce se intampla la locul de munca? In ce univers angajatorul nu te streseaza cu sarcini de lucru, una dupa cealalta? Nu mai suntem pe dunga noastra… Ii tinem in scoala ca in puf si cand vor da piept cu viata ce vor face? Vor ingrosa randurile celor cu depresie si abuz de substante. Ce e cu noi?
Depinde ce înseamnă “să-i obișnuiască cu viața”… Nu cred ca rostul școlii este să-i obișnuiască pe elevi cu abuzurile, deși, da, unii dintre angajatori îi vor abuza. Așa cum mulți profesori îi abuzează în timpul școlii, elefantul din clasă pe care toți îl ignoră. Iar “universul” despre care vorbești chiar există în vestul Europei, unde lucrurile sunt mult mai bine planificate și nu prea există sarcini cu termen “ieri”, ca pe plaiurile mioritice. Într-adevăr, ce e cu voi?
”Așa cum mulți profesori îi abuzează în timpul școlii” Luminatia ta, ceva concret ai? Sau mesteci vorbe sa te dai mare printre supusi?
Lasă glumițele ieftine, măcar eu știu să mestec vorbe, spre deosebire de unii agramați care au ajuns la catedră… Dar, nu despre această minoritate din rândul profesorilor vreau să vorbesc, ci despre altă minoritate, profesorii care se cred jupâni “printre supuși”, ca să te citez… Pedepse colective motivate de un act de indisciplină al unui elev / grup restrâns de elevi, teme care nu au nici o legătură cu programa școlară și care țin de abilități / talente pe care doar o mică parte dintre copii le au, teme care necesită câte 5-6 ore pentru rezolvare și sunt date de pe o zi pe alta, etc., toate acestea sunt abuzuri și este binevenit un statut al elevului care să îi apere de ele. Ca părinte, m-am săturat să-mi văd copiii lucrând până la miezul nopții și începând să deteste școala din cauza a doi-trei frustrați care au ajuns, dintr-o nefericită întâmplare, la catedră.
Vorbeste cu OanaM si fa homeschooling cu ei, poate atunci te-ai vaita mai putin.
dar cu tine , ce este? In vest, cand fostii elevii ajung angajatii, se instaleaza la majoritatea depresia cu consecintele de rigoare! Este un soc cand primesti termen sa arati progres (daca nu , vei fi concediat), cand ai fost invatat sa dai vina pe profesori si pentru flatulenta pe care o ai. Cand brusc , nu te mai asculta nimeni si se arata cu degetul spre tine, managerul fiind absovit de esecul tau ( nu acuzat cum erai obisnuit cu profesorii), ce te faci atunci , Tu marele nimic care ani de zile ai pus totul in carca altora ?!
Voievoade, vorbesti din carti si se vede ca n-ai lucrat o zi in Vest. Acolo aproape toate sarcinile au termen “ieri” … si crede-ma ca stiu bine ce spun!
2 teste pe zi ocazional nu ar fi o problema, dar copiii mei au cate 2-3 teste pe zi timp de o saptamana la fiecare sfarsit de modul…
Eu inteleg ca sunt metode moderne si la o materie vrei sa dai mai multe teste ca nota sa fie o medie si sa avantajeze copilul, sau vrei sa ajuti elevii cumva si atunci cand notele sunt mici sa se mai dea testul inca o data… dar profesorii nu inteleg ca evaluarile se pot face de-a lungul unui modul, nu numai la sfarsitul fiecarui modul… sau asa o fi legea… La fel cu proiectele… e chiar asa greu sa fie date temele cu 2-3 saptamani inainte de termenul final? mai trebuie si astea inghesuite in saptamana de final de modul?
pot fi anunțați sa vina zilnic la școală sau din doua în două zile? lunea,după petreceri,fara teste….vinerea,înainte de petrecere,fara teste….
jenant …
Jenant este comentariul dumneavoastră! Ati facut o statistica si ati observat ca vin copiii din doua in doua zile la scoala? Ori ceea ce spuneti deriva din profesia de “parerolog”, in care se pare ca. o parte semnificativa a romanilor, are doctorat, de-a dreptul? Sper, din tot sufletul, sa nu derive din cea de dascal!