Consiliul Național al Elevilor (CNE) și-a prezentat, vineri, cerințele pentru începerea noului an școlar, inclusiv desfășurarea de testări standardizate inițiale pentru a evalua pierderile de învățare, dotarea școlilor cu aparatura necesară, în caz că va fi nevoie din nou de predare online, extinderea programelor remediale. Organizația spune că a elaborat aceste solicitări în urma unei consultări la care au participat peste 11.000 de respondenți, care au apreciat, în majoritatea lor, că școala online nu a fost la fel de calitativă ca cea în format fizic și că ar fi utile ore suplimentare de recuperare a materiei, posibilitate rar promovată în școală.
Potrivit CNE, dintre participanții la consultarea pe tema pierderilor educaționale resimțite în pandemie:
- 74,5% dintre elevi consideră că școala online nu a fost la fel de calitativă ca cea față în față.
- 82,9% dintre elevi consideră că nu au putut asimila materia în aceeași măsură precum dacă ar fi fost la școală fizic.
- 70,9% dintre respondenți au declarat că orele suplimentare de recuperare a materiei ar fi utile în parcursul lor educațional, deși această posibilitate este rar promovată în spațiul școlar, sub forma cursurilor remediale.
În urma consultării, solicitările CNE pentru începerea noului an sunt:
- organizarea de testări inițiale standardizate la nivel național, pentru toate clasele, în primele săptămâni ale anului școlar 2021-2022, pentru a evalua în mod obiectiv lipsurile acumulate în timpul școlii online;
- extinderea programului de ore remediale, astfel încât să aibă acces la acest tip de cursuri orice elev care dorește, nu doar cei aflați în diverse situații de risc;
- reglementarea scenariilor de funcționare a unităților de învățământ, prin ordin comun al Ministerului Educației și al Ministerului Sănătății, până la sfârșitul lunii august, astfel încât școlile să aibă răstimpul necesar în vederea pregătirii începutului noului an școlar;
- dotarea școlilor cu materiale sanitare suficiente, cu teste rapide antigen de detectare a COVID-19, dar și înființarea centrelor de vaccinare în unitățile de învățământ;
- dotarea școlilor cu dispozitive digitale necesare școlii online, mai ales în contextul posibilității reluării scenariului hibrid.
Comunicatul CNE, integral:
“Un nou val de incertitudine (?) Noul an școlar din perspectiva elevilor
În urmă cu câteva zile, Consiliul Național al Elevilor, unica structură de reprezentare a elevilor din România, a lansat o consultare referitoare la pierderile pe plan educațional resimțite după pandemie, la care au participat peste 11.000 de respondenți. În urma centralizării rezultatelor, reprezentanții elevilor au redactat un raport cu propuneri și recomandări, pe care îl vor folosi în dialogul cu Ministerul Educației.
Conform rezultatelor consultării, se poate constata faptul că aproape trei sferturi (74,5%) dintre elevi consideră că școala online nu a fost la fel de calitativă ca cea față în față, iar 82,9% dintre elevi consideră că nu au putut asimila materia în aceeași măsură precum dacă ar fi fost la școală fizic. De asemenea, peste două treimi (70,9%) dintre respondenți au declarat că orele suplimentare de recuperare a materiei ar fi utile în parcursul lor educațional, deși această posibilitate este rar promovată în spațiul școlar, sub forma cursurilor remediale.
În acest sens, având în vedere rezultatele consultării, Consiliul Național al Elevilor a formulat o serie de propuneri și recomandări, dintre care amintim:
- organizarea de testări inițiale standardizate la nivel național, pentru toate clasele, în primele săptămâni ale anului școlar 2021-2022, pentru a evalua în mod obiectiv lipsurile acumulate în timpul școlii online la materiile de examen/de profil. Respectivele evaluări ar trebui corectate de profesorii de la clasă, care, în baza rezultatelor, să sprijine elevii în participarea la orele remediale, dar și să aplice strategii individuale de recuperare a materiei;
- extinderea programului de ore remediale, astfel încât să aibă acces la acest tip de cursuri orice elev care dorește, nu doar cei aflați în diverse situații de risc. Astfel, este necesar ca profesorul să comunice deschis cu elevul, să dezvolte un mecanism eficient de feedback și să observe ce conținuturi nu au fost acoperite în ultimii doi ani școlari, pentru a ști pe ce paliere este necesară o livrare specifică a informației;
- reglementarea scenariilor de funcționare a unităților de învățământ, prin ordin comun al Ministerului Educației și al Ministerului Sănătății, până la sfârșitul lunii august, astfel încât școlile să aibă răstimpul necesar în vederea pregătirii începutului noului an școlar. Astfel, este necesară respectarea scenariilor de la nivel local, în așa fel încât fiecare școală să poată decidă scenariul după care funcționează (fizic/online), în baza principiului descentralizării, fără să depindă de aprobarea altor entități (ISJ, CJSU, DSP etc.);
- dotarea școlilor cu materiale sanitare suficiente, cu teste rapide antigen de detectare a COVID-19, dar și înființarea centrelor de vaccinare în unitățile de învățământ;
- dotarea școlilor cu dispozitive digitale necesare școlii online, mai ales în contextul posibilității reluării scenariului hibrid, în care o parte dintre elevi sunt în clasă, iar o parte sunt în mediul online. În acest sens, autoritățile au obligația de a asigura un învățământ echitabil și calitativ indiferent de modalitatea de învățare, însă fără ca elevii să simtă diferențe majore sau să fie discriminați în vreun fel.
Raportul integral poate fi consultat accesând următorul link: https://bit.ly/3iZn7dG.
„Peste trei săptămâni ne reîntoarcem la școală, după doi ani școlari pandemici. Totuși, până acum, nimeni nu s-a întrebat care au fost pierderile educaționale ale învățământului online, cum resimt elevii schimbările vertiginoase din jur, care au fost clivajele generate de pandemie. Noi am făcut-o. De aceea, credem că propunerile și recomandările noastre sunt cu atât mai valoroase cu cât sunt fundamentate pe opinia a mii de elevi din România. Solicităm autorităților să ia în considerare părerea elevilor și să comunice o decizie asumată în cel mai scurt timp”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.“
Foto: 172177848 © Oksun70 – Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.