Material susținut de Fundația Orange

Teste de antrenament pentru Evaluarea Națională 2025, disponibile gratuit pe Platforma Digitaliada. Profesorul Alin Danciu: Când un elev nu știe să răspundă la o întrebare, poate trece la următoarea, ca la examen

9.971 de vizualizări
Alin Danciu / Foto: Digitaliada
Profesorii și elevii au acces gratuit la teste de antrenament la Matematică și Limba și literatura română pentru Evaluarea Națională 2025 și lecții digitale interactive, pe Platforma Digitaliada. „Dacă un elev nu știe să răspundă la o întrebare, poate să treacă la următoarea. La final, poate reveni asupra întrebărilor la care nu știa răspunsul și, între timp, poate i-a venit vreo idee, exact ca la examen”, a declarat Alin Danciu, profesor de Matematică și director la Școala Gimnazială Sâncraiu de Mureș, într-un interviu pentru Edupedu.ro, în care a explicat avantajele utilizării platformei Digitaliada. 

Lecțiile sunt structurate conform programei școlare, atât pentru programa de la clasă, cât și pentru cea de la Evaluarea Națională. Apar toate lecțiile din programa școlară pentru clasele V-VIII și toate cadrele didactice interesate au acces gratuit.

„Procesul de învățare poate fi modern, atractiv, adaptat zilei de astăzi și în pas cu generația actuală, care s-a născut în era digitală, ca să zic așa. Este important să valorificăm această abilitate a lor într-un mod util, deoarece, deși știu să se joace și să facă alte lucruri, mulți dintre ei nu s-au gândit că își pot folosi aceste abilități și pentru a învăța”, a explicat Alin Danciu.

Educația tradițională nu mai este suficientă într-o eră digitală”, a declarat directorul executiv al Fundației Orange, Ovidiu Ana, într-un interviu pentru Edupedu.ro (integral mai jos în articol). „De aceea, îmbunătățim constant Platforma Digitaliada tocmai pentru a răspunde acestor provocări, oferind resurse educaționale variate și personalizate pentru fiecare grupă de utilizatori”, a adăugat Ovidiu Ana.

VIDEO tutorial înscriere pe Platforma Digitaliada
Interviu cu profesorul de matematică Alin Danciu

Rep.: Ce tipuri de teste sunt disponibile pe platformă pentru Evaluarea Națională la matematică?

Alin Danciu: În ceea ce privește testarea, pe platforma Digitaliada sunt disponibile următoarele tipuri de teste pentru Evaluarea Națională la matematică:

  1. Teste la nivel de unități de învățare – Aceste teste sunt concepute pentru a evalua cunoștințele dobândite pe parcursul unei unități de învățare sau a unei lecții specifice.
  2. Teste de antrenament pentru Evaluarea Națională – Acestea sunt teste specifice care ajută elevii să se pregătească pentru evaluarea națională, fiind structurate conform programei școlare.

Testele sunt realizate de profesori și sunt verificate, asigurându-se astfel calitatea și relevanța acestora.

Rep.: În momentul în care un profesor corectează un test, elevii primesc feedback instant. Cum anume se întâmplă acest lucru?

În primul rând, fiecare elev are un cont. Intrând în cont și parcurgând testele atribuite de profesori, testele care conțin doar itemi obiectivi (de tip grilă sau adevărat și fals, de exemplu) sunt corectate automat de platformă. Însă, dacă testele includ itemi semiobiectivi sau subiectivi, cum ar fi completarea unui cuvânt, rezolvarea unei probleme sau redactarea unei compuneri, este necesară intervenția profesorului pentru corectare. Acesta este un avantaj față de alte platforme, deoarece aici pot fi acordate punctaje intermediare. 

De exemplu, profesorul poate să atribuie puncte parțiale pentru o problemă, exact ca în cazul unui test clasic. După ce profesorul finalizează corectarea testului, punctajul și feedback-ul sunt afișate instant în contul elevului. Elevul poate vedea unde a greșit și câte puncte a obținut pentru fiecare problemă.

Părinții au acces, la rândul lor, la rezultatele copiilor. Ei pot vedea instant punctajele obținute, greșelile făcute, timpul petrecut pe platformă și numărul întrebărilor la care copilul a răspuns. De asemenea, pot verifica progresul copilului prin întrebările repetate și analiza rezultatelor.

Rep.: Cum ajută practic Platforma Digitaliada atât profesorii, cât și elevii?

Alin Danciu: Utilizarea platformei oferă numeroase avantaje atât pentru profesori, cât și pentru elevi.

Avantajele pentru profesori:

  1. Accesibilitate și resurse: Profesorii au acces gratuit la o varietate de resurse educaționale structurate conform programei școlare, inclusiv lecții și teste verificate.
  2. Feedback rapid: După corectarea testelor, profesorii pot oferi feedback instantaneu elevilor, ceea ce le permite să identifice rapid zonele în care elevii au nevoie de ajutor suplimentar.
  3. Flexibilitate în predare: Platforma permite profesorilor să utilizeze teste și exerciții interactive, adaptându-se astfel la nevoile elevilor și facilitând un proces de învățare mai dinamic.
  4. Monitorizarea progresului elevilor: Profesorii pot urmări progresul elevilor și pot ajusta lecțiile în funcție de performanțele acestora, ceea ce ajută la personalizarea învățării.

Avantaje pentru elevi:

  1. Învățare interactivă: Elevii beneficiază de un mediu de învățare modern și atractiv, care le stimulează abilitățile digitale și îi face să învețe într-un mod plăcut.
  2. Feedback instant: După completarea testelor, elevii primesc feedback imediat, ceea ce le permite să înțeleagă greșelile și să îmbunătățească performanța.
  3. Posibilitatea de a repeta testele: Elevii pot repeta testele de câte ori doresc pentru a obține un punctaj mai bun, ceea ce le oferă oportunitatea de a învăța din greșeli.
  4. Acces la resurse variate: Elevii pot accesa lecții video și materiale de studiu care le facilitează învățarea și pregătirea pentru evaluări.

Eu cred că o platformă de acest tip îi influențează pozitiv pe elevi, făcându-i să învețe într-un mod mai plăcut. Le valorifică abilitățile digitale cu care s-au născut și este foarte important ca aceste abilități să fie utilizate în mod util. 

De exemplu, la clasă eu folosesc platforma Digitaliada în mai multe etape ale lecției: pentru a primi feedback asupra înțelegerii, pentru recapitulare (prin teste pe care elevii le pot repeta până când obțin punctajul maxim) sau pentru notare.

În testele create pe platformă, pot adăuga imagini pentru a le face mai atractive și pentru a scoate în evidență aspectele esențiale. De asemenea, pot seta opțiuni care să permită elevului să parcurgă testul o singură dată sau să-l refacă de câte ori este nevoie, în funcție de obiectivele mele. Aceasta mă ajută să urmăresc progresul elevului și să identific aspectele pe care trebuie să le mai clarific.

Elevi – Digitaliada / Foto: Alin Danciu
Platforma Digitaliada poate fi folosită pentru predare, recapitulare, testare și notare

De exemplu, dacă majoritatea elevilor din clasă răspund greșit la o întrebare, îmi dau seama că trebuie să reiau noțiunea respectivă în predare.

Observ o diferență în modul de învățare al elevilor. Aceștia se simt motivați și manifestă entuziasm atunci când folosesc platforma Digitaliada. De multe ori există o competiție între elevi, dorind să vadă cine obține punctajul maxim mai rapid sau cu mai puține încercări. Acest lucru este benefic, deoarece le stimulează dorința de a învăța și le oferă un mod competitiv, dar sănătos, de a-și dezvolta cunoștințele.

Competițiile organizate pe platformă, cum au fost cele ale Fundației Orange, care au venit și cu premii, au creat o atmosferă plăcută și au stimulat învățarea într-un mod atractiv pentru elevi.

Un alt avantaj este că, dacă nu știe să răspundă la o întrebare, poate să treacă la următoarea, apoi la următoarea și tot așa. La final, poate reveni asupra întrebărilor la care, inițial, nu știa răspunsul și, între timp, poate i-a venit vreo idee sau poate să lase la urmă întrebările care i se par mai grele. 

La un examen ai posibilitatea să lași deoparte problema la care nu ești sigur și să le rezolvi mai întâi pe cele pe care le știi. Revii la final asupra celor rămase. Nu te obosi și nu pierde timpul, pentru că, dacă la final intri în criză de timp, s-ar putea să nu mai răspunzi la întrebările la care știai, de fapt, răspunsul.

Îmi place foarte mult această experiență cu Digitaliada. Îmi place faptul că procesul de învățare poate fi modern, atractiv, adaptat zilei de astăzi și în pas cu generația actuală, care s-a născut în era digitală. Este important să valorificăm această abilitate a lor într-un mod util deoarece, deși știu să se joace și să facă alte lucruri, mulți dintre ei nu s-au gândit că își pot folosi aceste abilități și pentru a învăța.

Rep.: Ne puteți oferi un exemplu de problema la Matematică pentru Evaluarea Națională?

Alin Danciu: De exemplu, acum la clasa a VIII-a, la geometria în spațiu, am făcut o lecție din care este posibil să apară întrebări la Evaluarea Națională: unghiul a două drepte în spațiu. Am încercat să pun imagini în care să evidențiez cu culori diferite dreptele ale căror unghiuri trebuie să le caute și să le găsească copiii și să răspundă pe platformă. 

Într-o lecție există mai multe etape. De exemplu, etapa de predare, feedback, fixare și așa mai departe. Consider că acest proces este foarte util pentru fixarea cunoștințelor, deoarece am observat că, lucrând 2, 3, 4 exemple în clasă, atât cât îmi permite timpul, bineînțeles, unii elevi nu și-au fixat foarte bine cunoștințele. Cei foarte buni au prins ideea imediat, dar ceilalți au înțeles mai greu. Totuși, exersând singuri acasă, au venit la ora următoare pregătiți și știau aproape toți.

Au înțeles mai bine și li s-a părut mult mai ușor, scoțând în evidență acele drepte și cum ducem paralele la drepte ca să aflam unghiul a două drepte necoplanare. De fapt, despre aceasta este vorba la unghiul a doua drepte în spațiu.

Exemple de întrebări la matematică:

Item matematică Evaluare Națională – Digitaliada / Foto: Alin Danciu
Item matematică Evaluare Națională – Digitaliada / Foto: Alin Danciu
Item matematică Evaluare Națională – Digitaliada / Foto: Alin Danciu
Item matematică Evaluare Națională – Digitaliada / Foto: Alin Danciu
Interviu cu Ovidiu Ana, directorul executiv al Fundației Orange
Ovidiu Ana, director executiv Fundația Orange / Foto: Digitaliada

Rep.: Cum vedeți adaptarea educației la noile tehnologii?

Ovidiu Ana: Educația tradițională nu mai este suficientă într-o eră digitală. Platforma Digitaliada o îmbunătățim constant tocmai pentru a răspunde acestor provocări, oferind resurse educaționale variate și personalizate pentru fiecare grupă de utilizatori.

Elevii au nevoie de resurse interactive, atractive și accesibile. Mulți se confruntă cu metode de învățare tradiționale care nu sunt întotdeauna captivante sau adaptate ritmului lor propriu. În plus, este important ca elevii să poată învăța într-un mod autonom și să primească feedback rapid pentru a-și îmbunătăți performanțele.

Profesorii au nevoie de materiale didactice moderne și adaptabile pentru a răspunde nevoilor diverse ale elevilor lor, iar instrumentele de evaluare și feedback rapid sunt esențiale pentru a urmări progresul elevilor. 

Părinții își doresc să fie cât mai implicați în educația copiilor lor, dar nu întotdeauna au acces la informațiile sau resursele necesare pentru a le oferi sprijin. Aceștia vor să știe cum să îi ajute pe copii să învețe mai bine și cum să monitorizeze progresul acestora. În plus, părinții vor să aibă acces la resurse care să îi ajute să sprijine educația acasă.

VIDEO Digitaliada, program de educație digitală creat de Fundația Orange și avizat de Ministerul Educației

Rep.: Ce pot face profesorii și elevii în platforma educațională Digitaliada?

Ovidiu Ana: Digitaliada le oferă profesorilor instrumente eficiente pentru crearea și personalizarea conținutului. 

  • pot utiliza platforma pentru a dezvolta conținut educațional interactiv, adaptabil nevoilor elevilor,
  • pot accesa o varietate de materiale didactice existente (fișe, planuri de lecție, teste, instrumente interactive cum ar fi Geogebra si Whiteboard, jocuri educaționale),
  • pot urmări progresul elevilor prin parcurgerea conținutului dedicat prin gestiunea claselor. 

Astfel profesorii pot crea și utiliza platforma Digitaliada atât în clasă în cadrul predarii tradiționale cât și la distanță, copiii având posibilitatea să aprofundeze în propriu ritm. 

Elevii au un mediu interactiv și stimulant, care le permite să învețe în ritmul lor:

  • pot accesa lecții, exerciții, jocuri educaționale și teste care sunt concepute anterior de profesorii de la clasă sau din Libraria de lecții publice, pentru a face învățarea mai atractivă și mai eficientă,
  • pot urmări progresul propriu, având acces la rezultatele testelor care le indică punctele forte și zonele care necesită îmbunătățiri.

VIDEO tutoriale cu exemple de aplicații folosite la crearea testelor în Platforma Digitaliada

Despre Platforma Digitaliada

Programul de educație digitală al Fundației Orange, Digitaliada, își propune de mai mult de opt ani să împrietenească profesorii, elevii și părinții cu un conținut digital interactiv are din acest an multe noutăți și peste 4.000 de resurse educaționale, concepute de profesori dedicați, în conformitate cu programa școlară, cu avizul Ministerului Educației, accesibile oricui, direct din digitaliada.ro.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Joi va fi vaccinat angajatul din Educație cu numărul 100.000, anunță ministrul Educației. Vaccinarea peste numărul estimat, un element foarte important în a permite elevilor din anii terminali să vină fizic la școală, indiferent de scenariu

Mâine, 4 martie, va fi vaccinat angajatul din Educație cu numărul 100.000, anunță ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-o declarație la B1TV. Oficialul a spus că a discutat cu colonelul Gheorghiță,…
Vezi articolul

Șefa ISJ Cluj: 100 de școli din județ vor deschide cu prezența fizică integrală zilnică, 108 școli, prin rotație. Una singură a solicitat exclusiv online. Elevii vor avea un orar fix, indiferent dacă fac ore online – pot urmări lecția și pot interveni

Un număr de 100 de școli din județul Cluj vor deschide anul școlar cu prezența fizică integrală zilnică la cursuri, iar 108 școli, prin rotație, a declarat inspectorul școlar general…
Vezi articolul

Desființarea inspectoratelor școlare județene și „transformarea lor în structuri care să verifice calitatea actului de învățământ și nu partea aceasta de gospodărire sau de numiri, care trebuie să meargă spre administrația locală”, anunță vicepremierul Dan Barna, după întâlnirea de la Cotroceni

Desființarea inspectoratelor școlare județene și „transformarea lor în ceea ce ar trebui să fie, în structuri care să verifice calitatea actului de învățământ și nu partea aceasta de gospodărire sau…
Vezi articolul

DOCUMENT Apel pentru 63 de comisii naționale de specialitate, care dau aviz pentru programele școlare și pentru cele de examene. Ministerul Educației cere inspectoratelor să propună cadre didactice până pe 25 octombrie

Ministerul Educației solicită, printr-o adresă trimisă Inspectoratelor Școlare, să propună cadre didactice care să devină membri în 63 de comisii naționale de specialitate (CNS). Aceste comisii sunt organizate pe discipline,…
Vezi articolul

Klaus Iohannis: Ne dorim să deschidem cât mai repede școlile / Vaccinarea se va face etapizat. E vorba în prima fază de personalul medical, grupele de risc, lucrătorii din educație

Președintele Klaus Iohannis a declarat marți, într-o conferință de presă la palatul Cotroceni, că săptămâna viitoare va fi făcută publică strategia de vaccinare la nivel național împotriva coronavirusului. ”Vaccinarea se…
Vezi articolul

Rezultate finale Olimpiada de Matematică 2024, etapa județeană. Lista cu punctajele de după contestații și elevii calificați la etapa națională – publicată de Societatea de Științe Matematice

Rezultatele finale ale elevilor participanți la Olimpiada Națională de Matematică (ONM), etapa județeană din 10 martie, au fost publicate centralizat de Societatea de Științe Matematice din România (SSMR) pe site-ul…
Vezi articolul