Elevii de gimnaziu și liceu din județul Iași dau, în perioada 12-23 septembrie, o serie de teste inițiale ce urmăresc să stabilească nivelul pregătirii lor la începutul noului an școlar, după modelul stabilit de testările pilotate de Inspectoratul Școlar Județean Iași la începutul anului școlar precedent, în context pandemic. De data aceasta, măsura – despre care reprezentanții ISJ spun că are un impact pedagogic clar – a stârnit critici mai vehemente, inclusiv din partea unei foste inspectoare generale, a unui fost secretar de stat și a unui lider sindical local. Însă inspectorul școlar general Luciana Antoci acuză că este vorba despre critici “orchestrate politic”.
Ea a spus pentru Edupedu.ro că, anul acesta, miza testărilor este cu atât mai mare cu cât, în noua organizare a anului școlar pe module, dispar tezele, iar testarea inițială, urmată de una sumativă la finalul anului rămân “repere” la nivel de evaluare.
Potrivit informațiilor prezentate de ISJ Iași, “pentru a construi și în acest an școlar premisele de optimizare a demersului didactic în rețeaua educațională județeană, în perioada 12-23 septembrie 2022, Inspectoratul Școlar Județean Iași organizează testarea inițială a elevilor de gimnaziu și de liceu prin care profesorii vor verifica nivelul pregătirii elevilor la începutul anului școlar. Pornind de la această etapă de testare inițială cadrele didactice vor organiza demersul didactic, vor adapta proiectarea materiei în funcție de nivelul clasei și își vor pregăti lecțiile astfel încât să recupereze lipsurile și să determine progresul școlar al copiilor.”
Instituția precizează că testarea are loc după ce școlile au fost informate cu privire la proceduri în perioada 5-9 septembrie. Și continuă:
- “Această etapă de diagnoză va sprijini profesorii în ceea ce privește abordarea personalizată a traseului educațional al elevilor, venind în întâmpinarea prevederilor noului ROFUIP care precizează că „Elevii vor beneficia pe parcursul unui an şcolar de cel puţin un plan individualizat de învăţare, elaborat în urma evaluărilor susţinute şi după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoştinţelor, pentru întreprinderea unor acţiuni de învăţare remedială şi pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare.”
Informarea oficială a ISJ Iași:
Inspectoratul notează că testarea inițială a elevilor de gimnaziu și liceu, la nivel local, vine în continuarea testării făcute anul trecut, în context pandemic, testare “urmată de un program de măsuri remediale adaptat realităților fiecărui colectiv de elevi în parte”. Aceasta “s-a reflectat în creșterea nivelului rezultatelor obținute de elevii ieșeni la Examenele Naționale prin comparație cu cele obținute în vara anului 2021”, se arată în comunicarea oficială a ISJ.
- Detalii despre testarea inițială din septembrie 2021 – la finalul articolului.
Criticii acuză o “avalanșă” de testări după vacanța de vară, “fiasco”-ul de anul trecut, o presupusă lipsă de relevanță pedagogică
Spre deosebire de testările de anul trecut, organizarea unei noi runde a stârnit o serie de critici atât din partea unor politicieni, cât și a unor persoane cunoscute din mediul educațional ieșean. Contactată de Edupedu.ro, inspectoarea generală Luciana Antoci invocă o “orchestrare politică” ce include acuzații fără fundament. Ea spune că are sprijinul unor organizații de părinți și de elevi și că în “peste 90% din școli” testarea se desfășoară fără probleme.
Între altele:
Genoveva Farcaș (fost inspector școlar general) a scris, între altele, pe Facebook: “Avalanșa testărilor inițiale la toate clasele și toate disciplinele a căzut, ca un destin implacabil, pentru al doilea an școlar, (doar) în județul Iași. (…) Ca profesor si diriginte, înregistrez zilnic solicitări ale elevilor mei supraîncărcati de presiunea psihologică a examinărilor inițiale, chiar în perioada care ar fi trebuit să fie de bună-revedere a școlii și dascălilor, în momentele de reconectare firească după o vacanță mare. “Cum sa creezi o stare de bine în școala ta, dacă deopotrivă elevii si profesorii sunt răvășiti de această avalanșă (…) ?”
- Genoveva Farcaș a fost inspector general în cadrul ISJ Iași preponderent în timpul guvernării PSD, fiind numită în funcție în 2017. Este profesor la Colegiul Pedagogic “Vasile Lupu” Iași
Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației, a criticat printr-o serie de postări pe Facebook testarea inițială organizată în aceste zile, scriind între altele: “(…) Dar ONOR ISJ IASI, te- ai sesizat cand noi, profesorii, am indraznit sa spunem clar si raspicat ca ne organizam singuri testele initiale pentru ca ne cunoastem elevii si pentru ca asa e peste tot in lumea civilizata. Te- ai sesizat ca am indraznit sa gandim! Ai iesit cu un comunicat de lemn sa ne spui bla bla, cum ca ce bine a fost anul trecut cu testarea initiala centralizata! De asta niciun judet nu a urmat modelul Iti spun eu, ONOR ISJ: A FOST UN FIASCO! (…)”
- Mihaela Popa, profesoară de matematică și fost senator PNL, a fost secretar de stat pe fonduri europene în cadrul Ministerului Educației din septembrie 2020 până în februarie 2021, Edupedu.ro scriind că, potrivit surselor sale, ea nu ar fi fost susținută în funcție de Costel Alexe, actualmente președintele CJ Iași.
Președintele sindicatului local USLIP Iași, Laviniu Lăcustă, a fost citat de Ziarul de Iași spunând că „Aceste teste generează un proces birocratic incredibil, suprasolicită profesorii de o manieră extremă şi, evident, din această perspectivă nu înţelegem care este sensul acestei proceduri. Poate am fi înţeles dacă era făcută la începutul unui ciclu, adică la clasa a V-a sau a IX-a, nu să te apuci să dai teste iniţiale la toate disciplinele, nişte texte extrem de complexe, care presupun o muncă laborioasă şi, ulterior, nişte proceduri care necesită timp”.
Ziarul de Iași face trimitere și la critici formulate direct de politicieni precum senatorul Marius Bodea (USR), care vorbește despre o “presiune uriași asupra cadrelor didactice”.
Inspectorul școlar general Luciana Antoci: “Problema este o orchestrare politică a acestui subiect și atât”. Plus: Schimbările la nivelul testării
Contactată de Edupedu.ro, inspectorul general Luciana Antoci respinge acuzațiile, spunând că testările în sine nu reprezintă un efort foarte mare pentru elevi, că pentru profesori corectarea presupune un efort similar cu cel de anul trecut și că valoarea testărilor din punct de vedere educațional a fost confirmată de evoluțiile ultimului an, inclusiv la nivelul evaluărilor și examenelor naționale.
Ea vorbește despre o “orchestrare politică” a criticilor actuale, în sensul că “persoanele care se exprimă împotriva testelor inițiale de la Iași sunt categoric asociate zonei politice”.
Și spune că importanța testărilor inițiale și a celor care se vor desfășura la finalul anului este cu atât mai mare cu cât, având în vedere organizarea pe module a școlii în noul an școlar, nu vor mai exista teze.
Luciana Antoci, despre schimbările principale față de anul trecut, în testarea inițială a elevilor:
- “Schimbările nu sunt majore. Ca efort de aplicare și de corectare a acestor teste, nu există, din punctul nostru de vedere, diferențe semnificative. Ceea ce ne-am dorit în acest an școlar, spre deosebire de anul trecut, a fost, în primul rând, să dăm o mai mare libertate profesorilor, în sensul în care noi am trimis către școli o schemă de subiect organizată pe itemi de evaluare, iar această schemă este transformată de către profesorii din școală în subiectele standardizate. Ne-am dorit o standardizare a itemilor, care sunt asociați cu competențele din programa școlară. Cu alte cuvinte, dacă anul trecut, pentru elevul X s-a raportat nota 5, noi am știut că este la jumătatea grilei de notare, dar atât. Ceea ce ne-am dorit în plus anul acesta este să știm ce competențe lipsesc din ceea ce știe elevul să facă, astfel încât să mergem țintit cu programele de remediere exact acolo unde are aceste lipsuri.”
- “Singura diferență cu privire la raportarea acestor teste este că ai noștri colegi nu mai raportează o notă pentru fiecare elev, ci trei punctaje, pe cele trei subiecte care sunt corelate cu competențele din programele școlare. Suma acestor punctaje și nota finală se face automat pe o platformă la care au lucrat colegii noștri informaticieni din inspectorat.”
- “Spre deosebire de anul trecut, perioada de corectare și de raportare a acestor note este mai mare, tocmai ca să venim în sprijinul colegilor din sistem, să aibă timp să corecteze și să poată analiza aceste rezultate. Până la sfârșitul modulului I se face raportarea, aceasta înseamnă final de luna octombrie.”
Despre sprijinul pentru testarea inițială, la nivel local:
- “Avem susținerea părinților și a elevilor. Chiar acum am primit niște texte asumate de către reprezentanții asociațiilor de părinți și de către președintele Consiliului Elevilor de la nivelul județului Iași, care susțin acest demers. În peste 90% dintre școlile din județ testele se desfășoară fără niciun fel de problemă. Problema este o orchestrare politică a acestui subiect și atât.”
Despre relevanța educațională a testării, contestată, între altele, de liderul de sindicat citat, Luciana Antoci spune:
- “Cu privire la relevanța pedagogică, am solicitat un punct de vedere de la specialiști, iar domnul profesor Constantin Cucoș, prof. univ. doctor la Universitatea din Iași, care este o voce pedagogică recunoscută peste tot în țară, a exprimat un punct de vedere, el apare într-un articol publicat pe blogul personal (…) cu toate argumentele din teoriile educației care susțin aplicarea testărilor inițiale. (…) Din perspectiva valabilității pedagogice e greu de demontat faptul că ele sunt, categoric, parte dintr-un demers didactic coerent, cu atât mai mult cu cât, dacă ne aruncăm un pic ochii la ceea ce se întâmplă în sistemele de educație performante de peste tot din lume, evaluarea se face în această formă – inițială, continuă și formală.”
- Impactul evaluării s-a văzut la examenele și evaluările de anul trecut; “(…) au crescut numărul notelor de peste 5 la EN, după ce, în urma testărilor inițiale, profesorii și-au făcut un plan de remediere și au lucrat aplicat. (…)”
Despre criticile aduse testărilor:
- “E doar o orchestrare politică, având argumente nepedagogice.”
- “Persoanele care se exprimă împotriva testelor inițiale de la Iași sunt categoric asociate zonei politice. (…) Cele mai multe din această zonă sunt.”
- “Nu este un demers abuziv, nu este nici pe departe comunistoid, agresiv, așa cum consideră unii dintre colegii noștri. E un demers absolut firesc. Și profesorii au libertatea să-l adapteze, pot configura teste care să nu dureze ca rezolvare mai mult de 15-20 de minute, dar să fie relevante. Nici efortul elevilor nu este foarte mare, ca rezolvare, nici efortul de corectare nu este la mare, cu condiția ca instrumentul să fie corect gândit și cu rezultate analizat și privite cu atenție în context.”
- Despre efecte asupra profesorilor: “Nu facem un demers de verificare a profesorilor și de pedepsire a acelora care nu au rezultate foarte bune. Noi căutăm să descoperim vulnerabilitățile din sistem și să găsim soluții pentru a-i ajuta pe elevi. Testările inițiale sunt demersuri făcute pentru elevi, cu scopul de a-i sprijini pe aceștia. Profesorii au doar în fișa postului, în portofoliul lor de atribuții aceste evaluări. Ele sunt cu atât mai importante în acest an școlar cu cât organizarea modulară a activităților nu mai permite aplicarea de teze semestriale. Evaluările de acest tip au dispărut. Trebuie să avem niște repere. Testarea inițială scrisă, urmată la final de an de o testare sumativă scrisă trebuie să rămână, totuși, repere.”
Context: testarea inițială pilotată la Iași la începutul anului școlar 2021-2022
Acum un an, în contextul în care pandemia afectase serios educația începând din primăvara anului 2020, șefa ISJ Iași, Luciana Antoci, anunța că „am decis să realizăm o evaluare foarte riguroasă a nivelului de învățare al tuturor elevilor din sistem”. Evaluarea urma să fie făcută prin teste standardizate pentru 10 discipline, date tuturor elevilor din județul Iași.
- Județul Iași este singurul care a centralizat testele inițiale în proiectul pilot, singurul din țară care susține o evaluare standardizată de acest fel. Întrebată de Edupedu.ro, anul trecut, dacă Ministerul Educației a cerut detalii despre demers și sprijin în eventualitatea scalării la nivel național a acestuia, inspectoarea generală a declarat că nu au fost astfel de solicitări.
Rezultatele demersului? Edupedu.ro scria între altele, în noiembrie anul trecut, că peste 70% dintre elevi nu au luat nota 5 la Matematică, iar în mediul rural doar unul din 10 a luat peste 5.
La nivel de județ au fost organizate, la începutul acestui an, activități remediale dedicate. Pe atunci (februarie 2022), la simularea pentru examene desfășurată în Iași, rezultatele erau, în unele cazuri, mai slabe decât la testarea inițială din toamnă. În aprilie, însă, la simularea organizată pentru Evaluarea Națională 2022, elevii din mediul rural din Iași aproape și-au dublat, la matematică, procentul de medii peste 5.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.