Testarea cu teste din salivă a copiilor de grădiniță, elevilor și a profesorilor să se facă acasă, pentru că cei pozitivi ar rămâne izolați, iar la școală s-ar putea continua cursurile – scrisoare deschisă către miniștrii Educației și Sănătății a Societății Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri

43.751 de vizualizări
Daniela Rajka / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Testarea cu teste din salivă a preșcolarilor, elevilor și a personalului didactic poate fi utilă dacă se realizează la domiciliul acestora, înainte de a merge spre grădinițe/școli, scrie într-o scrisoare deschisă președinta Societății Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri, Daniela Rajka.

Documentul adresat miniștrilor Educației și Sănătății atrage atenția că „avantajul esențial al testării la domiciliu este acela că persoana testată pozitiv rămâne izolată la domiciliu, nu intră în colectivitate, iar colegii de clasă pot continua cursurile cu prezență fizică”.

Dacă la testare ar fi descoperit un caz într-o clasă, pe regulile actuale prevăzute în ordinul comun toată clasa ar trece în online, potrivit scrisorii: „colegii de clasă ai unui copil depistat pozitiv în clasă vor fi considerați contacți direcți, deoarece au stat împreună fără mască în spațiu închis, și vor trebui să treacă în on-line”.

Scrisoarea menționează că „există și alte țări care au adoptat măsura testării-screening a elevilor la domiciliu, distribuind un număr de teste părinților pentru efectuarea acasă a testării și raportarea rezultatelor către unitatea de învățământ”.

Medicii menționează faptul că de la începutul anului școlar s-au făcut în școlile cu cabinete medicale peste 90 de mii de teste rapide și enumeră dezavantajele testării cu teste pe bază de salivă.

Redăm conținutul integral al scrisorii deschise:

„Scrisoare deschisă

Domnului Ministru al Sănătății, Cseke Attila,

Domnului Ministru al Educației, Sorin Câmpeanu,

În legătură cu efectuarea screeningului prin teste din salivă al preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, Societatea Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri atrage atenția asupra următoarelor aspecte:

În cabinetele medicale din unitățile de învățământ, în ciuda deficitului de personal, s-a realizat testarea antigen rapidă a preșcolarilor, elevilor și personalului didactic/nedidactic din unitățile de învățământ, fiind practic singura modalitate de testare gratuită efectuată în România. 

De la începutul acestui an școlar, personalul medical din cabinetele medicale școlare a efectuat 90.805 de teste antigen rapide, de cele mai multe ori în condiții improprii, supunându-se permanent riscului de infecție. Am făcut acest lucru, conștienți fiind de importanța testării în prevenirea răspândirii infecției COVID-19 în colectivități.

În acest context, considerăm că testarea cu teste din salivă a preșcolarilor, elevilor și a personalului didactic poate fi utilă dacă se realizează la domiciliul acestora, înainte de a merge spre grădinițe/școli.

Avantajul esențial al testării la domiciliu este acela că persoana testată pozitiv rămâne izolată la domiciliu, nu intră în colectivitate, iar colegii de clasă pot continua cursurile cu prezență fizică.

De altfel, există și alte țări care au adoptat măsura testării-screening a elevilor la domiciliu, distribuind un număr de teste părinților pentru efectuarea acasă a testării și raportarea rezultatelor către unitatea de învățământ.

Testarea din salivă în grupă/clasă, supravegheată de cadrele didactice, are numeroase dezavantaje: 

  1. copiii cu infecție intră în colectivitate și astfel este anulat rolul principal al screening-ului, acela de identificare a infecției înainte de intrarea copiilor în colectivitate, astfel încât colegii să poată continua cursurile cu prezență fizică 
  2. administrarea testelor necesită existența acordului informat al părintelui
  3. clasele necesită dezinfecția riguroasă, în cazul apariției unui caz pozitiv    
  4. în izolator pot fi prezenți simultan mai mulți elevi cu test pozitiv
  5. colegii de clasă ai unui copil depistat pozitiv în clasă vor fi considerați contacți direcți, deoarece au stat împreună fără mască în spațiu închis, și vor trebui să treacă în on-line
  6. colectarea testelor folosite, în special a celor pozitive, trebuie să se facă în condiții de siguranță

Considerăm că toate discuțiile din ultimele zile, în care se aruncă responsabilitatea supravegherii testării de la cadrele didactice la personalul medical insuficient din unitățile de învățământ nu sunt productive și pot duce la reducerea importanței acestui screening.

De altfel, premisa de la care s-a pornit în introducerea testelor din salivă a fost tocmai faptul că sunt ușor de administrat și nu necesită prezența personalului medical, despre care se știe că este în număr insuficient în școli. 

Reamintim că în unitățile de învățământ există o singură asistentă medicală, care nu poate fi prezentă în același timp în toate clasele dintr-o școală pentru a supraveghea testarea. Sunt unități de învățământ, în special în marile orașe, în care sunt înscriși peste 1000 de elevi, ceea ce înseamnă existența a cel puțin 40 de clase. Este practic imposibil ca o singură persoană să supravegheze simultan testarea desfășurată în cele 40 de clase, să aștepte în același timp în cabinet copiii care au rezultate pozitive și să gestioneze și confirmarea acestor cazuri. 

Singurul lucru pe care îl poate face personalul medical din cabinetele medicale școlare este confirmarea cazurilor pozitive la teste din salivă prin teste antigen rapid cu recoltare nazo-faringiană, teste care sunt aprobate ca metodă de diagnostic a infecției COVID-19 de către INSP.

Considerăm că declarațiile în spațiul public și luarea unor decizii fără consultarea tuturor factorilor implicați și fără să se țină cont de toate aspectele practice care pot apărea în teritoriu va decredibiliza importanța acestui screening; susținem necesitatea creării unui grup de lucru pentru a găsi soluțiile care pot face realizabilă testarea în condiții optime a preșcolarilor și elevilor.

Dr. Daniela Rajka,

Președinte Societatea Medicilor din Colectivități”.

  • Reamintim că statul a cumpărat prin licitație pe procedură directă circa 32 de milioane de teste pe bază de salivă.

Testele de salivă vor fi prelevate de la elevi și profesori de către cadrele didactice, în școlile în care nu există personal medical, a anunțat secretarul de stat Andrei Baciu, din Ministerul Sănătății.

Baciu a spus că doar 20% dintre școli au personal medical suficient, restul fiind neacoperite din acest punct de vedere. În restul școlilor cadrele didactice vor preleva probele de salivă pentru testarea elevilor și a personalului. „Nu este o chestiune sofisticată”, a spus Baciu.

„Testarea efectivă va fi efectuată sau de către personalul medical acolo unde există, dar din câte știu doar în 20 la sută dintre școlile din România există personal medical. În rest vor fi instruite cadre didactice din interiorul fiecărei școli, nu este o procedură medicală. Este o procedură relativ simplă, este un test de salivă într-un recipient…”, a declarat secretarul de stat.

  • Joi seară, Ministerul Sănătății a fost abilitat de Comitetul Național pentru Situații de Urgență să elaboreze procedura de administrare a testelor rapide antigen non-invazive efectuate din proba de salivă, care urmează a fi utilizate în unitățile de învățământ, potrivit Hotărârii nr. 102.

Tot joi sindicatele profesorilor au reacționat și susțin că testele de salivă nu pot fi administrate de salariații din învățământ din cauza riscului de contaminare la care aceștia sunt expuși.

  • Amintim că 7 firme au câștigat licitația pentru loturile 2 și 3 pentru testele de salivă care urmează să fie distribuite în școli cel mai devreme spre sfârșitul săptămânii viitoare. Lotul 1 a fost câștigat de 3 firme care împart între ele 9 milioane de teste în valoare totală de 80.450.000 lei.

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate a lansat pe 14 octombrie licitația pentru cele 70 de milioane de teste de salivă destinate școlilor. În total, achiziția este estimată la 1.050.000.000 lei fără TVA, potrivit documentației oficiale publicate pe SEAP și pe site-ul ONAC. Licitația se face în procedură de urgență și durează 15 zile, fiind o „Negociere Fără Publicare Prealabilă”. Pentru fiecare lot în parte se vor încheia acorduri-cadru cu maximum 10 operatori economici. În total, sunt 3 loturi.

Miercuri, 13 octombrie, ministrul Educației a spus la Digi24, despre calendarul licitației, că „ar trebui până la final de octombrie să fie în școli, este târziu din punctul meu de vedere dar asta este”.

Testele nu au ajuns încă în școli, dar o declarație actualizată a lui Sorin Cîmpeanu, dată luni, 8 noiembrie, la Guvern, lăsa de înțeles că e posibil ca săptămâna viitoare primul lot să ajungă în școli.

Sorin Cîmpeanu, 8 noiembrie: “Am fost asigurat de către Oficiul Național de Achiziții Centralizate că astăzi se semnează contractele subsecvente pentru lotul 1. Mâine se vor semna contractele subsecvente pentru loturile 2 și 3. De asemenea, e nevoie de o perioadă între 1 și 5 zile pentru depunerea scrisorilor de garanție bancară, o etapă fără de care achizițiile nu ar fi derulate în legalitate. După depunerea scrisorilor de garanție bancară, câștigătorii desemnați la nivelul lotului 1 au la dispoziție o perioadă între 1 și 5 zile pentru a livra aceste teste în școli. Departamentul pentru Situații de Urgență ne-a asigurat că în maximum 24 de ore de când primește aceste teste, cu ajutorul Direcțiilor de Sănătate Publică din fiecare județ și cu sprijinul inspectoratelor școlare județene, va face în așa fel încât testele să ajungă în școli.

Asta se va întâmpla săptămâna viitoare, cel mai probabil în a doua parte a săptămânii viitoare. Dar săptămâna viitoare. Până atunci, Ministerul Educației a solicitat Ministerului Sănătății sprijin în elaborarea unei proceduri pentru administrarea acestor teste. Chiar dacă sunt proceduri simple de administrare a acestor teste, am văzut în țările occidentale – şi apropo, testele din lotul 1 sunt teste utilizate în Germania, în Franța și în Portugalia – am văzut că ele pot fi chiar autoadministrate de elevi și chiar de către elevi cu vârstă mică. Însă acest lucru trebuie să se facă sub supravegherea unui adult.

Acel adult trebuie să beneficieze de un instructaj minim și e vorba de adulți care sunt în școli. Fac apel încă o dată la colegi să aibă disponibilitate pentru a vedea aceste instrucțiuni atunci când ele vor fi disponibile din partea Ministerului Sănătății, Ministerul Educației le va transmite, în așa fel încât săptămâna viitoare, așa acum am spus, când vor veni testele, să știm exact de câte ori pe săptămână, de două ori pe săptămână foarte probabil, și cum vor trebui administrate.

Reporter: Şi dacă profesorii dintr-o școală nu vor vrea să facă acest lucru?

Sorin Cîmpeanu: Sigur că nu au în fișa postului, sigur că nu pot fi obligați, dar vedeți dumneavoastră, nici vaccinarea nu este obligatorie şi, totuși, profesorii sunt cei care au o rată de vaccinare dublă față de rata la nivel național, sunt cei care au înțeles să se mobilizeze pentru vaccinare atunci când au înțeles că vaccinarea lor e în strânsă legătură cu modul de funcționare al școlilor cu prezența fizică. Îmi exprim încrederea în toți colegii din sistemul de învățământ. Am dat exemplul Grădiniței nr. 111. Am discutat şi am felicitat-o pe doamna director din Grădinița nr. 111 pentru abilitatea cu care a reușit să mobilizeze colegii pentru a avea o rată de vaccinare de 100%. Sunt multe astfel de persoane în învățământ și îmi exprim încrederea că nu vor fi situații de genul celor pe care le aduceți în discuție”.

Daniela Rajka / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea


18 comments
  1. Oameni buni!Testarea trebuie să se facă acasă aşa cum bine s-a spus pentru a nu răspândi virusul în drum spre şcoală şi la şcoală!De ce alte ţări pot face asta şi noi nu_!?Încă o problemă dacă părinţii nu sunt vaccinaţi şi sunt sau nu sunt purtători sau contaminaţi deja,în zadar se vaccinează profesorii 100%!!!(sunt o buncă,am două nepoate …ştiu ce vorbesc!).

  2. Oare a incercat cineva sa invete / sa convinga un copil de 3 ani, care abia incepe sa se obisnuiasca la gradinita, sa scuipa (exact in punga de recoltare!) o cantitate destula pt efectuarea testului? Dimineata, pe nemancate, in timp util pentru a ajunge la gradinita inainte de inchiderea usilor… :DDD

  3. Mai bine va implicati sa convingeti părinții si pe cei responsabili din minister de faptul că este necesar să se mențină orele on – line.
    Practic, acești medici, care nu au nici o responsabilitate, nici acum nu s-au implicat cu nimic.Vorbe goale, atat. Rusine sa va fie!

  4. Mai bine va implicati sa convingeti părinții si pe cei responsabili din minister de faptul că este necesar să se mențină orele on – line.
    Practic, acești medici, care nu au nici o responsabilitate, nici acum nu s-au implicat cu nimic.Vorbe goale, atat. Rusine sa va fie!

  5. Nu sunt nici pro nici contra unui vaccin…de fapt pana acum sunt cu toate vaccinurile la zi…DAR…daca ne testeaza copii cu teste non invazive ar fi bine dar referitor la testele pcr ajungi sa te ingrozesti cand stii ce fel iau asistentele diplomele…pentru ca altfel nu-mi explic de ce unei cunostinte care si-a facut pcr ii curge sange din nas…iar eu pana de curand nu stiam ca sunt alergica cand de la o banala injectie eram sa mor…ce incredere sa mai avem in sistemul medical daca atunci cand te duci la spital iar medicii si asistentele stau la cafele si nu te baga in seama (inainte de pandemie) in conditiile in care nu era atat de aglomerat ca acum? Sincer…ne meritam soarta…

      1. Adevărat, aici ar trebuie să luptam pentru copii nostri, măine poimaine nu le vor da voie nevaccinati in colectiv.nu au nici un drept să spună ei să ne testam copii acasă, au dreptul la școală.
        Auzi la ei :fără complecare foi nu intră in școală.heiii, alooo, trezirea. 😔

  6. Eu una sunt ptr vaccin dar romanul e contra mereu si nu se gândește la copii,iar școlile nu se deschid ca sunt sub 60% vaccinati ,si stau acasă, dar celelalte instituții?cum functioneaza?sa stam toți in online toată România nu !!!!rusine ca si bat joc de copii in primul rand si apoi de noi.

  7. Sunt curioasa daca a citit cineva din minister cum se realizeaza un test rapid pe baza de saliva pt a da rezultate valabile. In prospect scrie clar ca testul se realizeaza dimineata, inainte de a bea, de a manca sau de a te spala pe dinti. Testele mai sofisticate ( si mai scumpe) prevad cel putin 60 de minute in care persoana nu consuma NIMIC inainte de efectuarea testului, nici macar guma de mestecat! Cat de eficienta va fi aplicarea testelor la scoala, dupa ce elevii au mancat si au baut apa sau cafea?
    Referitor la Germania, in unele landuri testele sunt realizate acasa, sub supravegherea parintilor, nu la scoala.

  8. Încă o mostra de lichelism și nesimțire, doar o minte vicleană ar putea scrie astfel de scrisori.Poate semnatarii ne răspund la următoarea întrebare:Copilul care iese pozitiv ,,acasă” nu a avut cu o zi înainte contact cu toți colegii săi la școală?.Daca se dorește ascunderea adevărului procedați așa, încă un exemplu al degradării umane la care asistăm.

  9. Daca ar exista la Ministerul Educatiei si Ministerul Sanatatii cineva care sa si inteleaga aceste lucruri…
    Degeaba spun oameni avizati in domeniul medical ca testarea in scoala, efectuata de profesori, va avea un efect contrar celui dorit.

  10. Oare de ce romanilor le place sa n-aiba habar ca apa calda s-a inventat deja, sau, cand afla ca exista, vor sa o reinventeze ei intr-o forma noua?!… Testele de saliva se folosesc de vreme indelungata in scolile din alte state europene. In Germania copiii se testeaza singuri, LA SCOALA, de 3 ori pe saptamana!!! Acest lucru se poate face in sala de clasa, in prezenta profesorului care preda prima ora de curs, inainte de inceperea acesteia. Cu un minim instructaj, chiar si copiii din clasele mici pot sa faca acest lucru. A presupune ca elevii se prezinta la scoala doar dupa ce au efectuat testul acasa e o pura naivitate.
    Ideea testarii vine deja foarte tarziu. Daca acum profesorii vor alege sa puna piedici acesteia, atunci valul 5 va fi sigur, mult mai aproape si mai mare!

  11. De data aceasta,trebuie sa se înțeleagă că nu profesorii trebuie să facă testele la copiii,cea mai simpla varianta e acasă să fie făcute și aduse de părinți la școală

  12. Mai bine îi lăsați online, că erau mai în siguranță. În clasă la copilul meu a fost învățătoarea pozitivă a stat o zi cu ei în clasă, și copiii nici măcar nu au fost testați, preventiv măcar.

    1. On line este ceea mai corecta varianta. Dacă un părinte recunoaște ca , copilul este pozitiv? Oricum trebuie închisă clasa. Sau s-a infectat noaptea singur…….

  13. Foarte multi părinți sunt antivaccinisti, antitestare si nu recunosc existența virusului. Cum sa avem incredere ca isi vor testa copiii corect. Ii trimit raciti si netestatei oricum. Pot fi trimiși studenți la medicină, voluntari, asistenți din alte specializări dar nu parintii care in marea lor majoritate nu sunt vaccinati macar. In plus , daca eu astazi testez copilul si astazi este pozitiv, clasa trebuie sa intre in online pentru ca el a fost ieri la scoala. Riscul exista oricum pentru ceilalți. Nu se poate izola doar el. Ar fi avut sens ce spuneti daca i-am fi testat zilnic. Dar dacă ei stau astăzi in clasa toți si maine unul este pozitiv, toți au fost contact, ieri.

  14. Ei, cum acasa? Lasa sa ii aducem la scoala printre sute de calatori si elevi intai. Si dupa aia test. Ca sa dea bine la public ca infectarea e de la scoala, nu de la ma-sa, ta-su sau pe unde s-a plimbat plodul. Astepte pana or testa profesorii. Vrea Campeanu sa vada o greva? E picatura ce a umplut paharul.

  15. Prea multa incredere se acorda parintilor care oricum isi trimit copiii cu semne de boala la scoala! Sa inteleg din ce spune doamna doctor ca daca de exemplu ii fac copilului un test acasa in ziua de miercuri si iese pozitiv nu se considera ca a fost contact direct cu colegii lui in zilele de luni si marti, doar daca se face testul la scoala e contact direct?! Hai sa fim seriosi! Toata lumea fuge de responsabilitate in tara asta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primaria sectorului 1 poate cumpăra sediul liceului de Arte Plastice “Nicolae Tonitza”, o clădire istorică de peste 120 de ani, din strada General Berthelot / Din 2016, elevii nu au putut folosi o clădire complet renovată a liceului, din cauza unor probleme tehnice semnalate de experți ISU

La începutul anului, Consiliul Local al sectorului 1 anunța că vrea să cumpere sediul Liceului de Arte Plastice “Nicolae Tonitza” de pe strada General Berthelot nr. 56-58 și aștepta aprobarea…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Procesul de aderare a României la OCDE va aprofunda cooperarea, nu doar din perspectiva accesului la date de înaltă calitate, ci și a expertizei organizației care acoperă întreg procesul de elaborare a politicilor publice – de la diagnosticare până la implementare

Moment important pentru dezvoltarea învățământului românesc, transmite ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-un comunicat cu ocazia lansării negocierilor de aderare a României la OCDE, anunțate pe 25 ianuarie. Reamintim că OECD…
Vezi articolul

Ministerul Educației a redeschis apelul PNRR pentru depunerea cererilor de finanțare pentru școlile din programul de reducere a abandonului școlar, runda 1, la 6 luni de la semnarea contractelor / Surse: 40 de școli ar fi vizate

Ministerul Educației a decis redeschiderea perioadei de depunere a documentației pentru școlile incluse în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), potrivit edu.ro. Conform surselor Edupedu.ro, 40 de unități de…
Vezi articolul

Tinerii pasionați de hip-hop, arte vizuale, actorie, dans sau scriere creativă, sunt invitați să participe la un proiect inedit al Teatrului Radu Stanca

Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu anunță lansarea proiectului LIBERTY, adresat tinerilor cu vârsta cuprinsă între 14-19 ani și finanțat prin Programul Europa Creativă. Pasionații de hip-hop, arte vizuale, actorie, dans sau scriere creativă, interesați…
Vezi articolul