Va avea loc o testare standardizată „și la sfârșitul acestui an școlar, în așa fel încât, punând față în față datele pe care le avem din toamnă și de la finalul anului, să determinăm stagnarea, progresul sau regresul pentru fiecare elev”, a declarat Luciana Antoci, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean Iași, în cadrul dezbaterii World Vision România – Edupedu.ro „Consultarea profesorilor schimbă educația”, pe 30 ianuarie.
Luciana Antoci a susținut că proiectul privitor la testarea inițială standardizată este „cel mai amplu proces de consultare în sistem pe care Iașiul l-a făcut în acest an școlar și că „toate impresiile și sugestiile pe care colegii noștri ni le-au trimis, și nu au fost deloc puține, au fost centralizate și au fost trimise către platformă, pentru că cele mai multe dintre ele țin în mod special de chestiuni de ordin tehnic.
Intervenția despre testarea standardizată și consultarea profesorilor din cadrul Dezbaterii „Consultarea profesorilor schimbă educația”
Luciana Antoci: Cu îngăduința dvs. aș insista asupra celui mai amplu proces de consultare în sistem pe care Iașul l-a făcut în acest an școlar și care este legat de proiectul nostru privitor la testarea inițială standardizată, este un proiect unic în țară. În această toamnă s-a desfășurat la Iași, cu sprijinul platformei Brio, prilej cu care, la începutul anului școlar, am reușit să testăm nivelul de pregătire al elevilor, al tuturor elevilor de gimnaziu și de liceu și când spun al tuturor elevilor, mă refer la aproximativ 60.000 de elevi pentru 10 discipline de studiu.
Moderator Raluca Pantazi: Tocmai pentru că este o premieră pe țară testarea în format digital, numeroși profesori au sesizat în spațiul public existența a nenumărate probleme în desfășurare a acestei testări, de la organizarea târzie la 3 săptămâni de la începutul școlii, la apariția rezultatelor cu întârziere la o lună de la testare, la imposibilitatea ca profesorii de la clasă să știe subiectele tuturor elevilor pentru a le discuta pentru un feedback, așa cum spune și legea educației, la clasă și existența unor probleme greșite sau imposibilitatea ca elevii să vadă în mod corect itemii. Ați cerut opiniile profesorilor după această testare? Ați realizat o consultare a lor după testare și care sunt concluziile și modificările pentru anul viitor?
Luciana Antoci: Am răspunsuri pentru fiecare dintre problemele pe care le-ați ridicat, răspunsuri, de altfel, pe care le-am și direcționat către colegii noștri din școli. Am să încep cu ultima dintre întrebări. Dacă i-am consultat, da. Toți colegii noștri care au fost implicați în acest proces au avut prilejul să-și exprime punctul de vedere, odată, în timp real, adică în zilele de testare. Din această perspectivă, cei de la Brio ne-au oferit asistență imediată, în sensul în care pentru orice problemă tehnică a apărut, au fost soluții. Cazurile au fost izolate, de subiecte care, să spun, n-au fost vizibile, poate o formulă la matematică sau la chimie, s-a intervenit imediat, s-a restartat device-ul și practic toți elevii au putut să aibă acces neîngrădit la forma completă a testului.
Testare standardizată la final de an școlar
Dacă vorbim de testare inițială, nu puteam să o organizăm decât la începutul anului școlar. Testarea inițială, care nu se reflectă ca notă în catalog, este un instrument de determinare a nivelului de pregătire al elevilor, în baza căruia ne construim demersurile de învățare.
Moderator Raluca Pantazi: Care este decizia pe care ați luat-o în acest moment, pentru anul viitor veți organiza din nou o testare inițială digitalizată? Pentru anul acesta va exista și o testare finală sau veți lua în considerare rezultatele de la Evaluarea Națională și Bacalaureat ca fiind testare finală?
Luciana Antoci: Da, în toamna următoare va fi din nou testarea inițială la Iași. Noi ne dorim să fie tot pe platforma Brio, pentru că, așa cum știți, Ministerul Educației pregătește printr-un proiect dezvoltarea unei platforme naționale de evaluare, ceea ce înseamnă că viitorul educației acesta este. Iașiul a făcut deja câțiva pași în acest sens și cred că trebuie să ne antrenăm în continuare în această formulă.
Moderator Raluca Pantazi: Modificați ceva la această testare digitalizată, având în vedere feedback-ul cadrelor didactice?
Luciana Antoci: Toate impresiile și sugestiile pe care colegii noștri ni le-au trimis, și nu au fost deloc puține, au fost centralizate și au fost trimise către platforma Brio, pentru că cele mai multe dintre ele țin în mod special de chestiuni de ordin tehnic.
Pregătim o formulă de testare finală, pentru că ne-ar interesa să facem testarea pe toate cele 10 discipline de studiu și la final de an școlar, în așa fel încât, punând față în față datele pe care le avem din toamnă și de la finalul anului, să putem să avem o oglindă a procesului prin care au trecut elevii ca să determinăm stagnarea, progresul sau regresul pentru fiecare în parte dintre dintre aceștia. Cu alte cuvinte, da, avem în vedere și o testare finală la sfârșitul acestui an școlar.
LIVE Video: Dezbaterea online Consultarea profesorilor schimbă Educația organizată de World Vision România
Evenimentul face parte din proiectul „Inspectoratul” Școlar Civic, derulat de Fundația World Vision România cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org
„Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă”