Ministerul Educației a prelungit termenul limită până pe 6 septembrie, pentru depunerea proiectelor în apelul pentru reducerea abandonului școlar PNRAS Runda a II-a (seria a 3-a) și a actualizat lista școlilor eligibile, care pot depune proiecte, sunt 501 școli față de 488, câte erau când a fost lansat apelul. Termenul limita inițial pentru depunerea proiectelor era 31 iulie.
Suma totală alocată proiectului este de 105 milioane de euro, iar suma maximă care poate fi acordată per unitate de învățământ rămâne de 300.000 euro. Asta înseamnă că, dacă fiecare școală ar primi suma maximă, finanțarea ar putea fi acordată unui număr de 350 de unități de învățământ. Costul disponibil/elev variază între 1.500 și 1.700 de euro, în funcție de nivelul de marginalizare.
Școlile care au primit finanțare în runda I și runda a II-a (seriile I și a II-a) nu sunt eligibile pentru acest apel, a anunțat Ministerul Educației în comunicatul de lansare a apelului.
Unitățile de învățământ care au în ciclul gimnazial sub 50 de elevi și care nu au obținut finanțare în cadrul apelului PNRAS Școli Mici, dar se regăsesc în Anexa 17, sunt eligibile pentru apel.
Noul calendar al apelului pentru reducerea abandonului școlar PNRAS Runda a II-a (seria a 3-a)
Lista actualizată a școlilor eligibile
În apelul PNRAS RUNDA a II-a (seria a III-a) sunt eligibile unitățile de învățământ menționate în Anexa 17 la prezentul Ghid, identificate, pe baza datelor din SIIIR din anul școlar 2021-2022, cu prioritate de intervenție medie sau ridicată prin aplicarea a cinci indicatori de vulnerabilitate, respectiv:
1) „Procentul profesorilor suplinitori raportat la numărul total al cadrelor didactice din unitatea de învățământ;
2) Rata de absolvire a învățământului gimnazial, definită ca raportul dintre numărul de absolvenți ai clasei a VIII-a și numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar;
3) Raportul dintre numărul elevilor repetenți și în abandon școlar și numărul total de elevi din învățământul gimnazial;
4) Rata de participare a absolvenților învățământului gimnazial la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, definită ca raportul dintre numărul absolvenților învățământului gimnazial care participă la examen și numărul total al absolvenților învățământului gimnazial;
5) Procentul absolvenților de clasa a VIII-a care au obținut note sub 6 la Evaluarea Națională din total participanți la evaluare.
Lista unităților de învățământ eligibile în cadrul Schemei de Granturi PNRAS runda a II-a (seria a III-a)
Cine poate depune proiecte pentru reducerea abandonului școlar
„Solicitanții eligibili în cadrul acestui apel sunt:
1) unitățile de învățământ preuniversitar (UIP), menționate în Anexa 17, parte integrantă din prezentul Ghid, precum și
2) UAT-urile pe raza cărora sunt organizate și funcționează unitățile de învățământ preuniversitar eligibile.
Pentru a crește capacitatea unităților de învățământ de a obține finanțare și de a implementa cu succes un grant PNRAS, în cadrul prezentului apel, unitățile de învățământ eligibile (Anexa 17) pot depune aplicația, astfel:
1 O școală eligibilă, în nume propriu (ca beneficiar unic) sau
2 Prin intermediul Unității administrativ-teritoriale pe raza căreia este organizată și funcționează unitatea de învățământ preuniversitar eligibilă, în parteneriat cu aceasta. În acest caz, UAT va avea calitatea de lider de parteneriat, conform Ghidului solicitantului actualizat.
Activități eligibile
„Activitățile PNRAS pentru care se acordă finanțare sunt prezentate în tabelul de mai jos. Cererile de finanțare vor conține obligatoriu toate cele 4 categorii de activități eligibile
Categoria I: Activități de identificare și monitorizare a elevilor în risc de abandon școlar-MATE (obligatorii)
- Aplicarea chestionarului SASAT, de evaluare a succesului școlar, în rândul elevilor de gimnaziu;
- Aplicarea Fișei de observare și a Fișei de evaluare MATE de către diriginți/persoană în risc pentru identificarea elevilor în risc de abandon;
- Completarea și validarea Observatorului Școlii;
- Introducerea datelor în SIIIR, actualizarea periodică a datelor în SIIIR.
Categoria II: Activități de prevenire, intervenție și compensare (obligatorii)
Prevenirea și reducerea abandonului școlar este posibilă printr-un efort comun, al personalului unității de învățământ, părinților, altor autorități competente (ex. serviciu de asistență publică) și comunității (bibliotecă, organizații non-guvernamentale etc.);
Următoarea listă de activități este orientativă și vizează:
- Reducerea absenteismului;
- Creșterea rezultatelor școlare, prin recuperarea pierderilor în învățare/întârzierilor în dezvoltarea competențelor de bază (scris, citit, socotit) respectiv a competențelor corespunzătoare vârstei elevilor
- Creșterea motivației elevilor pentru învățare și continuarea studiilor;
- Dezvoltarea abilităților socio-emoționale, inclusiv autonomie, perseverență, abilități sociale, comunicare și colaborare.
Solicitantul va alege în funcție de nevoile specifice ale grupului țintă definit.
1. Activități pedagogice și de sprijin:
- Adaptarea planificării școlare și predării curente la particularitățile elevilor în risc de abandon/cu performanțe scăzute;
- Evaluarea nivelului de competență și adaptarea în consecință.
- Includerea unor activități și sarcini diferențiate de predare-învățare-evaluare;
- Contextualizarea explicațiilor și sarcinilor de învățare la viața cotidiană, utilizarea reprezentărilor concrete (ex.: monede, plante, corpuri, substanțe etc.) sau semi-concrete (ex. desene, imagini, filme) în predare-învățare;
- Explicarea vocabularului (inclusiv limbajul comun), facilitarea comprehensiunii și interpretării textelor scrise la toate disciplinele;
- Încurajarea participării la clasă a elevilor cu performanțe scăzute;
- Descurajarea etichetării elevilor pe criteriul performanței școlare de către colegi;
- Adoptarea în predarea curentă a unor abordări, strategii, metode și tehnici de predare-învățare-evaluare active, interactive, participative și incluzive: dezbateri, jocuri de rol, experimente, cercetare/investigație, proiecte etc.
- Gustări/Masă rece/caldă și sănătoasă;
2. Activități remediale, de recuperare a pierderilor în învățare/întârzierilor în dezvoltarea competențelor de bază (scris, citit, socotit) respectiv a competențelor corespunzătoare vârstei elevilor:
- Evaluarea inițială/diagnoza competențelor, evaluarea dificultăților de învățare;
- Lecții individualizate/de grup, de sprijin în învățare, cu un tutore, profesor de sprijin, voluntar etc.;
- Mentorat între elevi;
- Alte activități remediale;
3. Activități particulare de sprijin:
- Consiliere și orientare școlară;
- Terapie psihologică, inclusiv prin artă;
- Terapie logopedică, de stimulare cognitivă și alte terapii specifice;
Inițierea și punerea în practică a unor norme, rutine și acțiuni care favorizează un climat pozitiv și incluziv:
- Promovarea încrederii, respectului reciproc, colaborării etc.,
- Prevenirea și descurajarea etichetării, stigmatizării, discriminării, segregării,
- Prevenirea și reducerea violenței școlare (inclusiv bullying și cyber-bullying), consumului de droguri și a altor comportamente riscante,
- Subvenții, ajutoare, premii, burse pentru beneficiarii proiectului;
Pentru atingerea obiectivelor PNRAS, se solicită ca pe parcursul implementării grantului să se asigure o colaborare permanentă cu reprezentanții ecosistemului educațional. Proiectele propuse trebuie să includă activități în colaborare cu diverși actori din comunitatea locală, ONG-uri etc.
- Colaborarea cu alte autorități competente (Servicii Publice de Asistență Socială, Direcții de Asistență Socială, Direcții Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului, Centrul pentru Perfecționarea Cadrelor de Conducere din Întreprinderi (CEPECA) etc.) pentru gestionarea cazurilor de violență asupra copilului (neglijare, exploatare prin muncă, vătămare corporală, abuz psihologic etc.);
- Activități extra-curriculare și/sau extra-școlare, inclusiv în parteneriate cu ONG;
- Vizite de documentare, excursii, tabere, festivaluri;Activități artistice, culturale, sportive, civice, de educație pentru sănătate, de educație pentru dezvoltarea durabilă etc.
- Concursuri și competiții școlare, cercuri/cluburi/ansambluri/trupe școlare, educație pentru sănătate, activități de networking școlar, terapie prin artă etc., activități de educație în aer liber și/sau prin aventură,activități/acțiuni comunitare;
- Activități de informare, consiliere, asistență și educație a părinților/tutorilor legali (în ceea ce privește înscrierea/reînscrierea la școală, drepturile, măsurile și serviciile de sprijin educațional asigurate de unitatea de învățământ, perspectivele de continuare a studiilor etc.);
- Vizite la domiciliu elevilor nedeplasabili.
Categoria III: Lucrări de amenajare minore, achiziționarea de bunuri (obligatorii)
Lucrări de amenajare minore și achiziționarea de bunuri pentru unitatea de învățământ:
1) reparații minore;
2) dotarea cu birotică, echipamente sportive, materiale didactice și educaționale;
3) amenajarea și dotarea unor spații de lectură/centre de documentare și informare/cabinete de consiliere, laboratoare;
4) asigurarea mobilierului școlar, inclusiv adaptat pentru adulți (A doua șansă) și alte materiale și bunuri necesare pentru a fi instalate în spațiile de școlarizare;
5) alte achiziții de lucrări minore/bunuri.
Solicitantul va alege în funcție de nevoile specifice ale grupului țintă definit.
Categoria IV: Activități de digitalizare a procesului educațional (obligatorii)
- Dotarea cu clase inteligente pentru predare–învățare–evaluare;
- Achiziționarea de echipamente (computer, laptop, camere foto/video, imprimante, table interactive (display), stații mobile pentru încărcare inteligentă, tablete, router wireless, multifuncțională A4 wireless);
- Achiziționarea unor obiecte de inventar (componente) pentru îmbunătățirea echipamentelor deja existente;
- Achiziționarea unor resurse, aplicații, abonamente, licențe și softuri educaționale pentru predare-învățare- evaluare în mediul fizic/online;
- Achiziționarea unor cărți, reviste, publicații, kituri științifice în format digital;
- Dotarea unității de învățământ cu tehnologie de acces și asistivă;
- Activități de predare – învățare – evaluare: proiectarea și realizarea resurselor pentru instruirea online, adaptarea resurselor pentru învățarea online, crearea și utilizarea resurselor digitale pentru evaluarea formativă, sumativă și feedback;
- Mentorat, ateliere, webinare, cursuri de informare și formare a elevilor și personalului unității de învățământ privind utilizarea instrumentelor online în siguranță (cybersecurity), platformelor educaționale, aplicațiilor pentru activități etc.; Solicitantul va alege în funcție de nevoile specifice ale grupului țintă definit.
Ateliere de informare, sesiuni de consiliere/asistență:
- activități colaborative pentru părinți, elevi și personalul unității de învățământ; mediere școlară;
- programe de educație parentală;
Alte tipuri de activități care contribuie la prevenirea și reducerea abandonului școlar, în corelație cu nevoile identificate.
Activități de formare a cadrelor didactice organizate în mediul fizic/online (educație incluzivă, predarea și evaluarea diferențiată, tutorat, recuperarea pierderilor de învățare și întârzierilor de dezvoltare a competențelor, crearea unui climat școlar pozitiv și incluziv etc.):
1) comunități de practică, grupuri de suport/intervizare/schimb de bune practici;
2) cursuri acreditate/avizate;
3) ateliere,webinare;
4) coaching,mentorat,tutorat;
5) schimburi de experiență între unitățile de învățământ.