Temele pentru acasă – care, în condițiile produse de pandemie, înlocuiesc în unele cazuri chiar și o parte din predarea online – au un rol de întărire a diferențelor dintre copiii avantajați și cei din medii dezavantajate, susține un nou studiu dat publicității de trei cercetătoare americane.
Cele trei, reprezentând Indiana University și Vanderbilt University, au încercat să verifice dacă temele au un rol de diferențiere între elevi, în funcție de statutul lor socio-economic, așa cum s-a demonstrat că se întâmplă în chestiuni precum gruparea elevilor în funcție de abilități sau în examenele standardizate. Ele pleacă de la cercetări deja existente care afirmă că elevii favorizați beneficiază mai mult de pe urma temelor și că temele determină rezultate diferențiate, în programele de testare, pentru elevii din diverse categorii socio-economice.
În cercetarea lor, autoarele studiului citat au folosit interviuri și analiza datelor pentru elevi din clasele 3-7 și s-au concentrat pe temele la matematică.
Principalele concluzii:
- Pentru că familiile lor au resurse mai mari pentru a susține activitatea de completare a temelor, elevii din medii favorizate au avut teme mai corecte și consistent complete, comparativ cu elevii din medii mai puțin favorizate.
- Profesorii conștientizează contextele diferite legate de completarea temelor, dar, pentru că temele sunt tratate, prin abordări oficiale, drept activități individuale, ele ajung să fie interpretate prin metode ce întăresc diferențele de statut socio-economic.
- Copiii cu teme complete și mai corecte – deci preponderent cei cu resurse și sprijin familial – erau văzuți drept responsabili, capabili, motivați și erau răsplătiți cu aprecieri și oportunități școlare, pe când ceilalți tindeau să fie calificați drept iresponsabili, incapabili, nemotivați, putând să fie penalizați.
Cercetarea arată că este nerealist să te aștepți ca părinții elevilor din medii socio-economice superioare să nu se implice în temele copiilor, în timp ce programele de tip after-school, ce suplinesc această nevoie, favorizează aceeași categorie de elevi.
- Drept urmare, este recomandat ca profesorii să aibă în vedere, în funcție de situația specifică, întreruperea practicii de a da teme la matematică, în special la clasele mici. Profesorii sunt îndemnați, totodată, să aibă în vedere dezechilibrele în resursele familiilor, atunci când apelează la teme – în cazul specific al acestui studiu, temele la matematică.
Cercetarea poate fi consultată aici.
Photo 85723932 © Xalanx – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.