„TechBintZi”- proiectul prin care elevii au convins primăria să reorganizeze parcul din localitate și au dobândit astfel competențe de implicare civică (P)

1.274 de vizualizări
Elevii de la Liceul Tehnologic Fierbinți-Târg, din județul Ialomița, au dobândit competențe de implicare civică ca urmare a desfășurării proiectului „TechBintZi”. Timp de doi ani, adolescenții implicați și-au dezvoltat comportamentul civic, și-au îmbunătățit gradul de conștientizare civică și cultură democratică.
  • 30 de elevi au participat la 8 ateliere de dezvoltare personală
  • 200 de tineri înțeleg ce înseamnă implicarea civică, drepturile omului și cultura democratică
  • 20 de tineri au fost aleși în Consiliul Local al Tinerilor (CLT) Fierbinți-Târg

Proiectul „TechBintZi” este implementat de Asociația Școala de Valori în parteneriat cu Asociația Balkan Development Support, Liceul Tehnologic Fierbinți Târg, Asociația de Sprijin Comunitar ”ACS” cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

Proiectul a debutat cu 8 ateliere educaționale la care au participat 30 de elevi, ei au învățat care sunt drepturile omului, ce înseamnă valorile personale și cum se pot implica în comunitate. De asemenea, au participat și la 2 evenimentei de tip „Bibliotecă Vie”. La primul eveniment, elevii din proiect au interacționat cu antreprenori locali, iar la al doilea, organizat la Primăria din orașul Fierbinți-Târg, au discutat cu reprezentanții autorităților locale: primarul și consilieri locali.

Grupul de tineri a dezvoltat un plan de acțiune comunitară la nivel orașului Fierbinți-Târg și au implementat primele inițiative, precum ecologizarea parcului, vizita casei de bătrâni din localitate și pregătirea unui program cultural pentru aceștia. O etapă importantă a proiectului a fost reprezentată de alegerile Consiliului Local al Tinerilor. 20 de tineri au fost aleși de colegii lor din liceu să facă parte din Consiliul Local al Tinerilor (CLT) Fierbinți-Târg.

Galina Manole, project managerul proiectului TechBintZi, Școala de Valori, le-a fost alături tinerilor în procesul de dezvoltare a competențelor de implicare civică și a văzut evoluția lor pe parcursul celor 24 de luni: „TechBintZi este un proiect educațional asemeni unui adolescent, cu visuri și aspirații, cu energie și dorință de a schimba lucrurile în bine. Ne bucurăm să avem tineri activi, care vor să ajute, vor să se implice, să gândească inițiative pentru comunitate și să le implementeze. Acești tineri vor prelua roluri importante la nivel local sau național. Anul acesta au amenajat un HUB, s-ar putea ca anul viitor să rezolve alte nevoi ale comunității, așa cum au început să le abordeze în vlog. Aici este doar începutul implicării civice, iar noi ca organizație rămânem aproape de tineri pentru a-i sprijini și în următoarele inițiative civice.”

HUB-ul TechBintZi

Pe lângă participarea la cele 8 ateliere educaționale, 2 „Biblioteci Vii” sau la organizarea alegerilor CLT și a inițiativelor comunitare, tinerii au amenajat un spațiu al lor – HUB-ul TechBintZi. În fiecare săptămână, se întâlnesc acolo membrii CLT și tinerii dornici să contribuie la inițiativele civice. Sunt fericiți că au un spațiu amenajat după nevoile lor și care va fi contextul prin care vor rămâne implicați în comunitate.

Tot în cadrul proiectului TechBintZi, elevii au lansat un vlog de prezentare a realității actuale din orașul Fierbinți-Târg. Tinerii au abordat problemele din comunitate, au prezentat care este scopul CLT și au consultat comunitatea privind activitățile pe care ar fi bine să le organizeze pentru semenii lor. Despre activitatea proiectului, tinerii au comunicat și pe pagina de Facebook TechBintZi. Implicarea civică este o misiune comună, iar tinerii din CLT și-au asumat rolul de a inspira cetățenii să fie mai activi în comunitate indiferent de vârsta lor.

Una dintre participantele din proiect este și Florina Mariana Marcu, clasa a XI-a, la Liceul Tehnologic Fierbinți Târg. Pentru Florina, proiectul a însemnat activități de voluntariat cu ajutorul implicării civice:  „Am învățat să lucrez în echipă și să pun punctul pe ,,i ” atunci când a fost nevoie . Am luat parte la multe inițiative, care ne-au unit ca grup. Am fost motivată de schimbările pe care le voi putea aduce dacă mă implic și de faptul că îi pot inspira și pe alții să ia parte la viziunea noastră, iar împreună să ne putem atinge scopul. Mă bucur că am putut să cunosc oameni minunați cu care voi împărtăși momente memorabile pe viață. Acest proiect a fost un start important în implicarea mea ca voluntar. Sper ca mulți alți tineri să ne urmeze exemplu.”

Cătălina Georgiana Boboc, este în clasa a IX-a, la Liceul Tehnologic  Fierbinți Târg și afirmă că a învățat, în timpul proiectului, ce înseamnă lucru în echipă, cât de benefică este planificarea, dar și responsabilitatea pentru comunitatea în care trăiești: „Proiectul acesta m-a ajutat să mă descopăr mai mult pe mine, să mă apropii de persoanele din jurul meu, să învăț să socializez mai mult și să lucrez în echipă! Am învățat să privesc mai mult partea pozitivă, să înțeleg personale din jurul meu. Activitățile planificate ne-au ajutat să fim mai responsabili, să învățăm sa ne asumăm anumite lucruri pentru comunitatea noastră. În concluzie, TechBintZi a fost una din cele mai minunată experiență pentru mine ca adolescent!”

Campanie de informare și de creștere a gradului de cultură democratică în rândul celor 200 de elevi din Liceul Tehnologic

Obiectivele proiectului au fost susținute de partenerii Școala de Valori: Asociația Balkan Development Support, Liceul Tehnologic Fierbinți-Târg și Asociația de Sprijin Comunitar ,,ASC”. Partenerii s-au implicat în atingerea obiectivelor de proiect prin procesul educațional, dar și în cel de derulare a campaniei de informare și de creștere a gradului de cultură democratică în rândul a 200 de elevi din Liceul Tehnologic Fierbinți-Târg.

Iulian Mareș și Ștefana Mireț de la Asociația Balkan Development Support consideră că proiectul a adus valoare comunității locale prin înțelegerea și însușirea de către tinerii participanți a conceptelor de implicare civică și drepturile omului: „De la un proiect scris dintr-o dorință uriașă de a schimba lucrurile în bine pentru tinerii din Fierbinți unde apăreau doar numere și indicatori, în timpul acestor luni fiecare număr a ajuns să aibă un nume, un chip, o poveste, pasiuni și frici. Am ajuns să clădim relații, să înfruntăm dezamăgiri, când cuvântul activ nu se materializa în acțiuni și nu se respectau deadline-urile. Cu fiecare zi care mai trecea, vedeam cum tinerii din proiect învață să-și dorească, să planifice, să organizeze și să facă. Greșelile s-au transformat în lecții, iar acum fiecare dintre ei are o lecție valoroasă de dat mai departe – ce înseamnă să fii cetățean activ.”

Crasnea Dorina, directorul Liceul Tehnologic Fierbinți-Târg, este de părere că elevii sunt pregătiți de a fi inițiatorii unor proiecte locale care să pună accent pe drepturile civice:  „Proiectul a urmărit să-i pregătească pe tinerii din cadrul Liceului Tehnologic Fierbinți – Târg, județul Ialomița, să devină inițiatorii proiectelor civice locale prin care să susțină drepturile cetățenilor și să creeze noi contexte de interacțiune cu întreaga comunitate. Când autoritățile locale au devenit receptive la propunerile elevilor noștri, scopul proiectului a fost atins. Un exemplu elocvent este reorganizarea parcului din centrul orașului peste care se așternuse griul uitării. 

Mulțumim tuturor celor implicați, care au dat dovadă de răbdare, perseverență și încredere în tineri, care le-au dezvoltat acestora competențele și abilitățile sociale și i-au încurajat să participe activ la viața comunității. Mulțumim autorităților locale prompte încă de la prima inițiativă, și bineînțeles, acestor elevi, pe care îi consider pregătiți pentru implicarea în viața orașului, dar și a comunităților din care provin.”

Despre Școala de Valori

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală și non-profit, înființată în 2009, care oferă tinerilor și profesorilor din mediul preuniversitar experiențe de dezvățare a convingerilor și comportamentelor disfuncționale și reînvățarea unor noțiuni care pun accentul pe identificarea potențialului individual, dezvoltarea competențelor pentru viață și creșterea abilității de a lucra colaborativ, multidisciplinar și multigenerațional pentru a transforma societatea actuală într-una centrată pe valori sănătoase. Din 2010 până în 2023, vorbim despre 164.234 de tineri și 11.916 profesori. Găsiți mai multe informații despre Școala de Valori pe pagina de Facebook, Instagram, TikTok și Linkedin, dar și pe Youtube .

Despre programul Active Citizens Fund România

Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021. Obiectivul general al Granturilor este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida  relațiile bilaterale dintre cele 15 state beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Programul este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru  Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norge, care acționează în calitate de Operator  de Fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și Norvegiene.

Active Citizens Fund România vizează consolidarea societății civile și a cetățeniei  active și creșterea capacității grupurilor vulnerabile. Cu o alocare totală de 46.000.000 euro, programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilității și capacității sectorului  societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului și consolidând în același timp relațiile bilaterale cu statele  donatoare Islanda, Liechtenstein și Norvegia.

Pentru mai multe informații despre Active Citizens Fund în România, vă rugăm accesați www.activecitizensfund.ro. Pentru mai multe  informații despre Granturile SEE și Norvegiene, accesați www.eeagrants.ro.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii din statele care performează la testele PISA au mai multe ore de științe decât media OCDE – raport Education at a Glance 2023 / Ligia Deca: În noile planuri-cadru ar fi de dorit să găsim niște formule în care să creștem apetitul pentru știință și curiozitatea copiilor. Proiectul care vizează predarea fizicii în mod experimental ajută enorm pentru alegerile pe care elevii le fac mai târziu

Unele dintre țările membre OCDE care au înregistrat printre cele mai mari scoruri în cadrul PISA 2018, inclusiv Estonia, Finlanda sau Coreea de Sud, figurează cu un număr superior de…
Vezi articolul

Olimpiade școlare 2022. Regulamentele actualizate pentru olimpiadele naționale, precum cele de Limba și literatura Română, Informatică, Coregrafie și Pregătire Sportivă Teoretică au fost publicate de Ministerul Educației – DOCUMENTE

Au fost publicate regulamentele specifice pentru olimpiadele școlare naționale din anul școlar 2021-2022, de către Ministerul Educației, pe edu.ro. Acestea cuprind informații despre probele de concurs, participarea elevilor, calificarea acestora,…
Vezi articolul

Marți, 27 februarie, data limită pentru înscrierile elevilor de liceu la etapa județeană a Olimpiadei de Securitate Cibernetică. Cei mai buni pot ajunge în tabăra de pregătire pentru Campionatul European și să fie admiși la facultățile de profil fără examen

Elevii de liceu mai au la dispoziție ziua de marți, 27 februarie, până la miezul nopții, pentru a se înscrie online la prima ediție a olimpiadei naționale dedicate securității cibernetice,…
Vezi articolul